Dankzij de telemetrie van deze zender heb ik veel onheil kunnen voorkomen.
Tijdens een vlucht met mijn Freewing Mosquito gisteren, kreeg ik plots een "RF link low" voice alert.
Dat was vreemd, omdat ik bij een range test geen enkel probleem had om meer dan 2,5km te halen, en op het moment van de voice alert was mijn model relatief dichtbij.
Als ik de logs uitlas, zag ik dat de spanning van de motorbatterij nogal rare bokkesprongen maakte. Niet alleen waren er "spikes" naar 0V toe, maar op een bepaald moment zelfs een "spike" naar 50V! (voor een 4S Lipo).
Het vreemde was dat ik geen enkele correlatie kon vinden met stroom of gas-stand, of geen enkele andere parameter die gelogd was.
Spikes doen me denken aan inductieve effecten: bij plotse belasting-wijzigingen krijg je dan bij een inductieve belasting zo'n soort gedrag. Maar er was geen belangrijke stroomveranderingen, en dus moest het ergens anders aan liggen.
De XT60 connector van de vluchtbatterij was dan de eerste verdachte, en inderdaad, de connector die aan de stroomsensor staat klemt niet zo strak rond die van de batterij. Ik zag dat het een XT60 van Turnigy was (van de afhaalchinees dus), en toen ik die verving door een "echte" XT60, voelde dat al allemaal veel strakker aan.
Nu nog een aantal testen doen om te zien of het probleem effectief is opgelost, maar ik ben er redelijk zeker van.
Zonder die standaard RF link monitoring zou ik nooit op zoek gegaan zijn naar dit probleem, en zou het op lange termijn voor heel wat ellende hebben kunnen zorgen.
En nu al mijn XT60 connectoren inspecteren, en alle goedkope prul eruithalen. Goedkoop is dikwijls duurkoop. Behalve bij de Taranis uiteraard
