[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DutchRC, 30 sep 2014.

  1. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Op 4S neem ik aan?

    Op rcgroups staan inderdaad veel verhalen. Maar nog weinig nieuws.
    Zelf heb ik al gekeken naar een scorpion motor met iets hogere KV. Maar die kost 60 euro. Dat is gelijk 50% waarde van het model. De motor heeft dezelfde afmetingen en gewicht. Dus dat is het probleem niet. Maar eerst nog eens lekker vliegen en kijken wat anderen doen.
     
  2. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Gisteren bij de OLC mijn EFX voor het eerst gevlogen met 4S 1800 (nano tech 35/70C) en een APC 5,5x4,5.
    Deze setup is goed voor exact 50A en 750W (nieuwe accu pack 2xgeladen en ontladen).
    Mijn totaal gewicht is 750 gram, dus perfecte verhouding van gewicht en vermogen :)

    De EFX vliegt stabiel en neutraal, (60% uitslag en 30% expo op hoogte en rol).

    1e start met 20% uptrim bovenhands achter de vleugel op 2/3 motor.
    Probleemloos, maar toestel blijft aardig klimmen en vliegt neutraal met 10% downtrim.

    2e start onderhands en ook weer 2/3 motor.
    Ook probleemloos dankzij een snelle up reflex :) , want de grond was wel heel snel dichtbij... voor de volgende keer even 2 vlieg modi instellen, en voor de start +/- 20% up onder de schakelaar.

    Verder geen trim nodig op rol.

    Gisteren nog geen GPS logging gedaan, maar ik denk dat die 100 mph+ wel aardig klopt.
    Maar niet riant 100 mph+ (in vlakke vlucht) met deze setup tik je denk ik 180 net aan.
    Het vliegbeeld (en het bijbehorende geluid van een ruim 35.000 toeren draaiende prop) is super.

    Ik ben er blij mee, materiaal zit degelijk doordacht in elkaar, en bijna geen negatieve punten kunnen ontdekken.
    Bijna niet, omdat mij kielvlak en stabilo niet haaks op elkaar staan.
    Vleugel en stabilo zijn wel perfect op 1 lijn, maar kielvlak staat er niet lekker haaks op.
    Iemand tips om dat te corrigeren? (warm maken en voorzichtig buigen en fixeren??)

    Gisteren op vol vermogen een beetje 'wobly' vliegbeeld gezien, geen idee of dat door het kielvlak of de wind komt.

    Maar ach dat zijn allemaal minor issues, het is gewoon een super leuke racer! :)
     
  3. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    116
    Zojuist op de "Buy now' knop gedrukt. Een rode EFX komt snel mijn kant op.

    Ik was op zoek naar een klein, makkelijk mee te nemen toestel om lekker mee rond te vliegen/scheuren, maar wel een kistje met potentieel. Zal hem voorlopig op 3S 2200 (nog zat liggen van mijn heli) gaan vliegen maar de mogelijkheid om makkelijk naar 4S te switchen sprak me zeer aan.

    Aangezien de 6x5 props nog niet voorradig zijn, ben ik op zoek naar alternatieven. Iemand al iets gevonden?
     
  4. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Even een paar APC propjes bestellen bij bijvoorbeeld rctechnics Lennart, de 6x4, de 5,5x4,5 en de 6x5,5.
    En alle setups even meten met wattmeter.

    6x4 kan prima , dan haal je niet 'topspeed' maar heb je wel een vriendelijk start (want 6x4 heeft meer trekkracht) en je kan langer vliegen (verwacht zo'n 35A ipv 45A).

    5,5x4,5 minder trekkracht en iets meer snelheid.

    6x5,5 is denk ik to much, maar mogelijk kan het nog net met die 50A regelaar en idem voor motor.

