Het 1:12 Topic

Zijn er hier mensen die met yokomo rijden.
Is het waar dat alleen yokomo velgen passen op de auto, en geen ander merk.

Mvg Mathieu
 
Mat, in principe passen achter alleen de Yokomo velgen vanwege een andere offset op de hubs en velgen.
Als je er "normale" velgen op wilt zetten dan kan dat door er een andere achteras in te zetten.
Bijvoorbeeld die van de RC12R5.2 van Asso.
Een 1/12 as van een ander merk (IRS, CRC e.d.) kan ook.

De voorwielen passen wel gewoon...
 
Ik heb een vraag over de afstelling van mij Serpent S120 LT

Ik heb de eerste meter gemaakt op tapijt met magenta (32shore) bandjes. Op het rechte stuk is hij nog erg zenuwachtig en bij vol gas wil hij alleen maar uitbreken.
Ook als ik de bocht uit kom en op het gas wil breekt de achterkant vaak uit.

Wat zou ik hier aan kunnen doen of heeft er iemand tips?
 
Ik heb alle 3 de afleveringen met veel plezier bekeken. Er zitten zeker handige tips bij en de tips van de afstelling heb ik ook overgenomen bij mijn eigen auto.
Maar misschien is er iets wat ik over het hoofd zie of wat er eventueel anders aan de hand zou kunnen zijn.
 
Kan vanalles zijn natuurlijk, met je setup kan er al wat beter naar gekeken worden.
Is het zowel bij links en rechtse bochten dat ie uitbreekt? Hoeveel smeer je vooraan? Zijveertjes niet onder spanning staan? Centraalveer niet onder spanning staan??
Makkelijkste wat je kan proberen is even naar pink achterbanden gaan want misschien heb je gewoon te weinig achtergrip tov voor.
 
Het is bij zowel de linker als de rechter bocht dat hij uitbreekt. Ik smeer vooraan een kleine rand aan de binnenkant van de band.
De veerafstelling zal ik vanavond even naar kijken. Anders zet ik die weer terug naar fabrieksinstelling. En de tip van de pink achterbanden zal ik dan ook gaan proberen.

Bedankt voor je reactie :)
 
Ik ben het met de tip van Quante eens.
Ik denk dat je te weinig grip achter hebt, maar ook eigenlijk teveel voor.

Ikzelf rij ook nog steeds met de LT, en reed met Jaco/Mobgums banden normaal met Pink (30sh) of Magenta (32sh) achter, maar dan met Purple (40sh) voor.
Achterbanden volledig smeren, 20-30 minuten voor je gaat rijden, maar de voorbanden 1/3 aan de binnenkant, en maar 5 minuten van te voren.

Mocht je banden nodig hebben, probeer dan Ulti banden.
X compound medium achter en X compound hard voor, wereld band!

Heel belangrijk, ongeacht het merk banden, is dat je met niet te grote banden gaat rijden!
Ik draai ze af naar 43 - 43.5mm achter, en 42 - 42.5mm voor.
Dit lijkt klein, maar als je ze groter rijdt, gaan ze eerder stuk en dus minder lang mee dan kleinere banden.
Ik kan met een set Ulti banden dan een avond of 3 rijden!
 
Thanx voor deze info. Ik heb alles nagekeken en er staat geen spanning op de zijveertjes of de centraalveer. Ik reed met Magenta (32sh) voor en pink (30sh) achter.
Ik zal ook even kijken naar de Ulti bandjes. En ook even kijken wie ze voor mij kan afdraaien. Begin december kan ik pas weer testen.
 
Thanx voor deze info. Ik heb alles nagekeken en er staat geen spanning op de zijveertjes of de centraalveer. Ik reed met Magenta (32sh) voor en pink (30sh) achter.
Ik zal ook even kijken naar de Ulti bandjes. En ook even kijken wie ze voor mij kan afdraaien. Begin december kan ik pas weer testen.
Anderom dan gewend bent, waarom zo zacht achter? Ga eens naar 32 of zelfs 35.

Veel zijn geneigd om zachter te gaan als je te weinig grip hebt terwijl op tapijt het omgekeerde het geval is (dichter foam geeft meer oppervlak dus meer grip)

LT banden of Ulti hebben een dichtere structuur bij eenzelfde shore ivm andere soorten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ook even kijken wie ze voor mij kan afdraaien. Begin december kan ik pas weer testen.

Kan ik hieruit concluderen dat je met vrij grote banden reed? (Echt!, groter dan 43 aan de voorkant gaat niet werken!)
Zo ja, dan is dat een groot onderdeel van je probleem, en de Magenta band ook.
Deze band geeft teveel grip voor een Serpent 120 LT. De auto "kantelt" aan de voorkant over de voorband, deze "hapt" namelijk in het tapijt en daardoor lijkt het dat je geen grip achter hebt, maar in feite heb je teveel grip aan de voorkant. Kleinere hardere banden zijn je oplossing.

Waar Nismo op doelt met "dichter foam geeft meer grip" dat heb je al met een Pink / Magenta band, dat is al "dichter" foam, dus als je harder gaat achter, ga je compleet de verkeerde kant op.
Uit eigen ervaring met deze auto (4 jaar) weet ik dat Pink achter na een paar runs teveel grip gaat geven, waardoor de auto lastig door de bocht wil, het lijkt dan wel of je door "blubber" rijdt. De Magenta achterband doet het dan beter, maar deze wil de 1e keer dat je ermee gaat rijden dan weer wat glijden aan de achterkant.
De Ulti heeft dit niet.

Let ook even op je maximale stuuruitslag!
Als je deze te ver hebt staan, kan het zijn dat je velg tegen je stuurstangetje komt, en dan blokkeerd er een voorwiel, geeft hetzelfde effect......

Laat even weten als je weer getest hebt met hardere en kleinere voorbanden hoe het ging.
 
De bandjes waar ik mee rij zijn allemaal afgedraaid tot 43 of minder. Waar ik op doelde is dat als ik de nieuwe bandjes ga bestellen ik even iemand zal vinden om de bandjes af te draaien ;-) Ik heb bij dit chassis een hele bult bandjes erbij gekregen die allemaal rond de 43 zitten.

Ik zit ook te kijken op de site van Ulti en daar hebben ze ook verschillende soorten in hardheden en type bandjes. (Y, J, X, Z). Welke zal dan het beste zijn? Of ligt dat ook weer aan het type tapijt waar wij op rijden?
 
In mijn eerdere post had ik het al over X compound.
En dan hard als voorband en medium als achterband.
Voor modified, is een zachte achterband beter.
 
Hey mensen,

Even een vraagje. Ik heb na 2 jaar weer de 1/12 uit de kast gehaald en heb ook een vraag over de hardheid van bandjes die ik rondom moet rijden. Gezien de afstand zal ik weer het meeste bij PK in Dordrecht rijden. Heeft iemand ervaring hier met welke hardheden er het beste gereden kan worden? En dan rekening houdend dat ik niet te zacht wil gaan ivm teveel slijtage. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan bij iemand voordelig nieuwe Parma bandjes overnemen in verschillende shores dus bij voorkeur advies welke Parmas ik het beste voor PK kan nemen. Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
goede dag allemaal

ik zou deze winter graag willen starten met de 1/12 klasse
en dan gaan rijden bij rc Paradise nu heb ik op de website gekeken maar kan je nu lid worden van rc Paradise ?

en als auto zat ik te denken aan de Roche Rapide P12 1/12 Competition
zijn hier ervaringen mee of kan je toch beter bij een xray/serpent blijven

word er ook dit jaar weer met een blinky 13,5 turns gereden


alvast bedankt
 
heb contact op genomen met de border

wat me nog niet helemaal duidelijk is
ben je vrij in de keuze welke regelaar en motor je gebruikt als maar 13,5 turns is

en welke banden merk en compound rijden jullie

bedankt
 
Back
Top