Opitec zaalvlieger

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door TC01, 10 okt 2014.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Nu ik een groot gedeelte van een slechte periode heb doorstaan, en wat nog wel een hele periode gaat duren voordat ik die uiteindelijk kan afsluiten, ben ik maar eens gaan kijken of ik het modelbouwen weer kan oppakken.
    Om mijn grote projecten niet te verpesten ben ik maar begonnen met 2 kleine rubbermotormodellen van Opitec.

    alle benodigde onderdelen op de tekening. alleen maar dunne latjes, een stuk elastiek en een propellertje.
    [​IMG]

    alle latjes op maat gesneden en gelijk ook allemaal verlijmd.
    [​IMG]

    eentje klaar, met de onderdelen voor de 2de ook op de tekening.
    [​IMG]

    Wel heb ik bemerkt dat mijn hopelijk tijdelijke handicap ervoor zorgt dat het op exacte lengte snijden van de latjes niet goed gaat. Op dit moment zie ik met het rechteroog nog wazig. De oogleden kan ik nog niet sluiten waardoor ik het oog flink moet insmeren met zalf en oogdruppels om te voorkomen dat het oog uitdroogt.

    een van de modellen heb ik grotendeels verlijmd met secondenlijm terwijl ik de 2de nu heb verlijmd met witte houtlijm. Zodra dit allemaal droog is kan ik de vlakken gaan bespannen met het bijgeleverde condensatorpapier. Wel nog even uitzoeken welke lijm ik het beste hiervoor kan gebruiken. Zelf zit ik te denken om het frame lichtjes in te smeren met UHU por of witte houtlijm en dan het papier er netjes opleggen en voorzichtig aan te drukken met een vinger. mocht iemand een betere manier weten dan hoor ik dat graag.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2014
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hoi Theo,

    Leuk zo'n free flight rubbermodelletje. Vroeger heb ik er ook een gemaakt en het geeft verl voldoening. Ik heb hem toen gewoon met keukenfolie bespannen. Ik gebruikte Pritt om hem tijdelijk te fixeren omdat je dan ook nog wat kunt schuiven. Daarna heb ik hier en daar een drupje CA aangebracht. De droogtijd is ongeveer een halve dag op dit soort oppervlakken maar dat geeft niet.

    Sterkte met de gezondheid.
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Dank Jitze. Mocht je me in de toekomst tegen het lijf lopen dan ben ik bang dat je me niet meer herkent. Mijn uiterlijk (gezicht) is drastische gewijzigd.

    Dit hoort ook bij mijn genezing en is zelfs heel belangrijk daarvoor.
    [​IMG]

    En nee, ik ben niet verbrand........
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jeetje Theo, wat is er gebeurd?
    Stuur me anders even een berichtje.

    Gert-Jan
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    ach, tja, wat moet ik zeggen. 40% van mijn lotgenoten haalt het niet, ik kan het nog navertellen. Moet alleen wennen aan de blikken van de "vreemde" mensen als ze mij voor het eerst zien.

    Je hebt PB Gert-Jan.
     
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Komt allemaal goed Theo! Nu nog niet, en volgende week ook niet, maar stilaan komt het allemaal goed! Ik vind het knap dat je niet bij de pakken blijft neerzitten en toch tracht te blijven bouwen.


    Ik heb ook nog enkele van die opitek kitjes. Bij sommigen daarvan zitten schuimvleugeltjes. Een soort depron, maar wel zwaarder en iets gladder.
    Bespannen van dit soort vliegtuigen deed ik enkel met papier. Niet dat japans rijstpapier dat erg krimpt bij het bespannen maar een iets gladder en stugger papier. Ik strijk dan eerst de contouren van het frame (neus- en achterlijst) in met een mengsel van 70% spanlak en 30% uhu por. Volledig laten opdrogen. Dan het papier er op met een beetje overschot. De contouren op het papier afstrijken met spanlak en het overhangende papier een beetje over de rand trekken om aan te spannen. Zodra het papier rondom mooi hecht over het papier ook ter hoogte van de ribben instrijken met spanlak. En als laatste het geheel dicht maken met een mengsel van 40% spanlak en 60% thinner.

    Theo, spoedig herstel en tot binnenkort. Ik neem aan dat je toch wel nog naar Zutendaal komt?
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    nog vorderingen Theo?
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    nope, mijn rechteroog wil nog niet zo goed. Dat is op dit moment een behoorlijke vermoeiende belemmering op velerlei gebieden, maar langzaam aan komt er verbetering.
     
  9. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.038
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Theo, beterschap!

    Elke stap voorwaards is er eentje.

    Grt Frank
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Dank je Frank. Was al op het veld geweest en werd daar heel hartelijk en warm ontvangen. Kom binnenkort wel weer eens kijken en als het oog iets beter is neem ik gelijk iets te vliegen mee om te kijken of het gaat.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Vanmorgen maar weer eens een beetje werk gedaan aan de modelletjes. Ik moest toch 2 uur met het drukmasker op zitten.

    alle onderdelen voorzien van verdunde witte houtlijm en op het condensatorpapier gelegd met de lijmkant op het papier.
    [​IMG]

    Aan de onderzijde van de bouwplank zie je nog de lijmresten van waar ik het frame heb ingesmeerd met die verdunde houtlijm.
    [​IMG]

    Daarna een beetje gewicht erop, eerst een plastic snijplank en daarop een dikke zware blok hout, om te zorgen dat alles mooi recht blijft.
    [​IMG]

    Vanavond de blok hout er af halen en kijken hoe het geworden is, dan morgen de vleugel zijn uiteindelijke vorm geven en de rest allemaal verlijmen en vliegklaar maken.
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Mooi Theo! Theo, ik heb nooit met condensatorpapier gewerkt. Krimpt dat ook nog na bevochtigen of is dat niet nodig?
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    is niet nodig, gewoon zo strak mogelijk neerleggenen het frame er voorzichtig opleggen. die enkele vouw of kreukel maakt niks uit.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn de modelletjes nu vliegklaar.

    Na de laatste stap van het bekleden moest nu de mal uitgeknipt worden om de V-stelling in de vleugels te krijgen, tevens wordt hiermee de verdraaiing in de vleugel aangebracht.

    Die mal is van dikker teken papier en mag je uitknippen en vouwen en daarna in elkaar plakken met papierlijm.
    [​IMG]

    dan krijg je 2 van deze driehoekjes.
    [​IMG]

    Op de tekening staat precies aangegeven waar die driehoekjes moeten komen. Dan de vleugelliggers bijna doorsnijden en verder breken zodat een helft op de bouwplank ligt en de andere steunt op die driehoek.
    [​IMG]

    best veel v-stelling en verdraaiing in die vleugel.......
    [​IMG]

    Beide vluegles op de plank
    [​IMG]

    en klaar.....
    [​IMG]

    Van enkele tussenliggende stappen heb ik helaas geen foto's gemaakt. Zo moet het stabilo scheef op de romp worden geplakt evenals het kielvlak dat in een linkerbocht staat. De linkervleugel ligt in de linkerbocht vlak terwijl de rechtervleugel dan iets omhoog staat.
    Die papieren driehoek wordt ook gebruikt om de vleugel goed op zijn steun te plakken en de versterkinglatjes tussen die steun en de vleugel te verlijmen.

    Nu kijken of die modellen willen vliegen, daarvoor moet ik nog even wachten op een indoor meeting hier in de buurt en ik weer mag autorijden.
    Vandaag wel al voor het eerst gevlogen met een DLG. Na een half uurtje gooien was ik doodmoe. Mijn conditie heeft dus flink geleden van die 3 operaties in 6 weken tijd...... Het vliegen op zich ging best goed, wel is het dieptezicht nog niet optimaal......
     
  15. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hey Theo, de foto was even schrikken. Goed om te horen dat het toch weer de goede weg opgaat. Ik hoop je snel weer ergens tegen te komen met wat leuke modellen !
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Dank je Davy, maar je zal wel via een andere weg meer foto's gezien hebben van hoe ik er nu ongeveer uitzie. Herstel gaat snel en goed, misschien wel te snel nu, dit zorgt ook weer voor andere problemen. Om dat te corrigeren wachten nog enkele operaties de komende paar maanden, maar eerst kijken of het drukmasker goed werkt.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    en ze hebben beiden gevlogen vandaag. de ene iets beter dan de andere. Na wat afstellen en trimmen kwam ik al snel tot vluchttijden van 20seconden en meer. Er zit echter nog meer in, de romplatten zijn te zwak en buigen dan ook als de rubbermotor wordt opgedraaid. dit resulteert in het begin van de vlucht een snelle duikvlucht en gaat dan over in een lichte klim tot halverwege het plafond bij de landing zitten dan nog genoeg toeren op de rubber motor.

    [​IMG]

    hoe krijg ik nu dat filmpje vanaf facebook naar hier gelinkt.....
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Na het succes van vorige week gaan we vandaag iets nieuws proberen.

    Als eerste een vergelijkbar model met grotere spanwijdte en voorzien van rc besturing. De besturing komt uit een cessna van de kyosho minium serie. gewicht 18 gram zonder lipo.......

    [​IMG]

    Daarna gaan we spelen met een werpmodelletje.
    Dit model weegt 12 gram. de vleugel is van 3 mm balsa in profiel geschuurd en stabilo en kielvlak zijn van 1 mm balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    @Theo, wat eventueel ook erg leuk werkt als opslag van energie is de supercap. Voor een paar Euro's te koop bij Conrad en onverwoestbaar. Heb er zelf al een modelletje mee laten vliegen en dat gaat verbluffend goed. Heb het filmpje al 's gepost, maar voor de volledigheid:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    @eric, je had me de plannen al gestuurd. ben nu een beetje aan het experimenteren met die kyosho besturing voordat ik die in andere modellen ga inzetten.
    Misbaksel 6 vloog, maar helaas was de romp niet sterk genoeg. Deze is nu vervangen door koolstof. het rc modelletje moet ik nog een nieuw hoogteroer maken en van onderen aansturen in plaats van de bovenzijde. Had niet getest tijdens de bouw......... Misschien morgenvroeg nog even aanpassen.
     

Deel Deze Pagina