Weatronic BAT 64 en BAT 60 gebruikersgroep

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rvloo, 21 mrt 2015.

  1. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Eindelijk is het zover, ik heb mijn BAT 64 afgelopen vrijdag bij de importeur van Weatronic opgehaald. Thuis gekomen heb ik de doos uitgepakt en daar kwam de mooie Weatronic koffer tevoorschijn. Alles ziet er goed en solide uit en voelt stevig aan, na een korte inspectie de zender maar eens opgestart om vervolgens op ontdekkingstocht te gaan door de menustructuur van de BAT.

    Het zou mooi zijn als we hier samen met meer BAT gebruikers en deskundigen de mogelijkheden verkennen en deze delen met elkaar.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Eén van mijn klanten heeft sinds kort een BAT 60 in zijn bezit en heeft er ook al mee gevlogen, zal hem eens wijzen op dit draadje.
    [​IMG]
     
  3. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    De techniek aan de binnenkant

    Om even een indruk te geven hoe weinig draadjes nodig zijn als je een goed ontwerp maakt met safety first in gedachten.

    Het mechaniek ven de sticks uit aluminium gefreesd en er worden geen pot-meters gebruikt.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    De sticks zij volledig naar eigen wens aan te passen. De veerkracht met het veertje en de karakteristiek is aan te passen met een nylon geleider.

    [​IMG]

    De schakelaars

    [​IMG]

    De twee patch antennes.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. mikevw

    mikevw

    Lid geworden:
    28 dec 2014
    Berichten:
    39
    Locatie:
    emmeloord

    Dat is wel een gave zender
     
  5. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Fantastische zender. Vanaf morgen heb ik mijn zender inclusief vooraad van enkele bat60 zenders binnen. Ik kan niet wachten om de equipment in te bouwen en te gebruiken. Ik ben vooral benieuwd naar de toepassingen via telemetry.
     
  6. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    John, ik was eerst bang dat ik veel werk zou krijgen omdat ik alles weer opnieuw moet instellen maar het gaat met de web-interface zo snel en bovendien is het nog leuk ook om al die nieuwe functies te ontdekken.

    Als je de MUX box aansluit op een gizmo dan is qua telemetrie alles mogelijk. Alleen met een GPS in het vliegtuig kan je zonder veel moeite een stall-warning laten melden (Voice en trillen). De standen van belangrijke schakelaars geeft de zender met opstarten of over schakelen naar een ander model in Voice weer.

    Heb nog geen vlucht gemaakt maar dat duurt niet lang meer, zodra het mooi weer is ga ik om de zender uit te proberen eens kijken of mijn Miss Wind weer goed vliegt.
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Bedenk hierbij dat een GPS de horizontale snelheid ten opzichte van de grond meet. De overtreksnelheid van een vliegtuig wordt gemeten ten opzichte van de lucht.

    Stel dat de overtreksnelheid van een modelvliegtuig is 40 km per uur is. De windsnelheid is 15 km per uur.

    Als je tegen de wind in vliegt, blijft de overtreksnelheid ten opzichte van de lucht 40 km per uur maar ten opzichte van het aardoppervlak is deze 40-15=25 km per uur.

    Vlieg je met de wind mee dan blijft ten opzichte van de lucht de overtreksnelheid 40 km per uur maar ten opzichte van de grond 40+15=55 km per uur.

    Door dit verschil is het onmogelijk met meetgegevens van een GPS een overtrekwaarschuwing te geven.Daar komt nog bij dat de snelheidsmetingen van een GPS niet zo heel erg nauwkeurig zijn. Het zelfde geldt voor hoogtemeting.

    Als je een overtrekwaarschuwing wilt, zal je de snelheid van het toestel ten opzichte van de lucht moeten meten. Dit kan met pitotbuis met bijbehorende druksensor. Weatronic heeft die ongetwijfeld in het assortiment.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2015
  8. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    De pitotbuis van sm modellbau is hier voor te gebruiken. Dit werkt voortreffelijk.
     
  9. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Bedankt voor deze mooie uitleg, Wea heeft ze ook, ben wat mogelijkheden aan het uitproberen en heb wel wat gps'n. Om te kijken wat er mogelijk is in de software kan ik daar mooi wat mee spelen.
     
  10. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Je hebt helemaal gelijk, echter zit in dit GPS modul een barometrisch druk sensor om de hoogte te bepalen. Je kan jezelf voorstellen dat met deze input de snelheid zeer nauwkeurig berekend kan worden. Niet alleen grondsnelheid maar ook realistische snelheid.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.975
    Locatie:
    Zeewolde
    Eh, een barometrische druk sensor is wel iets anders als een stuwdruk sensor en zal dan ook niet de werkelijk vliegsnelheid tov de omringende lucht kunnen meten.

    Ook niet in combinatie met een GPS.
     
  12. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Dat klopt Berto, echter zeg ik ook niet dat de barometrische druk sensor de snelheid meet. Deze sensor meet de hoogte. Wanneer je de gegevens hebt van hoogte, hoogteveranderingen en grondsnelheid is de snelheid te berekenen. Dit is wat ik bedoel. Wil je realistische snelheid meten zal je gebruik moeten maken van een pitotbuis.
     
  13. WEA Support

    WEA Support

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    1
    Gefeliciteerd allen met de Bat 60 -64.
    Wij kijken hier vanaf de zij-lijn mee naar jullie ervaringen en staan natuurlijk een ieder bij
    met raad en daad.
    Mvg.
    WEA-Support
     
  14. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Vandaag onze voorraad binnen gekregen. Even gespeeld met de zenders en ontvangers. Via Wifi door de menustructuren gelopen van de zender. Het valt me op dat dit buitengewoon werkt, zelfs nog sneller dan via het touchscreen op de zender.

    Vanaf volgende week ga ik testen met alle sensoren die vindbaar zijn in de shop van Weatronic. Daarna het veld op om reikwijdte testen te doen en verschillende soorten antennes te vergelijken met elkaar. Volgende week gaan we een toestel opbouwen die met zo veel mogelijk sensoren opgebouwd wordt om ervaring op te doen en te testen.

    Ik probeer zo veel mogelijk te vliegen de komende weken om ervaring op te doen met de equipments. Dit alles ter voorbereiding om op Joe-Nall 2015 dit product te kunnen promoten. In samenwerking met Weatronic zullen we de producten op de flight-line tijdens de noon-demo's promoten met behulp van vliegtuigen geproduceerd door Weimo.

    Snel zullen er meer gebruikerservaringen gepost worden. Tot nu toe ben ik erg onder de indruk over de producten.

    Ik heb echter nog 1 puntje wat belangrijk is in mijn ogen. Door de innovatieve ontwikkelingen is het bijna noodzakelijk om de update kabel te kopen om ontvangers en overige equipments te kunnen updaten na een zender update. Dit is belangrijk omdat anders de communicatie tussen zender en ontvanger onmogelijk blijkt te zijn.
     
  15. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Hier gaat het overzetten van mijn vliegtuigen naar de BAT 64 goed. Als je de ontvangers en zenders tegelijk hebt besteld dan leveren ze zover ik weet altijd met de juiste en nieuwste firmware.
     
  16. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Een voorbeeld van wat er mogelijk is om een waarschuwing te melden. Dat de snelheid eigenlijk met een Pitotbuis gemeten moet worden is duidelijk, het is maar een test.

    [media=youtube]ub3fBuCWdiY[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    [​IMG] De gps heb ik voor een goede satelietontvangst in de cockpit geplaatst.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Het maakt niet zo veel uit waar je de GPS-ontvanger plaatst zolang hij maar zicht heeft op de satellieten.Het is niet nodig dat dat zicht is via een transparante kap. De signalen van de satellieten gaan net zo makkekijk door glasmat met epoxi als door transparant materiaal. Alleen geleidende materialen laten de GPS-signalen niet door. Dat zijn b.v. metalen, maar ook koolstof.

    Plaats zelf de GPS-ontvanger in de romp, waar dan de vleugel boven komt. Dat is geen enkel probleem.
     
  19. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Ik had de gps eerst onder in de romp en dat werkt ook goed alleen vindt de gps zijn satellieten nu iets sneller.;)
     
  20. rvloo

    rvloo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Best
    Je kan met de wizzard heel snel een nieuw model maken. Hieronder het scherm waar je het aantal stuurvlakken kan opgeven en daarna de servo's kan toekennen aan die vlakken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina