Restauratie 'Weser'

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pentip, 10 nov 2015.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Condensatoren heb ik zat, ruimte ook dus proberen!

    Dank voor de info Klaas, zo'n pulserend straaltje lijkt me toch wel een leuk detail in een van de boten.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Verwacht van een condensator niet teveel. In wezen zijn het hele kleine accuutjes en een ledje kan je er wel even op laten branden. Ze zijn eigenlijk bedoeld om een rimpel in gelijkstroom uit een gelijkrichter af te vlakken, waardoor je minder storing (brom) hebt. Ze kunnen snel stroom opnemen en weer afgeven. Om een servo te laten werken hebben ze geen capaciteit genoeg. Je kunt het proberen en ongetwijfeld leer je ervan.
    Het koelwaterstroompje kun je ook maken door achter een van de schroeven water door een pijpje op te laten "scheppen" en dat met een slangetje naar het pijpje in de zij te voeren. Naar mate je harder vaart komt er ook meer koelwater. Gr. Klaas.
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Morgen een filmpje van het schroefwater uit het badje.... denk dat je het straaltje niet meer terug gaat zien als het alleen werkt tijdens de vaart :)

    Ik zag eigenlijk meer een pulserend straoltjen vooral bij stilstand. Paar werklampen, straaltje water... hee, er gebeurd wat aan boord terwijl ze aan de kade / voor anker ligt.

    Soort semi-statisch model. Of stand-by tussen de vaarten door zeg maar.

    Zomaar een gedachte, misschien beter voor een ander schip waar ik wat meer ruimte in heb voor dit soort grapjes.
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Volgende week varen, komende dagen de electronica semi-vast inbouwen. Semi want ik heb nog geen oplossing voor het zekeren op een nette manier. Heb wel een paar in-line steekzekering dingetjes maar eigenlijk had ik het liever wat strakker.

    En de Smit Nederland ietwat gerepareerd (losse onderdelen er weer op geplakt) want dan kan die ook het water op volgende week. Norderney, Weser, Smit NL, een hele vloot te water!

    De bak met oude electronica iets uitgedund: een oude ESC kon eigenlijk geen 6V op 2 Speed 500 motoren aan kennelijk... Er kwam rook uit als uit een rookgenerator.... Zwembadje lag wel weer half leeg meteen dus ook hier kracht genoeg.... Verder geen functies dus kan simpel gehouden worden dacht ik. Echter het 3 kanaals (tja, kan ook) zender/ontvangertje dat ik nog had liggen van een vlieghtuigje ooit is wel erg ver heen. Dus die kan ook weg.
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Blijkt de Smit Nederland ook een 6v systeem te hebben. Met 12v accus moet ik toch wel simpel 6v kunnen maken!? Zonder 6v af te fakkelen dan natuurlijk. Je zou bijna een gaatje boren op de helft van de accu.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Frank, Met hoeveel kanalen ga je de Smit Nederland sturen? Indien je beide motoren niet apart bestuurt zou je eens kunnen proberen om de motoren op 12 volt te laten lopen door ze in serie te zetten. Voorwaarde is wel dat ze beide even soepel moeten lopen, anders trekt de boot scheef. Vooruit varend merk je daar niets van want de Becker roeren sturen voortreffelijk. Achteruit is minder, maar ook bij onafhankelijk bestuurde motoren is de boot achteruit varend slecht te besturen. Kijk maar eens of het zo op 12 volt lukt. gr. Klaas.
     
  7. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Goed plan, ze lopen soepel, weinig kanaals want geen bijzondere functies. Boegschroefje kan apart of achterwege.

    Badje staat er nog dus kan dat wel even testen.

    T spul moet eigenlijk vaarklaar voor de kerst. Netjes compleet ingebouwd met laad/vaar schakelaars etc hoeft niet. Hier en daar een zwevende zekering kan ook wel. Afwerken komt dan volgend jaar wel.
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Nou Klaas, de Smit NL kan te water komend weekeinde. Dank voor je tips!

    12V naar de ESC (zware Robbe, niet die gerookte) en dan de motoren parallel (EDIT: in SERIE, goed gedaan, fout opgeschreven hier) . Trekt als een lier. Boegschroefje via een klein ESCtje met 6V draait ook mooi. Letterlijk.

    Er moest nogal wat gewicht in dus dat komt goed uit: met opbouw + 12V + 6V accu ligt ze netjes.

    Wat niet goed gaat zijn de roeren, de straalbuizen hebben een 'stokje' naar de onderkant van de roeren maar dat is niet sterk genoeg: het buigt makkelijk en dan floept de onderkant uit het busje. Daar zal ik wat aan moeten doen.

    Ook de bovenkant, de roerkoning is beroerd gemaakt met wat buigende staafjes en rare bevestiging. De uitslag klopt ook niet en die moet ik op de zender begrenzen (neem ik aan, ik kan niet dichter bij de servo-as de stang naar de koning bevestigen) maar dat lukt me helaas maar 1 kant op dus dat is nog even beroerd.

