Problemen met eerste vlucht van nieuwe Blade 130x

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Smaug, 7 mei 2015.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    inderdaad, wat student zegt, trek gewoon even je motor stekkertje of draden eruit. dan weet je in ieder geval zeker dat je geen ongelukken krijgt doordat je misschien perongeluk je throttle hold uit zet op de zender.

    laat even weten als bovenstaande is gelukt, dan kunnen we eventueel verdere uitleg geven over je gas / pitch curve om uit te leggen.
     
  2. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Wat jullie allemaal adviseren qua club vind ik nogal makkelijk.. namelijk.. de zogenaamde club Delta bij mij uit de buurt heeft echt niets maar dan ook niets qua know how of ervaring met het heli vliegen.. qua vaste vleugel wel maar op heli gebied is er daar niemand die ook maar enige ervaring of technische kennis heeft omtrent rc helikopters.. in ieder geval niet om beginners te helpen.. dus wees zorgvuldig met het uitzoeken van een club!! Op Internet is voor bijna al je problemen een oplossing te vinden.. als je je iets meer verdiept in o.a. algemene technische kennis draadje hierboven wordt het al ietsje minder abra cadabra.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, je moet ff kijken welke club je pakt ;-)
    het zijn net mensen..
    sommige clubs hebben alleen vliegtuigen, dan kun je als helipiloot nog wel eens bijzonder aangekeken worden ;-)

    Neemt niet weg, als je een club hebt waar een beetje gevorderd piloot in rondloopt, kan zo'n man je in no time een heel groot stuk op weg helpen.
    hij kan je bv ook zaken laten zien tijdens het vliegen. tips en trics.
     
  4. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    Ik weet niet of het hier al gezegd is maar wat mij opvalt bij het tweede filmpje is dat er verschil zit in je rotorbladen.
    kijk maar eens goed als de één vlak staat dan staat de andere kant helemaal scheef in de + of - .
    Bij midstick norm mode moeten beide rotorbladen vlak staan, ik weet niet of dit het probleem is maar het viel mij op.

    Grt André en Suc6
     
  5. demolle

    demolle

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    296
    Locatie:
    het land van bartje
    Ik snap hem al hij zit natuurlijk aan de cyclic stick, een beetje te snel gereageerd.
     
  6. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Update:
    Ik ben bezig geweest met het instellen maar de swash bleef rare posities aannemen. Uiteindelijk merkte ik op dat de vervangen servo(voorste) een beetje beweegt en dan vastschiet in een stand wat niet altijd hetzelfde is. Ga ik even langs het tandwiel dan wil hij nog wel losschieten. Dan beweegt hij nog een paar keer mee tot hij vastzit. Zover ik kan zien ligt het aan de servo aangezien ik de stekkers van de voorste en zijkant gewisseld heb en het probleem hetzelfde is op dezelfde voorste servo. Ik ga hem dus maar weer eens uit elkaar halen om te kijken of er misschien iets niet lekker zit.
     
  7. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Bovenstaande al opgelost. Blijkbaar blijft hij hangen als hij niet op het juiste punt start heb ik het idee.
     
  8. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Het afstellen is lastiger dan het lijkt. Denk dat ik daar nog even een gevoel voor moet krijgen. Daarnaast is 1 tandwield van de servo lastig te bereiken wat draaien een stuk lastiger maakt.

    Had hem 'redelijk recht' en heb buiten even getest. Nu vloog hij! Dus dusver bedankt voor alle tips!

    Had nog wat last van de wind, staat best wat nu. Daarnaast is hij niet 100% recht afgesteld.

    Ik merkte echter wel dat als ik linker stick met een flink tempo omhoog deed de heli tegen de klok in ging spinnen. Stiekem getest met idleup en die spinde meteen van de grond af.

    Hierna nog kort gevlogen waar ik na 1 landing, mogelijk iets te veel op de zij blijkbaar iets opgelopen heb en nu blijft de heli constant spinnen. Volgende ronde van onderzoeken start.

    Wish me luck.

    In iedergeval dank aan alle om hem iig de lucht in te krijgen.
     
  9. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Als de heli blijft spinnen, dan zou ik eerst controleren of het kleine tandwieltje in de staart niet toevallig de oorzaak is, dat is nl nogal een zwak punt van de 130X (daarom heb ik deze ook altijd op voorraad). Dit is simpel te testen door de staartrotor vast te houden en vervolgens voorzichtig de rotor iets te draaien, als dat gaat dan is waarschijnlijk het tandwieltje in de staart niet meer goed. Is een erg teer ding, wil nog wel eens gebeuren... Succes ermee!
     
  10. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    De rotor draait nog maar in 'midden' stand staan de bladen onder een behoorlijk hoek, als ik de rudder helemaal 1 kant op duw staan ze recht, vind op internet even niet zo snel of die helemaal recht moeten staan. Ga even verder met zoeken. Leer zo wel een hoop haha, maar leren na een tijd te kunnen vliegen is natuurlijk leuker haha
     
  11. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Ik heb eerst geprobeerd het spinnen tegen te gaan door de bladen te stellen doormiddel van die tail linkage wat op te draaien en zo de blad positie te veranderen, dit hielp niets. Verder gekeken en ik zag dat de tail gear in de main shaft erg glad was, was me trouwens eerder al opgevallen dat die niet veel tandjes had. Ook idioot om een plastic en metal gear op elkaar te zetten om eerlijk te zijn. Als de mainshaft nu op en neer beweeg(geen idee of daar speling in mag zitten) raken de tandwielen elkaar niet op de hoogste stand van de mainshaft. Mogelijk dat de staart hierdoor niet genoeg toeren haalt?
     
  12. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    De staart is lastig goed te krijgen op de 130x , wat breedmuilkikker al zei je D gear het kleinste tandwiel is waarschijnlijk dol gedraaid.
    Er zijn ook metal gear sets te verkrijgen.
    Bij mij zijn ze allemaal vervangen door metal.
    Maar er zijn er ook die juist een tandwiel van plastic houden om een breekpunt te creëren.
     
  13. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Voor alsnog bestel ik plastic. Er zit ondertussen niet echt meer een tandje op het zwarte tandwiel op de mainshaft wat dat kleine metalen tandwiel aandrijft. Het is nu zo goed als een glad oppervlak. De gears in de staar zelf zien er nog goed uit. Ondertussen ook alweer nieuwe rotor bladen nodig(groot en klein).

    Een nieuwe heli wordt bijna goedkoper met al deze onderdelen.

    @130x eigenaars: Is een beetje speling op de mainshaft een probleem(naar boven en onder, niet zijwaards)? Of veroorzaakt dit de slijtage? Ik zie verschillende onderdelen op de mainshaft die erop lijken om die speling in te stellen of weg te nemen.
     
  14. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Speling moet inderdaad minimaal zijn, maar een klein beetje is niet meteen een probleem. die kunststof tand wielen slijten toch altijd snel. Daarom heb ik nu bij de main shaft metaal, achter is het nog kunststof als breekpunt.
     
  15. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Denk dat de speling niet gigantisch is maar dat ik dat ding gewoon weggesleten heb door steeds op de zij te komen tijdens de problemen. Zal dus gewoon onderdelen bestellen en weer moeten wachten. Het stukje dat ik vloog voelde wel goed aan. Het voelt veel meer aan alsof je controle over de heli hebt vergeleken met me FP heli. Ookal was het maar een beetje hover.
     
  16. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ga ook eens kijken op helifreak.com daar staat een schat aan informatie over de 130x .
    Je servo's zou je kunnen openmaken en het baantje schoonmaken met electrische contactcleaner en een wattenstaafje.
    Misschien dat dat helpt.
     
  17. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    En de speling van je mainshaft mag liever niet teveel zijn.
    Dat heeft ook invloed op je pitch.
    Je kunt er een Shim tussen doen om het weg te werken.
    Maar zal nu nog niet zo'n probleem zijn maar als je gaat flippen krijg je raar gedrag.
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.685
    Locatie:
    belgium
    Bij de C gear kan het ook zijn dat daar waar de tt op het tandwiel zit rond gedraaid is . Vooral bij de plastic gears . Ik vond die maar rommel en alles vervangen door metalen A-B-Cen D gear . En ja hoor de 130 X is een geldvretertje . Nu lees ik wel dat je nog aan het leren bent en daar is ie dan zeer interessant voor . Zowat alles wat bij een heli kan mankeren kan je bij dit machientje tegenkomen . Ikzelf heb er ook lang over gedaan om hem goed te krijgen maar eens ok een tof machientje .
     
  19. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Waar iedereen overheen leest is dat Smaug waarschijnlijk zijn maingear gestript heeft.. daar kun je wel 1 tandje van missen maar niet veel meer.. net als Waxweazle denk ik dat speling van de main shaft op en neer nooit zo groot mag zijn dat pinion en maingear geen contact meer maken.. in mijn heli's mag daar absoluut geen speling in zitten, die shim je weg mocht het er zitten. Het strippen van de maingear wordt mijns inziens in dit verhaal ook niet veroorzaakt door plastic op metaal slijtage maar eerder door verkeerd (eerder gezegd niet) gebruiken van de Throttle hold, als de heli op de zijkant ligt en de motor draait door kost dat je (meestal) tanden.
    Wat Guyken zegt ben ik het ook mee eens, ik zie de mensen met een 130x vaker sleutelen of crashen dan vliegen en geen heli gezien die zoveel upgrades nodig heeft om de problemen met o.a. de staart op te lossen..
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nou ja ik geef het op,

    heb je geprobeerd iets uit te leggen, maar als je dan gelijk weer probeert te vliegen en weer brokken maakt.

    succes met de hobby.
     

Deel Deze Pagina