De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat jij wil....

    Ik ken echter geen enkele elec die niet de term "daar staat spanning op" gebruikt.

    Net zo goed als dat geen enkele technicus zeurt dat druk IN een leiding zit (hoewel dat technisch correct is) maar altijd spreekt van "daar staat druk op"....

    Groet, Bert
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies Bert.
    Uit mijn schooltijd. :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ik heb het ooit eens gepresteerd mijn auto zó te repareren, dat ik vier versnellingen achteruit en eentje vooruit had. Dat zullen weinigen mij nadoen :cool:!

    In mijn vrijgezellentijd reed ik een Lotus Europa S2, zo'n heeeeel laag geval (107 cm hoog) met een polyester carrosserie. Deze was uitgerust met een Renault 16 motor en versnellingsbak met ingebouwd differentiëel. Op een gegeven ogenblik dacht ik, dat de versnellingsbak moest worden vervangen, dus ik haalde een Renault bak op de sloop. Inbouwen was een fluitje van een cent, want je kon overal met gemak bij. De aandrijfassen, die tevens dienden als reactie armen, zaten met een breekpen vast, dus even lostikken en met het losschroeven van een aantal bouten tilde je het ding er zo uit.

    Na vervanging was de achteruit met gemak te vinden, maar vooruit was het een heel ander verhaal. Nu moest mijn zwager die mij hielp dringend naar huis, dus die bracht ik even. Bij het wegrijden hoorde je meteen het gierende geluid, dat de achteruit altijd maakte, dus toen wisten we al genoeg. Het hele stuk van Linschoten naar Woerden en weer terug heb ik zo gereden, waarbij het onheilspellende gekraak nog steeds klonk.

    Er was dus niet eens wat mis met de versnellingsbak, maar er was een wiellager stuk en daarvan had ik er een paar voorradig omdat er per jaar altijd wel één of meer sneuvelden. Hoewel de auto er wél zo uitzag was 't ie niet echt berekend op mijn toenmalige rijstijl. Ook het feit, dat de aandrijfassen tevens als reactie arm dienden, was niet bevorderlijk voor de levensduur van de achterste wiellagers. Later heb ik deze constructie gewijzigd, waarbij ik uiteraard wel hulp nodig had, maar dat is een ander verhaal. Waarom ik die keer dacht, dat de versnellingsbak stuk was, is nog steeds een raadsel.

    Wat was nu het geval: bij de Renault 16 zit de motor voorin en ligt de bak er vóór. Bij de Lotus zit de motor achterin en ligt de bak er achter. Wat ik had moeten doen is het differentiëel omdraaien om de draairichting aan te passen, maar daar had ik nooit bij stilgestaan. Op zaterdag avond heb ik toen de oude bak maar weer ingebouwd en het wiellager vervangen.

    Overigens is de Lotus overgenomen door de garagehouder uit Linschoten, die er al wat aandelen in had zitten. De auto is volledig gerestaureerd, kanariepietjes geel gespoten en ligt al vele jaren te wachten om weer eens in elkaar gezet te worden. Aan mij is dan de ondankbare eer gegund om de bedrading te doen. Daaraan had ik namelijk nogal veel gewijzigd, terwijl we toen maar één kleur draad hadden: groen. Het mooie bedradingsschema, dat ik van alle wijzigingen had gemaakt, is onleesbaar geworden doordat iemand (niet ik!) z'n beker koffie erop liet vallen. Ga er dus maar eens aan beginnen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Twee of één diode kan voldoende zijn om een vorm van gelijkspanning te krijgen. Wil je het maximale rendement en de maximaal mogelijke stroom kunnen gebruiken zal je toch echt een Greatz schakeling met 4 diodes (6 diodes bij een 3 fase schakeling) moeten gebruiken.
    Pas wel op dat de gelijkspanning hoger zal zijn dan de wisselspanning. Die wisselspanning is namelijk de effectieve spanning, niet de piekspanning. Als je de wisselspanning van het lichtnet gaat gelijkrichten zal de resulterende gelijkspanning even hoog zijn als de piekspanning van die wisselspanning. Dat is √2 maal de wisselspanning. Het lichtnet is 230V, als je dat gaat gelijkrichten zal de gelijkspanning 325V zijn! Houd daar rekening mee!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat durf ik toch wel een beetje te betwijfelen: je zult (afgezien van de diode verliezen) een spanning krijgen die qua vorm identiek is aan de wisselspanning, alleen zonder wisselende polariteit. Ofwel een Sinus waarvan de negatieve helft "omgeklapt" is. Mijn leraar electro sprak van een "Belgische klinkerweg"
    En die heeft de zelfde effectieve spanning, dus 220V. Vlak je hem af d.m.v. condensators, dan hou je gewoon een "strakke" 220V over, want er is niet meer oppervlak onder de grafiek.

    Zonder afvlakking is de piekspanning inderdaad 325V, maar dat is hij zoals je zelf zegt, bij wisselspanning OOK. En de minimum spanning is nog steeds nul, en de effectieve spanning 220V. Maar het is dus NIET zo dat je een gelijkspanning van 325 Volt constant krijgt

    Er verandert dus verder weinig aan het vermogen of de effectieve spanning.

    Het is niet veel anders dan bijvoorbeeld een gloeiplugmodulator die effectief 2V maakt door korte pulsjes van 12V door te laten, en daar maakt ook niemand zich zorgen over dat er eigenlijk 12V piekspanning op de plug staat....

    Groet, Bert
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Bert maar jij heb het hier toch echt bij het verkeerde eind. Je krijgt echt waar een gelijkspanning van 325V over de elco als je 230V wisselspanning gaat gelijkrichten.
    Dat weet ik voor de volle 100% zeker want ik heb duizenden monitoren, power supply's en andere elektronica gerepareerd en daar heb ik dat ook altijd gemeten. De elco die in die voeding zit is niet voor niets minimaal een 400V maar meestal een 450V type en dat is ook niet voor niets.
    Je hebt wel gelijk dat die spanning enigszins zal inzakken als je de gelijkrichter gaat belasten. Hoeveel die spanning inzakt is afhankelijk van de belasting en de waarde van de gebruikte elco. Bij lichtnetvoedingen is die belasting vrij gering en is de waarde van de elco gekozen dat die daling misschien maar een volt of twee á drie zal zijn. Meer is dat echt niet, weet ik ook uit ervaring!

    Je hoeft me niet op m'n woord te geloven hoor maar zoek zelf even op het www en je zult heel snel vinden dat ik in dit geval wel gelijk hebt.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, nogal widus!

    Je laadt een Elco via een diode, en dat is hetzelfde als een fietsband oppompen via een ventiel: er komt bij en gaat niets af.

    Nogal wiedus dat je uiteindelijk een spanning krijgt die de top van de sinus benadert.

    Zodra er een belasting op staat (en dan bedoel ik niet een Elco zo groot als een bestelauto met een belasting van micro ampères maar gewoon een elco die groot genoeg is om de boel netjes af te vlakken) heb je gewoon 220 gelijkspanning....

    En natuurlijk heb je een Elco nodig met 400 V of meer nodig, die toppen, die zijn er nu eenmaal, maar die zijn er ook bij wisselspanning.

    Maar zonder Elco's heb je weliswaar een ontzettende brom en een rimpel die tussen nul en 325 op en neer knalt, maar nog steeds gewoon 220V effectief. Net zoals je bij die gloeiplugmodulator 2V effectief hebt.

    Je kunt nu eenmaal niet uit 220V 1A wisselsstroom (220W), 325V 1A gelijkstroom (325W) maken, en zo komt het wel over wat je zegt. Je zult dan toch echt naar 325V 0.67A moeten kijken, want wat er in gaat, moet er uit komen...


    Groet, Bert
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    En dat laatste is helemaal waar, het vermogen blijft hetzelfde, dat wordt niet meer! Tenminste volgens mij niet, er zijn echter mensen die beweren dat dit wel mogelijk is. Iets met cTowOHDeB5Y[/media] of soortgelijk geneuzel. Maar dat is een heel ander verhaal. ;)
    Inderdaad zal de stroom met de factor √2 dalen. Als je van 1A uit gaat zal dat inderdaad 0,67A worden. Sorry als ik op dat punt onduidelijk ben geweest.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Volgens mij dwalen we een beetje af hier, ik snap allang niet meer waar dit over gaat.
    Wat moet je nou met 220V gelijkspanning, lijkt me knap dodelijk.
     
  10. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ook in nieuwere woningen maken ze er soms een zooi van. Ik woon in een jaren 70 flat die begin jaren 90 gerenoveerd is wat betreft het water, maar de gas en elektra zijn nog model 1969 (behalve de groep voor de boiler). De verlichting van de gang is voor zover ik kan nagaan niet op de meterkast aangesloten. En dan bedoel ik niet alleen dat er geen groep is om de elektriciteit in de gang af te sluiten, maar dat mijn elektriciteitsmeter niet loopt als ik de lampen in de gang aan doe :hammer: Er is ook een stopcontact, op een plek waar afgaand op de staat van de muur het in het verleden wel eens heeft gelekt.:rolleyes:
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Op zich zou dat niets mogen uitmaken want zowel de fase als de nul worden door de groepenschakelaar uitgeschakeld. In de fasedraad moet de zekering (meestal de stop genoemd) zitten. Als die in de nul zit is het levensgevaarlijk! Bij kortsluiting tussen fase en nul zal de zekering wel kapot gaan maar bij kortsluiting tussen fase en aarde niet!
    Als je aan een groep wilt "werken" moet je dus de groep uitschakelen en als extra veiligheid de zekering verwijderen. Helaas pindakaas kan dat bij de moderne meterkasten niet meer! Daar zitten geen losse groepen schakelaars en zekeringen meer meer in. Tegenwoordig zijn het allemaal automatische zekeringen die tegelijkertijd de schakelaar vormen. Deze schakelen zowel de fase als de nul af! De extra veiligheid die het verwijderen van de zekering gaf ben je helaas wel kwijt. Dus zorg er voor dat niemand de groep(en) weer inschakelt terwijl jij aan het werk bent.
    :eek:nweer: :oops:
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is dus een prima plek om je laadspullen neer te zetten.
     
  13. Tang Chi Ho

    Tang Chi Ho

    Lid geworden:
    20 mei 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Amsterdam-Noord
    Hoi allemaal, ben nieuw hier. Dit draadje is goud :)
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo vlak voor mijn jaarlijkse vlieg-uitje met de club nog even een nieuwe Easy-star 2 in elkaar gezet. Ik ben dan geen beginner maar zo`n EZ vliegt gewoon heerlijk en de oude was vorig jaar gesneuveld na vele jaren dienst. De setup kon ik zo overzetten. Een binnenloper waarmee van nat gras gewoon grondstarts mogelijk waren. Lekker pittig dus !

    Even de aileron servo`s plaatsen en meteen de hevels goed zetten voordat ik de servo`s vastlijm in de vleugels. De romp ligt voor mij op tafel met de neus op mij gericht en de vleugels lagen langs de romp met de servo`s aangesloten op de ontvanger. Beiden servo`s moesten worden gereversed dus op naar het reverse menu in mijn FF9. Toen raakte ik in verwarring of ik nu met het wieltje of met de pijltjestoetsen de juiste servo moest selekteren. Met het wieltje lukte het niet dus drukte ik op een pijltje, niet wetende dat hij inmiddels op throttle stond. Op zo`n moment weet je even niet wat je overkomt. Een stomp in mijn buik en een gigantisch kabaal en rondvliegend piepschuim. De zender lag naast mij en in een reflex gooi ik de stick om en toen stopte het. De romp schoot dus als een raket op mij af en de prop aaide even een vleugel die er langs lag. Het sneeuwde even in de woonkamer ! Mijn vrouw en dochter kwamen meteen naar de woonkamer om te vragen wat er in godsnaam gebeurde. Ik : oh, niks hoor ! even de motor testen. Gelukkig vroegen ze mij niet om even mijn arm te strekken, want ik zat flink te shaken van de schrik.
     
  15. Tang Chi Ho

    Tang Chi Ho

    Lid geworden:
    20 mei 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Amsterdam-Noord
    klinkt als een toekomstige post van me :)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet ook niet electro-vliegen... Hoe vaak moet ik dat nu nog zeggen??? ;) :p
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Tsja, spijt komt altijd na de zonde he !
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Als je met een model bezig bent moet je ook altijd de prop van de motor halen!!! Dan kan zo iets niet gebeuren.:D
    En dat schrijft ik die het ook eerst zelf moest meemaken dat een romp van tafel vloog en in de gordijnen bleef hangen. :oops::rolleyes:
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of twee (2) draden van brushless motor losmaken. Wel onthouden welke op welke zat, anders loop je kans draairichting om te keren. Wat ook gevaarlijk kan zijn.
     
  20. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Borne (OV)
    Na een storing van de zender , een 450 heli testen op tafel.
    1e keer getest zonder bladen, alles leek goed te werken.
    Dus de bladen erop en nog even de servo's testen, ja en toen ging het fout.!!!
    Zie de helicopter ineens voor mij op toeren naar max toerental, gelukkig geen pitch dus bleef hij staan op tafel, ineens slaat hij om en begint in de houten tafel te slaan.
    Gevolg toch nog 3 hechten in de rechterhand en een mooie jaap in de linker arm, en een houten tafel flink beschadigd .
     

Deel Deze Pagina