Fairmount Zxpedition 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FairmountZ, 7 dec 2014.

  1. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Hallo modelbouwers en andere geïnteresseerden,:)
    Allereerst complimenten voor dit forum!:worship:
    Na 22 jaar pak ik de hobby weer op, en wat dan te gaan bouwen? Mijn Smit Rotterdam van bb en taklift 4 in dezelfde schaal (obv werftekening), waren destijds erg mooi gelukt.

    Maar de nieuwe rompvormen van nu leken mij toch ook wel een mooie uitdaging. In ieder geval een zee-sleper (dat blijft toch het leukst om straks mee te varen).

    De ALP future stal direct mijn hart, maar ja die moet nog gebouwd dus droom maar lekker om hier tekeningen van te krijgen. Dan maar eens kijken waar mijn modelbouwgenoten anno 2014 voor kiezen. Na veel gespeur en rondneuzen op dit mooie forum viel mijn oog op de Fairmount. Fairmount is volgens mij de Smit Rotterdam van nu :rolleyes:.
    De laatst gebouwde heet de Fairmount Expedition volgens het concept van de Alpine met wat verbeteringen. Stoere boot, en er is veel over bekend.
    Omdat ik een dagje ouder wordt en mijn ogen dat laten merken kies ik voor het nieuwe 1:75, ofwel 1:50. Ik noem het de jongere ouderen schaal.;)

    Het eerste plan was om de bouwdoos van bb te kopen en de spanten uit te vergroten, maar de bouwdoos is te duur en schijnt slecht geleverd.
    Ik heb nu, via via, een slecht leesbaar spantenplan 1:100, en de bouw.pdf van BB waarin een afbeelding zit van de bouwplaten.
    [​IMG]
    Mijn plan is nu:

    1. Uitvinden hoe je een bouwverslag op dit forum schrijft
    2. Afbeeldingen uit pdf op te schalen van de breedste spanten naar 35,6 cm (18 m breedte, 1:50= 36 cm - 2x huiddikte 2mm)
    3. spanten in 8 mm mdf
    4. beplaten met 2 mm vliegtuigmultiplex maar spanten vrijhouden (dus niet verlijmen)
    5. huid na schuren en vullen met houtstof en houtlijm, impregneren met D4,
    6. met matje polyester
    7. schuren plamuren
    8. spanten verwijderen
    Het spantenplan dient dan als check voor de hoofdmaatvoering.

    Lijkt dit wat? :confused: graag tips reacties
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo,

    Hierbij heel veel succes en zal je gaan volgen.
    Zie mbt verschalen mijn reactie in mijn verslag.

    Groet Dennis.
     
  3. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Dank je ga gelijk kijken. Jouw model heeft trouwens ook een mooie rompvorm, heb likkebaarden naar de foto's van je draadje gekeken....
     
  4. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Na een druk weekendje Sinterklaas verder met het project.
    Een werktafel gebouwd en de kiel, het hekstuk en de boeg uitgezaagd. Nu kom ik er achter dat bij het uitvergroten van de tekening van BB er toch iets niet goed is gegaan. Mijn model wordt in werkelijkheid 2 cm te lang...
    [​IMG]
    Vanavond besloten na bouwverslag van een 6m grote Emma Maersk, toch maar gewoon vanaf het spanten plan werken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Spanten volgens spantenplan

    Een spantenplan op A4 bij de copyshop uitvergroot tot 1:50 minus de dikte van de huidplaat. Het origineel is 18m breed en 75m lang. Tekening breedste spant moet dus 35,6 cm worden uitgaande van 2 mm huidplaat.
    Na een weekje zagen meten en uittekenen heb ik nu alle spanten. Ik heb ze van mdf gemaakt en wil ze naderhand weer verwijderen nadat ik de huid met een polyester matje heb bekleed. Bij het beplaten met stroken 2 mm vliegtuigtriplex verlijm ik de stroken dus niet aan de spanten. Door van groot naar klein te werken hoef ik geen 30 kopietjes te maken, ik snij gewoon het volgende spant uit:[​IMG]
    Zal mij benieuwen...Iemand nog tips of aandachtspunten?[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Keizerman

    Keizerman

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    25
    Succes en ik blijf het zeker volgen..
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    alvast een strak begin, we blijven volgen.
    succes er mee.
    vgr
    Marc
     
  8. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Het heeft zo zijn voordelen tijdens het bouwen, met zo'n vierkante romp.
    Je bent goed op weg, begint er op te lijken.

    Hier een foto van de FM Expedition in droogdock in Cádiz(Spanje)

    [​IMG]


    Succes verder,


    Jan Dootjes
     
  9. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    "Bij het beplaten met stroken 2 mm vliegtuigtriplex verlijm ik de stroken dus niet aan de spanten."

    Op welke wijze ga je de huid dan aanbrengen op de spanten? 2mm dikte zal toch op zn plek moeten blijven zitten tot na de polyesterlaag.

    Wat betreft je geen garantie op je prints? Wanneer je zelf print kun je wellicht het afdrukken verkleinen naar 99% en dan controleren??

    Succes,
    Dennis
     
  10. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Door de stroken onderling te verlijmen en met naalden en lijmklemmen op de spanten te klemmen, heb deze bouwwijze van Bert Kroeze uit Delfzijl.

    Wat de tekeningen betreft: als je een pdf uitvergroot zal die in lengte en breedterichting in verhouding worden opgeschaald. Maar als nu de pdf al vervormd blijkt, heb je geen garantie. Daar kwam ik pas achter toen ik het grootste dekspant uitzaagde en de hoogte veel te hoog bleek terwijl de breedte wel klopte....tja shit happens.
     
  11. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Mooie foto Jan, dank je!
    Heb je die zelf gemaakt?
     
  12. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Nee, die foto heb ik gekregen van de superintendent.

    Ik zat aanboord van de FM Summit.
    Maar Ze zijn bijna identiek aan elkaar.


    succes


    Jan
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Wil je niet teleurstellen, maar ik geloof niet dat je hier een heel vormvaste romp mee gaat krijgen.
    Maar de tijd zal het leren.....
     
  14. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Tja ervaring heb ik er natuurlijk nog niet mee, maar Bert Kroeze is de leverancier van diverse modelbouw rompen en die kwam er mee. Ik ga er van uit dat hij er ervaring mee heeft.
    Wat anders, er zijn diverse boegschroeven in de handel. Wat is jouw mening daarover voor dit model?
     
  15. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Dank je.
    Vanavond de werf gebouwd. De tafel die ik er voor op het oog had blijkt iets hol te lopen. Dus maar een nieuwe plank gemaakt en over de vlakbank getrokken.
    De hartlijn met de spanten staan er als op en de blokjes om de kielbalk in te klemmen zij er op gelijnd.[​IMG]
    Morgen een vlinderboor halen om het gat voor de boeg en hek-thrusters te boren en dan de zaak in elkaar lijmen.
    Valt nog niet mee om boegsschroeven van 36 mm en in 12 volt te vinden...:pc:, dat gedoe met 7,2V moet ik niet hebben.:-(.
    Iemand tips, het origineel heeft een 1000pk (825kw) boegschroef mijn model gaat 7.8 kg wegen. Geen idee wat dan de schaalsterkte moet zijn. Maar een beetje zijwaarts weg kunnen duwen, tegen de wind in is wel leuk natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Neem toech maar het zekere voor het onzeker, vanavond de spanten uitgehold met het oog op laten zitten in de romp. Ze zijn van MDF, daar wil G4 (Voss Chemie) wel in opzuigen toch?:xmas:
    En anders maken we een nieuwe romp uit multiplex.
    Vandaag een adresje gevonden voor multiplex in 0,4mm en 1mm in Veenendaal. 37,50 euro voor een stuk van 1bx1,5 m. Niet duur dacht ik.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2015
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Altijd te duur als het niet het juiste materiaal is :(
    0.4mm is veel te dun, zelfs 1mm vind ik te dun, dat zwiebert alle kanten op tussen je spanten in, zeker gezien de "grote" onderlinge spantafstand.
    Daar krijg je nooit geen stabiele, strakke romp mee.
    Ook dat MDF zou ik er uit gooien, wordt al dik als het water "ruikt"
    Zelfs een G4 behandeling gaat dat niet voor komen.
    Fatsoenlijke triplex of multiplex spanten, en minimaal 2mm dikke latten voor de huid gebruiken
     
  18. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Hallo E.Z.

    je kan ook 3mm van de spanten eraf alleen behalve van boven niet dan de huid betimmeren met 2 mm multiplex of triplex wat ADAM zij en dat met twee lagen kepperwesel van 160 gram bekleden. als je net zo de spanten gebruikt zoals de bouwdoos dan is dat sterk zat.

    MVGR BERT
     
  19. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Dank je Bert, dat gevoel had ik ook. Vanavond weer lekker aan het bouwen geweest. Nu alles spanten in elkaar gelijmd met Pattex watervaste houtlijm. De kiel ingeklemd tussen de blokjes en een 2 mm dikke multiplex strook om de spanten 2 mm omhoog te houden:
    [​IMG] Tevens de uitsparingen voor de schroefas in spant 14 gefreesd, ik ben even uitgegaan van 12 mm. Als de uiteindelijke diameter groter is wordt het vijlen....
    [​IMG] Tot slot de ankergaten in het forcastledeck uitgetekend en op mdf over gezet:
    [​IMG]
    Aan het eind van de avond lag de Zxpedition er zo bij, met voldoening even stil genoten met een wijntje in de hand:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. FairmountZ

    FairmountZ

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    30
    Locatie:
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Ik heb naast 0,4 mm, 1 mm en 2mm aangeschaft.
    Heb nu 3 platen 1,55 vierkant liggen. Natuurlijk is 0,4 mm te dun, maar het is mooi om spanten van het Bullwork en verstevingingen op de huid mee na te bootsen (0,4 mm is 2 cm in werkelijkheid). De 1 mm multiplex plaat wil ik gaan gebruiken voor de opbouw.

    Plan is om de huid van 2 mm stroken te maken en te verstevigen met glasweefsel-keper 160gr/m2 doek zoals Bert aan geeft, dan spanten er uit en ook laagje doek aan de binnen zijde. Ik denk er trouwens over om epoxy te gebruiken. Dat is in tegenstelling tot polyester, wel waterdicht van zichzelf.
     

Deel Deze Pagina