Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 21 jul 2010.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Het vervolg komt er beetje bij beetje jongens. Soms duurt het even voor de perfecte inval of handeling er is om wat ik in mijne kop heb praktisch uit te werken. Ma, het komt, met vallen en opstaan, keer op keer goed. Helaas raast de tijd verder. 't Zal weer zomer zijn voor we het goed beseffen... Maar heel de komende winter probeer ik wekelijks wat vooruitgang te posten.
    @ Wonko the Sane: André, ook naar jouw meesterwerken kijk ik vol bewondering.
    We blijven bouwen, elk in onze eigen stijl...

    Nick
     
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
  3. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
  4. Wonko the Sane

    Wonko the Sane

    Lid geworden:
    15 okt 2012
    Berichten:
    56
    Dankie Nick...ja ons leer mmar almal by ander

    W
     
  5. santini air

    santini air

    Lid geworden:
    7 apr 2011
    Berichten:
    104
    Locatie:
    puurs belgie
    klasse nick mooi zo
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Deze week is er verder gewerkt aan enkele details voor de tailboom.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    [​IMG]

    Al deze detailcomponenten gaan nu eventjes op zij en worden later gemonteerd.
    Dit om bouwschade te vermijden tijdens de komende werkzaamheden aan het binnenwerk van de tailboom.
    Op de to do lijst staat:
    - uitwerken en inbouwen heckrotoraandrijving.
    - uitwerken en inbouwen heckrotoraansturing.
    - uitwerken en inbouwen stabilo aansturing.
    - uitwerken in inbouwen van een GPS-plateau.
    - inbouwen van een kabelhoes of - buisje voor de stroomdraden.

    Geniet van het weekend en tot devolgende posting.
    Heligroeten,

    Nick
     
  9. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Jaaa!

    Nog eens leuk scratchbuilden,... dopjes, plasticard, beetje verbeelding om iets vorm te geven en veel tijd.. dat geeft altijd mooie resultaten!

    grtz,

    Didier
     
  10. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Vind ik leuk!!!!!
    Man man dit is weer heel mooi werk dat je levert
    Hoe in hemelsnaam hou je daar het engelengeduld voor bij!!!!???
     
  11. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Ja, je hebt er die van dergelijke prutswerkjes horentuut worden. Ik heb het geluk dat ik er net ontspannen en kalm van wordt. Het engelengeduld komt dus vanzelf als ik aan't bouwen ben. De tijd staat dan precies stil. Als je psyche een andere instelling heeft doe je best iets anders om je te amuseren, anders komt het niet goed...

    Heligroeten,

    Nick
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Zoals gepland ben ik begonnen aan de onderdelen voor de hekrotoraandrijving.
    Taak 1, monteren van de 40° angle gearbox.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beste mensen, ik ben een modelbouwer die meer geduld heeft dan een doorsnee mens, maar dit maakt me kribbig. Van een set van + 90 € verwacht ik dat hij goed is.
    Afgelopen voorjaar heb ik een T-Rex 700 van Align gebouwd. Daar zat geen onderdeel in die fout was of problemen gaf. Als je tegenwoordig iets van Vario vastpakt lig je na 1 uur bouwen stil en kan je zelf oplossingen gaan zoeken...
    Van probleem 1 hebben ze bij Vario blijkbaar weet, want er is een metalen upgrade set voor de plastieken gears. Mooi, maar dat kost dan wel weer +60 € extra. Zo kan ik ook rijk worden. Brol verkopen en dan de klant voor een (hopelijk) werkende upgrade extra laten betalen. Nu, de metalen tandwielen zijn besteld.

    Probleem 2 ga ik oplossen door langere boutjes te gebruiken zodat er een moertje op kan.

    Probleem 3... ja, als je af en toe een Align bouwt, dan heb je vlug allerlei moertjes op overschot...

    In afwachting van de nieuwe metalen tandwielen ga ik het lot tarten en aan de mekaniek beginnen. 'k Weet... da's durven...

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. santini air

    santini air

    Lid geworden:
    7 apr 2011
    Berichten:
    104
    Locatie:
    puurs belgie
    hey maatke

    ja klopt heb ook al zulke dingen gezien met vario (kit niet compleet ,familie lid van mij die een kromme rotor as uit zen verpakking haalt ) dit zijn zaken die je als modelbouw kan missen als kiespijn en niet echt motiverend werken in elk geval veel succes met de bouw en het verder verloop van het hele gebeuren ik blijf dit trouw volgen

    grts Bjorn
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Just Bjorn, het zou niet mogen.
    Ik heb een klacht gestuurd naar Vario.
    Benieuwd of ze gaan reageren.

    Heligroeten,

    Nick
     
  15. santini air

    santini air

    Lid geworden:
    7 apr 2011
    Berichten:
    104
    Locatie:
    puurs belgie
    laat je vooral niet ontmoedigen he nick

    we zouden die prachtige bouwverslagen niet kunne missen
     
  16. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    snake of de

    Ik heb het zelfde probleem gehad is niet goed te krijgen.
    Er is bij mij een flex aandrijfing in gegaan
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, is absoluut WEL goed te krijgen....

    Een van de problemen is de passing van de lagertjes op de tandwielen, die is inderdaad wat...:rolleyes:
    Maar dat los je op door de ashalzen een beetje zuiver te ontbramen, een heel klein zoekrandje te maken (afschuinen dus), de tandwielen in de vriezer te leggen en de lagers op een graad of 80 klaar te leggen.

    Daarna moet je even vlug wezen en de lagers er in een keer op zien te krijgen.
    De tandwielen zelf kunnen her en der wat gietflash hebben, voorzichtig met een sleutelvijltje nalopen doet wonderen.

    De behuizingen moet je ook goed ontbramen, en dan past het prima en heeft het een absoluut goede levensduur:
    Mijn Cobra is in 2005 gemaidend, heeft dezelfde 40 graden gearbox, en die is er nog nooit uit geweest.
    De heli heeft ondertussen al zéér veel vlieguren (de derde set tandwielen in de hekrotor zelf zitten er al in).

    Maar deze gearbox is nu eenmaal eentje die volgens verouderde techniek gemaakt is, van glasvezel versterkt kunststof, en daar zit voor d eindgebruiker nu eenmaal wat werk aan.
    Dat is altijd al zo geweest met dit type, maar het werkt gewoon goed, en is absoluut degelijk en tegen zijn taak opgewassen.

    Kleine waarschuwing is wel op zijn plek: voor deze heli is dit type gearbox afdoende, zolang je normaal vliegt en geen heel gekke dingen gaat doen met de staart.
    Heel supersnelle servo's, HH gyro, en dan extreme manouvres doen (hard achteruit vliegen, hoge pirouettesnelheden, hoge snelheid dwarsuit vliegen) dat vergt vermoedelijk meer van het systeem dan het aankan.
    De Cobra vliegt om een of andere reden met een relatief hoog hekrotortoerental (hoger dan gebruikelijk voor dit mechaniek) en in elk geval de mijne draait met een 32 cm hekrotor op hetzelfde kunststof hekrotorhuis als de gewone SkyFox. Daar moet je gewoon rekening mee houden en dan is er niks aan de hand....

    Latere versies hadden het ALU hekrotorhuis en de 50 graden gearbox, dat kan veel meer hebben, maar is ook stukken zwaarder.

    [media=youtube]ZB4kmzT6rvo[/media]

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    @ Bjorn, ik ga deze machine afbouwen hoor. Maak je niet ongerust. Die haperingen in het bouwproces zijn niet leuk, maar ik wist waar ik aan begon... een Vario. Eens een Vario vliegt is hij schitterend, maar de kunst is: 1- kalm blijven als er weer eens een onderdeel te kort of fout gepikt is en 2- ajusteren en nog eens ajusteren tot alles soepel loopt.

    Arie en Bert, alvast bedankt voor de tips en om mee te denken.
    Het monteren van de lagertjes op de tandwielassen was op zich geen probleem Bert, wel dat de tandwielen te stroef lopen en daardoor trillingen veroorzaken.
    Helaas is er geen mogelijkheid om de gearmesh te regelen, tenzij de kraag waar het eerste lagertje tegenkomt wat afschrapen...
    Nu, ik heb de metalen upgrade tandwielen besteld. 'k Ga eerst afwachten of het daarmee goed komt.
    Ik overweeg ook om het aluminium hekrotorhuis in te bouwen ipv het plastiek exemplaar.

    Heligroeten,

    Nick

    PS, thx voor de link naar je Cobravliegfilmpje Bert. Schitterend vliegbeeld.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb de metalen 50 graden gearbox in de grote BO 105 zitten, en die vind ik ook niet echt helemaal geweldig: erg lomp en zwaar, net zo min goed af te stellen, en wat vervelender is, de afstelling kan wat verlopen als de assen niet zuiver in lijn staan, en dat staan ze nooit!!!!!
    De mijne (in die BO) had binnen 30 vlieguren nieuwe lagers nodig in die gearbox, en die lagers waren zelfs bij de "goedkope lagerboer" bijna een tientje per stuk....

    Stuur me anders die kunststof gearbox eens op? Ik wil gerust kijken of ik hem voor je in orde kan krijgen, dat is me tenslotte met die van mij ook gelukt. Op het filmpje heeft het ding al tegen de 60 vlieguren, en ik kan je verzekeren dat zelfs de demo-cobra van Vario zelf niet zoveel vlieguren heeft (die stonden al met grote ogen te kijken toen ik de 35 uren passeerde in 2009...)

    PB me maar als je wilt dat ik er naar kijk...
    No cure, no pay. wel cure uitsluitend materiaal en verzendkosten.... ;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2014
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Dank voor de aangeboden hulp Bert. Interessant om te lezen dat ook de metalen gearbox niet de oplossing is. Zoals reeds geschreven ga ik eerst afwachten wat de assemblage met de metalen tandwielen heeft. Op Vario's website staat op de pagina voor de metalen tandwielen (1059/1) trouwens een 3D-tekenening waarin de wijze om deze te monteren verschillend is van de kunststof exemplaren. 't Is voorlopig wachten op de levering van de metalen tandwielen om het één en ander uit te proberen. Ik hoop dat ze volgende week geleverd worden bij de Belgische Vario importeur.

    Heligroeten,

    Nick
     

Deel Deze Pagina