Ombouw trex-450 sport naar fbl wat ging er verkeerd?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door robbedoes, 5 aug 2015.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    staat de servoarm van de heckservo goed, en reageert die juist ???
     
  2. robbedoes

    robbedoes Guest

    Goede tip Uwe, ik zal binnekort eens een filmpje plaatsen!

    Groetjes Robert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    kort gezegd, de swash moet zich recht proberen te houden.
    helemaal recht doet ie niet, maar hij moet het op zijn minst proberen.

    gaat de swash bij 1 beweging met de beweging mee, heb je alvast probleem 1 te pakken.

    waar je ook ff naar moet kijken, is of de swash scheef "zakt" tijdens optoeren...
    als hij dat doet, gaat hij ook de verkeerde kant op tijdens opstijgen.

    beste tip in een geval als dit..
    optoeren op kwart stick, zodat de pitch nog negatief staat. niet veel, maar wel negatief.
    langzaamaan, echt heel langzaam, gasstick omhoog zetten.
    rond midstick heb je de goede toeren, en 0 pitch.
    langzaam opvoeren. swash in de gaten houden, die moet recht blijven.
    op een gegeven moment wordt de heli lichter.. hij zal dan een beetje willen gaan schuiven
    je ziet dat het frame een kant op wil.
    dat punt moet je opzoeken.. en daar moet je hem even een tijdje houden.
    als hij teveel wegschuifelt, zachtjes corrigeren. heel weinig. heeft niks nodig.
    desnoods aftoeren en weer terug zetten.

    een heli waar de estab zijn correctie verkeerd staat, kan dit niet.
    die zal in eerste instantie netjes optoeren, tot er gecorrigeerd moet worden.
    dan hoekt ie opeens om. vandaar een tijdje schuifelen..
    te grote correcties geeft dit beeld ook trouwens.


    dit soort dingen zijn soms een beetje lastig te pakken te krijgen..
    dit was eerder een flybar heli, deze zijn vaak een stuk tammer rond midstick.
    ga je naar fbl, vergt dit een heel stuk gewenning. veel actiever vaak, zeker rond midstick
    als ik mijn eigen heli's zie in vlucht, zitten mijn hoover correcties binnen 1 mm..
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    nouw, @Student: heeft het al een beetje vertelt,
    dat kan je al maar testen,
    en dan ook de staart,
    als die verkeerd draait (plotseling) dan kiept jou heli ook weg !
    suc6
    Uwe
     
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

    Omdat ik de 3GX niet goed aan de praat kreeg en ik gewoon niet uit kan staan dat de Trex-450 niet gevlogen heeft een drastische beslissing gemaakt. Na de servo upgrade, FBL uograde nu ook een Gyro swap. Ik ga het proberen met een Gpro. Ik ben benieuwd of het nu beter gaat worden. Wordt vervolgd!

    12278978_1034077519978147_7909347767491042340_n.jpg 12235080_1034077526644813_3849782158847163227_n.jpg 11032291_1034089833310249_8797745915231087369_n.jpg 12274469_1034089849976914_7962415341736867708_n.jpg 12278793_1034089886643577_5871162220840402818_n.jpg
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    nu woord het echt spannend !
     
  7. robbedoes

    robbedoes Guest

    Whahahahaha is het dan echt hopeloos gesteld met munne 450 Uwe?
     
  8. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    91
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Misschien een ongewone tip, maar wat ik soms doe na een groot onderhoud is:
    De heli laten draaien, zonder rotor en heckrotor bladen.
    Kan je hem rustig optoeren en de sticks bewegen, zonder schade
    aan het toestel te hebben.
    Je kan hem dan zelfs in de hand nemen en zien of het flybar systeem
    zijn werk goed doet.
     
    Heli-Uwe en jeroen1987 vinden dit leuk.
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    kan alleen maar beter worden zonder de 3gx ;-)
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ... ik bedoel echt spannend !
    de tip van @Arragon: is goed, alleen laat hem niet zo hoog draaien, krijg je andere problemen anders,
    maar voor ietsje de werking van de swash en de fbl te bekijken is het volgens mij goed,

    trouwens vlieg ik mijn T Rex 700 met 3GX sinds 05-06-2012 zonder problemen (goed gelezen Sven !, ha ha)

    Groet, Uwe
     
  11. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    Ekeren
    De tip van Arragon lijkt me de slimste. Ik doe het ook altijd....in mijn geval wel met rotorbladen vermits het een nano betreft. Maar dan kan je van dichtbij zien hoe de heli zich gedraagd.
    Vermits in het eerste filmpje de heli naar voor kipt. kijk niet alleen links recht na maar ook voor en achter.

    TM
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Drechterland
    Mischien een rare sugestie , maar wat dacht je van een trainings onderstel( tijdens het testen) tegen het "omkiepen" ( scheelt weer een paar bladen)
    Gewoon een kruis van een paar latjes van een meter .
    Gr,Arno
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    maar dan wel een meter,
    anders kantelt die toch over het kruis;

    .. maar als je de heli zonder bladen langzaam laat draaien,
    beweeg de heli eens naar voren, achteren en naar de zijkanten,
    de swash moet altijd proberen horizontaal te staan !!!
    en daar ligt volgens mij het probleem !
     
  14. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Drechterland
    Ook moet je tijdens het optoeren absoluut niet sturen op je tuimelschijf , heeft bij mij ook even geduurd voor dat ik door had dat dat niet goed was bij FBL heli's
    ik was gewend gelijk tegen te sturen en dan gaat de heli daar ook weer op reageren , en dan is het "boem" :-(
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm, dat mag wel..
    soms is het zelfs noodzakelijk.

    alleen zorgen dat je NIET stuurt wanneer de swash gewoon recht staat.
    zakt hij scheef, dan moet je aftoeren, of hem handmatig rechtzetten.

    heb het jaren gedaan...
    als je er op let, no problemo
     
  16. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Je kan inderdaad best wat corrigeren en sturen met een fbl heli die nog op de grond staat. Mogelijk probleem is en opzichte van flybar dat bijvoorbeeld een 10% stick uitslag niet het zelfde percentage is op de tuimelschijf/swashplate vanwege die fbl elektronica die er tussen zit. Vanwege dat gebrek aan gevoel of directe besturing kan die wel eens meer gaan sturen dan je bedoelt had (zal best verschillen per fbl systeem). Ik denk dat er in de tussentijd wel e.a. is verbeterd in de software waardoor de kans op omvallen misschien een stuk kleiner is dan voorheen.
    Wel leuk met een gladde vloer (niet door mij gevlogen):
     
    Helikapoter en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    goed "gevlogen" .. en zooo laag, top !!
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    bij flybar stuur je rechtstreeks de swash.
    dus 10% uitslag is ook 10% uitslag.

    bij fbl (met estab) geef jij 10% uitsalg, de estab ontvangt dit en rekent dit om naar 10% van de maximale rotatiesnelheid. Daarnaast rekent hij uit waar de heli uitkomt als je met die snelheid roteert, samen met het aantal sec. dat jij de stick hebt vastgehouden.
    beide zijn leidend.. snelheid probeert hij te halen, en de eindpositie wil hij ook behalen.
    kortweg: net als op heading hold op de staart..
    bv, de estab is ingesteld dat je 400 graden per seconde kan draaien over de bijbehorende as.
    de estab kan nu aan de hand van de hoeveelheid uitslag berekenen hoe ver en hoe snel de heli moet roteren.

    Is de heli te langzaam, stuurt de estab de servo's gewoon verder de hoek in om toch de rotoatiesnelheid te halen, en op het berekende punt uit te komen.
    best mogelijk dat je met 10% uitslag en een stevige rare wind de servo's toch de hoek in gooit, terwijl jij de stick maar 10% hebt verzet..
    Heli heeft er moeite mee (misschien), draait langzaam, maar gaat wel door tot hij het hele commando heeft uitgevoerd.


    Dat verhaal met sturen op de grond, daarbij moet je in je achterhoofd houden dat de estab, net als de staartgyro, een positie in zijn achterhoofd heeft zitten.
    en daar stuurt hij met grof geweld naartoe, DUS zakt de swash scheef.
    door de trillingen van optoeren kan hij denken dat hij moet corrigeren.. dat doet hij ook, maar het werkt niet (staat nog op de grond)
    dus gaat hij verder corrigeren, tot het werkt.
    maar dat is pas als de rotor stevig op toeren is, en dan is die swash al zover de hoek in gezakt dat de heli zichzelf meteen op zijn rug legt.

    gewoon sturen.
    feit dat de swash recht blijft staan is HET teken dat de stabilisatie niet probeert om je heli om te gooien.
    swash recht = geen extreme verrassingen.

    dan vanaf midstick langzaam de heli licht maken, en gewoon ff kijken waar hij heen wil.
    meestal kleine correctie, en maar 1 keer per accu/tank nodig.
    daarna heb je meestal geen last meer.


    al heb ik het persoonlijk wel eens gehad dat de estab continu een afwijking moest corrigeren. iig, dat vond hij.
    dat is wel echt vervelend vliegen.. continu zeer stevig corrigeren, en per trilling deed ie weer wat anders.
    gelukkig op kunnen lossen..
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ... idd moet ik soms ook sturen voor het opstijgen,
    dat moet vaak, als de 'lichter wordende heli in het gras staat' ,
    het gebeurt ook met 'heli's met lichte trillingen of rotorbladen staan nog niet goed',
    enige, waar ik niet moet corrigeren, is mijn zware Bell, die laat ik even wat weglopen, als die in de lucht is.
     
  20. robbedoes

    robbedoes Guest

    Inmiddels de Gpro in de heli gebouwd. Ik ga een deze dagen beginnen met de setup. Heb hiervoor een nieuwe kabel moeten kopen met haakse mini USB aansluiting. Dit omdat de aansluiting voor de kabel bovenop de unit zit en mijn Gpro onder de mainshaft gehuisvest is. Ik ben benieuwd wederom......................
     

Deel Deze Pagina