Oude Loodaccu's op gang krijgen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pentip, 11 nov 2015.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Dat we elkaar tegenspreken geeft niets, we moeten kunnen discussiëren.

    Twee accu's parallel zetten is wat anders.
    Pentip wil twee 6V accu's in serie zetten en met een 12V lader laden. Als de ene accu dan vol is maar de andere nog niet zal er nog een flinke laadstroom door de reeds volle accu lopen. Met een druppellader zal er niets aan de hand zijn maar als een gewone lader wordt gebruik kan het wel degelijk mis gaan.

    Ook "professionals" doen lang niet alles op de juiste manier. Nog niet zo lang geleden heb ik iemand die al 20+ jaar in het vak zat moeten uitleggen hoe hij op de juiste manier een BNC connector aan een coax kabel moest zetten. Hij was overtuigd dat hij een goede manier gebruikte want hij deed het al jaren zo en het is "altijd goed gegaan". Dat zou kunnen omdat de meeste van die connectors maar zelden los hoeven. Maar in de toepassing waar hij ze toen gebruikte was dat anders. Die moeten regelmatig los en het zit in een voertuig waar het nogal wat trillingen zal ondervinden. Binnen een jaar zouden daar kabels met onderbrekingen in de mantel of op z'n minst met een afgescheurde isolatie zijn ontstaan.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik altijd alles op de juiste manier doe. Als iemand ziet dat ik iets fout doe en die persoon kan mij uitleggen wat en waarom ik fout doe zal ik dat graag aannemen en het voortaan goed doen.
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, ik heb vandaag nog eens rondgebeld en onze specialist maar ook acculogen bij andere bedrijven bevestigen wat ik zeg.
    Zelfs bij Sonnenschein en Exide wordt dit bevestigd.
    In serie zetten kan, ongeacht de lader.
    Deze batterijen kunnen ook niet ontploffen of ontbranden, wat met de oude wel kon.
    Vandaag trouwens even met een systeem van Brabant Water geexperimenteerd.
    Ik heb een capaciteitstest gedaan op 110Ah batterijen in serie met als eindspanning 1,8V per cel.
    1 cel heb ik tot 1,2 Volt per cel ontladen, blokspanning 3,6 Volt (de batterij was toch al slecht)
    Toen heb ik de gelijkrichter volledig opengedraaid, hij kan dan 250A leveren.
    De maximale laadstroom die ik er doorheen kreeg was 19 Ampere.
    En geen warmte, opbolling of iets dergelijks.
    Morgen ga ik hetzelfde doen maar dan zet ik tussen de 110Ah cellen 1 32Ah blok.
    Kijken wat er dan gebeurd.

    @pentip, ik zit morgen in Macharen.
    Daarna naar Vierlingsbeek, als je wil mag je naar Brabant Water komen.
    Ik bel je wel even.

    Gert-Jan
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Je kan beweren wat je wil, maar als je twee accu's van verschillende capaciteit in serie oplaadt zal de ene toch echt eerder vol zijn dan de andere. Als het laden dan met een stroom van 1/10 van de capaciteit plaatsvindt gebeurt er weinig of niets, maar met een hoge laadstroom is dit schadelijk voor de accu met de laagste capaciteit ongeacht wat wie dan ook mag beweren. Als dat niet zo zou zijn, zou je ook geen lader nodig hebben, maar alleen een stroombron. Hoe hoog de spanning per cel dan uitkomt maakt niet uit en dat is niet zo.

    De in de modelbouw gebruikte Pb-laders gaan overigens als regel tot 2,35 Volt per cel, turboladers tot 2,45 V/cel. Als er één beroerde cel in het pakket zit zal deze tijdens het laden steeds boven deze spanning worden geladen en daardoor ook steeds beroerder worden. Het zelfde geldt voor cellen met een geringere capaciteit dan de andere, vooropgesteld dat die dat overleven.
     
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.592
    Locatie:
    de Kempen
    Als aanvulling op Corrien ; accu's met de kleinste capaciteit zijn het eerste vol en als er dan nog stroom erin wordt gestoken dan deze energie niet meer worden opgeslagen als chemische energie maar als warmte. En deze warmte zal niet ten goede komen aan de gel in de Pb accu's,deze zal uitdrogen,waardoor ze een veel grotere inwendige weerstand opbouwen en je kan er geen grotere stromen er meer uithalen.
    Kan mij niet voorstellen dat er acculogen zijn die dit ontkennen.

    Hans
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    bottom line dus: eerst in ieder geval apart laden en de kwaliteit vast zien te stellen en dan pas serieel laden.

    Niet apart leegtrekken dus niet de een op de motoren en de andere op de rest zetten maar alles als 12v zien en dat middels een omvormertje terug brengen naar 7 voor de ESC en dan kijken of bijv de BEC van de ene naar de ontvanger kan en die van de andere naar de lampjes, radar, en.... ooohps.: bluspomp.... dat gaat niet zomaar.

    Ik vrees dat ik het ingewikkelder heb gemaakt dan nodig: ik kan veel beter op 6v parallel varen en laden (dat kan ook tegelijk, zelfde issue met ongelijke kwaliteit). Dan ben ik toch met een 6V lader klaar ook.

    Tenzij 7Volt (staat 7,2 op de motoren, en de ESC is geen 12v type volgens de specs) beter is, dan kan ik beter 12v gaan omvormen.

    Ik zal de specs opzoeken van die ESC, maar 12V was het niet. Omvormen kost ook capaciteit.
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geen tijd gehad om nog even te spelen met grote en kleine accu's samen.
    Frank kwam langs en het was erg gezellig.
    Volgende week moet ik waarschijnlijk nog een test doen en dan heb ik de ruimte en de tijd om een leuke opstelling te maken, ik zal proberen warmtebeelden te maken zodat men kan zien dat het allemaal wel meevalt met warmte en laadstromen.
    Frank heeft in ieder geval genoeg accu's nu.

    GJ
     
  7. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Was gezellig en kan weer voort. Dank!

    De Weser gaat toch gewoon op 6V varen. Vandaag de boel aangesloten op 1 accu (6V) en alles werkt en zelfs bijna zoals ik wil (mixen ging mis en er zit nog een mij onbekende gedachtengang achter de stekker van de verlichting van de bovenbouw)

    Ondanks onbalans in de assen/motoren klonk het bij bepaalde toerentallen heel mooi 'zingend' dus dat geeft hoop. Volgens mij gaat ze zo veel te hard zelfs want ik de papieren die een 25cm achter de boot lagen wapperden al aardig op.

    Ik heb ruimte aan boord voor 2 x 6V accu's (en niet 1 x 12 vanwege de platte toegang) en die kunnen aan boord blijven voor normaal gebruik waarbij ze in-situ kunnen worden opgeladen/gedruppelgeladen. Gaat ze ooit echt (te) kapot dan kunnen ze er wel uitgeworsteld worden maar voor elke keer na een vaardag is dat niet de bedoeling.

    Daarvoor verbind ik ze parallel voor het varen en (schakelaar om) serieel voor het laden. Dan worden ze altijd samen geleegd en gevuld en moet het goed (genoeg) komen. Goed idee toch?

    Maar hoe..... is de uitdaging

    Ik neem aan op zo'n manier:

    [​IMG] (plaatje gepikt van internet http://i.stack.imgur.com/f70oV.jpg)

    Dus eigenlijk een simpele dubbele schakelaar maar wel van enig formaat om dikke kabels te kunnen gebruiken.

    Het mixen/vtail/aileron menu is me nog niet duidelijk, daar moet ik nog mee stoeien want er mixt wel e.e.a. maar nog niet zoals ik denk dat het moet als je vaart: 1 knuppel (de 'ratel' links) moet beide motoren gelijk bedienen (gaat al niet bij langzaam: de ene komt eerder op gang dan de ander maar goed, gaat meer om hogere snelheden dat je niet teveel moet tankbesturen) maar als ik stuur met het roer moeten de motoren ook helpen. Dat deden ze net nog maar 1 kant op dus dat is niet zo praktisch...

    Maakt voor het aansluiten verder niet uit, op de zender is dat gemix aan de gang en reverse en weet ik niet wat al niet dus ik kan een circuitje bedenken en een mooi bedienpaneeltje bedenken.

    Nu testen of het zin heeft om de waterspuitpomp aan een ESC te hangen of gewoon vol aan/uit. Heb een berg slangen en zo maar natuurlijk net geen drieweg koppelingetje....

    Wordt een keuze:

    a) center motor uit + pomp uit
    b) center motor aan + pomp uit
    c) center motor uit + pomp aan

    Simpelweg via een servo die z'n armpje over een microswitch duwt. Die heb ik toevallig liggen dus waarom niet.

    Maakt het mogelijk wat met de verlichting te spelen (zoeklichtje of gewoon aan/uit van de schijnwerpers)
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De laad en belastingschakelaar zou je makkelijk kunnen doen met een relais.
    Ik ben nu te suf om iets te bedenken maar het kan vrij simpel denk ik.
    Je zou even moeten meten hoeveel stroom je motoren trekken (in het water) dan kan je daar de boel op afstemmen.

    GJ
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Waarom beginnen jullie zo gruwelijk vroeg eigenlijk, die tests kosten evenveel tijd of je nou om 0700 of om 0900 begint toch?

    Voor de buren hoef je niet rustig aan te doen, die herten, reeen en eekhoorns hebben zo vroeg meer last van jullie dan later op de dag....
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisterochtend moest ik eerst wat spullen bij een collega afgeven, daarom zijn we om 5 uur vertrokken.
    En een batterijtest diuurt met op en afbouwen ongeveer 4 uur, dus we moeten om 7 uur opstarten omdat we er anders geen 2 op een dag kunnen doen
    Bij brabant water stopt men rond 15.00 met werken en dan mogen we geen storingen meer veroorzaken.

    GJ
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Als je Pb accu's parallel gebruikt laad je ze ook parallel, niet in serie. Dat bespaart je ook nog eens een lastige omschakelconstructie. In schaal 1 : 1 (bijv. bij vorkheftrucks) staan ook vaak meerdere Pb accu's parallel en deze worden dan uiteraard ook parallel geladen.

    Bij een waterkanon is het uiteraard voldoende om deze aan en uit te kunnen schakelen, een snelheidsregelaar is daarbij niet nodig. Als je dit doet d.m.v. een schakelaar op een servo moet er eigenlijk over de schakelcontacten een condensator worden gemonteerd met een waarde van zo'n 47 á 100 nF. Door de meesten wordt dit echter achterwege gelaten.

    Bij gebruik van een v-mixer is het juist de bedoeling, dat deze bij lage toerentallen goed werkt. Als de regelaars programmeerbaar zijn kun je ze uiteraard zó instellen, dat beide motoren praktisch gelijk draaien en anders kun je met de links-rechts trim verschillen opheffen. Naarmate de snelheid hoger is zullen verschillen in motortoerentallen steeds minder effect hebben. Bij een stilliggend schip kun je zo ongeveer pirouettes draaien, naarmate de snelheid hoger is dwingt de rompvorm je steeds meer in rechte lijn en heeft de werking van de v-mixer steeds minder effect.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Dank voor je tips Jan. Ik maak het inderdaad wat ingewikkelder dan nodig met het 6 / 12 V verhaal.
    Komt deels omdat ik een standaard in m'n hoofd heb voor alle boten. Dus zo veel mogelijk eenheid. Echter zie ik nu ook dat ik een klassieke lader heb die niet hoger kan dan 6V dus als ik die gewoon voor de Weser reserveer kan de rest gewoon 12V blijven. Maar inderdaad wel parallel.

