Beste, ik heb net een DJI F550 aangekocht met NAZA M V2. Nu ben ik begonnen met de bouw en kan via internet allerlei zaken terugvinden hoe dit toestel geassembleerd moet worden, hoe de aansluitingen zijn voor de NAZA,...enz. Op zich nog geen probleem. Langzamerhand wil ik me ook meer verdiepen in het drones jargon. Enkel vind ik niet altijd de uitleg die ik nodig heb en toch vind ik dat belangrijk. Ok, ik weet ook wel dat 'return to home' terugkeren naar huis is maar kan iemand er dieper op ingaan en ook zeggen hoe je dit kan bekomen op je zender of wat je hiervoor op je zender moet voorzien. Stick, schakelaar,..enz. Ook een vraagje welke MODE er het meest wordt gebruikt voor de besturing van een drones. is dat MODE 1 of MOD 2? Volgende woorden komen wel eens voor : Attimode, GPS mode, manual, fails safe, return to home, IOC off, IOC course, IOC home, ...enz. Kan iemand wat meer verduidelijkenen indien je nog meer van dit jargon hebt er bij opzetten ? Graag antwoord en alvast heel erg bedankt.
Hoi Stefan, Dit zijn eigenlijk allemaal zaken die je op zich zelf kan uitzoeken natuurlijk en zoals Micro al zegt natuurlijk de handleidng en dan natuurlijk is google je grote vriend. Het meest gebruikt in NL ( europa) is stickmode 2, dus throttle aan de linker kant. http://www.dji.com/product/naza-m/feature?www=v1 http://wiki.dji.com/en/index.php/Naza-M_Intelligent_Orientation_Control Attimode = Multicopter vliegt en wordt gestabiliseerd, kan niet kantelen omslaan >> kantel hoek is beperkt tot een bepaalde hoek GPS mode = spreekt voor zich he...je multicopter behoudt zijn positie dmv gps. Zorg voor je opstijgt voor een goede fix, deze zal de Naza onthouden indien jij RTH gebruikt of als de failsafe geactiveerd wordt ( mist juist ingesteld !!!!) zal de Quad terug keren naar de plek waar je op ben gestegen. Als je in GPS mode vliegt en de sticks los laat ( throttle in het middden anders blijft hij dalen of klimmen) zal de multicopter blijven hangen op zijn positie. In Gps mode kun je ook gewoon rondvliegen maar je zal merken dat de quad wat traag reageert omdat de Naza ook input krijgt van de GPS (correctie). Normaal vlieg je dus rond in atti mode, wil je iets rustig filmen of een foto maken dan switcht men vaak om naar gps mode, de quad hangt dan mooi stil en jij kan bijvoorbeeld netjes je gimbal besturen voor een mooie foto/film. Manual = Niet gebruiken als beginner !!! Je quad heeft geen stabilisatie....elke beweging die jij maakt zal de quad volgen totdat jij een tegenbeweging maakt. De multicopter is compleet vrij om te bewegen over alle assen en heeft geen beperking qua kantelhoek. In deze mode kan je dus bijvoorbeeld een looping maken. Nogmaals...als beginner deze modus bniet gebruiken. Leer eerst vliegen in atti modus en als je toch manual gaat oefenen zoek een groot veld en houd de quad laag en zorg dat je bij problemen direct kan schakelen naar atti of gps modus. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat je deze mode ooit een keer leert...maar dat kost tijd Failsafe : Mits juist ingesteld zal je Quad terug keren naar de plaats waar hij op steeg en landen of landen ( wat je hebt ingesteld >> dus of RTH en landen of landen) . Failsafe kan je instellen op een schakelaar of instellen zodat bij een probleem met het signaal ( zender uit/verbinding kwijt ) de quad gaat landen. Ook bij instellen voltage protectie zal de quad landen als je het heel bont maakt...maar zorg dat dat niet gebeurt IOC : Intelligent orientation control >> ongeacht welke kant van de quad nu voor of achter, links, rechts is, de quad zal altijd sturen volgens de sticks. Dit kan je bijvoorbeeld ook gebruiken in nood....dreigt je quad te ver weg te raken en weet je niet meer wat voor of achter is...schakel naar IOC en ongeacht wat nu voor of achter is, als jij nu met de sticks de quad naar je toe haalt komt hij naar je toe. In deze mode is de quad dus eigenlijk dom En mijn advies.....ga eens kijken bij iemand met een quad....dat is 1000 maal duidelijker dan woorden En wil je hulp, post dan altijd je complete setup incl zender en ontvanger
Beste Micropuller en vooral Schiksie, heel erg bedankt om jou toelichting. Inderdaad, zal nog vele handleidingen moeten lezen maar ik was hier op forum al veel zaken aan proberen te zoeken maar er was niet zoveel te lezen over dit jargon. Ik ga zeker zelf eerst proberen en moest het niet lukken ben ik wel blij dat er iemand is die wil helpen ! Nogmaals heel erg bedankt !!! Stefanos
Schiksie, ben content dat jij op deze forum zit laat dat heel duidelijk zijn. Dus ga ik nog een vraagje afvuren : eerst zal ik mijn setup geven : DJI F550 met NAZA M V2, zender : Graupner mz-18 en ontvanger : GR-12L (6 kanaals). vraagje : ik heb de hexacopter al bijna in mekaar zitten maar wil nu eigenlijk mijn NAZA configureren. Kan dit of moet ik eerst mijn zender configureren ? Mijn zender configureren is nog andere koek ! Vandaar dat ik eerst mijn NAZA wil configureren. graag antwoord en heel erg bedankt ! Stefanos
Hoi Stefanos, Om de Naza te configureren kan je beter ook eerst zorgen dat je ontvanger is aangesloten op de juiste manier en gebonden is met je zender. Het configureren is ook voornamelijk het instellen van je sticks en switches. Natuurlijk kan je wel al zaken instellen als type aircraft, mounting ( gps), receiver type en gain maar als je dan gelijk je stick kalibratie en failsafe kan meenemen is dat wel handig. Ook kan je dan gelijk zien of je alles wel juist hebt aangesloten Hier een filmpie met een mx12, wel Duits...maar daar komt het wel op neer
Schiksie, Ben volop bezig met het doornemen van de graupner zender. Maar weerom duizend maal dank voor je attente medewerking. Ik hou je zeker op de hoogte! Ik had een aantal dagen vrijaf maar binnen 14 dagen heb ik een aantal weken verlof en ga dan proberen mijn toestel volledig in orde te krijgen. Bedankt !!!!!
Beste Schiksie, hier ben ik dan weer. Ik zie dat jij precies wel expert bent op gebied van modelbouw !! Toch wel leuk. Ik heb nu een 14-tal dagen verlof en ga dus mijn zender maar proberen te programmeren. Ik heb vol aandacht naar je bijgevoegde filmpjes gekeken maar jammer genoeg zag ik de bomen nog niet door het bos. Duist is echt mijn taal niet en bij engels moet ik af en toe wel een woordje gaan opzoeken maar dat gaat in principe wel. Nu heb ik zelf ontdekt dat Graupner een voorbeeld heeft om de zender en Naza in te stellen! Dit kan precies gelijkertijd gebeuren. Enkel de IOC, daar is nergens sprake van maar dat kan ik misschien zelf na het programmeren van de "Maual, Atti en GPS". Dit zijn de volgende sites http://www.graupner.co.kr/downloads/3954 http://www.graupner.co.kr/downloads/3892 Bij één van deze is er uitgelegd hoe je de ontvanger via SUMO kan programmeren. Uiteindelijk komt het erop neer dat je via 1 kabeltje de volledige programmatie kunt uitvoeren. Wil jij aub. zo vriendelijk zijn even deze links te kopiëren en dit eens vlug even te bekijken ? Ik heb precies bevestiging nodig om er uiteindelijk aan te beginnen. Of wat is jou mening hierover? Ik heb het voorbije weekend heel veel gelezen maar uiteindelijk hier heb je dan een combinatie van zowel programmatie van zender als NAZA. Heel erg bedankt !!! Stefan
Ha ha nee hoor Stefan ik ben pas 3 jaar bezig en door schade en schande en veel google wat wijzer geworden IK heb zelf geen Graupner maar dat lijkt dus een soort van ppm output te zijn. Weet je zeker dat jouw ontvanger ( 6 kanaals GR-12L ) dit ook ondersteunt ? Ze spreken in jouw linkje namelijk over de GR16L en GR-24L ? Als ik dan ga zoeken ondersteunt die GR-12L ontvanger geen ppm = sumo. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2035316&page=8 That is not about "US" receivers - the "L" versions have less functionality and are about half the price. If you compare the GR-12L to the GR-12 you will find it has no SUMO and SUMI and a lot more (or less). Just compare the manuals and you will see. If you don't need all the extras it's a good alternative. These L-versions seem to be tailored for the US market but are sold worldwide (AFAIK) but that is also true for the MZ series... http://forum.freeflysystems.com/index.php?threads/all-kind-of-graupner-hell.4056/ Dus het lijkt erop dat jouw ontvanger dit niet ondersteunt Stefan.
Hoi Schiksie, dankjewel om de informatie. ik ben nu weeral een heel stuk verder geraakt hoor. Ik heb ondertussen een andere ontvanger, nl. de GR-16. Uiteindelijk ben ik nu nog maar echt in beginfase. ik heb de schakelaar, in mijn geval switch 5 (3-standenschakelaar) al kunnen configureren. Verder heb ik dan de failsafe kunnen configureren. Vanaf het moment dat het signaal van de zender wegvalt, dan gaat de drone in failsafe position. Hou je verder nog op de hoogte. Ik mag je eventueel toch nog mailen in geval dat ik het niet meer weet. Nogmaals mijn dank!
Hoi Schiksie, misschien nog een paar vragen. het kan zijn dat ik de oplossing kan vinden en dat het hier of daar ergens staat maar heb het nog niet teruggevonden of misschien er over gelezen. Hopelijk heb jij een antwoord. - ik heb dus op één schakelaar van mijn zender de GPS, Atti, manual (U van main control (MC)) staan. Op een andere schakelaar de IOC home lock, course lock en off (X2 van de MC). - nu kan je nog via twee draaipotentiometers op mijn zender de basic gain en de attitude gain wijzigen. Maar hier kom ik tot de vaststelling dat je enkel de keuze hebt tussen 'basic gain' of 'attitude gain' omdat je uitgang X2 ook moet gebruiken om je IOC in te stellen. Dus ik vermoed dat je via de X2 geen 2 zaken kunt regelen, zowel de 'IOC' als de 'gain-waarde van de attitude'. Klopt dit ? Dankjewel. Strak of morgen of volgende week kom ik weer wat vragen tegen. Ga me langzaam inwerken en de tijd nemen voor alles. Nogmaals mijn dank ! Stefan
Dat klopt, verder heeft jou ontvanger zoals je al zei 6 kanalen...je hebt er dus ook geen meer over voor de potmeters...tenzij je iets kan mixen in die zender maar ik ken de zender helaas niet. Verder het tunen van de pids/gains gewoon lekker handmatig doen...ik heb het nog nooit via een zender gedaan. Gebruik gewoon eerst de default waardes zoals omschreven in de handleiding van Naza http://wiki.dji.com/en/images/8/83/Nzmv2-gains.png
Hoi Schiksie, ik heb wel een 8-kanaals ontvanger hoor. Maar dan nog twijfel ik of je 2 zaken tegelijkertijd op de X2 van je Main Controller kan sturen (dus de IOC en de Gain-waarde van de attitude). Nog een vraagje. http://www.graupner.co.kr/downloads/3954 Via deze opgegeven webpagina kan je de zender (tenminste als het een Graupner MZ18 of MZ24 is) een failsafe schakelaar programmeren. Ik heb nog volgende vragen : 1. Mijn failsafe werkt enkel als er geen verbinding is tussen zender en ontvanger. Ik kan dus manueel niet naar een failsafe gaan, enkel als ik zelf de zender uit zet. Is dit OK of voldoende of raad je ook schakelaar aan ? 2. Als je aan het vliegen bent in attitude mode en niet in GPS, wat gebeurt er als je het signaal verliest ? Je staat niet in GPS mode, gaat je toestel dan ook 'return to home' of moet hiervoor wel echt de GPS-mode aan staan ? Als het signaal weg is kan je natuurlijk ook niet meer overschakelen naar GPS mode ?! 3. voor dat je wil starten met vliegen moet je op je vlieglocatie eerst allerlei actie uitvoeren vooraleer je kan vliegen. Hieronder het calibreren van je GPS (horizontaal en vertikaal rond de as draaien. Als dit allemaal in orde is, kan je starten met vliegen. Dus het best is dan ook dat je start in Atti-mode, je IOC staat op OFF ? Of moet ik andere instellingen nemen ? Allez, nog eens een dikke merci hé Schiksie.
Als je een werkende failsafe hebt door de zender uit te zetten moet je never als je multi bijna terug is de zender aanzetten. De multi Ziet dan een verbinding en met grote kans valt hij de lucht uit omdat hij dan uit gaat
Beste Hermanusb, wat gebeurt er dan als je de zender niet uitzet en het signaal als nog wegvalt ? Normaal krijg je wel een melding op deze zender dat het signaal is weggevallen. Moet je dan de zender maar direct uitzetten en wachten tot hij terug komt ? En als hij niet op GPS staat, en enkel op atti-mode ?
Geen idee, Normaal komt je multi terug als je return to home hebt ingesteld. Maar ik ken iemand die de zender uit gezet had. Toen de drone bijna terug was zette hij de zender aan. Vervolgens gingen de motoren uit en kwam hij naar beneden stuiteren. Misschien is het een setting ofzo maar zo handig ben ik ook nog niet met zendera.
Dat zou bij het juist instellen van de failsafe echt niet mogen inderdaad . Veel zenders hebben wel het "probleem" dat ze niet willen opstarten als je throttle halverwege is of een schakelaar om staat...het kan goed zijn dat die "iemand" alles op 0 zetten en toen weer verbinding kreeg met de rx....en dan komt hij hard naar beneden. 1. Ik raad zeker ook een schakelaar aan. 2. Ook dan gaat je multi in failsafe, ongeacht de modus. 3. Dat kalibreren hoeft niet elke keer hoor, tenzij je nieuwe vliegplek echt honderden kilometers verwijderd is van je laatst gekalibreerde vliegplek. Voor een beginner inderdaad opstarten in Atti mode.....IOC heb ik zelf nooit gebruikt maar lijkt mij ok als die ook aan staat of aan zetten als je in de lucht bent.