    Smit in het badje gezet, even gas geven en de hele boot blijft nog even draaien doordat het badje een draaikolk geworden is..... Bootje kon nog wel eens fors te hard gaan met deze configuratie. Maar ook dat is dan van later zorg, met de Kerst zullen ze varen (Weser, Smit, Norderney) alleen niet allemaal tegelijk want ik heb nu maar twee werkende zenders. Derde is wel onderweg maar ik verwacht niet dat die voordien nog binnenkomt.

    ik heb er nog niet eens een zekering in zitten, volgens mij vermalen de schroeven elk beest of plant dat in de schroeven komt.......
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Je moet de motoren niet parallel zetten, maar in serie. Anders komt er straks rook uit je motoren! Dus een draad van de uitgang van je ESC naar motor A, dan de andere kant van motor A naar motor B en van motor B terug naar de overgebleven draad van de ESC. Draait er een motor verkeerd, dan de draden aan die motor wisselen. Op die manier deel je de 12 volt van de ESC in 2x 6 volt op de motoren.
    Om de roeren minder uitslag te geven kun je de hevels op de roeren verlengen. Hopelijk zitten er minimaal 2 gaten in. Van een plaatje aluminium maak je 2 verlengstukken, die je kunt bevestigen op de 2 gaatjes. In het verlengde stuk boor je een of meerdere gaten voor de trekstang(en). De kunststof verlengstukken aan de straalbuizen kun je ook vervangen door aluminium exemplaren. De stift die in het roer gaat kun je maken van een een M-2 boutje. Succes met de aanpassingen. Gr. Klaas.
     
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Mijn fout. ik heb ze in serie gezet. Stom dat ik het verkeerd heb opgeschreven.

    Die roeren zal ik denk ik gaan voorzien van nieuwe 'kruisen'? die plastic dingen met gaatjes zeg maar. Dan kan ik die rare plaatjes met een spijkertje (!) wegmikken en er wat fatsoenlijks (en instelbaars) op zetten. Een ding is wel duidelijk: wat heerlijk dat er zo'n groot stuk dek weg kan om aan de binnenkant te werken. Dat moet ik onthouden voor latere boten.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    We zijn razend benieuwd hoe je vloot nu vaart Frank. Je maakt toch wel een paar plaatjes, of nog beter een filmpje? Gr. Klaas.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden




     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
  14. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    ik zie nu pas op de foto's dat de weser z'n radar zowat kwijt is geraakt....
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    Paar plaatjes van de botendans rond de kerstdagen:


    DSC02732.jpeg DSC02737.jpeg DSC02740.jpeg
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.321
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Leuk dat je je met de Kerst je een beetje uit hebt kunnen leven. Meestal lukt dat in deze tijd van het jaar niet meer. Bedankt voor de films en foto's. Ben altijd benieuwd hoe een ander dat beleeft en blij voor je dat ze goed varen. Er blijft altijd wel iets voor verbetering vatbaar, maar het belangrijkst is dat je ziet dat je inspanningen ergens toe leiden. Gr. Klaas.
     
  17. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ziet er goed uit, ze ligt ook mooi in het water.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  18. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    En er kwam rook uit de boot....

    Na een tijd varen reageerde ze niet zo denderend meer op 'het gas' dus ik dacht dat de accu leeg was. Niet onmogelijk, was aardig mee gescheurd die dag. Echter met wat geduld naar de kant gekregen en uit het water gehesen. Toevallig zat ik er even naast in de luwte van de boot en toen rook ik me toch een electronica brandlucht dat niet veel goeds beloofde. Dus dek omhoog en daar was de blauwe rook al...... Bleek dat een schroef vast zat door wat rietstengels en ja, ik had er geen zekering tussen he....

    Na schoonmaken lijkt de motor het weer te doen, de regelaar ook, maar de lucht zit nog wel wat in het hout denk ik. We zien wel, ze staat nu op zolder te wachten op een transport mogelijkheid naar huis en dan ga ik toch met de binnenkant aan de slag. Dekmontage mag ook wel wat waterdichter dan nu....

    De Weser heb ik wel mee kunnen nemen en ik vond de vaartijd en tempo tegenvallen. Of die van de Smit meevallen, die kon haar (te?) goed bijhouden. Al heel gauw begon bij kwart gas en meer de zender te piepen dat de ontvangeraccuspanning te laag werd. Ik had twee 6V accu's parallel maar dat leverde dus niet snel genoeg de gewenste voeding, en dat waren nog maar 2 motoren ook. Op 1 motor (en de andere regelaar voor de waterspuit, ik had maar 2 regelaars bij me) was het eigenlijk al leuk varen en aardig sturen tot mijn verbazing.

    Enerzijds door de motoren maar vooral door de niet even soepel draaiende schroefassen (en uitlijning) lopen ze niet mooi synchroon. 1 buitenste loopt stroever dan de andere twee. Op zich zou alles vervangen (en naar 12V brengen) een optie zijn ware het niet dat ik dan toch echt het dek eraf moet halen want zonder goede toegang is dat geen doen.
    En dan kan ik beter een niet-afgebouwde of niet afgelakte gaan restaureren want deze zit verder prima in elkaar. Het is een mooie boot op het water, lang en slank, met een mooi profiel.

    Wellicht beter om deze zo netjes te maken en verder te laten. Vaart netjes, spuit water en is stevig gemaakt. Hard varen doe je eigenlijk toch af en toe maar eventjes en dan vaar je maar wat korter.

    Eerst nog de Dusseldorf (beter toegankelijk) opknappen en de Norderney II (mooi gebouwd, electronica vernieuwen en klaar) en dan de Norderney I ook nog in elkaar zetten met all het geleerde vanaf stap 1.
     
  19. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Rheden
    De Weser en de Smit zijn verkocht aan een liefhebber die er veel tijd in steekt om ze ook op bouw/lak/detail gebied weer mooi te krijgen.
     

Deel Deze Pagina