Na een lange tijd inactief te zijn in de modelbouw besloot ik terug te beginnen met een nitro wagen. Namelijk de Turnigy NB116, ook gekend als de Turnigy 1/16 Racing Buggy. Heb deze vandaag ontvangen en ziet er op het eerste zicht behoorlijk deftig uit, deze buggy heeft ook een gekend probleem zijnde het doorslippen van de trekstarter. Dit zou liggen aan de one-way bearing. "De" oplogging zou zijn om de trekstartermechanisme simpelweg te vervangen door de Graupner 92600.117A. Ik kan verder zelf nog geen ervaringen delen omtrent deze auto omdat ik deze nog maar net in bezit heb. Het afregelen zal al een uitdaging worden (heb hier geen ervaring in). Meer volgt...
Ben bezig met het inrijden volgens WOT (zie sticky bovenaan). Ik heb de motor op fabrieksinstelling gezet (HSN: 2,5 toeren uit. LSN: 2,5 toeren uitt. idle: 1,25 toeren uit). Op zich start de motor vrij direct met deze instelling, enkel is het probleem dat wanneer ik de glowplug driver verwijder de motor na 1-2seconden uitvalt, ik vermoed dus dat de motor en dus de gloeiplug niet op temperatuur komt en dus waarschijnlijk te rijk staat. Wanneer ik de gloeiplug driver 15-20s laat zitten blijft deze hierna wel mooi draaien (toch tot mijn tank op was zat +- nog maar 1/5 in). Kan ik dan beter voor het inrijden de gloeiplug driver wat langer laten zitten of zet ik direct de motor wat armer? Ik kan me ook wel inbeelden dat het niet echt gezond is voor de gloeiplug om de driver er zo lang op te laten staan...(?!) Grtn
Stationair schroef indraaien is een mogelijkheid of lsn iets armer zodat de motor stationair minder brandstof krijgt. Als eerst natuurlijk de plug controleren, deze willen bij een nieuwe motor wel eens stuk gaan in een korte tijd.
De gloeiplug kan er wel tegen en is ook een veel gebruikte methode om de motor makkelijker op temperatuur te krijgen. Het is ook een normaal iets dat een motor bij een koude start rijk loopt, als alles op temperatuur is trekt dat wel bij.
Een nitro motortje afregelen is in principe niet zo moeilijk.Als je op youtube "tune nitro engine" zoekt dan krijg je een sh*tload aan how to video's.Zo heb ik het ook geleerd Ben wel benieuwd naar je bevindingen over de auto.Is weer zo'n leuk hebbeding
Vandaag nog wat verder ingereden op de fabrieksinstellingen, op voorhand de motor met een haardroger wat op temperatuur gebracht. Startte daarna direct en bleef mooi draaien in stationair. Ook bij het rijden geen problemen ondervonden. Wel heeft de pullstarter het al half begeven, dit is een gekend probleem bij deze auto (zie 1e post). Deze werk wreemdgenoeg meestal terug wanneer ik de gloeiplug losdraaien en de as van de motor een slag draai. Zal best eens kijken voor een nieuwe one way bearing of de gehele unit van graupner. Edit: zonet het pullstartmechanisme besteld van Graupner...
Het startmechanisme van Graupner werkt perfect, het probleem van het doorslippen van de starter is helemaal weg. Heb ook al wat meer tijd gehad om te rijden, rijdt echt tof. Enkel is mijn afstelling nog niet helemaal goed, neigt om uit te vallen bij snel accelereren of bij het draaien in hogere toeren. Staat volgens mij wat te arm. Al bij al een tof ding, kan ook nog een stootje hebben!
Tjah, zo kun je ook rijden. Persoonlijk vind ik het geluid niet erg veelbelovend. Vergelijk het eens met een gillertje als een X-Ray nt18. Dat klinkt alleen al sneller.. Maar al met al best een leuk gebakje..
En hij doet het nog steeds. Iets grotere wielen er op. Blijft leuk. Media Informatie Album: Diversen Geüpload Door: HeliKoper Datum: 20 feb 2018 Bekeken: 421 Reacties: 0 NB116-1 door HeliKoper geplaatst op 20 feb 2018 om 23:41 Rijdt er verder nog iemand met zo'n wagentje?
Je mag niet heel de tijd op het gas blijven. Meer in snokjes gas geven. Zo gaat je motor niet lang mee gaan. En klinkt alsof hij verzuipt soms. Of net arm staat. Weet het niet zo goed.
Bedankt voor je opmerking. Met deze banden is het meer heng-heng-heng door het gras. Dus geen lange stukken. Het is een 0.05 motor(tje). Levensduur valt me mee. Loopt nog steeds prima. Ik probeer 'm wel iets te rijk te laten. Topsnelheid boeit me niet zo. De one way van de versnellingbak heeft het asje waar die op aangrijpt opgegeten, dus voorlopig is het weer een 1-versnellingswagentje.
Ja. Maar niet meer bij HK (wel vrijwel alle onderdelen voor weinig geld) Nitrotek, ACME en diverse NL webshops. Zoek op NB16. Sommige met 0.05 motor andere met (krachtige ) 0.07 motor.
Heb er ooit eentje (herstel: twee eigenlijk) gehad, maar was niet zo kapot van de servootjes die er in zaten (na twee tankjes leegrijden kreeg de stuurservo de voorwielen niet meer heen en weer door het stof in de glijlagertjes van de stuurbeweging). De "upgrade" cardan assen in de voorwiel aandrijving liepen in vijf tankjes in elkaar (de dogbones bleven wel heel, de "tuning" cardankoppelingen niet). Rijgedrag was wel verbazend goed voor zo'n klein ding, dat wel, maar ik vond hem nog het meest geschikt om op een klinkerweggetje of hobbelig asfalt landweggetje te rijden, in stof, zand of dergelijke had het ding niks te zoeken.... Heb ze destijds bij Conrad gekocht, de eerste binnen twee dagen retour, de tweede binnen 4 dagen ook retour, daarna in plaats van NOG zo'n ding, een 1:8 Reely Rex-X laten komen, waar ik een jaar of vier probleemloos mee gereden heb, twee motoren op versleten en in al die tijd maar een (1) draagarm kapot, verder niks.
Toevallig heb ik met de grotere wielen de originele stuurservo gesloopt. Ik had nog servo's liggen, dus na een half uurtje reed ie weer. Een MG-servo komt eraan. Ik cross met de grotere wielen "overal" doorheen. Met de compressor is ie zo weer schoon. Tot nu toe een keer een draagarmpje gebroken. Verder niks.