    5x5 op 3S kan wel, maar trekkracht is *censored* en dan wordt je start tricky, of iemand moet een fijne ferme werp kunnen doen met zo'n laagdekker ;-)
     
  5. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    Mooi toestel..... maar waar laat je de ontvanger zo te zien is er weinig ruimte over!!
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Tussen de 2 staart-servo's is wat ruimte.. maar je moet dan niet een grote ontvanger gebruiken..
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Klopt!!
    Tussen de 2 servos is de ruimte voor een ontvanger.
    Zelf gebruik ik een Orange full range met satteliet.
    Past net allemaal.

    Affijn..............
    Afgelopen middag gevlogen met een vliegmaat.
    Hij met zijn rode racer en ik met de yellow.
    Beiden op 4S 2200mah Lipo en hij met 5x5 stock prop en ik met de 4.75x4.75 prop.
    We weten allemaal dat meten is weten.
    Maar wij hebben helaas die mogelijkheid nog niet.
    Dus we vliegen samen op en doen low fly bys naast elkaar op vol gas.

    Zo krijgen we een ruwe indicatie van hoe de toestellen elkaar verhouden op snelheid.
    Ik was zeer verbaasd dat mijn toestel met kleinere prop maar een fractie langzamer ging dan de zijne met stock prop.
    We hebben dit meerdere keren getest en het resultaat was telkens hetzelfde.
    Mijn motor werd na 4 minuten vliegen niet meer heet zoals gisteren en er zat na 4 minuten behoorlijk gassen nog 30% in de Lipo.
    Allemaal heel plausibel dus.

    Voorlopig laat ik het zo met die kleine prop want het bevalt me wel.
    De kit versie zet ik hoogstwaarschijnlijk een 1400kv motor in met grotere prop.
    Maar ben er nog niet helemaal uit.
    Die Scorpion motor lijkt me ook wel wat.

    Handstarten is erg easy vind ik.
    Alhoewel ik denk dat het ook ligt aan de persoon en toestel.
    De racer van de vliegmaat trekt bij de handstart fors naar links.
    Is goed op te vangen hoor, maar een beginnende piloot kan er nat mee gaan.
    Vreemd, want dat heeft die van mij niet.
    Ook gisteren had ik dat niet met de 5x5 prop erop en met de 6x5 op 3S Lipo ook niet.
    Ik mis erg de punch en WOW factor bij deze kist.
    Vliegt goed maar voelt aan als een BMW 5 serie met een net te kleine motor om lekker door te gassen.
    Uiterlijk en vliegkwaliteiten van deze racer zijn wel oke.
    Maar het vermogen..........arrggggggghhhhhh
     
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik kan me eigelijk niet aan de indruk onttrekken, dat in de HK filmpjes met een andere setup gevlogen werd.. Wat denken jullie daarvan?
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ik denk dat er heel veel geknoeid wordt met filmpjes op You Tube.
    Of ze mikken er een andere set up in en houden de mond erover, of ze laten een toestel door een zeer ervaren piloot vliegen waardoor zelfs de leek denkt: nou nou, dat ziet er makkelijk en goed uit, dat kan ik ook wel.
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Al met al heb ik veel vreemde dingen voorbij zien komen op hobbygebied de afgelopen 15 jaar.
     
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nou ehm ja.. een toestel makkelijk vliegbaar laten lijken.. Is niet echt netjes, maar zo werkt verkopen. Een andere (motor)setup erin vind ik dan weer wat anders.. Ik weet dat dat bij bv Bananahobby meer regel dan uitzondering is..

    Ohw well.. Voor het geld ben ik hoe-dan-ook tevreden over de EFX Racer.. de bouwkwaliteit is niet veel op aan te merken.. En hij vliegt verre van slecht.
     
  12. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Geef jou helemaal gelijk.
    Heb nog zitten lezen op RCGroups en kwam deze set up tegen:

    Motor van de Morey
    80A regelaar
    7x5 prop
    6S 1300Mah

    Dat genereert 1000W en is het CG net zo goed mee als met de stock set up op 4S 2200Mah
    Nadeel: vliegtijd van 2.5 minuten.
    Erg kort maar........zal wel rete snel zijn.
     
