Multiplex Razzor van 3S naar 4S.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door neet, 2 mei 2015.

  1. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi,
    Ik wil mijn Multiplex Razzor van 3S naar 4S ombouwen maar gebruik wel dezelfde motor.
    De ESC gaat van 15A naar 30A en is geschikt voor 4S.

    Maar nu zit er een gewone prop 7 x 6 op en in wil een klapprop er op zetten.
    Welke waarde klapprop zou ik nou moeten proberen?

    Grt. Rene
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2015
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Als je de originele motor op dat toestel hebt staan moet je er geen 4S accu voor gaan gebruiken. De motor is hier niet geschikt voor!
    Hieronder de gegevens van die motor.
    Type: BL-O 2316-1400
    # 33 3104
    RPM / V: 1400
    Cell count
    NiXX / LiPo:
    6 - 9 / 2S - 3S
    Optimum working range: 10 A – 15 A
    Max. current for 15 sec.: 20 A
    Shaft Ø: 3,0 mm
    Diameter: 23 mm
    Length: 29 mm
    Weight: 43 g
    Max. output: 120 W
    Max. rotational speed: 20.000 Umin-1

    Om te voorkomen dat er te veel stroom door de motor gaat lopen moet je er een kleinere prop op zetten. Waarschijnlijk een 6x6 of misschien wel een 5x5. Dat is niet erg handig want hoe kleiner de prop des te sneller moet hij draaien om de zelfde stuwkracht te leveren. Maar ook zal het rendement duidelijk lager zijn.
    Een tweede probleem is het toerental. Er wordt als maximum 20000 omw/min opgegeven. Met een 4S accu ga je daar ook overheen! Niet zo heel erg veel maar toch.
    Wil je met een 4S accu gaan vliegen? Dan zal je toch een andere motor moeten gaan gebruiken.
     
  3. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Ok, duidelijk. Ik ga daar zeker voor kijken. Bedankt voor de duidelijke info.
    Ik weet dat het eigenlijk niet kan alleen zie het als een opgevoerde motor die je niet constant vol uit kan laten draaien.
    Heb ik ook met mijn Dogfighter Ultra gedaan. Werkt perfect als je maar niet constant vol gas vliegt.
    Ik wil dus even de setting zo houden en ipv de 7x6 prop een klapprop gebruiken.
    Nou viel me op de de klapprop van de Dogfighter Ultra een andere waarde heeft dan de gewone prop. De normale Ultra is 9x6 maar de klapprop Ultra 8x7. |
    Vandaar mijn vraag, waarom is de waarde van de klapprop anders dan de gewone prop en welke moet ik gebruiken ipv de gewone 7x6?
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.153
    Eigenlijk heeft Ernst dat al uitgelegd, meer voltjes in, meer amperetjes in en om dat binnen de perken te houden een kleinere prop erop om de amperetjes in toom te houden.
    Die maat kleinere prop heeft dus niks te maken met vaste prop of klapprop. Maar het zou me niks verbazen als je motor verbrand met ook die kleinere prop.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de regelaar nooit gebruiken om de stroom door de motor te beperken. Dat kan namelijk niet!
    Heel in het kort komt het hier op neer. De regelaar verlaagt de spanning naar de motor niet maar schakelt die heel snel aan en uit. Dat doet de regelaar bijvoorbeeld 2000 keer per seconden. Wanneer de regelaar bijvoorbeeld de motor gedurende 0,001s aan en dan weer 0,004s uit schakelt zal de motor dus gedurende 1/5 van de tijd de volle voedingsspanning krijgen. Dit betekent dus dat de volle stroompiek wel door de motor zal lopen ook al draait hij niet "volgas".
    Het is allemaal wel wat ingewikkelder maar dit is het principe. In andere draadjes is daar al een uitgebreide uitleg over gegeven. Als je het precies wilt weten moet je dat maar even opzoeken.

    Wanneer je met een 4S accu gaat vliegen zou ik dat dus zeer zeker niet doen! De motor zal absoluut overbelast worden en de kans op een uitgefikte motor is bepaald niet denkbeeldig.

    Je schrijft het zelf al. De maat is anders!
    Met een 9x6 prop kan je minder snelheid behalen dan een 8x7 prop. Het is de spoed (het tweede cijfer) wat de maximaal haalbare snelheid bepaald. Om de belasting van de motor ongeveer hetzelfde te houden zal je de diameter iets moeten verkleinen als je de spoed vergroot. De spoed gaat van 6 naar 7 inch dus moet de diameter van 9 naar 8 inch gaan. Dat het een klapprop is heeft hier helemaal niets mee te maken.
    Over hoe en wat je de prop kan "berekenen" is ook al een draadje. Als je daar meer van wilt weten moet je dat ook even opzoeken.
    Succes.
     
  6. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja maar...... je moet toch wel een klein beetje lol hebben met die dingetjes. Vliegen kunnen we allemaal wel.
    Het gaat in dit geval om de fun boys. Niet té theoretisch doen.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Waarom vraag je dan advies?
    Ga gerust je gang maar weet wel dat de lol snel over zal zijn als de motor uitfikt.
    En als het om de fun gaat zijn er nog meer dingen te verzinnen. Zo zijn er mafketels die met zwaar kaliber machine geweren op modellen gaan schieten (zie Youtube). "Als je maar lol hebt". :confused:
     
  8. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Nou, dat is niet zo moeilijk, ik vroeg alleen info over de prop. Waarschijnlijk gaf ik te veel info en dat triggerde wat...
    Ik heb 25 jaar gewerkt in de elektronica (en nog steeds deels maar dan uitgebreider) en weet de risico's. Ook van verbrande motoren.
    En ja, het lijkt mij ook leuk om een luchtgevecht te houden alleen met zwaar? kaliber lijkt me dat in Nederland een ietje pietsje problemen geven.

    Maar nogmaals, het gaat om de prop.
    Als ik je verhaal goed begrijp heeft Multiplex dus tov de vaste prop gekozen voor een korter klap blaadje (en dus grotere spoed) omdat anders de diameter door de grote spinner buiten proporties valt.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Nee, dat het een klapprop is heeft geen enkele invloed op de maat van de prop. "Men" wilde blijkbaar sneller vliegen en koos dus voor een prop met een grotere spoed. Om dan de belasting van de motor ongeveer gelijk te houden is de diameter een maatje kleiner gekozen. Als de spoed domweg groter was gemaakt zou de motor zwaarder belast worden en dus te veel stroom gaan trekken. Wat er dan kan gebeuren is wel duidelijk lijkt me. Een tweede, niet minder belangrijk, punt is dat door die grotere belasting de motor ook langzamer zal draaien. De winst door de grotere spoed zal dus voor een groot deel verloren gaan door het langzamer draaien van de motor. Zo heb je dus weinig aan het vergroten van de spoed.
    Een voorbeeld:
    Prop 9x6.
    Motor toerental 12.000 omw/min.
    Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 110km/uur.
    Prop 9x7.
    Motor toerental 12.000 omw/min.
    Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 128km/uur.

    Maar het toerental zal echter geen 12.000 omw/min blijven door de grotere belasting. Stel het wordt 1000 omw/min lager. Het zou best verder kunnen zakken, dat hangt helemaal van de motor karakteristieken af.
    Prop 9x7.
    Motor toerental 11.000 omw/min.
    Theoretisch mogelijke snelheid is ongeveer 117km/uur.
    De winst is dus voor het overgrote deel verloren gegaan. Het model zal hoogstwaarschijnlijk ook niet merkbaar sneller vliegen. Het risico van een doorgebrande motor is echter flink veel groter geworden.
    Simple vraag, waarom zou je dat dan nog doen? Alleen voor de lol? Wel, als je er lol aan beleeft een motor te overbelasten en te vernielen, ga je gang...............

    'Tis een hobby zeggen ze........... :confused::eek::(

     
  10. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Haha, vrij zwaar kaliber wel ja....
     
  11. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Update....

    Gisteravond heerlijk gevlogen met de Razzor. Wat gaat dat snel dan zo'n klein ding. Veel leuker.
    Wel de koeling verbeterd. De motor wordt lekker heet tot heel heet. (vóór aanpassing koeling)
    Maarja, mijn oude standaard motor van de Blade 130X kon je ook niet meer aanraken na een vliegbeurt.
    Prop standaard gehouden omdat een klapprop gewoon niet gaat. De neus is veel te breed. Had ik niet op gelet.
    Paar extra proppen mee en niet meer landen op harde grond is de oplossing....
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2015

Deel Deze Pagina