Alouette III met Vario Skyfox Electric

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door PoweRotoR, 7 mrt 2011.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Oei, Vlaams kan soms nogal verschillen van het nederlands dat jullie praten...
    Solventen zijn pigmentdragers (= het vloeibare deel van verf of vernis, pigmenten zijn de kleurstofdeeltjes zelf) die gemaakt zijn op basis van aardolie (om het eenvoudig te zeggen). Bij waterverf is de drager water of alcohol of... ?
    Nu, al die verschillende soorten verf en vernis kunnen aardig met elkaar in de clinch gaan... direct, of dagen en zelfs weken na het aanbrengen. Gebruik producten waar je ervaring mee hebt of die je degelijk hebt getest. Wacht op zijn minst enkele dagen tot een week vooraleer je verfjes en/of vernis die niet lief zijn voor elkaar over elkaar zet.

    Filters worden gebruikt om weather effecten optisch in elkaar over te laten lopen. Dan krijg je een mooi egale dieptewerking in saaie vlakken. Een filter maak je door verf te verdunnen tot deze nog dunner is dan inkt. De kleur van je filter kies je ifv je basiskleur. Je kan ook je basiskleur zelf nemen en enorm gaan verdunnen. Dit spuit je dan over de gewenste vlakken. Visueel gaan alle kleurschakeringen (basistinten, uitbleektinten, accenttinten) dan mooi over in elkaar.
    Kijk gewoon eens om je heen, naar gepleisterde muren, motorkappen van auto's enz, enz.
    Door de speling van het licht of reflectie zie enorm veel tintverlopen die je bij een model nooit zal zien omdat de vlakken te klein zijn. Heel het gedoe om een vlak in laagjes op te bouwen dient juist om die kleurnuances te simuleren. Maar de overgangen tussen de tinten zijn dan weer niet natuurlijk. De natuurlijke kleurverlopen krijg je door de filter(s).
    Je kunt hier enorm wijs mee gaan spelen en ipv dezelfde kleur als de basiskleur van een bepaald vlak te gebruiken kan je de complementaire kleur nemen. Door bijvoorbeeld een zoutkleurige filter te gebruiken en steeds in dezelfde richting te spuiten krijg je iets dat lijkt op de verwering die optreed op vliegtuigen die opereren vanaf een carrier. Of je maakt te filter met bijvoorbeeld iraqy sand kleur. Dan krijg je een verweringseffect die lijkt op dat van toestellen die in de woestijn actief zijn geweest.
    Filters breng je ook aan in laagjes. Terwijl je bezig bent zie je of de zaak optisch de goeie kant uit gaat of dat je moet aanpassen.

    Zo, er is werk aan, maar het resultaat is mits wat oefening altijd subliem.
    Hou mijn draadje de komende dagen/weken maar in de gaten, want ik ben zelf ook weer bezig... dan vertel ik je meer over pinwashes en 3D-chipping...

    Heligroeten,

    Nick
     
  2. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Nick,

    Dank voor de uitleg. Jouw draadje volg ik al dus ik ga het meemaken.

    Grt Han
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2014
  3. Mezelluf

    Mezelluf

    Lid geworden:
    1 feb 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Torhout [.be]
    Wauw, ziet et goed uit!

    Groetjes,
    Dylan
     
  4. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Tandwiel aan motor

    Hallo Han, even off topic, vanwaar hebben jullie het tandwiel dat op de motor zit gehaald, heb de ombouwkit ook, maar ik moet nu een 12 tands tandwiel dan een 15 tands op de motor.:confused:

    Pascal.
     
  5. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Han ,

    Ik heb indertijd gewoon de MOTIP VERNIS over mijn lakjes van GUNZE heen gelegd zonder eerst een vernis te gebruiken van hetzelfde VALLEJO merk , en ik moet zeggen , het is goed gekomen .
    Maar zoals Nick zegt , LET OP , jij hebt TAMIYA lakjes gebruikt , ik VALLEJO indertijd , dus spuit eerst eens een teststukje vooraleer je het model er mee gaat spuiten .
    Want iedere verf is anders .... ;-)

    Grtz
    Ron
     
  6. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    584
    Locatie:
    MVA Almere
    Hoe staat het er nu mee?
     
  7. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Momenteel is het nog erg mooi vliegweer dus ligt het bouwen op een lager pitje.
    Niet getreurd want er komt heus nog een vervolg tot de afronding.
     
  8. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Verandering FBL unit

    Vandaag maar weer eens een vervolg geven aan het draadje van de Alouette III met SkyFox PoweRotor mechaniek.

    Nadat ik aardig wat vluchten heb gemaakt met mijn Alouette III heb ik van begin af aan geen goed gevoel gehad bij de stabiliteit van de staart. Hij drifte nogal veel heen en weer en ik vond dat hij niet mooi vloeiend door de bochten ging. Daarbij reageerde hij ook nogal agressief op de staart.

    Ik heb toen wat aanpassingen gedaan op de BeastX v.w.b de gevoeligheid op de staart maar helaas kreeg ik de heli toch niet naar mijn zin. Ik vond dat hij te agressief op stuurbewegingen reageerde en niet gevoelig genoeg was op zijn Heading Hold.
    Ik heb toen ook nog de positie van de stuurstang op de servohevel aangepast door de arm kleiner te maken waardoor de servo een grotere uitslag moet maken om dezelfde bladverstelling van de heckrotor te realiseren. Dit hielp wel wat maar gaf mij nog steeds niet het goede gevoel.

    Het gevolg is dat wanneer je meerdere heli's bezit de heli's mee naar het veld neemt die het lekkerste vliegen waardoor deze Alouette nogal eens eenzaam in de garage moest achterblijven. Aangezien ik er lange tijd aan heb gewerkt om deze heli in deze staat te krijgen vond ik toch dat ik verder op onderzoek moest gaan om deze heli goed te krijgen de oorzaak moet ergens liggen.

    Omdat ik voor mijn andere in aanbouw zijnde heli (EC135) een HC3x (nu is dit de Bavarian Demon) heb gekocht en nog niet in gebruik heb, dacht ik dat ik maar eens ga proberen met deze FBL unit op de Alouette. Deze FBL unit kun je de gebruiksvriendelijke karakteristieken meegeven van een 401 gyro en voor de rest zit er alles in wat je nodig kan hebben zoals Phasing, 4 punts aansturing etc.

    Omdat de huidige BeastX unit niet op de meest toegankelijke plaats zit in de heli om er goed bij te kunnen heb ik direct ook dit probleem aangepakt en heb allereerst na goed overleg met Albertino van RCH een platform voor de rotoras gemaakt waar de HC3X op moet komen.
    Dit betekende dat alle servo kabels verlegd moesten worden. Tevens heb ik dit aluminium platform geaard en heb direct ook de motor steun aan aarde gelegd. Dit om eventuele wervel stromen direct af te voeren naar de massa zodat deze geen invloed kunnen hebben op de werking van de HC3X.
    De FBL unit zit nu tenslotte direct boven de motor en wil geen nare invloeden hiervan op de HC3X.

    Allereerst het mechaniek uitgebouwd. DE BeastX zit hier nog achter de rotoras.

    [​IMG]

    Omdat ik ook de plaats van de accu's wil veranderen heb ik de 2 gebogen stukken onderaan het frame waar normaliter de koeltunnel in zit ook verwijderd waardoor ik meer ruimte krijg onder het mechaniek om daar de accu's te plaatsen.
    Dit levert uiteindelijk het volgende resultaat op:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu naar Albertino om de HC3X in te regelen en dan maar eens kijken of de heli beter en vooral strakker wil vliegen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Domme vraag, maar welke hekrotoraandrijving zit er in die Alouette III?

    Als dat een 2 mm staaldraad is, maak je gewoon weinig kans, die zijn heel moeilijk rustig te krijgen met HH.
    Het is mij in elk geval nooit gelukt, maar in Rate vlogen ze altijd goed genoeg (niet keistrak natuurlijk, daarvoor is en blijft het rate-mode, maar wél mooi rustig, vloeiend en "natuurlijk ogend").

    Groet, Bert
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik kan mij geen Vario bedenken met zo`n staaldraad, maar bij romphelies kan die setup weleens te snel zijn. Een rompmodel reageerd nu eenmaal wat trager op stuurbewegingen en zal die Beast wat overmoedig zijn.

    Het wil dan weleens helpen om een gewone servo op de staart te zetten.
    Ik denk dan aan een Futaba 3001. Toch een vrij rappe servo maar niet overdreven.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zit er ook niet in, zie ik nu (net halve draadje doorgespit op zoek naar de staartaandrijving, maar dat is gewoon de standaard Vario TT)

    Wel vreemd dat de heli bij zijn "kale maiden" zo te lezen geen problemen gaf op de staart, en nu wel?

    Groet, Bert
     
  12. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Brutus en Rhelie,
    In mijn Alouette III zit zoals Brutus schrijft een TT aandrijving. Ik had hier een heckservo van het type S9254 zitten. Dit is een servo op 4,8 V dus heb hier een voltage step-down schakeling tussen zitten omdat ik een 2S lipo gebruik met BEC voor de voeding van de ontvanger/servo's.
    Deze servo heeft een houdkracht van 3,4Kg en een snelheid van 0,06S/60graden.
    Ik heb deze servo nu ook vervangen door een Align DS650 van 5Kg en een snelheid van 0,05S/60graden (ik had deze toch nog liggen). Dus nu een sterkere maar wel snellere servo.
    Over hetgeen Rhelie schrijft zit mogelijk ook wel wat. De heli met 3-blad en BeastX zonder romp vloog wel goed en met romp niet meer. De heli is zwaarder, de staart heeft een groter oppervlak en de massatraagheid neemt toe natuurlijk. Dit kan allemaal invloed hebben op het vlieg/stuurgedrag. Daarnaast was de aa sturing in de pod/boom uitvoering d.m.v een carbon buis. Nu is dit middels een Sullivan kabel die is gefixeerd in het staartstuk. Ik moet bekennen dat hier weinig tot geen speling op waarneembaar is dus dit zou de boosdoener niet mogen zijn maar je weet nooit. De praktijk gaat het leren.

    Inmiddels is de HC3X ingesteld door Albertino. Ook erg makkelijk als je weet waar je op moet letten want de beschrijving is erg summier.
    Nu de de rest nog even in elkaar zetten en de bekabeling netjes fixeren en klaar voor de maiden.

    Wordt vervolgd.

    Grt Han
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb met een Sullivan bowdenkabel nooit succes gehad: totaal geen voelbare speling, maar wel erg veel vering!

    Ik heb er meerdere keren oscillaties van gehad die ik niet weggetuned kreeg, zelfs in Rate mode bleef dat lastig..

    Ik gebruik tegenwoordig uitsluitend OF staaldraad, OF carbon staf, zolang het maar rechtlijnig beweegt.

    Je kunt nog beter speling en zwaar lopende stuurstangen hebben dan lichtlopend maar flexibel, is mijn ervaring.
    Verder ben ik met schaalheli's die ook maar nét de grootte van een .60 heli te boven gingen, regelmatig nat gegaan met die S9254,want er klopt iets niet met die stelkracht...
    Of die is minder groot als opgegeven, of het is houdkracht, of hij haalt zijn snelheid niet...
    Wat het is weet ik niet, maar ik heb meerdere keren bij .60 en groter gezien dat de boel verbeterde van de S9254 vervangen voor een S3001! Bij kleinere heli's (Raptor 50 etc) heb ik dit nooit gezien, maar bij SkyFoxen met een romp, Benzinetrainers en dat soort machines wel.

    Voor dat je van alles en nog wat gaat proberen, probeer éérst eens een SIMPELE servo, en probeer eerst eens een simpele staaldraad of carbon staf stuurstang...

    Groet, Bert
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    .. mijn ervaring is, dat de futaba s9254 wel snel is (super in een 450er)
    maar niet voldoende stelkracht heeft,

    in mijn BenzineTrainer en in de Bell 47 G III
    heb ik analoge (dus langzame servos)
    tenminste in de BenzineTrainer werkt dat prima met
    (het probleem bij de Bell is te veel gewicht, denk ik)

    Torque: 4.8V: 132.0 oz-in (9.51 kg-cm)
    Speed: 4.8V: 0.19 sec/60°

    gr. Uwe
     
  15. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Afgelopen zaterdag heeft de Alouette weer zijn re-maiden gehad bij Albertino.
    Albertino heeft op Aileron, Rudder en Elevator 30% expo gezet omdat de heli nog te fel reageerde wat niet hoort bij een schaalheli.
    Daarna was het mijn beurt.
    De heli voelde stabieler aan op de staart. Hij was strakker. Aangezien de accu's al aardig leeg waren getrokken heb ik niet erg lang kunnen rondvliegen maar dit wordt binnenkort ongetwijfeld nog over gedaan bij BVL.
    Hier het filmpje wat Albertino nog even heeft geschoten toen ik de heli met HC-3X vloog.



    Volgende keer betere filmpjes en mijn ervaringen met de nieuwe FBL unit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi @PoweRotoR:
    ... ja, die beschrijving voor de HC3X is moeilijk te begrijpen,
    heb jij misschien ook wat tips voor mij, wat ik b.v. niet moet doen,
    het gaat om de Bell 47 G III met 9206 analoge servos, ook aan de staart...
    Groet van Uwe
     
  17. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Beste Uwe,

    Ik kan je nog geen tips geven wat je wel of niet moet doen.
    Ik ga binnenkort zelf een keer de HC3X helemaal van scratch configureren (nadat ik de huidige instellingen gesaved heb) en zal dan stap voor stap iets in dit draadje opnemen.
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Bedankt @PoweRotoR:

    ik zelf schrijf ook wat van mijn ervaringen in mijn draadje van de Bell 47 G III

    gisteren ook alles nog een keer nagelopen incl. de HC3X opnieuw ingestellt,
    daarbij kwam ik tegen,
    dat ik de servoreactie behoorlijk omhoog moest doen
    voor de uitslagen van de HC3X
    en tegelijk Expo moet gebruiken voor mijn eigen stickbeweging,

    daardoor kan ik de head-gain relatief laag houden:

    heck-gain staat nu in de HC3X op 40 (=70 in de zender, respectieve 30 rate mode)
    headspeed gain staat nu in de HC3X op 60
    (ik denk, dat dat wat te laag is, hoe staat die bij jou ?
    ik gebruik trouwens niet de schuifregelaar , maar de kanaal 7)

    suc6 verder, en hou hem heel,

    Groet
    Uwe
     
  19. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Hallo Uwe,

    Volgens mij heeft Albertino de gain op de kop op maximaal gezet. Dat moet volgens hem altijd.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Han,

    dat betekend 100 % op kanaal 7,
    ik bedoel niet de schuif-regelaar in de HC3X
    maar de kanaal 7 in de zender.

    Bedankt, dat is belangrijke info.

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina