John Deere 7280R schaal 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Richard 7930, 3 mrt 2014.

  1. DaanDeere

    DaanDeere

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    51
    Kosten noch moeite heet dat ...

    Interessant en prachtig bouwwerk, succes
     
  2. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Daan bedankt voor de complimenten.

    De motor van de aftakas komt tussen de aandrijfmotor en de vooras te zitten, dit is dezelfde motor als de aandrijfmotor.

    [​IMG]


    Door de tandwielen wordt het toerental verlaagd naar maximaal 1300 omwentelingen per minuut, de motor is later ook traploos regelbaar hierdoor kan het toerental altijd nog worden verlaagd.
    In het lager links bovenaan komt de as naar de voorwielaandrijving (tussen tandwiel en as zit nog 1 mm speling)

    [​IMG]



    Motor geplaats in het frame, in het lager aan de linkerkant komt de as van de aftakas onder de versnellingsbak door naar achter te lopen.

    [​IMG]


    Groet Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Ik ben nu begonnen met het maken van de vooras, het differentieel wat hierin komt is bijna hetzelfde als in de achteras, hier zit ook, op de foto in de linker as, een asje van rond 6mm voor het sperren van het differentieel.

    [​IMG]



    Aan de uiteinden van de aandrijfassen heb ik een zeskant van 8mm gelast (inbussleutel) hierop komt de cardankoppeling naar het voorwiel.

    [​IMG]



    Groet Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Het differentieelhuis is gedraaid uit een aluminium as, aan beide kanten is een kamer gedraaid.
    Aan de linker kant komt een aluminium deksel met een lagerbus voor de aandrijfas en aan de rechterkant komt het kroonwiel voor de aandrijving van het differentieel.

    [​IMG]



    Het kroonwiel word met 8 M3 boutjes vastgezet in het huis.

    [​IMG]



    In het kroonwiel komt ook een lagerbus voor de rechter aandrijfas.
    Het differentieelhuis is aan één kant open, dit is voor de montage van satelliet wiel.

    [​IMG]


    Beide aandrijfassen in het huis gemonteerd, de tandwielen ingevet met speciaal tandwielvet.

    [​IMG]



    Mvg, Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Satellietwiel gemonteerd en geborgd met een deksel.

    [​IMG]



    In het huis zijn twee sleuven opengelaten voor het satellietwiel, dit om de diameter van het binnendifferentieelhuis zo klein mogelijk te houden.

    [​IMG]



    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Cardankoppelingen van staal gemaakt voor de tussenas naar de vooras.

    [​IMG]



    De cardankoppelingen in de vooras zijn deels van staal en deels van aluminium gemaakt, het ene deel heb ik van aluminium gemaakt om gewichtsbesparing, en aluminium is eenvoudiger te bewerken.
    Aan het rechter deel met de 8 tapgaten van M3 komt het voorwiel te zitten.

    [​IMG]



    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Netjes !
    Mooie eenvoudige oplossing van je kardankoppelingen, wat heb je in
    de bronzen bussen zitten op je kruisstuk ?
     
  8. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    In de bronzen bussen zitten inbusboutjes M3, ik heb de bussen opgeboord naar 5,4mm, hierin past dan precies de kop van de inbusbout.
     
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    hoe heb je die 6 kant er in gemaakt??
     
  10. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Michel, voor het zeskant heb ik een plug gebruikt met een binnenzeskant voor een inbussleutel, ik heb hier het schroefdraad deel van afgedraaid en het voorste deel, met het zeskant, aan de cardankoppeling gelast.

    [​IMG]

    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.807
    Locatie:
    Drenthe
    Slim! , je moet er maar opkomen ;)
    want ik had het me ook al afgevraagd, en dat zeskant zag er echt industrieel uit.
    Cor
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    je kan het zelf maken maar kan de link zo snel ff niet vinden.
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.807
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, met een steek- of broots machine.
    Of een vijl natuurlijk :mad:
    Cor
     
  14. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Heilige moeder maria wat een werk, trouwens doordat de sleuven t diff zitten heb je genoeg voorzorgsmaatregelen tegen vuil of ben je daar nog over aan t brainstormen? (Of komt t diff geheel afgesloten te zitten?)
     
  15. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    G60force, het differentieel en komt in de vooras en zit dan geheel opgesloten zodat er geen stof bij kan.
     
  16. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden

    Ok had al verwacht dat je dr een oplossing voor zou hebben :) echt zo jaloers op je kunsten en apparatuur etc. ;) tis echt genieten dit te volgen, mn buurman heeft veel grote machines zal dit draadje eens aan em doorsturen... Gaat ie vast waarderen :p
     
  17. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    G60force, bedankt voor de complimenten, alleen van de apparatuur moet je niet te veel verwachten ik heb geen cnc banken of iets dergelijks.
    Ik heb een EMCO Compact 8 draaibank en een Huvema HU 25 BF kolomboormachine met kruistafel.;)

    [​IMG]


    [​IMG]



    (De foto van de kolomboormachine heb ik van het internet afgehaald)

    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    daar kan je heel wat mee hoor
     
  19. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Verder gegaan met het maken van de vooras.
    Voor het bevestigen van de voorwielen heb ik een huis gedraaid waarin twee stofdichte kogellagers zitten. Hierin komt het aluminium deel van de cardankoppeling waar aan het voorwiel wordt bevestigd.

    [​IMG]





    De buitenste assen gedraaid, hierin zit aan de beide uiteinden een kogellager voor de geleiding van de aandrijfas.


    [​IMG]



    Naast het differentieelhuis komt een verleng deel met de gaffel voor het inschakelen van het differentieelsper. In dit deel zit ook het conische tandwiel voor de haakse overbrenging van de aandrijving.


    [​IMG]




    Differentieel met de gaffel gemonteerd. (Het witte op de foto is smeervet, ik heb hem eerst proefgedraaid)

    [​IMG]









    Mvg, Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Richard 7930

    Richard 7930

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Twente
    Vooras samengebouwd, voor het differentieelhuis moet ik nog passende schroeven kopen.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Mvg Richard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina