Ik heb de aandrijving uit elkaar gehaald van mijn Baja 5b ss omdat heel snel de spur gear afgesleten was. Er zat speling in de as van de spur dat is nu verholpen maar ik heb een nu halve mm ruimte tussen de borgring en de spur kan dit kwaad.(nieuwe as) Moet ik er anders soms een spacer tussen zetten. Er zit ook een kleine slag in de spur als ik hem draai is dit normaal. Ook heb ik de koppeling vernieuwd die was los gekomen. Bij de koppeling zitten twee ringetjes die niet helemaal vlak zijn. Nu heb ik de bouten aangedraaid en krijg ze niet verder vast maar de ringetjes zijn niet helemaal vlak (kan ze met een schroevendraaier nog verder in drukken) . Is dit altijd zo of moet ik er een extra ring achter plaatsen. Mvg Robert.
De speling tussen de Spur en de borgring is standaard. Echter kan het geen kwaad om deze uit te shimmen (zonder speling). Dit kun je doen met b.v. tt399. Deze gebruik ik ook zelf. Heb je standaard spur, HPI of zo'n noname Rovan troep ding? Slag lijkt me niet wenselijk. Hoe ziet je pinion gear eruit? De ringen achter de bouten van de koppeling horen inderdaad niet helemaal vlak aan te liggen.
Tussen de spur en de borgring zal ik een shim plaatsen. De spur is standaard van hpi. De pinion gear ziet er goed uit niets mis mee. Snap niet waar die slag vandaan komt nieuwe as geplaatst ,nieuwe lagers en spur.
Ik heb de shims direct na het lager gemonteerd. Dan de standaard ring (paarse busje) en dan je spur gear. De speling kan ook komen van het afdekplaatje met de 4 rubbers die je in je spur gear monteerd. Foto van toen ik mijn Baja bouwde in 2009. Altijd handig om te bewaren:
Shim is besteld bij de link die je gaf. Ben benieuwd waneer het bezorgd wordt. Zal de shim ook na het lager zetten en ik heb tevens een nieuw paars busje besteld. Als dat het niet is kan ik inderdaad nog kijken of er nog nieuwe rubbers in moeten.
Shim is binnen en geplaatst. Het ziet er goed uit , geen slag meer in de spur. Weet alleen niet of je er ook teveel tussen kunt zetten zodat het te strak zit maar voor nu gaat het goed.
Uit mijn hoofd heb ik er 2 shims tussen zitten en past de e-clip er precies tussen zonder speling. Montage met "normale" kracht. Zo te lezen zit hij bij jou nu ook zo.
Probleem van het verslijten van de spur is er nog steeds. Zal wel o.a. aan mijn rijstijl liggen. Ik heb nu power control slipper besteld (hpi85474). Denk dat dat het probleem wel oplost.
Inmiddels de power control slipper gemonteerd. Nu het volgende probleem de pinion ziet er goed uit maar ik heb teveel ruimte tussen het pinion en de spur ongeveer 2 papieren A4 tjes. Had altijd begrepen dat dat er 1 moest zijn. De motor verplaatsen heeft volgens mij geen zin want de afstand van de lagers van de tandwielen blijft gelijk. Moet ik misschien een ander pinion plaatsen of heeft iemand anders nog een idee.
Misschien makkelijk om een foto te plaatsen? Hoeveel tands pinion heb je nu dan? Origineel is 17 tands, ik moet zeggen ik heb zelf ook zo'n slipper clutch en bij mij zit er ook best wat speling tussen. Heb je het pinion tegelijk met de slipper clutch vervangen of zit de oude er nog op? Als de oude er nog op zit dan zou je eens een nieuwe kunnen plaatsen, en dan kijken of het beter is.
Ik heb de oude 17 tands pinion erop zitten maar ik heb inmiddels een andere besteld. Een 17 tands en dunnere pinion. ( hpi 106606 ). Ik begrijp van je dat er bij jou dus ook meer dan een A4 tje ruimte tussen zit en dat dat geen probleem is.
Inmiddels een nieuwe 17 tands pinion geplaatst. Slipper afgesteld op driekwart slag. Af en toe hoor ik de slip tijdens versnellen. Kan het kwaad bij weinig grip in het zand. Hoe snel slijt de slipper pads.
Hoe heb je die driekwart slag afgesteld? Ik zelf draai altijd de moer volledig vast en dan 2 á 3 volledige slagen open. Bij mij heeft die al de nodige liters achter de rug maar kan nog geen echte slijtage vinden, ze zijn gebruikt maar kan nou niet bepaald zeggen dat de schijven dunner zijn geworden.
De beschrijving zegt moer eerst vast en dan 1 slag los. In het zand bij geen grip hoor ik de slipperpads. Bij eerst vast en dan driekwart slag los hoor ik de slipperpads op straat dan nog bij versnelling. Bij 2 of 3 hele slagen los blijft hij toch doorslippen lijkt mij. Volgens de beschrijving is een te losse slip slecht voor de spurgear. Te vast ook lijkt mij. Op welke ondergrond rij jij.
begin nou te twijfelen ik meende dat ik de afstel bout toch echt altijd 2 á 3 slagen volledig open zet. Ikzelf rijd veelal op grasvelden, zandvlaktes, bergen met zand enz enz enz. Ik zal morgen avond eens kijken hoever als dat ik hem kan dicht draaien.
Ik heb het eindelijk eens een keer nagekeken maar bij mij staat die 3 halve slagen open, dus geen 3 hele slagen.