MIG29 RCPowers - welke setup

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Leivere, 28 mrt 2016.

  1. Leivere

    Leivere

    Lid geworden:
    4 nov 2009
    Berichten:
    63
    Naast mijn standaard vliegtuigen vlieg al langer met meerdere modellen van RCPowers.
    De tekeningen heb ik altijd uitgeprint op A4-formaat.

    Om nu eens wat anders te doen heb ik de tekening van de MIG29-V3 uitgeprint op A3 formaat.

    Ik heb alle delen op dit moment uitgesneden uit 6mm depron en het wordt een aardige kist qua grootte.
    Alle depron ga ik bekleden met 1mm balsa om zo een strakker toestel te krijgen.

    Of het gaat lukken weet ik niet - is ook meer om een keer te proberen en te kijken hoe het resultaat is en of het überhaupt vliegend te krijgen is. :)
    foto's van vorderingen zal ik bij dit topic gaan plaatsen.

    Nu ben ik op zoek naar een juiste setup voor dit toestel.
    Mijn 'standaard' Mig heeft een gewicht van ongeveer 750gr. Inclusief setup/batterij etc.
    Dit toestel vlieg ik met een NTM Prop Drive 28-36 3000Kv/755W van Hobbyking.

    Heeft iemand ervaring met een grotere versie van RCPowers MIG29 of kan iemand mij informeren over een goede krachtige motor om op dit nieuwe toestel te plaatsen?

    Een optie zou mogelijk ook een (of 2) EDF's zijn maar hier heb ik helemaal geen ervaring mee.

    Ik hoor graag jullie suggesties.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      147,3 KB
      Weergaven:
      131
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    als het je om "strak" te doen is...
    geen balsa..

    pak 25 grams glasmat.
    of 18. maar des te dunner, de moeilijker.

    neem er een spoel carbon draad bij.
    en kleurstof, kun je de hars kleuren, zodat je geen verf nodig hebt.

    mijn mig 29 v4 heb ik zo opgebouwd.
    geen carbon stokken, alle sterkte komt uit de carbon draad en de glasmat.
    glassen als de onderdelen nog op tafel liggen.. scheelt heel veel vieze woorden.

    eenmaal goed gedaan, is het toestel stijver dan ooit. en het is "hard", niet zo besmettelijk.
    nadeel van balsa is het gewicht, lijm die je nodig hebt, en daarna moet je nog steeds verven.
    gewicht is bij deze toestellen een redelijk belangrijk punt.
    ga je teveel toevoegen, wordt het toestel een voetzoeker of stallt als een malloot.

    puntje van glasvezel is dan wel dat het nogal een knoeiboel kan worden met aanbrengen.
    en je moet in 1 keer goed werken..
    paar keer oefenen. en dan gaat het nog steeds wel eens mis ;-)
     
  3. Leivere

    Leivere

    Lid geworden:
    4 nov 2009
    Berichten:
    63
    Dank voor je antwoord. Ik ben echter al bijna klaar met het beplanken.
    Gebruik 1mm balsa. Inderdaad veel lijmnodig. Ik ben met 2e tube UHU Por bezig..
    is een experiment maar hoop dat het wel wil vliegen. wi
    Ik ga een NTM motor (750W)van HobbyKing gebruiken. Heb hier goede ervaring mee.
    Extra benieuwd omdat ik grotere maat heb gebruikt.
    Heb je foto van jouw toestel?
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Ipv por had je beter spuitlijm kunnen gebruiken (is quasi modo dezelfde lijm)
     
  5. Leivere

    Leivere

    Lid geworden:
    4 nov 2009
    Berichten:
    63
    Hoi Dries,
    Welke spuitlijm gebruik jij voor Depron?
    Mijn ervaring is dat de meeste lijmen depron aantasten.
    Spuitlijm zou idd wel veel handiger zijn.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    altijd opletten met spuitbussen.. de drijfgassen vreten depron ook op.
    ik hoor houtlijm nog wel eens.
    glitsa (verf) om het schuim "hard" te krijgen (en dat heb ik ook zien werken)
    om lijm dun erop te krijgen, kun je ook een spatel (of hoe heet zo'n ding) gebruiken (zoals men bij glasvezel ook gebruikt)

    [​IMG]
    Links is dus mijn Mig 29.

    Bij de mig is gewicht nogal een ding. alle vliegtuigen trouwens, maar omdat deze zo licht horen te zijn, valt het ook sneller op als er wat teveel aan hangt.
    voor deze versie (in de foto), had ik er eentje gebouwd die wat zwaarder was.. Die kwam, alles inclusief, op iets van 1000 gram. dacht zelfs iets erover.
    Ding was bij opgooien nogal een ramp, omdat hij zo ver doorzakte dat hij altijd net wel/net niet de grond raakte.
    snelheid moest er stevig inzitten, anders stallde hij.
    Ik heb hem dus overnieuw gebouwd, zonder verf en heb wat andere technieken gebruikt, en zit nu op 750 gram vliegklaar.
    ding is opeens heel makkelijk op te gooien. heel vergevingsgezind. en gaat als een speer als het gas erop gaat.

    niet vergeten.. 100 gram op een totaalgewicht van 1 kilo is toch al 10%..
     

Deel Deze Pagina