Kleine nitro motor irvine 53,op benzine laten lopen,

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door e12, 2 jan 2015.

  1. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Ja 310 max Dacht bij uit laat poort niet eens warmste was ?! Mischien in verband met prop ? Die over de demper met koel ribben heen lucht blaast ?

    Dadelijk OS 60 proberen .

    Ik heb bij de OS Motor gelijk , de rand die aan de zijkanten zit , bij ieder nitro motortje .
    Door gevijld !
    Nu kan de koel wind er langs .
    Alle beetjes helpen dacht ik.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gemeten met infra-rood?
    Ik meet bij vliegtuigmotoren over het algemeen een globale 100-130 graden over de kop, uitlaten valt meestal slecht wat van te zeggen....

    Verlaag in elk geval de compressie!
    Die is van de meeste gloeiplug motoren een behoorlijke tikkel te hoog voor gebruik met benzine.

    Verlagen van de compressie kost je wel een tikkeltje vermogen, maar het verlaagt ook de temperaturen behoorlijk.
    Een extra koppakking van een paar tiende mm doet wonderen!

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Niks om je voor te schamen...
    Ikzelf heb een ontsteking in mijn trex 600 (heli) gebouwd, daarin heb ik ook de ontsteking aan de BEC gekoppeld.. en de bec krijgt zijn voeding van de accu.
    is een grote bec.. erg overbemeten..
    voeding van de ontsteking loopt via 1 van de 2 voedingskabels richting ontvanger. 2e voedingskabel zit recht in de ontvanger.
    zit een dingetje tussen om "ruis" uit de ontvanger weg te houden. werkt perfect.
    geen rare dingen.

    Nu schijnt men die 2e accu voor de ontsteking te gebruiken vanwege de aan/uit karakteristiek van de ontsteking..
    ff niets, opeens een piek in stroomverbruik, dan weer niets
    daar kan de ontvanger door van slag raken.
    Ik ben heftig aan het zoeken geweest naar redenen om een tweede accu in je systeem te plakken, maar kom alleen de "oudemannenwijsheid" tegen.. Geen echte reden.

    en ik weet niet of de oude mannen wijsheid lipo's heeft ingecalculeerd.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ondertussen ook minstens een heli op die manier vliegen (2S 2600 mAh, met de ontvangervoeding via een UBEC, en de LiPo via een Opto-schakelaar "direct" van de 2S...

    Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik met een 35 MHz setje, absoluut niet via een voeding zou willen werken, en zelfs een gescheiden voeding nooit helemaal 100% vertrouwd heb, maar met de 2.4 gieg setjes lijkt het probleemloos te gaan, en ik hoor ook van de overkant van de grote plas steeds meer verhalen dat het prima gaat.

    Nogmaals: 35 MHz, dan liever niet.....

    Maar sinds alles omgezet is, denk ik dat ik i.v.m. gewichtsbesparing toch ook de kant van enkele batterij uit ga.

    Groet, Bert
     
  5. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    567
    Evolution Benzinmotoren - W&W Modellbau

    Evolution 10GX 10ccm Benzinmotor € 180,-
    Evolution 15GX2 15cc Benzinmotor € 220,- nog niet leverbaar.
    Evolution 20GX 20cc Benzinmotor mit Pumpe € 250,-

    Bij mijn trainer tak ik voor de ubec af voor de ontsteking ,de ubec is een 3 AMP en oude robbe 3001 servo's...

    Ik heb ook de os max GT 22 gekocht en deze loopt zo ontzettend mooi.
    De prijs is dan ook natuurlijk mooi , maar hij draait bij mij op gewoon 2% (aspen).
    Het is het geld wel waard...
    http://w-w-modellbau.de/epages/ca65...2bd-8cd2-41da-981b-f6257f891901/Products/1402
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet zeggen dat me die prijzen bepaald niet tegen vallen.....

    Ben geen plankvlieger, dus.... :(

    Groet, Bert
     
  7. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    os. 60. LOOPT OOK !


    Hoi ik net de os 60 op benzine gestart gefilmt .

    Hoop dat straks droog is ,dan laat ik hem lopen film het en temp meten hij pakt beter op de de irvinez


    En wat betreft ontvangst en ontsteking accu ,

    Het ik er varen dat hoe ik het nu net las,dat dat bij mijn storing veroorzaakte !
    ( heb echt wel aan het uit zoeken geweest wat nu wel en niet werkte )
    Maar de ontsteking mag met ,3,8 volt. Tot 8,3 volt gevoed worden .
    Ik heb een 2 S 2500mha lipo.

    Lipo. Zit op een schakelaar.

    Uit de schakelaar heb ik 2 aansluitingen .

    1 gaat naar een bec voor ontvanger ,
    En een gaat direck op de ontsteking ! Als ik ze samen achter de bec zet gaat het fout !
    Ook als de onsteking tegen servo kabels lig ,dan gaat het fout. Deze op stelling hoe ik het nu heb . Vloog ik dus heel de zomer mee.
    Als ik de ontsteking .met een u kabel achter bec er bij zet dan zie je de gas servo heen weer gaan en .rol roeren .

    Niet heel de tijd maar , gebeurd wel. Als ik gas geef dan he !
    En als ik de 2 apart voed heb ik dat niet.

    Ps. Ik geef niet gauw op ,en heb ook niet de Kennis waar om .
    Ik ben vast beraden zeg men ,dus. Blijf ik proberen .
    Ik heb vandaag weer een besteld NGH. Waren weer in Europa leverbaar.
    Straks een filmpje van de os op benz .
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    @e12: vlieg jij 35 mhz of 2,4 ghz?
    ben wel benieuwd.. bij mij heb ik totaal geen storingen of afwijkingen kunnen creeeren die door de ontsteking veroorzaakt worden..

    Nu heb ik nog een filter tussen zitten.. en 2.4 ghz, scheelt ook nog wat waarschijnlijk
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    e12! je hebt benzine in het bloed!

    Zwiepende kabels, stalen stuurstangen die flink oscileren, kunnen ook hevige storingen veroorzaken door het magnetische veld wat ze dan bij het 'wapperen' ontwikkelen.

    Afschermen. Trillingvrij maken. Alle servodraden vlechten of ringkernen aanbrengen. Dat vlechten doet alleen al wonderen...

    Gr Bas
     
  10. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    http://www.youtube.com/playlist?list=PLxcyZjKLg8qAiEpNO7FjavpS0dJrfndN7

    Haha de os MAX-H (uit 1974) loopt beter dan de irvine .
    Ik had temp ,gemeten maar kwam niet boven de 98 grade. Als ik na het lopen op spuug. ( ja !). Sisssst hij niet ? Ik dacht. Dat de temp niet klopte dus dacht ik spuug. Er op.

    Wel was dit met veel oli , nu ga ik Benzine mengen 1-20. . Welke meng verhouding ik gebruikte was op de gok, en te veel . Maar kon niet wachten . Dadelijk laten lopen. En temp meten en filmen .

    Ik heb van daag me drijfstangen binnen !! En de nieuwe NGH GT9 .

    Os gaat snel mogelijk op me delta vleugel .
     
  11. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Ik vlieg storing vrij dus , was in het beginner lig duidelijk aan onsteking ,unit ,(lag ). Bij mijn wel . maar is opgelost .
    Ik vlieg met 2,4 futaba

    Maar is nu weg .

    Os bedankt voor alle berichten .
     
  12. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Oke. Morgen gaat de OS MAX H,60 op een laser delta wing.
    Heb er 2 ,1 met irvine 40 , zie filmpjes. Een zat een 10 cc S tyger op . Daar gaat de os op,
    Maar kan iemand mijn uit leggen waarom de motor niet warmer dan ,90graden wordt ,en dat is. Maar een keer gemeten .
    Als hij rustig loop is het rond de 60 graden ?? En bij hoger toeren tal ,schild de temperatuur ook niet zo veel,

    Ik kan hem ook even vast pakken ,dus is echt niet heet.
    De irvine werd echt over de 300.

    En de NGH. Weet ik ook nog,dat hij zo heet werd.

    Allemaal na dat uit laat stuk was ,
    !

    Ik ben verbaast ,

    Heb,1/20 gemengd .

    En max toeren was 9900..meer dan genoeg ,
    Prop 11/7

    En heb alleen m3 gaatjes getapt ,
    En prop meenemer met magneet. Gemonteerd .

    En niet eens echt op tijd gezet ,
    maar op gevoel ,(net als de meng verhouding. De eerste keer van deze os.

    Ik ga er mee vliegen kijken wat en hoe. Maar zie geen probleem ,

    Ja stink dus in de schuur laten . Haha
    Zou dit dan toevallig een goede motor zijn die je blijk baar zo op benzine kan laten lopen . Filmpje met temperaTuur heb ook gemaakt. .
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang ik niet weet hoe jij exact meet, kan het alle kanten uit gaan.

    Als je met een infrarood thermometer werkt, daarvan weet ik dat die ontzettend gevoelig kunnen zijn voor de kwaliteit van het oppervlakte. Probeer maar eens de temperatuur van de spiegel in je badkamer te meten: je meet de temperatuur van de muur er tegenover, en als je het licht in de badkamer aan doet, kan je meting hele gekke dingen doen. M.a.w. metalen oppervlakken, ongeschilderd, kunnen hele gekke dingen doen. Maar ook een dikke verflaag kan de meting heel ver naar beneden drukken....

    Maar als hij echt zo koud is (de spuugmethode die je geprobeerd hebt):

    Controleer het ontstekingstijdstip maar eens.... vermoedelijk staat dat bij die OS een tikkeltje aan de late kant....
    Want 9900 RPM met een 11 x 7 is niet heel erg hoog... Dat is ergens rond de 1 PK en da's niet heel veel uit een 10 cc motor, ook niet eentje die op benzine draait....

    Bleef hij ook zo koud met die 1:20 gemengde brandstof overigens?

    Groet, Bert
     
  14. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    kijk intresant vindt ik dit haha,

    ontsteking zal ik na kijken ,want had die er op gevoel op gezet,
    1op 20 klopt.
    en nu u zo zegt geen vermogen , inderdaad , hij zit nu op de delta, vlieg klaar, maar echt hard treken deed hij niet,
    ik wilde morgen , test vlucht maken ,maar zal ontsteking op tijd zetten .
    hij rook veel, zal ontsteking tijd zij dan , bedankt !!!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb voor iets van 25 euro een stroboscoop gekocht via een webwinkel.
    Zo'n flitsding waar vroeger ontstekingen mee op tijd gezet werden.

    Daar moet je een kleine modificatie aan doen: de "klem" die normaliter om de bougiekabel van de te testen motor gaat moet je vervangen voor een klein spoeltje, en dan moet je dat spoeltje tegen de omkasting van je ontsteking houden (daar waar ongeveer de bougiekabel naar buiten komt).

    Op die manier kun je perfect laten zien waar je vonk exact plaats vind.

    Ik zet tegenwoordig meestal merktekens op de motor en propmeenemer, en dan is timing afstellen een fluitje van een cent. Ik heb even geen rekenmachine met goniometrische functies bij de hand, maar meet de diameter van de prop-meenemer, en vermenigvuldig die maat met "twee keer de sinus van 14 graden" (dat is NIET hetzelfde als de sinus van 28 graden).

    Zet de uitkomst tussen de schuifmaat, en je hebt de afstand tussen de merkjes overeenkomend met 28 graden.
    Twee kleine krasjes op je propmeenemer, eentje in top en eentje er voor, en je stelt met lopende motor in twee seconden je timing haarscherp af met behulp van de strobo.

    Maar denk er om: zodra je die timing goed hebt staan, komt ook die temperatuur weer terug.
    300 graden is echt een debiel hoge temperatuur voor een luchtgekoelde motor, en je kunt er altijd voor kiezen, je ontsteking bijvoorbeeld op 26 graden of zo te zetten, om een compromis tussen temperatuur en vermogen te vinden....

    Groet, Bert
     
  16. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    hoi , kijk vindingrijk leuk he.
    ik heb een ontstekings test , van hobby king,
    was maar paar euro, ik ga nu verder aan de os max h, ontsteking op tijd zetten,
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke is dat? (linkje?)

    Groet, Bert
     
  18. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
  20. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    ja klopt ,

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] ja klopt.
    maar echt controleren is eigelijk niet wat je mee kan doen , ,maar goed
    moet uit eindelijk toch een soort aanwijs naald maken die vastr zit op de krukas, en mee draai.

    dan zoek ik het bovenste punt op, ,
    daar is altijd wat spelling ,daar van pak ik het midden, en 23 graden terug draaien , en dat is punt dat hij moet vonken .
    toch ?
    zo doe ik het dan.

    maar de ngh heeft een kruk as met 2 vlake kanten waar d prop meenemer , over heen past,
    nu met de klembus die op d nitro zit,
    ben vandaag bezig geweest met de prop adaptor , teborgen , want toen ik hem op tijd gezet had ( bert hij stond te laat ,klopt)
    maar nu was de klap, bij aan slaan zo sterk dat hij hem door de klem bus heen draaide,

    dus m3 in geboord die de bus harder aan drukt,

    En nu heb ik hem dat hij op 360 rpm loop, en pakt gelijk op ,
    ik heb verschilende dempers ,en heb nu een open pijp er op, een trompet vorm, maar een leege pijp , en hij start met de hand ,
    maar toeren tal , krijg ik niet mer dan de 9000rpm, nog niet.
    Maar zucht ik zag dat de carb langs 1 van de 2 boutjes lekte ,(bekende OS carb montage2 schroefjes waarmee hij op de motor vast zit)
    dus morgen even dicht maken.

    de motor was nu 110 graden , na ongeveer3 min op 9000rpm te hebben gelopen .
    en al hij rustig loop was dat 90 ,
    en nu siste het wel als ik spuugde haha.

    hij rookte nog even veel, maar minder zwart onverbrande oli troep uit de uit laat,

    ,ik wilde eerst de carb, dicht maken , en als dat niet de toeren verhoog , dan kleinere prop? 10x7
    oja hij maakte nu wel het bekende 4takt geluid, en hij slog ook best aardig ?ik kreeg dat 4 takt geluid niet weg ,
    met armer te zetten.

    zal filmpje maken ,want dat hij zo goed start , en ook op pakt is wel apart .gezien de ngh gt9 motor dat niet eens zo goed deed, .

    oja het was de irvine die 310 graden werd, en de ngh toen indie tijd , ook , de kop die was blauw nu roodbruin, maar de os max h is niet warmer geworden dan 110, tot nu toe, ,

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina