Kleine nitro motor irvine 53,op benzine laten lopen,

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door e12, 2 jan 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die 1:10 gewoon lekker aanhouden, en wel om twee redenen: Benzine is dunner dan gloeiplugbrandstof. door die dunvloeibaarheid is een "gloei" carb lastig af te stellen met benzine. Door er lekker veel olie in te gieten, word de boel wat dikker, en kan je carburateur er beter mee overweg.
    Gloeiplugmotoren hebben een glijlager in de drijfstang, en dat heeft nu eenmaal veel olie nodig. Te veel smeren is bijna onmogelijk. Het verhoogt alleen je compressieverhouding wat, en het is raadzaam er een extra koppakking tussen te leggen om dat wat te compenseren, anders zul je vroeg of laat toch echt die drijfstang aan gruzelementen helpen.
    10:1 maakt je literprijs wel tegen de 3 euro de liter, maar dat is A) nog steeds goedkoper dan de meeste gloeiplugbrandstoffen, en B) je kunt het ook nog steeds bij de pomp op de hoek kopen....

    De drijfstang van een gloeiplugmotor (en ook van die NGH) loopt eigenlijk altijd tegen het achterdeksel aan, en met voldoende olie kan dat helemaal geen kwaad.
    Ik lees een hoop narigheden over die NGH, maar er zijn er ook die al twee jaar probleemloos met het ding vliegen. Wel met een hoop gemodificeer en een hoop geode voor hij lekker loopt, dat wel.

    De Evo schijnt een naaldlager in de drijfstang te hebben, en men zegt dat die dus met wat dunnere smering overweg kan.

    Nogmaals: als je een Evo overweegt, kun je ook die Apache overwegen. Die is stukken goedkoper, zélfs als je de losse aanschaf van een ontsteking meerekent. Ik vind de Apache erg mooi lopen (al zit ik ook nog steeds in het "experimentele" stadium), en hij wekt bij mij de indruk van een ERG krachtige motor te zijn.

    Je zult dan wel Castrol RS racing hebben.... goeie olie, gebruik ik ook. Lekker blijven gebruiken.

    Groet, Bert
     
  2. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    zo weer een vlucht gefimt, maar heb er al heel wat op zitten.
    meng terug naar 1 op 15

     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2015
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Idd. Errug mooie 5 serie Bimmer :)
     
  4. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280


    Ja bedankt voor de opmerking ,gelijk film ingekort !. Heb het niet zo op.
    Maar is een e12 ja .
     
  5. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    heb nu aan filmpjes , ongeveer 340 min echte vlieg min. en de niet ge filmde vluchten ,zijn er minmaal zo veel.
    heb hem nu weer wat hoger in toeren kunnen afstellen. heb nog 3 filmpjes die ,ik moet plaatsen.
    1op 15 niet zo veel troep meer uit de uit laat ,rook nog wel ,dus smering heeft hij,
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelf weten.... het kan goed gaan, het kan fout gaan... maar rook uit de uitlaat is GEEN bewijs dat hij VOLDOENDE smering krijgt, het is alleen bewijs dat er olie in de brandstof zit, en zelfs dat is niet helemaal waterdicht, want een te rijk verbrandende motor rookt ook, zelfs als er nul olie in de brandstof aanwezig is..

    Er is maar één manier om te bepalen hoeveel olie een motor nodig heeft (en motorfabrikanten gebruikten die manier ook in het testlab): Olie aandeel verminderen tot hij in elkaar loopt.
    Maar soms duurt dat in elkaar lopen best wel lang. Je hebt nu dus ongeveer 10 vlieguren, en dat is natuurlijk helemaal niks voor een motor die minstens 500 uur levensduur zou moeten hebben.

    Groet, Bert
     
  7. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Hoi ja, oké maar toen ik laats alles terug op gebouwd heb achterkant van motor er af gehaald en zat alles onder olie herken baar aan rode kleur .

    Hee schiet me nu iets te binnen ,
    Kan je door middel van steeds meer olie toe voegen ,tot het invloed heeft op de verbranding?
    En dat je dan daar weer terug. Gaat ?
    En dan ook niet proberen af testellen . Ps.
    Er komt nog steeds zwarte olie uit de uitlaat ,hoor , maar stuk minder .


    En oja de MDS os niet nieuw ! Die heeft al 30 jaar er op zitten .en waar van ik een winter met nitro mee heb gevlogen . Heb niks vernieuwd geen lager niks.
    Enige wat hij wel eens deed was uit vallen onder vliegen . Maar dat is een nitro ding .

    Maar bedoel die motor heeft echt al wel zijn tijd gehad . Kwa vlieg tijd.
    Hij komt ook van club lid . Gekregen meerder 10 cc motoren .
    Maar goed heb nu al heel wat bespaard nu proberen de vlucht en langer te maken .
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... op zich heeft de hoeveelheid olie niet heel veel invloed op de verbranding, maar het verandert de compressieverhouding een klein beetje (meer olie=hogere compressie), en dat kun je merken, als je goed oplet: de motor gaat met teveel olie wat bokkeriger lopen (qua trillingen), maar daar zit je nu nog lang niet aan: 1:10 is ongeveer 9% olie, en die motor kreeg toen hij nog een gloeiplug motor was, wel 20% olie. Maar die procenten zeggen niet zo veel: het brandstofverbruik is namelijk OOK een stuk lager...
    Als je kijkt dat een 10 cc tweetakt op methanol ongeveer 1,5 liter per uur verbruikt, krijgt hij per uur dus ongeveer 300 ml olie toegevoerd. Diezelfde motor gaat op benzine ruwweg 0.75 L per uur verbruiken, en dan krijgt hij met 10:1 minder dan 75 ml olie per uur (ofwel een kwart van wat hij eerst kreeg), en met 1:15 dus zelfs minder dan 50 ml. Dat is nogal een verschil.

    Het heeft ook invloed op de viscositeit van de brandstof, en dat kun je enigszins merken aan de gevoeligheid van de sproeiers.

    Zwarte olie, het zou na verloop van tijd minder moeten worden, ten minste, bij mij werd het na ongeveer 10 draaiuren toch wel minder. Minder zwart, en minder troep.
    een motor die ingelopen is met gloeiplugbrandstof, wil niet zeggen dat hij voldoende ingelopen is voor gebruik met benzine, maar in tegenstelling tot gloeiplug brandstof, zal de olie die je met benzine gebruikt toch altijd wat meer de neiging hebben, zwart residue te geven. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar mijn Zenoah's blijven zwarte troep uit de uitlaat geven, zelfs na 60 uur. Niet veel, maar toch heel anders dan de bruine derrie die er altijd uit mijn gloeipluggers kwam.

    Of alles mooi onder de olie zit, is ook niet zo'n heel betrouwbare indicator. Belangrijker is dat je geen verkleuringen van metaal ziet (maar als je die ziet, dan ben je al rijkelijk te laat) en voor het mooie zou je de drijfstangspeling regelmatig moeten opmeten. Maar dan heb je hééél zuivere meetapparatuur nodig, want je praat echt over slijtage in de orde van grootte van mischien 1 duizendste per 10 draaiuren of zo.

    Als je echt naar het optimum op zoek wilt gaan, dan zul je een motor op de testbank moeten zetten, en procentje voor procentje je olie-aandeel moeten verminderen, met de toerenteller er bij, tot je het maximum vermogen hebt, en dan een à twee stapjes terug gaan voor de veiligheid. Maar dat kost tijd (de motor moet een tijdje lopen op ieder nieuw mengsel, opnieuw afgesteld worden, en je moet heel constant omstandigheden hebben).

    Da's allemaal heel erg veel werk, en vanuit dat oogpunt zou ik zeggen: neem geen risico's. Je doet iets met een motor waar hij niet voor ontworpen is, en dan is "uitproberen" altijd een zeker risico.
    Je hebt nu wat je wilt: supergoedkoop vliegen met brandstof van de pomp bij jou om de hoek, het heeft weinig zin om een extra tientje te besparen op olie, maar daarvoor een motor op het spel te zetten....

    Groet, Bert
     
  9. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Oké ,bokkig lopen doet hij denk van eerst keer ,in iedergeval lijkt het niet op 4takte maar is wel een geluid die hij nooit had op nitro.

    Dus 1/10 weer mengen .
    Net weer gevlogen maar kwam in de lucht niet op hoog toeren ,
    Zag dat hit laat begon te lekken bij spruit stuk dus eerst even in orde maken, ander manier dan nu .over al zwarte spetters ,baba. Haha


    Ik ben zeker bij me doel ,vlieg. Op de hoek bij huis .

    En moet zeggen start gelijk ,en valt nooit stil ,Zomaar . Onverwachts .
    1 keer toen ik hen gooide schoot slang van de uitlaat druk . En een keer dat ik me gas tevee dicht deed.
    Wat dat betreft betrouwbaar .

    Bedankt weer voor je info!!!

    Ik vindt het wel leuk zo ,op de club kijken er paar oudjes zo van ?hoe kan dat ? Nu zo maar .haha
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, het klinkt, zeker stationair, allemaal wat "hakketakkeriger", he? Dat heeft eerder te maken met hoe benzine verbrand vergeleken met Methanol: veel sneller en explosiever.... Goed kans, dat 1 of 2 extra koppakkingen dat een stuk verbeteren. Je zou ook (zonder extra koppakkingen) een keer hoog octaan, ("superbenzine") kunnen proberen, dat brand wat rustiger. In beide gevallen verlies je een héél klein beetje vermogen, maar dat is redelijk marginaal, dat merk je alleen met de toerenteller....

    Een wat zwaardere prop, zoals die oude grijze Graupner props, helpt ook. Jammer dat die niet meer gemaakt worden....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2015
  11. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Oké ,ik heb nog wel van die grijze props die stugger zijn dan de zwarte , minder buigzaam .
    Ik wilde juist een buigzame op de delta ,gezien je buik landing maak en de prop al snel de grond raakt.
    Maar ik snap wat je bedoel . Trillen vindt ik nu vergeleken met de os motor op benzine dat de MDS minder trilt dan os.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een kwestie van de prop goed horizontal zetten tegen het begin van de compressie aan, zoals bij alle buiklanders.
    Waarom de OS minder trilt dan de MDS, zou ik je niet kunnen vertellen. Kan de ontstekings timing zijn, de balancering, of gewoon het feit dat de MDS mogelijk gewoon wat zwaarder gebouwd is....

    Groet, Bert
     
  13. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Dat zeker ! Meer vlees over al ,het vliegwiel zeg maar is rond en bij os is maar een deel massief .bij MDS is het een schijf . Nu nog een keer super tiger motor laten vliegen , heb vandaag een nieuwe gebouwd nooit gevlogen delta laser zelfde dus gratis aan geboden gehad van club lid waar motors ook van Daan komen .
    .hij heeft me ook leren vliegen , en is ook een , vraagbaak voor veel dingen ,voor al nitro motors ,weet hij echt alles .hij vindt het ook niet gek dat het kan .maar vindt het wel toppie. , dat het nu ook gebeurd ,,dus op benzine vliegen , inplaats van nitro .


    Oja , wat me ook wel bezig hou nu ,
    Bij een motor fiets brommer of bos maaier ,welke benzine motor ook. Is lucht filter iets belangrijks , waarom is dat niet bij de vlieg hobby .

    Heeft een vliegtuig eigenlijk filters (hoop dat dit niet een domme vraag is )
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2015
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Simpelweg, omdat het meeste stof zich in de onderste 10 meter lucht bevind, ruwweg, en de meeste mensen daar ruim boven vliegen.....
    Maar ook, omdat de levensduur van modelmotoren niet zodanig is dat een luchtfilter veel uitmaakt. Voor autootjes, die echt in de onderste 10 cm lucht blijven, is een luchtfilter wél een must, en ook in heli's die veel lag bij de grond blijven, is het geen overbodige luxe....

    Als je veel van een betonnen startbaan vliegt, is het ook aan te raden...

    Nu je benzene vliegt, is het overigens wel aan te raden om je brandstof GOED te filteren, zowel als je het model voltankt, als ook in het model zelf....

    Groet, Bert
     
  15. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    O dus benzine heli zou wel van een filter moeten voor zien , ja oké , mijn brandstof gaat gefilterd in de kan, komt via een filter er uit en ,ik had altijd een filter voor de carb .zitten nu niet meer.
    Ik ga een vogelen of het na delen heeft want in mijn giles (30cc) zit ook geen lucht filter , maar laats zag ik toch aardig wat stof in de romp . Leek wel of het hout statisch Was.
    Maar weer bedankt !voor uit leg
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    filter of geen filter..
    ligt echt waar je vandaan vliegt.

    ik vlieg vanaf een nette grasmat (wat mollen her en der, maar dat mag de pret niet drukken ;-))
    en tot nu toe heb ik in de heli nog meer 1 keer een bewijs gezien van rommel in de motor.
    dat was nog een beetje mijn schuld.. lang laag hooveren op een net gemaaid grasveld. carb vol gras.
    Verder nooit iets gehad met vliegtuig of heli.

    waar bert vliegt zou ik een luchtfilter standaard verklaren..
    hoger gras, wat meer ronddwarrelend spul.

    gevoelsmatig zou ik dan wel zeggen dat de rommel er bij een nitro eerder uit is dan bij een benzine motor
    dus minder kans op schade
    grotere hoeveelheden= snellere stroom met vloeistof, meer kans dat materiaal mee gaat. En het materiaal gaat sneller, dus minder kans dat het een zuiger tegenkomt.
    Maar tot nu toe geen bewijzen gezien hiervoor.

    ik weet wel dat de meeste 3d heli's allemaal zonder filter komen.
    zelfs de mogelijkheid om er een filter op te zetten gaat je sleutel en zaagwerk kosten.
    bij rompheli's op benzine zal dit misschien een ander verhaal zijn..
     
  17. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    ImageUploadedByTapatalk1435957717.772116.jpg ImageUploadedByTapatalk1435957772.926628.jpg

    Zo vandaag geen vlucht kunnen maken want de uitlaat die ik had veranderd gaf te weinig druk naar de tank.
    Ik dacht laat ik gelijk kijken of ik een passende pakking heb van een van de andere 10 cc motoren die ik heb . En jawel .
    Zo ziet de zuiger er van boven uit ,miet verkleurd door te heet geworden .!
    Bougie is aardig zwart met roet? Denk toch te veel olie , dan .
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, die bougie is prima: hij is nog blank op de massa, en een beetje kool op de electrode brand wel weg door de vonk.

    Maar het zou wel helpen als je scherpere foto's zou plaatsen, want heel echt goed kan ik het niet zien.

    De zuiger ziet er prima uit....

    Maar die uitlaat.... die heeft gewoon heel weinig zin zo.... die is vééééél te lang, als resonantie-pijp doet hij niks, dus dat is alleen maar een hele hoop nutteloos gewicht en overbodige luchtweerstand, terwijl dat meestal weinig winst qua geluid oplevert....

    Groet, Bert
     
  19. e12

    e12

    Lid geworden:
    8 dec 2012
    Berichten:
    280
    Nou dit is na veel proberen en uit vogelen , hoor de uit laat ,

    Is niet wat het lijk zeg maar . Ja oude zooi .haha
    Maar te eerste is reso enig optie gezien achter uitlaat . Ook moet de uitlaat eindigen of onder de delta of er achter .

    De lengte deed niks af in toeren of toe namen in temperatuur . Of aan geluid .
    Maar dat is ook niet doel.
    Uitlaat moet gewoon buiten de delta uit komen .
    Uit laat heeft zeer weinig in vloed op de motor als ik hem langer .
    maak
    Maar is al terug als hier voor want had nu geen druk in de tank .

    Ik heb gisteren 4 vluchten gemaakt ,zal vandaag weer eens gopro mee nemen .
    Heb er nu een slang aan zitten , nu is alles weer dicht en geen troep op de kist.

    En foto van bougie kreeg ik niet scherp nee , en van de zuiger ook ni zie ik nu.

    Oja met dubbelen koppakking ook geen verschil merk baar .maar was aan te raden zei je dus nu gedaan .


    Ga zo vliegen weer. ImageUploadedByTapatalk1436088993.350550.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015

Deel Deze Pagina