HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ah, daar zit de crux, ik heb het over de gewone races in Nederland. Niet over Rucphen. Sorry dat ik dat niet duidelijk gemaakt heb. Ik ga niet nu nog een kap voor morgen aanschaffen!

    Hugo
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gisteren avond de boel nog even uitgevuld met shims, en ingepakt. Vanmorgen nog wat bezigheden met de kinderen, ik hoop tegen 14.00u op de baan aan te komen. Het regent hier nu, ik hoop dat we het de rest van het weekend in Rucphen droog houden!

    Hugo
     
  3. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Rotterdam
    Hugo, je heb gelijk, in de nederlandse regelementen word niet over de body gesproken voor de Topstock

    veel plezier vandaag en zie je morgen :worship:
     
  4. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Hugo,

    Dat pas ik dan voor 2015 even aan.
    Het is nooit de bedoeling geweest dat er in de Stock met de Subaru Legacy body gereden wordt.
    Deze wordt dan ook niet toegelaten in de Stock klasse.

    Grt, Michael
     
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het heeft destijds ook vermeld gestaan als extra (***) toelichting, maar is kennelijk sinds “het boekje 2013”, er "tussenuit" gevallen!!
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hahaha, daar was ik al een beetje bang voor, vandaar ook mijn vragen hier. Ok, geen Legacy, dus.

    Vanmiddag naar de baan in Rucphen. Al een half uur later weg wegens kind en hond, dan is de A27 afgesloten en op de A59 maakte iemand krassen op z'n dak. Totaal ruim 1,5 uur vertraging. Goed begin! Maar ja, toch aangekomen, en meteen lekker rijden. Ik rijd achter een snelle Belg aan om de baan te leren. En dat lukt redelijk. Beste ronde 23,6 seconden. De Belgische kampioen reed vandaag 22,5. Ik vind dat ik het dus niet slecht doe. Morgen ietsje meer grip dankzij de vriendelijke inmenging van Viel9, en ik ga nog even testrijden morgen ochtend vroeg zonder spoiler. De spoiler helpt in de bochten, en hindert op snelheid. Ik kan de baan al 80% volgas rijden, dus wellicht werkt de spoiler meer tegen op volgas, dan dat ik ermee win op de paar plekken waar ik even lift. Nouja,we zullen het morgen zien! In ieder geval was het weer gezellig.

    Tot morgen!

    Hugo
     
  7. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    De bocht voor op het rechte te geraken moet je zeer goed inschatten, dit is de meest belangrijke bocht van het hele circuit.
    Als je naar deze bocht toe rijdt moet je zover mogelijk rechts blijven rijden en zorgen dat je apex van deze bocht kunt aansnijden. Dan zul je zien dat je deze bocht tegen volle snelheid kunt nemen.
    Hier kun je veel tijd mee winnen omdat veel mensen hier gas minderen.
    Als je op het stuk circuit rijd waar je naar de startposities toe rijd moet je links aanhouden en vanaf het 3é startlijntje aan de linker kant moet je beginnen in te sturen.
    En zorg dat je de bochten zo vlot mogelijk met een beetje gas blijven geven kunt nemen, dus steeds ervoor zorgen dat je de apex van alle bochten kunt nemen en snel terug op je gas gaan.
    Als je dit doet ga je volgens mij rond de 23seconden of sneller geraken.
    Je streefdoel voor morgen is alvast 21.845s :p

    Een spoiler is echt wel aangeraden, dit gaat qua snelheid zo goed als geen verschil geven maar naar de bochten toe gaat de spoiler er wel ervoor zorgen dat je meer grip krijgt.

    De Belgische kampioen is Florian Joos, een jonge knaap.
    Is een goede piloot in wording maar is nog wat te onstuimig.;)

    Veel succes en vooral gas geven ;)
     
  8. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    Misschien een domme vraag, maar waarom mag er niet met de Legacy gereden worden (of heb ik wat gemist in dit draadje, kan natuurlijk ook) ;)

    gr. rene
     
  9. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    @Rene.... De Subaru is net als de protoform kappen, dus puur performance.
    Niet echt iets voor de stock Tamiya klasse.


    Mvg Roy
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @addicted2blue; Bedankt voor de tips! Het is gedeeltelijk gelukt.

    Voordat ik het verslag van de dag begin even moet me even iets van het hart. Alex Kleingeld had zo’n ontzettend mooie kap, de Toyota Celica Group 5, alleen daarom al moest hij de klasse winnen. Gelukkig deed hij dat ook! (Zo goed, Alex?)

    Na de training op zaterdag had ik er wel een goed gevoel over, de auto was nog steeds onderstuurd voor mijn gevoel, maar als ik netjes reed kon ik 23-ers rijden, en ik had het gevoel dat er nog ruimte voor verbetering in zat. Oh, hoe fout was mijn gevoel…

    Ik was iets voor half negen op de baan, de parkeerplaats was al afgeladen! Wel leuk zo druk. Snel de spullen gepakt en een plekje bemachtigd, samen met Jan gebroederlijk naast elkaar. Harry had mijn banden de vorige middag ingesmeerd en dat had een nachtje ingetrokken, nu gingen ze nog even in de bandenwarmers en dan zou alles perfect moeten zijn. Ik ging ondertussen nog even wat rondjes rijden. Dat viel tegen! De baan was vochtig en ik gleed alle kanten op. Rustig aan, dus, en als ik van de baan schoot moest ik een hele ronde rustig de boel droog rijden voordat er weer wat snelheid gemaakt kon worden. Net nadat ik de geprepareerde banden had gemonteerd werd de baan gesloten omdat de heats gingen beginnen, dus niet daarmee getest. Nou ja, het zal wel meer grip geven, dacht ik zo. Gelukkig kwam er ook een waterig zonnetje door en de baan droogde daardoor op.

    De eerste heat was redelijk, helaas één domme stuurfout in de eerste ronde, en daardoor een tweede uitstapje naast de baan in diezelfde ronde omdat ik niet eerst netjes de boel weer droog reed… 47 seconden voor die eerste ronde, de rest van de ronden in 24 en 25 seconden. Redelijk netjes en constant, niet snel. Ik kwam na 5.00.6xx over de finish, als ik de eerste ronde niet zo dom was geweest en ergens zes tiende seconde had gevonden, had ik dus 2 ronden meer gereden… Met 11 gereden rondjes was ik zesde van de 11 starters.

    De tweede heat was beter. Iets minder gretig van start, weinig foutjes, 5.07 over de heat en een ronde meer. Dit gaat de goede kant op, ik lijk in mijn ritme te komen. Wel blijven de 23 seconden rondjes uit, ik haal het gewoon niet meer ondanks mijn grip-banden. Ik was vijfde van de 11, 12 rondjes gereden.

    Deze racedag kende twee heats van vijf minuten en drie finales van zeven minuten, anders dan ik gewend ben, dus op naar de finales. Er waren 24 deelnemers, dus een A en een B finale. Ik startte als derde in de B. Dit was een rampenrit voor mij, en mijn eigen schuld. Ik ging drie keer op hetzelfde punt van de baan, en vernachelde daarmee enige kans op een leuke klassering. Daarnaast werd er behoorlijk geduwd en getrokken op de baan, dat ben ik niet gewend.

    De tweede finale ging beter. Weer als derde van start, betere start deze keer, maar halverwege de eerste ronde wordt ik in de rondte getikt. Ik ging niet van de baan maar verloor wel wat plekken. Ik reed voor mijn doen best netjes, en haalde diverse mensen weer in. Helaas ging dat niet altijd zonder contact, ik baalde een beetje van een dynamisch duo dat mij tot drie keer toe flink raakte bij een inhaalpoging. Ik was duidelijk sneller dan zij, maar pas bij poging vier kwam ik er ongeschonden langs. Jammer vond ik dat, en ik kreeg dit ook bevestigd van toeschouwers. Uiteindelijk toch goed gereden, ik was tweede in deze finale. Wel bleek dat we al na vijf minuten zijn afgevlagd in plaats van na zeven minuten. Geen idee waarom.

    De derde finale weet ik geen uitslag van, die staat nog niet op Mylaps en hij heeft ook niet op het bord gehangen. Ik hoop dat dat nog komt. Wat ik wel weet is dat ook hier weer veel geduwd en getrokken werd. Ik werd in de derde bocht na de start getorpedeerd door iemand die in de buitenbocht zat terwijl ik in de binnenbocht zat, en die persoon besloot aan het einde van de bocht gewoon door te blijven sturen waardoor ik in de binnenbocht op het gras gezet werd. Erg jammer, en de marshalls konden er niet bij voordat het hele veld voorbij was. Niks slechts over die marshalls, overigens, die konden er natuurlijk niet overheen vliegen. Ik baalde zeer, en het duurde even voordat ik mijn ritme hervond. Ik weet dus niet hoe die rit verder is afgelopen, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

    Over het hele weekend gezien had ik het anders moeten aanpakken. Ik had zaterdag veel meer verschillende afstellingen met veren en zo moeten testen, maar ik heb alleen maar rondjes gereden om de baan te leren kennen. Misschien had ik wat onderstuur eruit kunnen halen. Ik was ook veel te laat op de baan zaterdag door alle verkeersperikelen, maar dat moet een volgende keer anders.

    Verder ben ik blij dat ik de Nederlandse Tamiya Cup rijd. Dit gaat niet vriendelijk klinken en het is heel generaliserend, maar ik hoorde veel geschreeuw van de rijdersstand en geklaag in de paddock door Belgen. Ook vraag ik me af hoe nauw het met de regels genomen werd. Ik hoorde bijvoorbeeld Florian zaterdagmiddag tegen zijn vader zeggen dat het ‘morgen met de geprepareerde motor vast nog sneller zou gaan.’ Op de andere racedagen die ik dit jaar gereden heb was het allemaal een beetje gemoedelijker, vind ik.

    In de pauze werden in de kantine Nederlandse Cup prijzen uitgereikt, ik was zo flauw even buiten te blijven want ik moest nog wat gras uit mijn auto verwijderen. Toen haalde Michael me naar binnen, want ik bleek overall derde in de Cup geworden te zijn! Niemand verbaasder dan ik. Wel leuk, en mijn zoon weer supertrots en blij met de beker. Blijkbaar is constant meedoen ook wel belangrijk! Bij deze wil ik graag de organisatie van de Cup bedanken, ik heb erg genoten van dit seizoen.

    Ja, en dat vallen we nu in een gat, maar ik hoorde dat de eerste race volgend jaar in februari zal zijn. Ik sta in dubio of ik een TT-02 zal bouwen, en mijzelf kennende zal dat dus wel gebeuren. Het is verslavend schreef iemand hier al eerder, en dat is inderdaad zo. Ik ga de komende maanden maar eens lekker denken en sleutelen, in februari moet er een auto voor de Top Stock, en mijn M-06je, klaar zijn voor een nieuw seizoen.

    Hugo
     
  11. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Weer een leuk verhaal Hugo! En gefeliciteerd met je 3e plaats. Dat geeft weer motivatie om door te gaan mijn tt01 chassis staat inmiddels ook thuis en de electronica e.d. Zijn besteld, dus ik ben volgend jaar ook van de partij!
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Leuk verhaal van je ervaringen afgelopen weekend! Ik zit zelf in twijfel om mijn TT-02 weg te gaan doen en me geheel te richten op F1, vind ik persoonlijk een stuk leuker.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Gefeliciteerd Hugo. Een mooie bekroning op je verslag tot nu toe. We verwachten volgend jaar natuurlijk niet minder dan 1e plaats en wat baanrecords, dat begrijp je nu wel. ;-)
     
  14. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.257
    Locatie:
    Rotterdam
    Hugo, top verhaal weer en nog gefeliciteerd met je mooie derde plaats in de TC (heel terecht overigens)
    ook volgend jaar ga ik proberen alles te rijden en wat meer aandacht geven aan de auto en de afstelling c.q. opbouw (misschien nog een andere body)
    verder ga ik de tijd overbruggen met wat indoor rijden (bij PK Racing) en misschien wel Gouda aansluiten, veel trainen op de baan.
    verder ga ik nog waarschijnlijk de rallycup rijden.
    en ik vind het leuk dat ik je heb leren kennen tijdens de cupwedstrijden (inspirator)
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.787
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is niets mis met alleen rondjes rijden met een dezelfde setup. Je leert hoe met de auto om te gaan, je raakt er vertrouwd mee wat op zich ook winst in de rondetijden geeft dan alleen maar aan de setup sleutelen en een paar rondjes rijden. Alleen als een auto onhandelbaar is moet je wel aan de setup sleutelen.

    Overigens hoeft een perfecte afstelling voor de meest stabielste auto niet altijd sneller te zijn, veel grip betekend ook weerstand....
     
  16. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    @HugoW,


    Gefeliciteerd met je 3é plek.
     
  17. Robkitetop

    Robkitetop

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Poortugaal
    Ik lees al een tijdje dit topic mee, erg interessant en amusant leesvoer!
    Zelf heb ik vorig jaar wat wedstrijden in de Euro GT meegereden maar dit jaar door tijdgebrek is er niets van gekomen en heb ik de TRF verkocht. Gisteren ben ik nog even gaan kijken bij de finales en het begon toch weer te kriebelen, wie weet volgend jaar in de Euro TW. Heb je mooie gele ferrari ook nog gespot, helaas had je wat pech maar je reed zeker niet slecht.

    Ik had begrepen dat je een TB04 pro 2 hebt aangeschaft voor de Euro TW klasse maar lees nu dat je van plan bent om volgend seizoen in de Top Stock weer mee te gaan rijden. Is het plan voor de Euro TW klasse van de baan of ben je van plan beide klasses te gaan rijden?

    Groeten Robbert
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor alle leuke reacties, dit topic is bijna een soort extra hobby geworden. Ik vind het erg leuk dat ik kennelijk mensen geïnspireerd heb om ook te komen rijden.

    @Madhouse; goede keuze. Lijkt me ook erg mooi, maar nog niet voor mij. Maar je maakt gewoon de beste keuze, je kies wat je leuk vind. Daarom ben ik gestopt met vliegen; het werd steeds meer een verplichting en hobbies moeten leuk zijn!

    @Indoorvlieger; ik zal m'n best doen!

    @Roelof; dat zal zeker ook waar zijn. Ik weet echter niet wat ik doe. Mijn afstelling is een gemiddelde van wat ik bij anderen zie. Eigenlijk moet ik een dag met veren en dempers gaan stoeien. Iets veranderen, rondjes rijden, ervaren wat het doet. De auto is nu zeker niet slecht, maar ik zie ook mensen die hard gaan met bijvoorbeeld hele andere veren in een zelfde auto. Ik moet gaan leren wat alle verschillende zaken doen, en wat mij het beste past.

    @Robkitetop; ik had een tb gekocht, met het idee TW te gaan rijden. Maar hoe meer ik rijd, hoe meer ik erachter kom dat ik nog heel veel te leren heb / kan leren in deze klasse. Daarom heb ik de kit weer verkocht en blijf ik bij de Top Stock. En voor de lol een M-metje erbij, geen idee wat dat gaat worden.

    Hugo
     
  19. Koffiemolen

    Koffiemolen

    Lid geworden:
    6 sep 2014
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hugo, bedankt voor je leuk geschreven verslagen van zowel de races en andere belevenissen. Erg leuk om te lezen!
     
  20. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    @Hugo, excuses als ik je topic een beetje kaap maar ik wilde toch Robkitetop even wat info meegeven over de Euro TW....

    De TB04 is een mooie auto, helaas door de "gedraaide" motor tov de TB03 iets ingewikkelder en zeer gevoelig voor niet goed uitshimmen van de tandwieltjes in de overbrenging. Qua snelheid is hij prima maar juist de directe aandrijving zorgt voor een wat nerveuzer weggedrag bij gas loslaten en op het gas gaan. De TA06 daarentegen is zeer mooi in balans en door de snaarconfiguratie wat rustiger met lastwisselingen.

    Hugo.....nu jij weer ;-)
     

Deel Deze Pagina