    Die condensatoren heb ik nog liggen, zal er eentje aan besteden. Voor het geval het spul stoort op mijn oude analoge zender. Zou toch mooi zijn als ik straks met drie boten tegelijk kan varen.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.383
    Locatie:
    Zwolle
    Sorry voor de wellicht domme vraag, maar waar zitten de schakelcontacten?
    In de servo zelf, of bedoelt u de signaal draad en een andere draad?
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Woerden
    Hier wordt een schakelaartje bediend door een servo bedoeld. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar DIT draadje.
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Accu onderhoud van onderhoudsvrije accu's.

    Een druppelladertje of elke twee (?) maanden aan de autolader hangen?

    Of met zo'n ouderwetse Robbe:

    [​IMG]


    Op die laatste sluit ik een rijtje accu's tegelijk aan. Als ik dat met druppelladers moet doen is het een rommeltje en worden het duidelijk geen CTEK laders om de kosten.

    Echter die robbe dingen, druppelladen die ook? Of helpen ze de accu eerder om zeep dan dat ze ze een langere levensduur geven?

    Als ik ze eens in de X maanden moet vullen, dan maak ik er een laadbank van met zo'n robbe ding, die zijn erg goedkoop en ik kan er een batterij batterijen aan hangen. Al het moderne spul wat ik zo tegenkom kan ik er maar 1 of hooguit 2 op aansluiten (of alles parallel maar dat is weer een andere discussie)
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.383
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij duwen deze laders gewoon door, en stoppen ze niet als de accu vol is?
     
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet de accu's onder lading houden (bij 20graden 13,65 Volt voor een 12V Yuasa).
    Heel makkelijk zelf te maken met een LM7912 en een extra weerstandje of met een LM317.
    Als je dat per accu doet kost het je een paar cent materiaal en je accu's worden niet overladen.
    Bij hogere omgevings temperatuur moet je spanning naar beneden...
    Als voeding kan je een laptopvoeding gebruiken, als er maar gelijkspanning uitkomt tussen de 15 en 25 Volt.
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Universeelladers, zoals de Uni 6 van Robbe bevatten zogenaamde stroombron schakelingetjes. Dit houdt in, dat ze continu ongeveer de stroom leveren, die op de uitgangen staan vermeld. Je laadt hiermee gedurende circa 14 uur met een stroom, die gelijk is aan 1/10 van de capaciteit van de accu. Als je daarbij de tijd een keer vergeet is dat met een dergelijk lage laadstroom geen ramp, maar je moet er geen gewoonte van maken om accu's er dagenlang aan te laten hangen. Als je je accu's er elke twee maanden een paar uur mee laadt is dat prima, maar je moet de accu's niet aangesloten laten.

    Druppelladers, waarbij je de accu continu aangesloten kunt laten, zijn er in de modelbouw niet meer. Er zijn wel speciale en meestal relatief goedkope Pb-laders, maar ook deze zijn niet bedoeld voor continu laden. Bij deze laders is het als regel zo, dat als de laadstroom onder een bepaalde waarde is gedaald, de indicatieled dooft. Er blijft dan echter nog wel een - lage - laadstroom lopen. De 2,35 Volt per cel (of hoger), tot waar de accu met deze laders wordt opgeladen, is echter te hoog voor continu laden.
     
  19. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Wederom dank voor de leerstof.

    Heb ik natuurlijk net een bakje vol 7805 :)

    Ik vind zo gauw even vooral hele mooie complexe laad circuits online, maar ik zoek nog wel even verder met 7912 en weerstand. Lijkt me wel mooi als er zo'n rij accu's netjes in het gelid staan te onderhouden te worden.
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke

Deel Deze Pagina