Goede avond! Ik ben bezig met het bouwen van een gemotoriseerde camera ZipLine voor de DJI Ronin. (De ultieme plek op dit forum kon ik niet vinden maar multicopters-elektronica kwam toch het meest in de buurt..) Helaas heb ik mijn ESC gefrituurd Ik leek na lang tobben met mijn 18watt soldeerstationnetje klaar te zijn voor een test. Maar zodra ik de accu kabels (3S) aansloot begon niet de motor met bewegen maar kwam er een steekvlam van zo'n 20cm vanaf de ESC. Mijn soldeerskills en mijn niet al te krachtige bout hebben er dus, ben ik bang, voor gezorgd dat de ESC het niet meer gaat doen. Ik moet nu dus een nieuwe ESC bestellen maar ik sloop er niet graag nog een. Dus na deze enorm lange inleiding: Is er iemand in omgeving Zwijndrecht (voor degene die het niet weten: Dordrecht/Rotterdam) die mij wilt hebben met het solderen van de nieuwe ESC? Alvast heel erg bedankt! Het gaat om deze ESC: Turnigy Trackstar GenII 120A 1/10th Scale Sensored Brushless Car ESC - PC Programmable(EU) (EU Wareh
Volgende keer een 50 watt boutje gebruiken, daar komt meer warmte in een keer uit waardoor je m er niet zolang op hoeft te houden dat de hele regelaar op kan warmen.
Het lijkt er sterk op dat je een kortsluiting bij de draden hebt gemaakt. Ik zit wat ver bij je uit de buurt om het voor je te doen... Zelf gebruik ik een bout van 100W. Hiermee kun je het soldeer in 1-2 seconden laten vloeien. Dan koel ik de boel met de compressor. (Niet het soldeer wegblazen, met beleid!) Dan de volgende soldering maken. Ik gebruik bijna nooit een tang om de draden vast te houden, je voelt dan snel wanneer het te heet wordt.
Inderdaad. Nog wat: eerst de draad van soldeer voorzien. Dan de nog warme draad vastzetten op het contact. Dit scheelt ook weer verwarmingstijd van de contacten op de esc.
Maar kwam het wel door het solderen ? De vlam, kwam toen je de lipo aansloot....niet tijdens het solderen, niet per ongeluk + en - verwisselt of iets dergelijks ? Lijkt mij sterk dat je hem met het solderen zo heet gemaakt dat er iets met de esc elektronica gebeurt is.
Ik zit nog eens naar de foto's te kijken.... Je hebt/had het zo aangesloten: A ZWARTE draad + "gat" B "niets" - ZWARTE draad C RODE draad Wanneer jij op de RODE draad daadwerkelijk de + van de accu hebt aangesloten, dan snap ik de kortsluiting wel! Dat is namelijk een fase van de motor! Gebruik de juiste kleuren, ze staan zelfs op de esc. Dat voorkomt verwarring. En controleren, en nogmaals... Voor de duidelijkheid: A/B/C fasedraden richting de MOTOR +/- naar de ACCU (let op polariteit!)
@knoeier, Ik heb de polariteit niet omgedraaid.. Het gat en het niets zijn door de steekvlam gedesoldeerd... op de plus zat een mooie dikke draad net als op de min, op de niets zat een iets dunnere gele maar ik heb netjes het plaatje gebruikt, alleen zijn de kleuren inderdaad iets minder handig.