Nieuwe LiPo's speciaal voor multirotors:Multistar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Klucky_13, 18 jul 2014.

  1. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Vandaag kwam ik deze nieuwe LiPo's tegen die pas gelanceerd zijn. Momenteel zijn ze nog steeds bezig met ze online te zetten want er zijn nog maar 4 varianten van te vinden.

    Hier is de introductie:


    En hier de uitleg achter deze batterijen:


    Wat is hier nu zo speciaal aan? Wel als je de 2de video bekijkt wordt er beweert na research dat bijvoorbeeld een F450 slechts 14-18A zal trekken en we daardoor wat paranoia zijn wat betreft C-ratings. Deze batterijen doen dus niet meer als de C-rating verlagen en de amperage verhogen waardoor een relatief goede maximale A wordt bereikt (zie volledige uitleg in laatste filmpje)

    Ik wil de man in het filmpje graag geloven dat we allemaal onze C rating met onnodige marge kiezen, maar toch blijft het raar om zo extreem omlaag te gaan. Neem nu in mijn geval, ik vlieg met een F550 met E300 15A ESC.

    15A x 6 motors = 90 A
    Ik gebruik deze setup met een 5000 mAh 25C batterij, welke mij dus 125A geeft. Meer als genoeg marge ten opzichte van de nodige 90A.

    Nu is de nieuwe bewering dat een F450 hoofdzakelijk slechts 14-18A zou verbruiken "volgens research". Maar wat als je nu de wolken opzoekt en je vraagt echt veel van je quad/hexa? Dan zal je op een bepaald moment al je ESC's toch vol gaan benutten?

    In ieder geval, stof tot nadenken en ik ben zeer benieuwd naar eerste reviews van deze batterijen. Ik verwacht er geen tovenarij van zoals 30 minuten vliegtijd op een F550, maar ik kan niet ontkennen dat ik nieuwsgierig ben.. Ze zijn echt wel veel lichter dan de tegenhangers.

    Stof om over te praten dus! (door mensen die waarschijnlijk veel beter op de hoogte zijn van LiPo's)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    donderss2 vindt dit leuk.
  2. Futaba

    Futaba

    Lid geworden:
    9 jan 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Drunen
    Hoe kom jij erbij dat je F-550 90A trekt?
    Heeft niks met je regelaars te maken.
    Die kunnen 15A leveren, maar doen dat echt niet.
    Je vliegtijd zou dan zeer kort zijn, 3-4 minuten, en je motoren zouden zeer heet worden.
    Ga maar eens meten, dan weet je echt wat hij trekt.

    Mijn F550, met GoPro, FPV, Landing Gear, verlichting, 10*5 props, 4S/5000, tiger motoren doet bij 4S ongeveer 22-26A bij hoover. Weegt 2520 gram.
    Vliegtijd 12 minuten.

    Bij deze accu's is de energie dichtheid (Watt/uur) vergroot.
    Gewicht gaat omlaag.
    Het compromis is dat de C-waarde omlaag gaat.
    Op zich niks mis mee, kwestie van berekenen en meten in je set-up.
    Deze trend zie je momenteel ook veel bij de betere gereedschappen gebeuren.

    De Nanotech was echt slecht, wellicht zijn deze wel beter?
    Is doorgaans pas na minimaal 100x laden te zeggen.
     
  3. daniel44

    daniel44

    Lid geworden:
    17 dec 2013
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Voorschoten
    Interessant, ik ben wel benieuwd naar 2000mAh lipo. Afhankelijk van de C waarde en het gewicht kan dat een leuke keuze zijn voor de mini's ipv de 1300mah 25C accu's!
     
  4. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Futuba, die redenering heb ik opgepikt op mijn bouwverslag waar ik vroeg naar de ideale batterij. Daar gaf iemand mij de berekening dat mijn hexa maximaal 90A kan trekken en in dus moest kiezen voor een batterij die minstens 90A levert. Als dit niet waar is, dan ligt dit aan een foutieve uitleg die ik heb gekregen door iemand anders op het forum. (En hij werd niet tegengesproken, dus dacht ik dat er waarheid in dat verhaal zat)
     
  5. Roeland54

    Roeland54

    Lid geworden:
    6 dec 2011
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Brugge
    De theorie lijkt me wel te kloppen. Maar zodra je wat sportiever gaat vliegen denk ik dat je lipo het toch niet meer aan kan en de spanning zal invallen.
     
  6. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Het is zeker niet foutief.

    Het is namelijk zo dat het volgende meestal gebeurt. Mensen hebben een motor die max 50A verbruikt. Ze kopen een regelaar van 60-70A en kopen dan een Batterij die 80-90A aankan. Dit is iets wat veel gebeurt en Ik zelf ook doe.

    Maar eigenlijk zit je met 30-40A aan C waarde te veel. Dus het punt van HK ( Al zeggen ze het niet zo) Meet je Quad en koop de juiste batterij met de juiste C waarde en zo verhoog je de mAh waarde. HK heeft nu een range batterijen uitgebracht waarmee dit makkelijker kan.
     
  7. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Daar zit wat in, hoe meet je zoiets eigenlijk uit? Ik ben ook wel aan het twijfelen om 1 van die lipos te bestellen van zodra ze beschikbaar zijn.
     
  8. daniel44

    daniel44

    Lid geworden:
    17 dec 2013
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Voorschoten
    Het is een goede vuistregel om gewoon het aantal ampère ontladingskunnen (hmm, vreemde woorden allemaal) te nemen waarop je ESC's samen gerated zijn. Eventueel wat extra is altijd goed, de levensduur van de lipo is hoger als je niet telkens tegen zijn limiet aan zit. Minder nemen dan de ESC's is ZEKER niet aan te raden, dan zit je telkens erg dicht bij zijn limiet aan. 15A ESC's zijn al niet zo hoog. Natuurlijk zit je lang niet altijd tegen de 15A maar met een lipo wil je niet zo dicht mogelijk op zijn limiet zitten.
     
  9. Futaba

    Futaba

    Lid geworden:
    9 jan 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Drunen
    Zonder stroommeting weet je niet wat je aan het doen bent, en weet je niet welke ESC of welke accu je moet hebben.
    Dan kun je eigenlijk beter stoppen, want je koopt bijna nooit het goede.

    Stroom meten kan op vele manieren. Quanum telemetrie set, of met bijv. de Taranis met telemetrie sensor, of een losse amperemeter (Whatsup) er tussen hangen en op een meter afstand aflezen.
    Vergelijk dit met wat de fabrikant adviseert (meestal kun je 30% hoger in stroom gaan zitten bij goede koeling).

    Temperatuur meten na een paar minuten en bij einde vlucht.

    Daarnaast moet je ook kijken of het naar wens vliegt.
    Wil je raggen, of lang vliegen, of veel tillen.

    Op die manier kom je aan de optimale quad.

    Ik heb de F550 getest met 3 propsets, 8*5/9*5/10*5 en verschillende accu's, 3S/4S/5S, 4000 t/m 6000 mAh.

    Maar ga ervan uit dat je aan ca. 25-30 A zit. Een 6000 mAh accu van 2C is theoretisch voldoende, in praktijk erg krap.
    Naar boven afronden met wat te koop is, en je bent er.

    Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat dit een deel van mijn vakgebied is, dus ik ben hierin wat fanatieker dan de meeste.
     
  10. Futaba

    Futaba

    Lid geworden:
    9 jan 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Drunen
    Je ESC heeft er niks mee te maken !!
    Je kunt gerust 100A ESC op een F450 zetten. Vliegt prima.
    Maar het zegt absoluut niks over je accu.
    Je moet naar de motor spec's kijken. Kijk wat de fabrikant adviseert.
    Meestal is die waarde erg safe, kan vaak 30% bij indien de koeling goed is.
     
  11. daniel44

    daniel44

    Lid geworden:
    17 dec 2013
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Voorschoten
    Nee, je ESC heeft er op zichzelf niks mee te maken, maar over het algemeen kies je wel een ESC uit die er goed bij past. Daarnaast zijn de 15A ESC's die DJI bij de bekende sets levert toch echt wel het minimum, het is beter om een lipo te kiezen die meer kan leveren dan 90A. Wat jij doet is gewoon maar 30% van het maximale ampere dat de motor trekt aftrekken, maar dat is NIET goed voor je lipo. Natuurlijk, hij heeft een korte burst, en hij zal het best redden, maar ga dan niet vreemd kijken dat je lipo opeens een flink verkorte levensduur heeft.

    Goed, als jij gemeten hebt wat ze samen trekken dan valt er niks over te zeggen. Maar het lijkt me niet handig om een lipo te nemen die 12A (6000mah x 2C) kan leveren over 6 motoren die volgens de specs per stuk al tussen de 10-30A trekken.
     
  12. joebar.rc

    joebar.rc

    Lid geworden:
    9 aug 2011
    Berichten:
    120
    Meten is weten, ik heb full telemetry inclusief stroom en capaciteit gebruik. Mij. 2.4Kg quad trekt in hover totaal 14A, full pull wat ik eigenlijk ooit doe, 31A.
    4Kg hexa, hover 29A, full pull 51A. Deze zou bv met 10A Esc's uitgerust kunnen worden, niet nodig maar zou kunnen.

    De enige reden dat ik hoge C accu's gebruik is dus totaal niet de nodige C rating voor de maximale stroom, maar dat de spanning per cell zeer constant blijft tot 20%.
    Ben benieuwd hoe deze accu's zich houden.

    Esc's en motor specs zeggen niets over je uiteindelijke echte gebruik, pas als je een A meter in je circuit hebt weet je dat en dat is veel lager dan je zou verwachten.



    HD.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
  14. dennis.w

    dennis.w

    Lid geworden:
    26 aug 2008
    Berichten:
    828
    Locatie:
    ijsselmuiden OV
    Jammer dat ze 4s zijn, ik vlieg nl. op 3s.
     
  15. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Als ik mij niet vergis zei de man in het filmpje dat ze in allerlei varianten zullen uitkomen (ik denk dat hij ook 3s noemde) je moet maar even checken. Dus deze zullen er later ook wel nog aan toegevoegd worden. Het laat alleen lang op zich wachten
     
  16. miccim

    miccim

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    492
    Locatie:
    127.0.0.1
    Ik heb 'm ook gemeten (DJI Quadcopter Flamewheel 450), stroomverbruik valt erg mee:
    - massa quad 1,2 kg
    - 8"x5" Graupner props
    - 4S LiPo (Nanotech 3000 mAh, 25C / 50C)
    Hoverend 13 a 14 A (dus slechts 3,5 A per motor).
    Full power vertical (manual flight mode) loopt er een stroom van circa 34 A (= 8,5 A per motor).
    Er zijn vast momenten dat er een grotere piekstroom optreedt, de standaard DJI opto ESC's zijn geschikt voor 30 A, marge genoeg dus!
    De Nanotech LiPo mag (theoretisch) 75A continu leveren...

    Wellicht eens interessant om uit te proberen deze nieuwe Multistars Lipo's (10C continu / 20 C), in mijn geval voor slechts 20gr extra massa verhoogd de capaciteit met 30% (in theorie althans).
     
  17. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    1 ding dat ik gisteren las maakt me echter wel zorgen. Ik weet echter niet of die redenering klopt, vandaar dat ik het hier even vraag. Stel nu voor mijn DJI F550 zou ik mijn 5000 mah turnigy 25-35c batterij kunnen inwisselen voor deze 5000 mah 10c batterij. Dat geeft dan 50A, wat in theorie ook moet volstaan. Maar wat als de batterij leegloopt naar de maximale 20%? dan zit er nog 1000 mah in de batterij. Wil dit zeggen dat er dan nog maar 10A kan worden onttrokken op die moment? Of mag je zo niet gaan rekenen? Moest deze redenering kloppen, zou je de batterij maar half mogen ontladen of safe te zijn?
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    nee zo werkt het niet, blijft gewoon 50 ampere. alleen voltage neemt af
     
  19. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Check, ik vond het ook maar vreemd dat ik het nog nergens anders had gelezen :) Had het ergens opgepikt in de comment sectie van het filmpje in de startpost
     
  20. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Let wel op dat als je voltage afneemt je ampèrage toenemend. U = I * R

    ik weet niet wat een f550 bij een volle accu trekt maar met een bijna lege accu is dat dus iets meer.
     

Deel Deze Pagina