Bouwverslag Snelle motoren +100 000/min volledig regelbaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Van limburg, 19 nov 2014.

  1. Van limburg

    Van limburg

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    26
    Dat bedoel ik, alleen anders gezien. Wanneer de benzinepomp maximaal geeft, ik ook net voldoende lucht geef. Zeker niet te veel.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.825
    Locatie:
    Woerden
    De verhouding brandstof/lucht luistert bij benzine nogal nauw. Je hoeft maar een procent of 3 te veel of te weinig benzine te hebben en het wil niet meer ontbranden. Te veel lucht is dus ook al uit dat oogpunt niet gewenst.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Benzine toevoer wordt geregeld door de vlotters afhankelijk van het verbruik.
    De benzinepomp zorgt alleen voor een lichte overdruk in de benzine toevoer en doseert dus niet.
    Evenmin kan de turbo de lucht toevoer doseren.
    Dat doet de carburateur en die kan alleen maar verstoort worden door extra lucht toevoer.
    Injectie motoren werken met een lucht klep en injecteren benzine naar behoefte en kunnen zeer snel de brandstof lucht verhouding bij sturen en inspelen op behoefte en aanvoer.;)
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Sorry Dubbel post.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.175
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van 2 polige motoren kan ik weinig zeggen... het is een bouwvorm, die verder niet heel erg veel zegt, behalve dat hij, als al het andere gelijk blijft, hoogtoeriger KAN zijn....

    Voor de rest is het allemaal al een beetje gezegd, brandstoftoevoer MAG bij een mengselcomprimerende motor niet de beperkende factor zijn, want dan draait hij in elkaar.

    Blower-vermogen koppelen aan het gaspedaal, is geen optie, het verband tussen gaspositie en motorvermogen is er domweg niet.
    Er is een verband tussen gaspositie en een heel ingewikkelde formule waarbij heel veel factoren (waaronder toerental, belasting, geleverd koppel, het feit of de motor accelereert, decellereert, danwel constant draait, het feit of de motor met onderdrukt toerental draait of niet) meespelen en daar rolt uiteindelijk een vermogen uit. Je zult al die factoren mee moeten nemen op op een zinnige wijze die blower aan te sturen.

    Hoeveel toeren je blower moet draaien, valt alleen wat zinnigs over te zeggen als de karakteristieken van de blower bekend zijn, EN de sloklijnen van de motor.
    Maar één ding is zeker: Of je nu een blower monteert die 15000 toeren moet draaien voor de gewenste opbrengst, of eentje die pas bij 100.000 toeren tot zijn recht komt, in beide gevallen heb je hetzelfde aandrijfvermogen nodig.
    Dus ik begrijp je focus op dat toerental niet zo goed. Dat toerental is nietszeggend, uiteindelijk telt alleen het aandrijfvermogen, en is het jouw uitdaging om een blower te vinden die kan werken met de toerentallen die qua lagers en electronische aansturing haalbaar zijn, en een motor en regelaar vinden die bij die toerentallen het gewenste vermogen kan verwerken.

    En dat vermogen, dat kun je (empirisch bepaalde vuistregel) gerust op tussen de 10 en 20% van het krukas-vermogen stellen.

    Groet, Bert
     
  6. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Hallo de enige motor met turbo en carburateur(s) die toch een turbo, zelfs twee, heeft is een maserati. Om de carburateur(s) is een dome gebouwd die door de lage druk turbo's onder druk wordt gezet.
    Hoe precies weet ik niet meer maar ik heb er aan gewerkt.
    Het was wel een oude maserati doet niets af aan het systeem.

    Henk
     
  7. eliminator

    eliminator

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Dronten
  8. roy mk1

    roy mk1

    Lid geworden:
    27 nov 2014
    Berichten:
    8
    Locatie:
    hasselt
    ik zou deze ellende om het electronisch te maken helemaal niet aanhalen . ik zou kiezen voor een eaton m45 wokkel compressor . die levert misschien wel te veel voor een 1100 motor maar dan zou je hem kunnen temmen door er een grotere poelie op te zetten, minder omwentelingen minder druk.

    wat ook kan is voor een certifugaal compressor kiezen , die zijn ook poelie aangedreven en met een tandwiel verhouding binnenin komen die aan hun toeren .... en deze worden zelfs voor sneeuwscooters en motoren gemaakt

    en ik zou ook niet voor blow thru carbs gaan maar gewoon het mengsel door de compressor heen laten zuigen .

    dit was voor mij toen der tijd de redden om over te gaan op injectie .
     

Deel Deze Pagina