En weer een Kontronik-Jive vraag.

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door JPV, 8 feb 2016.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Hallo.

    Een tijdje terug heb ik hier iets gevraagd over een nieuwe Jive die dienst weigerde (topic "Kontronik Jive-vraagje"). Inmiddels heb ik de nieuwe Jive ontvangen, maar nu gebeurd me bij het programmeren precies hetzelfde! Dat wil zeggen, ik sluit de zaak aan, hij geeft de juiste toontjes, ik trek de jumper om te gaan programmeren, weer de goede toontjes, het programmeren (mode 4 = heli) en de bevestiging daarvan gaat ook allemaal prima, en als ik de accu er dan afhaal, en opnieuw aansluit gebeurt er niks meer. Ik heb deze keer de losse ontvangeraccu niet aangesloten, en voor de zekerheid en duidelijkheid de Helicommand ook afgekoppeld, maar niets. Ik heb deze keer trouwens wel de bec-spanning (ik bedoel, bij het aansluiten van de lipo na die eerste keer), netjes 5,6 volt, en toen ik de Helicommand even aangesloten had werkte deze ook prima.
    Wat mij nu inviel (en het enige wat ik nog kan bedenken): de vlieglipo staat gewoon op storage-spanning, 22,9 volt, is dus 3,8 volt per cel. Dit omdat ik niet wil gaan vliegen, alleen effe de regelaar programmeren. Zou het zo kunnen zijn dat de Jive bij de eerste aansluiting wel gewoon werkt en programmeert, en daarbij vaststelt dat er een 6s lipo aan hangt, en dan bij de tweede keer aansluiten vindt dat de accuspanning te laag is voor een 6s, dus dat hij denkt dat ik met een lege accu wil gaan vliegen, en daarom niet armed? Ik vind het zo raar dat bij de eerste keer aansluiten alles 100% normaal en volgens verwachting werkt, en daarna dan niets meer. En, er rookt niks, er is niets warm geworden, alles is nieuw, dus ik weet 't even niet.

    Groet, Jan.
     
  2. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Etten-Leur
    Jan ,
    Kun je het vorige lijstje weer af gaan lopen .
    Heb je eerst mode 1 ( reset ) gedaan ?
    Mode 4 heeft niets met de lipospanning te maken ( mode 9 uit mijn hoofd )
    trim op de gas staan ?
     
  3. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Hallo.

    Nee, ditmaal heb ik maar niet eerst mode 1 gedaan, enerzijds omdat het bij de vorige Jive na programmeren van die mode juist fout ging (achteraf toeval), en anderzijds omdat de Jive ditmaal rechtstreeks van Kontronik kwam, en dan staat hij volgens het boekje al in apm-mode.
    Ik weet dat lipo-mode keuze 9 is, maar dan kijkt hij (als ik het goed heb begrepen) of de lipo-spanning tijdens het vliegen onder een bepaalde waarde zakt, vandaar dat ik dacht dat de spanning vóór het vliegen misschien een minimum waarde moet hebben. Aan de andere kant, als de Jive bij het aansluiten van een lipo uit gaat van een bepaalde vereiste minimumspanning dan zou hij dat met een of ander piepje aan moeten geven, lijkt mij.
    Die "trim op het gas", wat houdt dat precies in? Zoals ik eerder aangaf, omdat er in mijn heli een Helicommand zit moest ik een "droog" programma laden, dit is in mijn zender een zwever-programma, dus zonder mixers of verknopingen, en zonder motor, en dus ook geen gas. Mijn "gas" zit op kanaal 6, gewoon een schuifregelaar van -100% tot +100%.

    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Misschien een interessant filmpje: zie ook rond 3min over het instellen van de Lipo
    Oook niet vergeten je end-points achteraf in te stellen bij je zender
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    en deze voor de end-points/ATV vanaf 2.20min
     
  6. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Hallo.

    Ik heb de filmpjes een paar keer bekeken (was ze trouwens al eens eerder tegengekomen, maar ik heb er zoveel bekeken dat ik zo zachtjes aan weer dingen ga vergeten :) ), misschien dat het inderdaad in die endpoints zit. Dat moet eigenlijk wel, want ik heb momenteel simpelweg verder niks meer op de ontvanger aangesloten, alleen de Jive op die schuifregelaar op kanaal 6. Dus het moet bijna wel iets te doen hebben met de range van die schuif, alleen weet ik nog niet wat, want zoals ik schreef, hij staat gewoon van -100 tot +100. Ik realiseer me dat over het algemeen bij de modelheli's het gas niet op een schuif zit, maar op een gascurve, maar Kontronik beveelt het in de Jive-manual nota bene aan om het zo te doen. Wat ik me wel afvraag: in diverse filmpjes (ook die van hierboven) zie je een gascurve met een rechte lijn, maar ik weet niet of die qua zender-uitsturing van -100 tot +100 gaat, of van 0% tot +100. In het onderste filmpje heeft "Mr. Mel" het dan weer wel over 100% naar beide zijden, hij begint z'n video met een beeld van z'n zenderdisplay waarin je 100% high en 100% low kunt zien, ik neem aan dat dat hetzelfde is als (ik heb 'n Graupner) van -100% tot +100% (of niet?).
    Dat wordt dus waarschijnlijk uitproberen, al ben ik daar niet zo'n fan van. Het rare blijf ik daarbij vinden dat het programmeren van de eerste stap bij mij (bij die eerste Jive was dat mode 1, en bij de nieuwe was dat mode 4), dat dat helemaal volgens het boekje verliep, pas als ik daarna de zaak weer aansloot gebeurde er niets meer. Je zou bijna wensen dat er ergens iets was gaan roken, of warm was geworden, dan weet je tenminste dat je iets fout hebt aangesloten. Maar voor zover ik kan bekijken is dat niet het geval, kan eigenlijk ook niet, want de zaak zit nu zo simpel mogelijk in elkaar gestoken, d.w.z. de Jive zit met drie draden aangesloten aan de motor, met zijn stuurkabeltje aan de ontvanger, en dan met de plus en de min aan de lipo, ik zou niet weten wat er verder niet goed kan zijn. Ja, de uitsturing vanaf de zender, want hij initialiseert niet, dus ik neem aan dat hij een signaal van het gaskanaal krijgt, maar bij de eerste programmering stond alles precies zo, en waarom deed ie het toen wel?

    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Of je nu een knuppelstick of gasschuif gebruikt.....in je servo menu waar je kan 6 op je schuif heb geprogrammeerd moet deze wat aangeven als je juist het kanaal 6 aan je schuif heb toegewezen (ik neem aan dat je ook Futaba gebruik?)
    de waardes die Mr Mel aangeven zijn via een spectrum/jr zender en zijn anders als het gebruik van futaba
    Je kan ook als test even een losse servo op kan 6 op je ontvanger prikken en kijken ofdat deze wel beweegt als je de schuif beweegt
    wat belangrijk is de volle 100% uitslag te hebben ofdat nou -100tot+100 of 0tot 100 is en later kan je de endpoints aanpassen na het programeren van mode 1,4,9 etc
    waarom doe je trouwens je gas via een schuifkanaal??
    als je het laatste filmpje juist bekijkt en ook zo instelt moet het een appeltje eitje zijn maar dan moet kan 6 ofwat dan ook die naar je regelaar gaat wel goed geprogrammeerd zijn in je zender

    S6
     
  8. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    12
    Je moet eerst je lipo laden ! Ik heb ook dit probleem gehad weliswaar met een Kosmik , maar ik vermoed dat dat niet uitmaakt.Eerst terug een reset MODE 1 en dan MODE 4.
     
  9. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Even een paar reacties: Christophe, dus volgens jou met een volle lipo proberen? Had jij met de Kosmik hetzelfde verschijnsel?