  13. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Even 2 foto's van mijn maiden vlucht.
    En ja de ontvanger zit bij mij ook tussen de servo's in en de antene draden gaan naar buiten door een klein gaatje. aan iedere zijde.
    Zo heb ik minder kans op schade aan deze toch al kleine draadje.
    Wat best snel kan komen met het plaatsen van je accu.
    Aan de buiten zijde vast gezet met blanke tape.
    Ook maar gelijk op de foto gezet.;)

    Gr Wil


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Gefeliciteerd Wil, met de eerste vlucht.

    Wel een vraag over de foto. Was deze genomen net na het weggooien?
    Je hebt max. roeruitslag naar rechts op de rolroeren.
    [​IMG]
     
  15. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Deze foto is gemaakt bij een volle rol.
    Ik vloog toen niet zo heel snel en wat met de neus omhoog.
    En nee niet vlak na het opgooien.
    Ik heb even de foto in zijn geheel hieronder geplaatst.
    Best verweg gemaakt.
    Een clublid heeft een mooie camera..

    [​IMG]
     
  16. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    Vandaag een 2e EFX binnen gekregen. Maar nu de witte kale versie.
    Het idee is om te kijken of hier de "lost foam" mee gedaan kan gaan worden. Zodat je een GFK romp krijgt. Hiermee ontstaat er een zee van ruimte, waardoor setup wijzigen geen probleem hoeft te zijn.

    Ik ga eerst testen door middel van een klein stukje foam weg te snijden aan de binnenkant en te testen of dit goed op te lossen is. Mocht dit niet naar wens gaan. Dan ben ik aan het denken om hem af te mallen, zodat daaruit weer een GFK romp gemaakt kan worden. Maar deze laatste optie heeft niet de voorkeur, ivm extra tijd/geld.
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dat ga ik volgen jouw idee.
    Zelf heb ik ook nog de witte kit versie liggen, maar dit model van kunststof lijkt me nog fijner.
    Met name die zee van ruimte waarover jij het dan hebt.
    Vr Gr E
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Lol, kopiƫren van de Chinezen :)
     
  19. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat is zonder meer een interessant idee :D Ik ben ook benieuwd hoe dat gaat!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, oplossen... dat gaat dan een verrekte lastige worden.

    Het 'vulniszakkenplastic' heeft een hoge chemische weerstand.
    Daarom wordt hetzelfde plastic ook gebruikt als verpakkingsmateriaal, om t/m zoutzuur aan toe, smerige goedjes te transporteren...:rolleyes:
    (Plastic tast aan door UV-licht, en onder de grond stoppen +10 jaar wachten?)

    Als... Beter zou het zijn om er direct een casting van te maken.
    Maar dat zal ook niet makkelijk zijn wegens de kans op flex in enkele onderdelen.
    Valt te proberen. Werk aan de winkel en een behoorlijke greep in de beurs.

    Zou je naar een FabLab kunnen stappen om er een 3D model van te laten scannen.
    Die vector moet je dan weer retoucheren. Later kan je die dan weer laten uitvrezen, negatief of positief. Zo kom je dan in de buurt van iets van iets wat een matrijs gaat heten. En heb je een mooie kopie, ook digitaal.

    Je kan em ook in repen (frieten) van 1 cm snijden en die overtrekken. Op papier of via de scanner. De klassieke manier om van uit een Airfix-kitje een schaalmodel te batterijen...
    Dat allemaal nabewerken tot 'iets'.

    Ik denk verder dat de foamie een hogere 'gooi en smijt, en toch niet beschadig' factor heeft dan een epoxy-carbon-aramide derivaat. Dat bijkans zwaarder is of kan gaan worden?

    Epoxy drukt niet altijd duurzaamheid uit, of eeuwigheidswaarde, of mate van beterheidszijn.

    Ergens denk ik gewoon bij zoiets... Kistje gewoon genieten tot ie uitgewaaid is tot op de laatste snik en klodder lijm? En staat er alweer een nieuwer uitdaging om de hoek.

    Gr Bas
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina