Solderen, iets met vlammen..

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Dirkalblas, 20 sep 2014.

  1. Dirkalblas

    Dirkalblas

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Goede avond!

    Ik ben bezig met het bouwen van een gemotoriseerde camera ZipLine voor de DJI Ronin.
    (De ultieme plek op dit forum kon ik niet vinden maar multicopters-elektronica kwam toch het meest in de buurt..)

    Helaas heb ik mijn ESC gefrituurd :(
    Ik leek na lang tobben met mijn 18watt soldeerstationnetje klaar te zijn voor een test.
    Maar zodra ik de accu kabels (3S) aansloot begon niet de motor met bewegen maar kwam er een steekvlam van zo'n 20cm vanaf de ESC.

    Mijn soldeerskills en mijn niet al te krachtige bout hebben er dus, ben ik bang, voor gezorgd dat de ESC het niet meer gaat doen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik moet nu dus een nieuwe ESC bestellen maar ik sloop er niet graag nog een.
    Dus na deze enorm lange inleiding:
    Is er iemand in omgeving Zwijndrecht (voor degene die het niet weten: Dordrecht/Rotterdam) die mij wilt hebben met het solderen van de nieuwe ESC?

    Alvast heel erg bedankt!:worship:

    Het gaat om deze ESC:
    Turnigy Trackstar GenII 120A 1/10th Scale Sensored Brushless Car ESC - PC Programmable(EU) (EU Wareh
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Weet je zeker dat je niet + en - verwisseld hebt ??
    Of ergens een druppel soldeer hebt gehad ?
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Volgende keer een 50 watt boutje gebruiken, daar komt meer warmte in een keer uit waardoor je m er niet zolang op hoeft te houden dat de hele regelaar op kan warmen.
     
  4. knoeier

    knoeier

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    omgeving Zelhem
    Het lijkt er sterk op dat je een kortsluiting bij de draden hebt gemaakt.
    Ik zit wat ver bij je uit de buurt om het voor je te doen...

    Zelf gebruik ik een bout van 100W. Hiermee kun je het soldeer in 1-2 seconden laten vloeien. Dan koel ik de boel met de compressor. (Niet het soldeer wegblazen, met beleid!)
    Dan de volgende soldering maken.

    Ik gebruik bijna nooit een tang om de draden vast te houden, je voelt dan snel wanneer het te heet wordt.
     
  5. ikarus

    ikarus

    Lid geworden:
    25 aug 2013
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Vlaams-Brabant, België
    Ik denk dat een 50 watt bout nog aan de magere kant is voor dit soort soldeerwerk.
     
  6. knoeier

    knoeier

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    omgeving Zelhem
    Inderdaad.

    Nog wat: eerst de draad van soldeer voorzien. Dan de nog warme draad vastzetten op het contact. Dit scheelt ook weer verwarmingstijd van de contacten op de esc.
     
  7. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Maar kwam het wel door het solderen ? De vlam, kwam toen je de lipo aansloot....niet tijdens het solderen, niet per ongeluk + en - verwisselt of iets dergelijks ?

    Lijkt mij sterk dat je hem met het solderen zo heet gemaakt dat er iets met de esc elektronica gebeurt is.
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gebruik een goede bout! Bakken en braden is niet goed.
     
  9. knoeier

    knoeier

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    omgeving Zelhem
    Ik zit nog eens naar de foto's te kijken....

    Je hebt/had het zo aangesloten:
    A ZWARTE draad
    + "gat"
    B "niets"
    - ZWARTE draad
    C RODE draad

    Wanneer jij op de RODE draad daadwerkelijk de + van de accu hebt aangesloten, dan snap ik de kortsluiting wel! Dat is namelijk een fase van de motor!

    Gebruik de juiste kleuren, ze staan zelfs op de esc. Dat voorkomt verwarring. En controleren, en nogmaals...

    Voor de duidelijkheid:
    A/B/C fasedraden richting de MOTOR
    +/- naar de ACCU (let op polariteit!)
     
  10. Dirkalblas

    Dirkalblas

    Lid geworden:
    19 mei 2013
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Zwijndrecht
    @knoeier,

    Ik heb de polariteit niet omgedraaid..

    Het gat en het niets zijn door de steekvlam gedesoldeerd...
    op de plus zat een mooie dikke draad net als op de min, op de niets zat een iets dunnere gele maar ik heb netjes het plaatje gebruikt, alleen zijn de kleuren inderdaad iets minder handig.
     

Deel Deze Pagina