NK Electrospeed voor speedboten te Hengelo (Ov)

  • Topicstarter Topicstarter BJ
  • Startdatum Startdatum
Voordat we het vergeten met deze mooie najaarsdagen de afgelopen weken:
Komende zondag 11 oktober is de NK Electrospeed in Hengelo (Ov)! Want ook die moet dit jaar nog afgewerkt worden ondanks dat de 1e voorronde voor 2016 eind september jl. al is gevaren.

Er wordt gevaren op het Tuindorpvijver aan de Vijverlaan 63 te Hengelo (Ov).
Aanvang wedstrijd: 10 uur.
Wedstrijdvaarders zullen er vroeger zijn gezien allerlei voorbereidingen, opbouw, parcours in water leggen, etc. 1e heat gepland tussen 10.30 en 11 uur.

Er wordt gevaren in de klassen:
FSR-E-Eco Expert
FSR-E-Mono 1
Mini Mono
Mini Hydro
FSR-E-Mono 2
FSR-E-Hydro 1

Er wordt gevaren volgens het door de ESH opgestelde regels, ook m.b.t. het accu-reglement. De buitenlandse reglementen op dit gebied vallen daar zonder probleem tussen. M.b.t. de accugewichten zijn we hierdoor alleen ietsje ruimer zodat men in feite geen gerommel aan het lipopakket, draden of stekkers hoeft te doen om maar een paar grammetjes te sparen; Veiligheid staat voorop!

Aanmelden (voorinschrijving is inmiddels geopend!) kan t/m donderdag 8 oktober via de ESH site wedstrijdinfo i.v.m. inplannen van de vaargroepen (zie -> inschrijvingen), zodat het inschrijven aan de waterkant zelf zoveel mogelijk beperkt wordt.
Maar een 'verdwaalde' vaarder zullen we op die dag echter niet weigeren.
Betaling v/d inschrijving vindt plaats op de dag zelf bij de wedstrijdcommissie, voor aanvang van de 1e heat.

Net als in april eerder dit jaar proberen we op de dag zelf een zo goed mogelijk ovaal parcours in het water te krijgen. Het e.e.a. is echter weer afhankelijk van de Stichting Beheer en Exploitatie Tuindorpbad. Er ligt nog het één en ander aan speeltuig in het water aan de rechterkant. Dat is door ons helaas niet weg te halen, dat is door duikers verankerd i.v.m. de veiligheid. De houten afscheidingspalen voor het zwemgedeelte liggen er momenteel ook nog in. Die kunnen we evt nog wel ‘wegtrekken’ mocht dat zondag er nog in liggen. Het zal toch een ovaal parcours worden die voor iedereen hetzelfde te bevaren is. Het parcours voor de eco klasse is afgelopen zondag er al in gelegd.

Tevens staat het water in de vijver al een week of 3 echt hoog, hoger dan normaal. Het was nog even de vraag of we alles wel los konden krijgen afgelopen zondag (bijv. die grote uitgeklapte houten steiger) maar dat is inmiddels wel gelukt. De houten steiger ligt momenteel zelfs hoger dan de betonnen steiger...! Tevens liggen de 2 palen links en rechts in het water maar nét boven water, dus dat proberen we zondag weer aan te geven met een zwemband o.i.d. zodat je daar niet tegenaan moet varen.

Verder zijn er wel wat tafels binnen, maar vaarders dienen vooralsnog liefst hun eigen tafels mee te nemen om de boten en materiaal op te zetten, een eigen stoel mag ook maar er zijn binnen ook wel genoeg stoelen.
Er is 230 V voorhanden middels enkele stopcontacten in het gebouw voor diegenen die via 230 V of via een voeding willen laden. Neem voor de zekerheid dan wel een verlengsnoer cq haspel mee. Wil je laden via een 12V autoaccu o.i.d. dan moet je die zelf meenemen. De vaste groep vaarders weten inmiddels wel hoe het hier is.
Er is tevens weer koffie, thee, frisdrank en een warme hap (gehaktbal) aan de bar verkrijgbaar.
Wat het roken betreft; Graag weer aan de voorkant van het gebouw, en niet binnen of op het terrein of aan de waterkant zelf. Dit geldt zowel voor vaarders en gasten. We huren tenslotte het gebouw en terrein voor de dag, dus die huishoudelijke regels volgen we maar.

Er is in april dit jaar hier ook al gevaren,maar dit was slechts een ESH voorronde wedstrijd qua punten meetellend voor de NK. Bij deze NK zijn echter hogere punten te behalen in elke klasse en men moet deze NK ook gevaren hebben om deze punten binnen te halen voor het eindklassement. M.a.w. je kunt dus bijv. geen kampioen worden als je niet meevaart met deze NK wedstrijd.

Voor degenen die de wisselbeker hebben in diverse klassen, deze graag meenemen naar de NK.

Laten we hopen op een leuk aantal deelnemers die nog goed en droog weer gaan mee brengen.
Toeschouwers zijn ook van harte welkom, mogelijk zitten daar nog toekomstige vaarders tussen, wie weet!

Groeten BJ
 
Nog even update:
Er komen zondag nog wat tafels erbij, dus op zich zal het genoeg moeten zijn zodat niet iedereen zijn tafel hoeft mee te nemen. We wachten nog even af hoeveel vaarders er zich aanmelden. Dat zal komende zaterdag wel bekend worden als de groepindeling wordt verstuurd aan de vaarders.

Verder is het waterpeil inmiddels zo'n kleine halve meter gezakt, dus de 2 palen in het water zijn alweer wat beter zichtbaar.

Of het materiaal van het zwemgedeelte aan de rechterkant er nog uit gaat durven we niet te zeggen, dat zal zaterdagmiddag pas blijken.

In ieder geval hebben we goed weer, droog met zon, maar met hooguit 10 graden wel erg fris met een oostenwind, kracht 3 dus het zal buiten aanvoelen als zo'n 5 graden. Maar binnen is o.a koffie, thee en een lekkere gehaktbal te verkrijgen!.

Groeten BJ
 
Goed nieuws! De houten palen en de attributen aan de rechterkant zijn vandaag uit het water gehaald, dus we kunnen een fatsoenlijk parcours erin leggen.
Enigste punt zijn naast de 2 houten palen in het water (als je goed, normaal vaart en oplet raak je ze niet) nog evt. het draaipunt van de houten palen (zeg maar bij de bovenste eco boei en dan een meter of 15-20 naar rechts) dat net onder water is gemarkeerd. Dat kan nog lastig zijn, als dat nog nét onder water ligt of erboven dan markeren we dat nog met een extra boei.

Tevens staan de groepsindelingen op de esh site bij http://www.electrospeedholland.nl/wedstrijden.htm en dan even verder naar groepindeling.

Zo te zien staat niets ons in de weg om er morgen een mooie vaardag van te maken!

Groeten BJ
 
De NK E-Speed is inmiddels gevaren, het was aardig druk voor hedendaagse NL begrippen.
We haden goed weer en een lekker groot parcours, iedereen goed geluimd dus wat wil je nog meer. Zelfs nog 2 nieuwe vaarders (voor het eerst meegevaren in september dit jaar in Zutphen) die ook spontaan met de NK mee voeren in de Mono 1 klasse ondanks dat ze geen prijs konden winnen, allemaal erg positief.
Door de stevige wind en vooral de bladeren in het water (tja, het is al herfst,hé!) kregen boten en dus de pakketten het wat zwaarder te verduren dan normaal wat een paar bolle lipo's opleverde. Maar daar bleef het ook bij. En weer leuk materiaal gezien, wat andere boten en interessante set ups, andere laders, etc.

Ook een aantal geintresseerden waren even langs gekomen, en misschien dat daar nog verder wat uit komt. Ook één van de zeer oud gedienden van de ESH was als gast even komen kijken, nl. Bas Vreeswijk. Het is in de buurt en was toch benieuwd hoe het er nu aan toe gaat! Hij voer vroeger eind jaren 70 en begin 80er jaren ook vaak mee in de -toen nog- FSR 2.5 KG Restricted klasse (zeg maar zo'n beetje wat nu de eco klasse is) en de F1E-1 kg (Restricted) klasse. Ook gevaren met wedstrijden in Engeland en de Internationale in Schiedam, Den Haag en de Hulsbeek in Oldenzaal, etc. Maar het is allemaal geen vergelijk meer, al het materiaal is intussen zodanig veranderd en verbeterd. Hydro aandrijving was bijv. in die jaren niet eens bekend, dat kwam pas rond 1985 hier een beetje om de hoek kijken met de eerste Hydrospeed en Cobra's van Graupner. Veel materiaal en boten is al zo'n beetje kant en klaar cq voorgemonteerd; Vroeger was het écht bouwen en sleutelen, sleutelen, sleutelen. Het enigste wat in al die jaren écht is gebleven is nog altijd het good old plakband om de boot goed mee af te plakken, zei hij ;). En ook wel jammer dat de F1 klassen niet meer worden gevaren, dat waren altijd leuke en zenuwslopende heats. De eco's van tegenwoordig varen nagenoeg net zo snel als de F1 klasse van vroeger :eek:. Tja, brushless en lipo bestonden toen nog niet, dat was toen vaak o.a. Keller borstelmotor (uitgebrande ankers!) met NiCads, daarvoor voeren er een aantal nog met zilver zink accu's. Soms was het echt behelpen met materiaal dat er toen was, als je het al kon krijgen. Wat dat betreft is er nu veel meer keus, op elk gebied. En dankzij internet veel gemakkelijker aan te komen.

De uitslagen komen t.z.t. wel op de ESH site, en ook waren er een aantal fotografen druk aan het werk dus wellicht zien we dat materiaal ook op de ESH site verschijnen.

Groet BJ
 
Het was voor ons twee nieuwkomers (vader - zoon) een leerzame en leuke 2e dag, ondanks voor mij materiaalpech

Veel geleerd en het virus is zeker overgeslagen.

Gaan volgend jaar zeker weer meedoen als we van moeders mogen

Groet Rob en Casper
 
Het was voor ons twee nieuwkomers (vader - zoon) een leerzame en leuke 2e dag, ondanks voor mij materiaalpech.
Hallo Rob,

Leg eens uit, wat voor materiaal pech?
In Zutphen ging het niet slecht voor de eerste keer, alle heats gevaren en niet eens laatste geworden....

Groeten, Jan.(oud ESH vaarder)
 
1e heat veel oponthoud door bladeren in roer en prop. Roer niet strak genoeg dus stond iedere x diagonaal. Veel pitstops
2e heat, kapotte stuurservo ( bij testvaren had mn bootje wat water gemaakt ( niet goed afgeplakt, flip en vol! Esc naar zn mallemoer en toen heeft servo ook water gemaakt denk ik) mooie beginnersfouten !


Ook bij ff op en neer in de sloot goed afplakken!

caspers bootje deed het wel fantastisch. Mooi gezicht, knul van 10 tussen al die ervaren mannen
 
Gave foto's ook van mijn boten. Top. En bolle lipo's waren toch al paar wedstrijd niet geweldig meer in balans…..hahahaha dus moesten toch vervangen worden. @ Rob, volgend jaar is mijn smurf ook gewoon weer van de partij hoor. Gisteren voor hem ook een goede mono 1 en mini mono op de kop getikt (zodat hij niet met mijn boten hoeft te varen :-))
 
Back
Top