    Hr. De Haan, ik heb geen Futaba, maar een Graupner, de kanalen gaan van -100% naar +100%, als ik een servo aan mijn gaskanaal hang om te testen gaat die mooi met de schuif mee over.
    En een schuif op het gas, eigenlijk om drie redenen: de belangrijkste is eigenlijk omdat ik een Helicommand in de heli heb gebouwd, en die moet "droge" ongemixte signalen toegevoerd krijgen, eventueel mixen doet de electronica van de Helicommand. Vandaar dat ik een zweverprogramma heb geselecteerd, daar zitten geen mixers in, maar dus uiteraard ook geen gascurves e.d. Verder leek het me wel aardig om met de schuif je toerental in te stellen, en daarna alleen de pitch te sturen. Ik realiseer me dat je iedere keer dezelfde schuif-stand moet hebben om bijvoorbeeld de heckrotorinvloed gelijk te houden, maar als je eenmaal een toerental hebt gevonden dat bevalt kijk je naar de uitsturing van die schuifregelaar-stand, en stel je dat in als maximum percentage, dan kun je daarna de schuif gewoon altijd naar maximaal duwen voor je begint te vliegen, dacht ik zo. Als laatste: in de manual van Kontronik werken ze ook met een schuifregelaar bij het governorprogramma van de helimode, maar dat las ik eigenlijk pas toen ik het op de zender al zo had ingesteld. Ik moet trouwens zeggen dat ik gewoon met de heli wat rondvlieg, op één toerental, dus geen idle-up 1 of 2 of andere ingewikkelde dingen, gewoon, net als een echte heli, draaien met de hap op hetzelfde toerental en wat rondvliegen :) .

    Groet, Jan.
     
  10. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hoi Jan
    duidelijk dat je een Graupner zender en Helicommand gebruikt.(graupner werkt met het zelfde systeem als JR/Spectrum)
    beiden heb ik helaas geen ervaring mee.
    Wat betreft de gas schuif moet dat idd gewoon mogelijk al zie ik het nut er niet van in en ik zou de voorkeur geven aan een schakelaar (Idl1) en gewoon in normal met je gasstick gas/pitch geven en vliegen en wil je toch een constant toerental dan schakelen naar Idl1 waar je met een Govenor mode werkt (kontronik heeft een perfecte govenor mode in zijn regelaar gebouwd) en een Flat gascurve (ze hebben niet voor niets voor heli's een heli programma geschreven in je zender) en dit bevorderd ook de softstart in je regelaar met het opstarten
    Schakelaars kan je normaliter ook een percentage aangeven net als een schuif (ook in je ATV menu)
    Wat betreft de Helicommand:
    deze is toch alleen voor stabilisatie van de rotor en tail rotor en heeft toch niets met gas te maken??
    maar nogmaals ik ben niet bekend met deze electronica als stabilisatie.
    Ik kan niet uit je profiel opmaken waar je woont en als dat redelijk dicht bij is wil ik je best helpen om uit dit probleem te komen.
    Maar ik zou gewoon het heli programma( denk ook een H1 programma ter aansturing van de tuimelschijf) in je zender gebruiken om de boel te programmeren en als dit naar behoren werkt dan de helicommand gaan in programmeren,en zou toch dit doen met een volle Lipo tenminste zo heb ik dat altijd gedaan.
    Ik denk toch dat het een zender probleem is en niet van de Kontronik wat dat is echt een regelaar die je denkbeeldig met 2 vingers in je neus kan programmeren.(en ik heb er wat geprogrammeerd)

    (ik lees net even terug,als je een servo aan je kan6 hangt en de schuif beweegt dan gaat de servo ook bewegen,en als je ook de stick beweegt,gebeurt er dan ook wat met je servo? zo ja dan is je stick en schuif gemixt en werken op het zelfde kanaal)

    met welke helicommand type en welke graupner type zender vlieg je?? dan kan ik proberen wat duidelijkheid te zoeken in deze 2 systemen

    S6
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  11. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Hallo.

    Inderdaad kan een schakelaar voor het gas ook, ik had ook nog geen vastomlijnd idee over wat het zou moeten worden als ik de heli eenmaal had ingevlogen. En ja, de Helicommand (is nog een oude 3A (maar wel nieuw, ik heb het hele zaakje nieuw gekocht maar er door omstandigheden drie jaar niks mee gedaan) doet inderdaad niks met het gas, maar omdat ik nu tot twee keer toe gedoe had met het programmeren van de Jive heb ik tijdelijk even alles losgekoppeld zodat ik met een basic setup kon kijken wat er mis is. En, zoals ik beide threads begon: het rare blijf ik vinden dat na de allereerste keer aansluiten van beide Jives het programmeren volledig goed en volgens het boekje, verloopt, maar als ik vervolgens de lipo afkoppel, de jumper weer plaats, en de lipo weer opnieuw aansluit, er niets meer gebeurd. Nou ja, er zit één verschil in de twee situaties: bij de eerste Jive werkte er helemaal niets meer, dat wil zeggen, ook geen bec-spanning op de ontvanger (Kontronik zegt dan ook dat deze Jive kapot was), bij de huidige Jive werkt de bec nu nog wel, hij armed alleen niet meer. Het is dus net alsof hij bij die eerste programmering iets "leert" waardoor hij de tweede keer niet meer initialiseert. Het enige wat ik me daarbij kan bedenken is die lipo op storage-spanning in plaats van volgeladen. En het feit dat Christophe dit ook schrijft geeft de burger weer wat moed. Momenteel heb ik effe weinig tijd, maar ik zal de lipo binnenkort even laden, en aansluiten, dan weet ik het zo. Werkt de zaak dan nog niet, dan wordt het lastiger. Want nogmaals (en ik wil niet zeuren en herhalen), hij krijgt zijn gassignaal gewoon van die kale schuifregelaar, nota bene dezelfde waarmee ik 'm de eerste keer wél kan programmeren.
    De laatste keer dat ik rc-heli vloog is twintig jaar geleden, maar dat was dus nog in de tijd dat je de luxe had van één heli, met vijf servo's en verder géén elektronische shit :) . By the way, m'n zender is een mc22, ook oud (en ook nieuw) maar wel origineel Hott, dus niet omgebouwd of aangepast of zo.

    Groet, Jan.
     
  12. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Etten-Leur
    Jan ,
    je moet eerst mode 1 proggen om de jive te laten weten wat gas max en min is .
    Misschien is je schuif niet helemaal lekker ??
    Een Jive initialiseert alleen maar met gas dicht !!
    Die endpoints bijwerken kan , maar moet niet ( ik heb het bij alle heli's met kontronik Jive's of Kosmiks erin nog nooit gedaan ) .
    Henk
     
  13. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Henk,Klopt wat je zegt,alleen als je in normal je stick beweegt(regelaar in softstart brengt) dan heb je zo'n deadpoint onderin je stick van een paar procent.
     
  14. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Ja, mode 1 programmeren is een heel goed idee, alleen, dat kan ik dus nu effe niet, en dat is het onderwerp van m'n vraag :) .
    En de schuif, ja, is volgens mij wel goed, is nieuw, op het servo display gaat hij netjes van -100% tot +100, en ook als ik er een servo op aansluit beweegt die servo zoals ik servo's al 25 jaar zie bewegen.
    Ik heb trouwens begrepen dat de Kontronik tijdens dat programmeren op het gassignaal zelf al een paar procent " loze slag" inbouwt, dat is zoals ik het bekijken kan dat "endpoints opzoeken" als je die loze slag er later weer uit wilt stellen. Ik heb overigens de minimale waarde van die schuif al verlaagd naar -125% en nog verder om op die manier zeker te weten dat de Jive geen gassignaal ontvangt bij het aansluiten, maar dat hielp niets. Dus, ik hoop van harte dat het die lipo-spanning zal blijken te zijn.

    Groet, Jan.
     
  15. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Uuuuhhhh mischien een stomme vraag:
    het servo kabeltje tussen regelaar en ontvanger.....zit deze op de regelaar op de "master"aansluiting of op de "slave"
    Als je de accu aansluit geeft led op de regelaar wel een seintje (blinkt,piept deze etc)
    Als je lipo accu op storage mode ligt en deze aansluit dan zijn neem ik aan de cellen boven de 2,7-3v per cel?(anders slaat ie in zijn veiligheid)
    je kan zelfs de regelaar programeren met een 4 cellen (ontvanger accuutje van 4,8V) zonder aangesloten vlieg accu,maar is niet raadzaam
    en lipo mode 9 MOET idd met een volle lipo gebeuren maar het hele inprogrammeren adviseert Kontronik met een volle accu
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  16. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Ja,de servokabel zit op de master. Bij de vorige Jive, waar ik alles al compleet had ingebouwd in de heli, zat er ook een kabel van de slave-uitgang naar de regelunit van de Helicommand, zoals voorgeschreven, met de signaalkabel uit het stekkertje gehaald, maar om alle bijzaken uit te sluiten had ik bij de tweede Jive alleen de masterkabel aangesloten.

