Eyecatcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 21 okt 2015.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Heul errug mooi Bart.
    Als vleugel liefhebber zou ik die ook wel willen bouwen.
    Ik heb dan een mooie leidraad aan jou bouwdraadje.
    Succes.
    Groeten
    Ton
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank je wel...
    Ik heb alvast een paar opmerkingen waar andere Eyecatcher-bouwers misschien wat aan hebben.

    Bij het in elkaar zetten van de romp kan je niet zorgvuldig genoeg zijn. Zelfs mijn tweede romp is niet perfekt (dwz de pennen zijn niet 100% parallel). Dit is gewoon een nadeel van 2 pennen; als je 1 pen plus een torsiestiftje hebt bestaat dat probleem niet. Schweissgut heeft heel mooi magneetjes in de romp en de vleugelwortel geplaatst, maar bij mij is de passing nog redelijk stroef en ik zou zonder magneetjes niet bang zijn een vleugel te verliezen...

    Ook heeft hij het rompuiteinde open gelaten, volgens de tekst als koellucht-uitlaat. Heel leuk, maar dan moet je wel een opening maken in het achterste rompschot, anders werkt het niet... :)

    Gezien het feit dat ik plm. 90 g. aan ballast achter de motor heb moeten toevoegen om het CG ongeveer goed te krijgen, zou ik aanraden in de staartvin gaten te snijden (of 'm van balsa latten te maken).

    Over die ballast: Schweissgut zegt op zijn website dat het AUW van de zweefversie 900 gram is. Maar bij mij zitten motor en lipo voorin en moest daar nog 90 gram bij, bij een zweefversie zou je het gewicht van mijn motor en lipo aan ballast moeten toevoegen om het CG goed te krijgen. Hoe je dan nog aan 900 gram AUW komt? (ik heb 1360 gram)

    De verstoorders (remkleppen) kan je op de foto's op de website zien over 4 ribben breed. Bij de uiteindelijke versie (de mijne dus) is dat nog maar 2 (de ruimte tussen 2 ribben dus, een cm of 3). Volgens S. is dat ruim voldoende, ik ben benieuwd!
    Het programmeren van die kleppen valt om den drommel niet mee, te meer omdat je nergens bij kan als ze dicht zijn. Maar zelfs een kluns als ik is het uiteindelijk (met hulp van Arjan) toch gelukt... Tip: kies het langste servoheveltje dat je vinden kan. Ik had aanvankelijk beide klepservo's op een plaatje 3 mm balsa gemonteerd omdat ik dacht dat ze anders niet voldoende bereik zouden hebben. Het omgekeerde bleek het geval...

    Bij de tippen tekent de ligger zich af in de bespanning. Een extra steunribje zou daar veel schelen.

    Verder heeft het mij verbaast dat de kleppen, parallel aan voor- en achterlijst, licht voorwaarts gepijld zijn. Als ze gewoon haaks op de ribben hadden gezeten was dat in principe stabieler geweest (nu krijgt de achterblijvende vleugel extra weerstand) en constructief eenvoudiger. S. schreef me dat het niet uitmaakt met de relatief grote vin, maar legde niet uit waarom hij koos voor die negatieve pijling.

    En nog iets: in de manual adviseert S. om het toestel te starten met halfgas, en pas na een paar meter vliegen volgas te geven. Ik vertaal:
    "Opdat de stroming goed verloopt en daardoor het krachtenspel ("Momentenhaushalt") in evenwicht is, moet de invalshoek kloppen. Daarvoor moet het toestel een paar meter vliegen. Als de motor meteen al sterk trekt, zorgt de domping ervoor dat het model abrupt duikt."
    Nou heb ik ook nog een Mamba, dat is een glasvezel plankvleugel van 2 meter, die nog nooit probleemloos van start is gegaan... maar wel altijd volgas. Volgende keer gaan Mamba én Eyecatcher met halfgas weg...
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Super al die tips voor het nageslacht!
    Succes met de maiden (als het nog mooi weer wordt)
    Ton
     
  4. Flying Johnny

    Flying Johnny

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Woonplaats Arnhem
    Hoi Terence.

    Zoals je weet ben ik ook bezig met de Eyecatcher. je hebt het over de achterlijst en S-slag, maar (vergeef mijn onozeligheid) wat bedoel je hiermee?
     
  5. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Dit is geen onnozele vraag hoor .
    Dit is uit de handleiding van Robert Schweisgut
    upload_2016-1-17_19-57-35.png

    upload_2016-1-17_20-1-28.png

    Ik had 1 mm te weinig S-slag ingebouwd, en gelukkig gooide Jacob de Eyecatcher tijdens de maiden, anders was hij met een klap vijf meter voor me de grond in geramd.

    Mijn ervaring met het starten van twee Eyecatchers is met max. half motor vermogen de Eycatcher horizontaal met snelheid weggooien, en als hij vliegt pas meer gas geven, anders krijg je alsnog een duik voorover.

    Hopelijk kan je hier wat mee.

    Ik vindt het persoonlijk jammer dat de achterlijst en rolroeren omhoog staan en het laatste stuk naar de tip niet, ik weet alleen niet of hier een wetenschappelijke onderbouwing voor is.

    Succes met bouwen

    groet



    Terence
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Over die S-slag - dat staat duidelijker in de manual op pagina 16. Het zou inderdaad logisch zijn als de tippen dezelfde S-slag hadden...
    Ja dat opgooien met half gas is nieuw voor mij, maar ik zie de logica wel dus dat gaat zeker gebeuren.
    Ik heb de servopluggenaan een draadeindje aan de vleugel hangen. Voor montage plug door de opening de romp in steken en naar voren halen, dan in de ontvanger steken en de ontvanger gaat terug achterin de romp. Is niet te veel gedoe geloof ik.
    Overigens, moest jij ook zo veel gewicht voorin stoppen? En wat is je totaal AUW?
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Ik zal hem morgen wegen.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Nog een advies voor potentiele Eyecatcherbouwers:
    Ik krijg de servo's van de kleppen niet helemaal stil (zender: MX16 HoTT). Jammer maar pech gehad. Maar als je de keuze hebt, zou ik adviseren om analoge servo's voor de kleppen te kiezen; als de afstelling dan niet 100% is maken die tenminste geen herrie.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Gisteren de Eyecatcher ge-maidend. Dat ging prima; hij werd een tikje halfslachtig opgegooid door een clubgenoot, ik had halfgas (advies van de ontwerper), maar kon het toestel op een cm of dertig van de grond houden, en daarna met volgas wegklimmen. Vloog leuk en probleemloos, en heeft een erg fraai vliegbeeld.
    Alleen is-ie met de huidige setup niet erg vlot: Turnigy D2830 1000Kv motor met 10x6,3 prop en 3S 1,8 lipo (mogelijk zou een 2,2 mah lipo er nét in passen, maar dan is het nog steeds 3S). Hij klimt ronduit zwak. Ik overweeg een prop met meer spoed. Maar hij zweeft behoorlijk leuk en stuurt lekker, ben benieuwd hem in de thermiek te proberen.
    De magneetsluiting van het kapje houdt niet over... ik overweeg er een magneetje bij te plaatsen, of anders standaard een stukje tape er op.
    Oja, die kleine remklepjes werken inderdaad prima... glijhoek baksteen...

    Toen ik een derde vlucht wilde maken ontdekte ik dat één van de elevons niet reageerde op hoogteroer. Heel gek, want als rolroer reageert hij wél! Moet nog uitzoeken hoe dat kan maar dat is zo'n gedoe, moet 'm helemaal monteren in de slaapkamer...
     
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi dat de maiden geslaagd is en goed vliegt.
    Het is toch niet erg dat hij niet zo vlot is het is geen hotliner.
    Misschien win je nog wat ruimte met de compact serie accu's van HK.
    Die bevallen mij erg goed.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Die elevonservo blijkt gewoon los te zitten, evengoed gek dat-ie wel wilde uitslaan als rolroer en niet als hoogteroer, maar makkelijk genoeg op te lossen.
    Ik ga er een iets langere motor inzetten (Turnigy D2836 ipv D2830). Dat zal wel verschil maken. Het eventuele meergewicht kan ik weghalen van het lood dat nu achter de motor zit, dan scheelt het niet in het AUW.
    Ik zie ernaar uit om er weer mee te vliegen, maar ik denk dat ik eerst die andere motor er in wil hebben. Harold (die de setup voor me uitrekende) denkt dat het zwakke klimmen ook zou kunnen komen doordat de 3S 1,8 mAh lipo's die ik er in heb niet echt jong meer zijn, zou kunnen maar het kan vast geen kwaad.
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Mooie kist! Ben ook fan van vleugel maar vind ze lastig te trimmen. Het zwaartepunt komt erg nauw :)
    Ik vind de prijs van de kit eigenlijk wel meevallen (zal ik, zal ik zal ik? Neee, nog teveel liggen.... ;))

    Hier overigens nog een bouwverslag waarbij met geen woord word gerept over de niet-paralell zittende vleugelbuizen.
    http://www.prop.at/b201/der-eyecatcher-von-robert-schweissgut.html.

    Dat toestel heeft de volgende specs, en gaat dan (volgens de bouwer) vol gas met 45 graden omhoog:
    Spannweite: 2200mm
    Fluggewicht E-Version: 1260g
    Motor: Joker 2830-12, 980 U/V, 13A max. Dauer
    Propeller: Aeronaut Cam Carbon 10x6
    Regler: Castle Talon 25, 25A max. mit BEC
    Servos: 4x Savöx SH-0263MG
    Akku: Graupner 3S1P, 1600 mAh, 20C
    Preis: 120,00 €, Aufpreis für Störklappen 4,00€ + 6,00 € Versand

    Er staat geen datum bij het verslag, maar aan de prijs te zien is het nog niet zo oud. :)
    -Edit- Het is van maart 2014. Keek er gewoon langs.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je zorgvuldig genoeg bouwt zitten de vleugelpennen natuurlijk wel parallel. Maar zelfs bij mijn tweede romp is het nog niet perfect; het punt is dat het met één vleugelpen (plus een torsiestift) helemaal geen probleem is. Ik snap niet helemaal waarom Schweissgut voor twee pennen kiest; één van dezelfde dikte zou mijns inziens voldoende zijn voor dit toestel. Dat (plus nog een paar suggesties) heb ik hem overigens wel verteld.
    Maar ook als hij de suggesties niet toepast is de Eyecatcher een prettig te bouwen, goed vliegend en spannend uitziend toestel.
    De remkleppen zijn overigens gewoon in de prijs inbegrepen.
    De Oostenrijker die je hierboven linkt heeft een zeer identiek motortje, prop en accu als ik, en heeft plenty power. Zouden mijn accu's dan toch overjarig zjn? Nou ja, nieuwe motor is in bestelling en dan zien we wel.

    O ja - over het trimmen: heb CG en elevon-uitslagen nauwkeurig ingesteld volgens de manual, en dat klopte allemaal prima, het ding vloog zó weg.
     
  14. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Het enige is dat de jouwe 100 gram zwaarder is. Maar of dát het verschil kan verklaren?
    Ik hou hem in ieder geval in gedachten..(lijst 'ooit' te bouwen). :)

    Deutsche gründlichkeit? ;)
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2016
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Bart,
    Nog steeds tevreden met je eyecatcher?
    Ik sta op het punt hem te bestellen ik heb Robert een mail gestuurd.
    Zijn er nog bestel tips?
    Ik hoor het wel.
    Groeten
    Ton
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Besteltips.... nee lijkt me niet. Ik heb Robert eerder gemaild met ideeën waarop het ontwerp mijns inziens verbeterd zou kunnen worden, maar als hij daar al iets mee doet zal het wel niet zo snel zijn (en ik zou eerder verwachten dat hij die ideeën op een volgend ontwerp zou gebruiken).
    Bouw de romp extra zorgvuldig; vanwege de dubbele vleugelpen is een kleine afwijking voldoende om de passing te verknallen. Ik heb een tweede romp gebouwd omdat ik bij de eerste de vleugels echt niet tot aan de romp geschoven kreeg. Ook met romp no.2 zit het niet super, maar goed genoeg. Ergens op de website vertelt Robert dat je eerst de romp moet bouwen en dan de vleugels daarop aanpassen (of was het nou omgekeerd?) maar in de bouwmanual komt dat niet terug en dus heb ik daar geen rekening mee gehouden...
    Oja, iedere keer dat ik een beetje traverserend landde brak het skegje er onderuit. Ondanks dat ik wel degelijk de bespanning had verwijderd op de lijmplek. Dat komt vooral omdat de nerf van die skeg in de langsrichting loopt (er breekt iedere keer een dun laagje balsa af). Als je daar iets op kan verzinnen lijkt me dat een voordeel. maar anders extra grondig lijmen...
    Op de tippen zou ik een extra ribje maken tussen de laatste rib en het vleugeleinde. Zoals het origineel is (bij mij dus) tekent de houten verlenging van de carbon ligger zich af in de bespanning. Door een extra ribje te maken kan je dat vermijden.
    Het cockpitkapje zit in de oorspronkelijke constructie naar mijn mening niet helemaal betrouwbaar, vooral omdat het achtereinde iets heen en weer kan schuiven (en dan de magneet het contact verliest). Ik heb er een klein balsa latje onder gelijmd dat in de breedte precies tussen de rompzijwanden past, nu durf ik er ook een loop mee te vliegen :)
    Vanwege takkeweer heeft mijn Eyecatcher nu al een tijdje niet gevlogen... maar dat komt wel weer. Ik heb 'm nog nooit in de thermiek gehad, maar het vliegbeeld alleen is al de moeite waard. En hij vliegt zonder meer gemakkelijk.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Oja... oorspronkelijk stopte ik een 3S 1800 mah lipo in de Eyecatcher. Later ontdekte ik dat een 3S 2200 er ook nét in paste, en dan kon er weer wat lood uit. En ik heb toevallig nogal een aantal van die 2200 lipo's, dat kwam lekker uit.
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt Bart, samen met je verslag kom ik er wel uit.
    Het resultaat zal ik wel een keer posten.
     
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.415
    Ik heb vanavond de Eyecatcher die ik van J.B. heb overgenomen voor het eerst gevlogen. Ik hen geen jarenlange ervaring met modelvliegen, maar het vliegt heerlijk. Lekker stabiel en prachtig om te zien dat ik bij de eerste landing, waarbij ik zonder remkleppen landde, bijna het hele veld overstak, terwijl ik op een meter of tweeboven het veld kwam en het veld toch echt 200 meter lang is.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die kleppen zitten er niet voor niks op, al zijn ze nog zo klein, ze zijn heel effectief.
     

Deel Deze Pagina