Centraal diff verslijt te snel

Een paar weken geleden heb ik een Zenoah G320 op mijn carbon fighter geïnstalleerd. Sinds dien heb ik helaas nog amper kunnen rijden. Het grote probleem is dat ik nu al meerdere malen de tanden van het centraal diff heb versleten. En ik heb geen idee wat ik hier aan kan doen. Na het vervangen van de tandwielen is alles speling vrij gemonteerd. Tanden vallen strak in elkaar. Ook heb ik ze voorzien van vet!

Het gaat om de volgende 2 tandwielen
Reely (112105) Reserve-onderdeel Reserve conische tandwielen centraal differentieel in de Conrad online shop

Ik heb het gevoel dat de tanden over elkaar heen gedrukt worden, waardoor ze slijten. echter kan ik dit op de werkbank niet voor elkaar krijgen. Kan er genoeg kracht op zetten. Maar na ongeveer 15 minuten rijden zijn de tanden zwaar beschadigd. En komt de auto niet meer vooruit.

Kent iemand dit probleem? of heeft iemand hier ervaring mee dan hoor ik het graag! Evt tips om dit te voorkomen zou erg mooi zijn.
 
Daar zit ik inderdaad over na te denken. Die zijn van staal dacht ik? Het blijkt dat dit een deel van het probleem is. Zojuist ook het achter differentieel bekeken. Tandwielen waren 45 graden gedraaid, helemaal vast in de behuizing. Behuizing gebarsten. (Ook allemaal plastic) Ook MCD heeft dit van staal dacht ik.
 
Ze noemen het differentieel van de CF3 de "vernieuwde versie". De oude versie, die MCD en FS racing gebruikt zijn de "oude" variant. Het grote verschil is dat de nieuwe versie gebruikt maakt van conische tandwielen. Ik zou denken door het verkleinen van het oppervlak, dat dit veel zwakker is. En dus de oude type diffs veel duurzamer zijn. Klopt dit?
 
Met conische vertanding is er volgens mij een groter oppervlakte dan wanneer je recht vertanding hebt.

maar je zegt dat je ze hebt ingevet? Volgens mij zit het Centrale diff niet in een behuizing? er kan dus heel makkelijk zand en andere rommel bijkomen, en wanneer je er vet aan doet blijft dit erin plakken dit helpt natuurlijk ook niet echt. ik heb 4 jaar lang rondgereden met de FS zonder ook maar een druppel olie op het centrale diff, en opzich ziet het tandwiel er echt niet gek uit.

denk dat je dan het beste het vet weg kunt halen, en toch nog eens kijken of je echt nergens speling hebt, en misschien eens proberen om er shims tussen te doen en kijken hoe dan alles nog loopt. ik heb er bij de FS wel 1 á 2 achter zitten.

Maar loopt het motortje inmiddels weer goed?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op het terrein van rmca gereden. Motor blok Loopt als een zonnetje. Achterdiff vervangen door het voordiff. Dus tijdelijk 2wd. Ik heb in totaal 7 0.2mm ringen om verschillende plekken rond het centerdiff geplaatst om alle speling weg te werken. Het lijkt goed te houden!

Het is inderdaad een open geheel. Vandaag werd mij ook al geadviseerd om daar geen vet op te smeren i.v.m. het schuren van zand dat blijft plakken. Wellicht in de toekomst een dichte box halen. Zoiets als dit: gear box GB`2 Carbon Fighter II+III Breaker I+II FS Racing Graup

Het zal mij benieuwen hoe lang lang hij het volhoud.
 
Ja zo'n gear box is wel een mooi iets, nooit geen last meer van vuil en steentjes bij het midden diff. maar toch eindelijk een keer kunnen rijden bij Rmca :D ? ik wacht nog steeds op m'n ontsteking, dan kan ik ook eindelijk de baan weer eens onveilig maken :D
 
Zeker van 2 tot 4 gereden zonder problemen :-) Een van de weinige keren dat ik er niet aan hoef te sleutelen, alleen een beetje schoonmaak werk. Woensdag weer. Zojuist mijn telemetrie project weer uit de kast gehaald. Kijken of ik dat aan de praat kan krijgen. Loop nog tegen wat problemen aan met de 2.4ghz verbinding.
 
MCD differentieel

Heeft iemand ervaringen met het differentieel van MCD?
Deze zijn namelijk qua prijs rond de 120 euro. Daar kan ik zeker 3 CF3 diffs voor halen. Maar als deze nagenoeg niet stuk gaan is dit het wel waard.
 
Back
Top