    Als ik nu de lipo aansluit krijg ik geen geluid, en geen ledknipper, alleen de becspanning komt wel (ik zie op de zender de 5,6 volt ontvangerspanning), en toen ik bij een van de uitprobeerpogingen de Helicommand wel had aangesloten initialiseerde deze ook na het aansluiten van de lipo op de Jive, dus, alles werkt naar behoren, behalve de Jive zelf :) .

    Bij de eerste Jive had ik er ook een 4,8 volt ontvangeraccu in zitten, bij de tweede Jive ook deze weggelaten om de zaak zo overzichtelijk mogelijk te houden. Resultaat precies hetzelfde: eerste programmering prima, daarna niks meer.

    De lipo is 22,9 volt (3,8 volt per cel).

    Groet, Jan.
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Het is een moeilijk verhaal..........ik hoop dat er meer mensen mee lezen en je probleem op kunnen lossen want ik weet het zo ook even niet meer....(t zal toch niet dat deze 2e versie OOK kapot is)
    Ik zal dit topic even blijven volgen en hoop voor je dat t opgelost kan worden....tis een raar verhaal

    S6
    Jeroen
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Ik zou ook in eerste instantie de endpoints programmeren in de jive. Met een volgeladen accu lijkt me wellicht niet nodig daarvoor. Echter zou ik mode 4 ver achter me laten en mode 11 gaan gebruiken. Ik ben met mijn jives ook met mode 4 begonnen en er snel van af gestapt omdat het doeltoerental afhankelijk bleek te zijn van de accuspanning op het moment dat ie aangesloten werd. M.a.w. als je met een volle accu begint te vliegen is er niets merkbaar , maar ga je met een hal;f geladen accu (omdat je even gepauzeerd hebt en daarvoor de accu losgekoppeld had) starten dan is het doeltoerental opeens een stuk lager. Ik snap niet waarvoor deze mode ooit bedacht is, ik zie er geen enkel nut in. Verder zie ik ook geen reden voor de jive om niet te initialiseren dan dat het gaskanaal van de zender verkeerd staat.
    Probeeer mode 11 eens om te zien wat er daarmee gebeurt. Dan kan je gewoon met accu's op storage spanning werken. En anders mode 4 eens met een volle accu proberen.

    Groet steven.
     
  19. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Ja, ik vind het ook merkwaardig. Vooral de manier waarop: ik haal 't ding nieuw uit de doos, ga programmeren waarbij dit exact verloopt zoals het hoort, en vervolgens doet ie niets meer. Maar, twee keer achter elkaar precies hetzelfde, dat lijkt me toch erg sterk, daarom zoek ik de oorzaak bij mezelf, voorlopig is het enige wat ik bedenken kan het feit dat ik beide keren geprogrammeerd heb met een niet geladen lipo.

    Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de gang van zaken bij die eerste Jive wat raar vond. Ik geef toe, ik heb het ding gekocht in juli 2012, en pas 3,5 jaar later in gebruik genomen. Maar toch, wat er in feite is gebeurd is: je koopt een nieuwe Jive van 235 euro, sluit 'm aan, programmeert 'm, vervolgens doet ie niks meer, en dan zegt de fabrikant "ja, die is helemaal kapot, koop maar een nieuwe". Het ding heeft dus welgeteld twéé minuten gefunctioneerd. Kontronik zei er zelfs nog bij dat ze niet konden constateren wát er kapot was, alleen dat ie niet meer gerepareerd kon worden. Ik snap uiteraard dat het niet waarschijnlijk klinkt dat het ding 3,5 jaar na aankoop nooit gebruikt is, Kontronik zal wel denken "die vent heeft er 3,5 jaar mee gevlogen en wil nu effe een nieuwe scoren", en ik ben ook maar niet aan die discussie begonnen, maar nu de tweede precies hetzelfde doet, ga je toch wat denken. Maar goed, we zullen zien.

    Groet, Jan.
     
  20. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Zucht. Vriend Steven, ik kán momenteel niks proberen, want na het aansluiten van de lipo doet de Jive niks (behalve de bec-spanning doorlaten).

    Toch bedankt, groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina