Kleine nitro motor irvine 53,op benzine laten lopen,

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door e12, 2 jan 2015.

  1. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Gezien me drijfstang van NGH GT9 stuk is,
    En ik wacht op dat onderdeel uit verwegiestan.
    En ik wil toch vliegen , Nitro ,kost me gewoon te veel.
    afgelopen jaar begonnen met vliegen op benzine , .
    , van augustus, tot half 2014 ,had ik 13 bussen van 5 liter , leeg.
    Ik moest me inhouden .
    Van daar de NHG GT9 ,en ging niet gelijk goed, maar heb er dit jaar mee gevlogen , en ook bijna iedere dag.
    veel zuiniger en tja veel goed koper .

    nu irvine 53 lopend . op benzine .
    Benzine is gewoon zonder pomp, zonder druk.Net als ik met de NGH ook vloog.
    Ik wacht nu moment af dat ik test vlucht kan gaan maken,
    ,



    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.925
    Locatie:
    Barneveld
    Waar heb je in verwegistan een nieuwe drijfstang voor de NGH9 kunnen kopen? Ik zou ook graag zo'n drijfstang willen hebben. Heb je een linkje naar waar je hem vandaan hebt voor me?

    (Edit: zie dat Hobbyking hem in het assortiment heeft, maar geen voorraad)
    Alvast bedankt,
    Hans
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Irvine op benzine?
    Bestel dan daarvoor ook direct maar een nieuwe drijfstang en zuigersetje.
    Gaat niet lang leven met een ABC motor. Te geringe smering, te hoge temperaturen.
    Je kan de Irvine wel blijven afvuren met elektronische ontsteking en met methanol. De lezing gaat, dat deze een stuk zuiniger gaat stoken. Verder verlies je je motor niet in stukken pulver...

    De NGH9 heeft de pomp in de carb.

    Brandstof of benzine? De hele hobby kost klauwen met geld. Linksom of rechtsom. Enige reden waarom je geen methanol zou vliegen is de verkrijgbaarheid.

    Over de NGH's betrouwbaarheid is al het een en ander geschreven op de RC-Groups en RC-Universe fora (drama). Die motor staat niet op m'n verlanglijstje. De benzine series van Evolution (Horizon) wellicht ooit... echter nog even aanzien ;-)

    NGH 9cc gas engine thread - Page 40 - RC Groups

    http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10693112-ngh-9cc-6.html
    Enkelen smeren met Stihl olie om de smering van de kruktap te garanderen, een hoger aandeel olie voor gegarandeerde smering. En zo toch een vette bende over de kist.

    En ja... zelfs in India...
    http://www.rcindia.org/fuel-and-engines/review-ngh-engines-gt9-(9-07-cc)/50/

    Verder kan je hier navragen. De 9 leveren ze niet (meer?).
    http://www.justengines.co.uk/acatalog/NGH_Petrol_Engines.html
    Maar mogelijk vang je bot. Rest je een nieuwe te maken via contacten op het forum.

    Nou succes ermee!
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je met enige betrouwbaarheid een gloeiplugger op benzine wilt laten lopen, dan zeggen velen dat je niet schraler dan 1:20 moet gaan...

    Zelf denk ik dat je eerder in de buurt van 1:10 moet gaan smeren, met een héél goede olie.
    En daarmee komt benzine als modelbrandstof voor kleine modellen al gauw op 3 a 3,50 per liter, ofwel even duur als goedkopere gloeiplugbrandstof.
    De baggerbende op je model word er ook al weer hoopjes méér van, terwijl je best wel wat vermogen laat liggen.

    je verbruik ligt wel flink lager, dat dan weer wel.

    Maar als je toch bezig bent, blijf ik er bij dat methanol met 15% olie (wonderolie desnoods, als het goedkoop moet zijn) en vonkontsteking, de beste balans is tussen goedkoop vliegen en voldoende vermogen....

    Blijft alleen nog de ontzettend makkelijke verkrijgbaarheid van benzine....

    Toch ga ik er binnenkort ook mee bezig, zeker met de electronische brandstofregeling...


    e12, even opletten: zet MINSTENS twee headshims onder de kop, want de compressie van een gloeiplug motor is over het algemeen véél te hoog om een beetje fatsoenlijk op benzine te willen lopen!!!!

    Als je nog niet een motor gekocht hebt, koop dan een ASP .52 heli....
    Die heeft een grotere koelkop, en aangezien benzine wat heter loopt dan methanol, kan dat geen kwaad. Daarnaast is dat een zuigerveer-motor, en dat is iets geschikter voor benzine.
    De carburateur is volkomen klote, maar daar doe je niks aan, dat moet je accepteren als je een gloeiplugger op benzine wilt laten draaien....
    Maar het grootste voordeel is dat het ding rete-goedkoop is, en mechanisch gezien voor zijn geld uitstekend in elkaar zit!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2015
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.925
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb deze NGH 9cc een poosje geleden gekocht bij HK uit nieuwsgierigheid. Ik wil hem eens met vonkontsteking op methanol gaan proberen. Ik heb een poosje geleden een ST .90 omgebouwd naar vonkontsteking en dat bevalt op methanol goed.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je die NGH met een andere carburateur en een licht verhoogde compressie prima lopend krijgt op methanol, maar met de standaard carb verwacht ik er niet heel veel van....

    Groet, Bert
     
  7. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Hoi ,hmeijdam ,heb hem hobby king besteld ja,Hongkong (geduld hoort ook bij de hobby ) pffff



    En H,b busking Bedankt voor de info.

    Ik neem veel aan maar hou ook van ,zelf ondervinden.
    De NGH 9 heb ik heel wat mee gevlogen. Dat drijf stang stuk ging is wellicht mijn eigen fout!

    Sins de orginele uit Laa stuk was, Had ik een open os demper leeg dus ,amders werd hij te warm,,

    De laatst vlucht had ik een reso (ja stom) er op gezet, moet zeggen hij ging als een racet ( schoot weg en even later klaar )

    Hij maakte te veel toeren ,
    Sonde .
    Dom heel dom.

    Want ik wacht tot de motors weer in stock zijn en koop er weer een.


    Ik vloog met een os carb ,zonder pomp zonder druk, tank aansluiting net as bij me 30 cc giles.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wou je zeggen dat jouw NGH gewoon goed liep met simpelweg een OS carben verder alles (pomp en regelaar, tankdruk) weg???

    GAAF!

    Welk type carb is dat? Ik denk dat een hoop mensen dat graag willen weten....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2015
  9. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Hoi Bert !!!!


    Mijn vraag baak ! Kwa benzine en afstellen !!

    Haha

    Ik heb over koeling na gedacht, de motor steun , wissel ik voor aluminium steun! .
    Hou hier voort gaan wel bij!
    Hoe het loop (of niet)

    en kwa bagger ??? Nee slang er op.

    Je wil de uitlaat troep niet op je kist, zwart stink .


    Ja dat is ook nadeel kist hang in schuur want de geur is ook niet echt lekker.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej e12 (is dat zoeiets als E10?)...

    benzine stank... stik ongezond... en krijg er barstende koppijn van...

    Hmmm NGH op een OS carb... zonder morren... das idd mooi.

    Fabriekt de tank zelf dan druk door verdamping? Benzine is zeer vluchtig. Kan zijn dat het minder stroperig is dan methanol-mix... de carb op de 2-takt het met geringe onderdruk zelf kan aanzuigen... Hmmmm... werkt het, dan werkt het!

    Allu steun? Kan geen kwaad. De Saito 4-taktertjes, peut gestookte, moeten ook met allu steun gemonteerd worden voor de noodzakelijke koeling... Die carbs hebben ook een pomp er in...

    Resopiep? Dan heb je idd de motor de genadeslag gegeven. Reso moet zeer goed afgestemd staan. Een deel van de gassen, die met benzine zeer heet zijn, gaat weer terug in de motor. Zaak is onder de hoge druk bezweken. Boel gedetonneerd...

    Gr Bas

    PS: Heb je geen foto's gemaakt van al die pret?
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.925
    Locatie:
    Barneveld
    Van de NGH GT9 carburateur heb ik nooit het fijne begrepen. Op een foto lijkt het een carburateur met een ingebouwde membraampomp, maar als je het deksel er af schroeft zit er niks onder. Die van mij is dus functioneel hetzelfde als een Methanol carburateur. Je krijgt er ook een aparte losse membraampomp bij, die je moet aansluiten op een druknippel achterop het carter.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En???? Loopt die Irvine al????

    Groet, Bert
     
  14. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Hoi, ik heb er uren mee gevlogen . , met os carb..

    En tank aansluiting is op ander benzine motoren ook zo ! Mijn giles 30 cc. Dus vluchtig ,ja stink haha.



    Naar wil ook wat zeggen over fijt dat goed koop is .!!!

    DAT IS EEN FIJT. En niet zo beetje ook.
    Normaal vloog ik 5 liter nitro weg in een week.
    Nou 5 liter benzine denk wel 3 weken . Rn oli kost ook geen drol . Dus twijfel echt niet aan fijt dat goed koper is.

    Ook was de reden van mij NGH GT 9 Om goed koop vliegen .
    Dus niet snel of kracht van nitro .
    Maar 100euri in maand aan nitro was gemiddeld .


    Dan nog iets ,zuiger veer motor. Als ik goed begrijp zou daar meer van kunnen verwachten kwa levens duur?

    Oke want ik heb nu een delta waar 10 cc op zat ,dat was een zuiger veer motor.

    Zal die ook aan passen .

    Ook wil ik nog melden . Dat de irvine 53 zelfde cilinder bus maat heeft,even hoog is de kop kan zelfs zo er op! De tap gaten komen overeen . Met de NGH . Heeft zelfs even lange drijf stang . Ik wilden hem over zetten maar, de piston pen . Is bij irvine dikker.

    Ik heb er echt zo veel mee gevlogen echt uren .


    Ook weet ik uit ervaring . Dat hij een uit laat moet hebben die miet demp,gewoon een open pot,
    De NGH 9 !!
    Ik had een os uit laat . Liep slecht warm heet. Enz

    (Open tankaansluiting. Os carb.)

    Ik had os uit laat leeg gehaal en het gat groter geboord . .zo heb ik al die uren gevlogen.

    Ik wacht op Europa stok en haal er dan een bij.

    Irvine start . Loop blijf lopen . Enige wat ik wel altijd heb gehad. Is soort van vertraagde reactie op gas dicht doen . Ook was het gas open . Midde en stationeer - niks traploos regelbaar.

    Ook stationeer hoger dan nitro

    'Maar heb echt zo genoten om het Geen drol kost. Dat was mijn doel en is mijn doel.
     
  15. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Irvine ja liep gelijk hoor ! Had alleen bij de eerste start poging , dat hij back fire gaf, dus wat verzet en start gelijk ? !! Zal ik film ik maken ?
    Heb zelfs Carter een nipel in getapt ,
    En de orginel HGH carb met pomp . Passend gemaakt ,liep hij ook op, maar Die carb is amper regel baar.
    Toen irvine carb. Heb hem nu lopend .

    Weet ook dat prop 10x6 te klein was.
    En dat alleen 11x7 heb gebruik en blij ik bij.
    Was op een pc9 kist . Heb veel filmpjes met de NGH.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Veel plaatjes en filmjes! :yes:

    Oi! De drijfstang van de Irvine past op NGH?
    Wel... dan kan je die in Engeland bij bestellen?
    Vandaar dat ik de FX drijfstang noemde. Gelezen op RC-Groups.
    En daarna bleef het heel.
    Mogelijk beter dan HK drijfstang? Waar je eeuwig op moet wachten, omdat de motor uit productie is?

    Goedkoper vliegen? Mooi toch. Wel prettig als de boel dan heel blijft. Zo is het maar net.
     
  17. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    http://www.youtube.com/playlist?list=PLxcyZjKLg8qAiEpNO7FjavpS0dJrfndN7




    Hoi hier staat pc9 op en daar zit de NGH op.
    Ook de hoogdekker NGH toen met pomp en originelen carb. En aan sluiting .

    Ik weet dat 10 cc brandstof motoren zonder tank druk of pomp kunnen lopen . Aan sluiting , met als grote kisten.

    Dus een slang die onder de kist uit komt . Die zit in de tank . Boven in. En de slang die in de tank , onder zit, laat je boven de kist uit komen, Heb er veel uren meegevlogen , Os ,carb, Hals maat 16 mm- van 10 cc
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    E12, welke olie gebruik jij, en in welke mengverhouding?

    Mijn tweetaktolie kost namelijk gauw iets van 15 Euro per liter....

    Maar als ik je goed begrijp, dan heb jij een Irvine, Uitlaat wat meer open gemaakt, GEEN uitlaat-druk naar de tank, met gewoon een OS carb, en die loopt goed op benzine, zeg jij..

    Klinkt heeeeeeel interessant....

    Groet, Bert
     
  19. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    de ngh heeft,met os gelopen en zonder druk, van uit laat

    castrol olie ,maar ik heb 10 liter verstookt, 1/20. dus 0,5 liter oli,

    echt waar!!!!!!!!!!!!!! ik lieg hier echt niet over , zo niet weten waar om.
    rc vliegen , Met modelbouw vliegtuigen , - YouTube

    hoogdeker was de motor nog zo als geleverd.
    na een harde landing , hals carb stuk,
    eindde verhaal, denk het niet , toen ben ik gaan uit vinden waar mee hij liep,
    de laag dekker is de ngh met os zonder pom,en zonder druk,
    je ziet een os uit laat ook, die is helemaal leeg, en acher stuk pijp wweg geboord, stap voor stap, want de motor liep met os ,en orginele uit laat als trein , kijk mijn filmpjes en hoor.
    maar toen de orginele uit laat gaar was, en ik er een os op zetten ,, kwam hij niet op toeren, warm,weet u nog ik heb u toen een en ander gevraag,

    uit eindelijk , leege demper, en dat achterst pijp je was weg geboord, 13 mm, gat toen liep hij als ,zie film..





    ik heb van middag irvine gefilmt ,
    maar laag toeren tal is nog bst hoog, maar als het gras toe laat gaat hij lucht ,in



    dan nog iets ,ik las dat ik beter , zuiger veer motor kan pakken , dus nu een 10 cc os, met zuiger veer , aan ombouwen ,

    ik heb een vraag over de inlaat deel van de krukas.

    de benzine uit voering , heeft een schuin weg lopende vlak, de nitro ,is haaks
    heeft dit met motor te maken of met brandstof verschil.

    de carb os, was beter te stellen dan de ngh carb ,
    maar ze noemde me een pionier kwa benzine vliegen ,met klein motortje,
    echt waar ik was , 1, a 1,5 bus a 25 euro in week kwijt , met 5 liter , benz deed ik meer dan 2 weken,

    mijn doel was goed koop vliegen, en dat is het,
    ging natuurlijk niet als een racet , maar ik wilde goedkoop.

    dat men nu zeg motor moet ook heel blijven, ik zei al is mijn schuld door reso er op te zetten , , hij ging tot 19000 rpm, toen dacht ik stop met meten, laat ik maar vliegen want ,koeling,
    en hij schoot weg , als een racet , en ,drijfstang stuk het gevolg

    3 euro 2 besteld bijna binnen ,
    irvine is abc , misschien was het dom van me , niet over na ggedacht, maar heb heel veel motoren en nitro vlieg doe ik nu alleen met delta, irvine 40, met 500ml tank er in,
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    kijk het klein lagertje past in bijde motor huisjes, dus zo teken ik hem af , 2,5 boren , m3 er in gewoon door en door,
    en bij irvine liep hij gelijk, ,alleen een knal in uit llaat, dus ontsteking iets later gezet , op gevoel, en startte gelijk,


    wat belang rijk is bij benzine motor is dat hij ,nul brand stof mag geven ,in carb , en bij nitro om te starten juist wel veel aan zuig, maar,uit ervaring is dat juist wat je niet moet hebben , starten , deed hij aleen half gas,ngh.
    ook was er niet vel , meer dan volgas , half en stationeer , daar mee blijft hij net staan. zie filmpjes , met de pc9 is de ngh met os, ,

    http://youtu.be/JqWT1WjgiJM



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je 1:20 smeert, dan valt het nog een heel klein beetje mee ja, want dan doe je in jouw tempo nog steeds 3 maanden met een liter olie, en komt je literprijs voor de mix bij huidige benzineprijs op ongeveer 2,15 euro per liter, en dus nog geen 15 euro per maand.... Dat is inderdaad een heel verschil met 20 liter Nitro per maand...

    Maar je schrijft helaas erg onduidelijk... mag ik concluderen dat je twee drijfstangen besteld had voor 3 euro 20 per stuk??? Lijkt me erg weinig....

    Voor wat betreft die Irvine,m ik zou me er niet te druk over maken, want howel inderdaad een ABC set absoluut voldoende olie moet hebben, kunnen ze op zich JUIST beter tegen hoge temperaturen dan zuigerveer-loopsetjes.

    Ik denk dat die Castrol RS zo'n setje prima smeren kan...

    Je vraag over de krukas, sorry, buiten dat ik net precies weet wat je bedoelt, zou ik ook niet weten of daar (als je bedoelt wat ik DENK dat je bedoelt) verschil in zit tussen benzine en Nitro.

    Zit met spanning te wachten op het filmpje van de Irvine...

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina