Trex-500DFC vol gas forward wind mee gaat dan oscileren ofzo.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door neet, 21 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan... de hoek is vermoedelijk anders, en aangezien je (als ik je goed begrijp) op dat moment nog rechtuit vliegt, is de belasting van de bladen heel anders, én er is geen cyclische actie....
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    ff mod mode aan:
    heren, haal die extreem lange tenen eens binnen.
    en doe andere schoenen aan, zodat je niet iedere teen te pakken hebt.

    de 2 die het betreffen, weten wie ik bedoel.

    mod mode uit.

    ontopic:
    wat voor club zit je bij?
    een beetje heli vlieger kan doorgaans het verschil wel horen tussen een blade fart, staartgain probleem of elevator gain probleem.

    blade farts hoor je doorgaans als er een beetje lekker aan de sticks wordt getrokken. meestal in een scherpere bocht, of aan het eind van een looping.

    staartgain probleem zou zich normaal de hele vlucht af en aan moeten openbaren.
    vaak op spontane stops en zo. wil je weten of dit het is? op het moment van de herrie lichtjes roer sturen.
    een hunt op de staart trekt zich dan vaak recht.

    elevator gain probleem merk je alleen als de heli helemaal volgas vooruit vliegt.
    dit is doorgaans maximaal 1 snelheid tov de wind eromheen, zoals eerder opgemerkt.
    al is dit tov de grond natuurlijk een ander verhaal.
    als je de heli volgas wegstuurt, en op de hoogste snelheid (volgas, rechte lijn, na 2 a 3 seconden) begint het geluid, is het vaak de elevator die overcorrigeert.
    let op, als jij 13 seconden rechtuit volgas vliegt, heb je dus 10 seconden (hoogste snelheid) dat geluid.
    vaak "dolfijnt" hij dan ook een beetje.
     
  3. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Klinkt logisch alleen 13 seconden hoogste snelheid rechte lijn? Dan is ie 3 a 400 meter verder en zie hem dan echt niet meer. Toch?
    Het "dolfijnen" ga ik op letten. Het gerammel komt overigens alleen voor vanaf redelijk harde wind, hoger dan 4 Bf open veld.

    Het gebeurd eigenlijk op deze manier: Ik vlieg zo ver mogelijk tegen de wind in, maak een scherpe draai en vlieg dan vol gas langs op ca 10 tot 20 meter hoogte schat ik.
    Op het moment dat hij zijn max snelheid heeft bereikt lijkt het alsof de mainrotorbladen gaan klapperen met een erg mechanisch geluid. Lijkt helemaal niet op "blade fart".

    De club heeft overigens heel weinig heli vliegers en al helemaal geen ervaring.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En blijft dat geluid zo, zolang je die snelheid houd? Of is het een kort moment in de passage?
     
  5. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Het is alleen aan het einde van de horizontale rit. Ik moet dan gas terug nemen en dan is het ook weg.
    Meteen daarna ga ik de bocht in en blijft het weg.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    als het echt puur in de horizontale rit zit, en aanhoud zolang jij niets doet, is het bijna zeker geen "blade fart"

    Dus dan zou het een gain kwestie moeten zijn.
    Staart, of kop.

    Meestal, als het de staart is die gaat "klapperen" (nette naam is hunten, snel heen en weer slaan), is dit een wat hoger geluid en zie je de staart ook enigszins heen en weer gaan. nerveus.
    De staartbladen draaien 7 tot 10 keer sneller dan de kop.
    Dit is natuurlijk gigantisch snel te testen. zet gewoon de gain in de zender een punt of 3 naar beneden.
    Niet meer, 3 is zat om dit soort dingen op te sporen.
    Doet ie het in de volgende vlucht nog steeds, is het iets anders.
    Vaak kun je de hunt ook oproepen door een hele snelle pirouette te draaien, en in 1 klap te stoppen. staat hij niet in 1 klap stil, blijft hij even door gaan met heen en weer slaan, moet er iets met de gain gebeuren.

    De kop zelf is dan eerder een lager geluid.
    zelfde effect als bij de staart.
    Gain omlaag, tot het weg is. als het weg is, moet hij verder natuurlijk ook goed blijven vliegen...
     
  7. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Ook duidelijk en ik ga het allemaal zeker proberen om uit te sluiten.
    Het weer zit alleen een beetje tegen. Tjonge wat een regen.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    vliegen met hoge snelheid kan problemen geven,

    > bij te veel pitch
    > te hoge gain
    > geen governor of verkeerd ingesteld governor

    maar idd heeft het niks te maken of je tegen de wind of met de wind mee vliegt,
    alleen is de heli met de wind mee heel snel verdwenen, en je doet misschien dan snel een stuurvout ??
    .. alles kan, iig succes

    Groet
    Uwe
     
  9. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Gisteravond met windkracht 4 3 accu's leeg gevlogen.
    Alle drie de potmeters een tikje teruggedraaid. Bleef nog steeds netjes stabiel (genoeg) en heb geen last meer gehad van het probleem.
    Ook geen dolfijnachtige taferelen of iets dergelijks.
    Hoop dat het de volgende keer nog zo blijft.
    Bedankt voor alle tips en vanavond ga ik een eitje bakken met een stuk fruit er in, tomaat ofzo.
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    Antwerpen
    Smakelijk! ;)
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tsjonge, wat een vervelende reacties naar een collega hobbyist die informatie geeft, wil helpen om een misverstand uit de weg wil ruimen, of die informatie nu correct is of niet. Reacties van dat niveau zouden ook bij mij stante pede resulteren in verwijdering uit mijn balboekje.

    Nog even los van hoe je met elkaar om gaat, de informatie van N.P.S. is buitengewoon correct, zoals Bert ook al aan gaf:
    Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2016
  12. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Vervelende reacties? Ik vond het wel gezellig met een gezonde dosis discussie en slappe hap. Niets mis mee.
    Gebeurd heel vaak en ik ken geen forum die anders is dan deze....Moet je is in de motorfora kijken voor de grap....
    Persoonlijk ben ik blij met alle informatie die ik gekregen heb en heb dat ook van harte aangenomen.
    Nogmaals bedankt allemaal.....
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu weet ik natuurlijk niet wat alle 3 de potmeters doen ;-)
    Ik heb jouw stabilisatie niet.

    Maar in principe hoeft alleen de gain een tikkie omlaag.
    de andere potmeters doen iets anders, meestal.
    Kan zijn dat je met die andere potmeters de heli weer rustig kunt krijgen.

    Aan de andere kant, goed is goed.
    Als jij het goed vind, moet je het ook lekker zo laten staan.
     
  14. neet

    neet

    Lid geworden:
    12 okt 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Amstelveen
    Gain swash, direct gain swash en de staart dynamiek.
    Van de direct gain swash ben ik er nog niet helemaal uit wat nou eigenlijk het voelbare effect is.
    Ik ga wat finetunen als ik weer op het veld ben.
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    Antwerpen
    de reactie van "u collega" was totaal naast de kwestie hé, het ging over oscillatie.

    Als we willen weten hoe de aarde draait en de wind waait, hoe groot de diameter van de maan is en waarom de kleur van de zee blauw lijkt en het water zout smaakt dan vragen we dat gewoon hoor.

    Als iemand een rechtstreekse vraag stelt geef hem dan rechtstreekse antoorden die een direct verband hebben met het bekomen can oplossingen en geen theorieën van het weer, wind en voor mij part het draaien van de aarde. lijkt me niet moeilijk.


    Maar zoals al gezegd het was een leuk en informatief draadje. :)

    einde discusie voor mij :)
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2016
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die termen zijn altijd hoogst verwarrend, en ik durf daar ook niet met 100% zekerheid wat van te zeggen.
    Hoogst waarschijnlijk zijn "gain" en "direct gain" gewoon leuk klinkende namen voor "I" en "P" zoals die in de meet en regeltechniek gebruikt worden.
    Waarbij in lekentermen "P" het gedeelte van de respons is, rechtstreeks vergelijkbaar met wat wij "rate" of "normal" noemen, en "I" het gedeelte van de respons wat wij "Heading Hold" zouden noemen.

    Maar dat is maar een gok, want niet alleen zijn de termen soms nogal verwarrend, fabrikanten van consumenten apparatuur weten er de meest mooie namen voor te verzinnen zoals sensitivity, delay, direct gain etc etc.....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je hiermee doelt op de reactie van N.P.S over wind., dan kun je er niet verder naast zitten:

    OP vroeg naar een verschijnsel, en relateerde dat aan de windrichting, en N.P.S. reageerde daar uiterst correct op, dat windrichting op dergelijke verschijnselen geen invloed KAN hebben.

    Neet zegt dat het nu over is na aanpassingen aan de instellingen, maar persoonlijk (niet naar bedoeld, neet...) geloof ik er weinig van, want het KAN domweg niet.

    Ergo: of er was niets meer of minder aan de hand dan een acoustisch effect, OF er is ergens een symptom bestreden van iets geheel anders.

    Maakt niet uit, als Neet tevreden is, dan is Neet tevreden, en daar gaat het om.

    Enige manier om dit soort dingen met zekerheid vast te stellen/op te lossen is een trillingsmeter met telemetrie zodat je daadwerkelijk kunt vaststellen DAT er iets gebeurt (of met een stopwatch het tijdstip van het fenomeen vast leggen, en dan het trillingslog van de FBL uitlezen en kijken of er dan daadwerkelijk iets gemeten word)....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    punt is een beetje dat je bij zo'n opmerking wel even de praktijk in de peiling moet hebben.
    Het klopt natuurlijk 100%.
    maar zonder onderbouwing waarom dit enige invloed op je probleem zou hebben, is de opmerking an sich niet relevant.
    punt is alleen dat je jezelf dan gaat verdiepen in de zeer omvangrijke achtergrond van de heli..

    daarnaast is het gewoon erg moeilijk (merk ik) om altijd correct te omschrijven hoe de zaken in de wind liggen.
    op het veld zie je in 2 tellen wat er aan de hand is. bij geschreven tekst moet je best ver doorvragen wil je een nuttig antwoord kunnen geven.
    zeker bij problemen zoals hier besproken.


    En Brutus, kan HEEL erg goed dat de aanpassing het probleem heeft verholpen.
    Jouw eigen Nostab heli's trekken de neus omhoog bij voorwaarts vliegen.
    een Estab corrigeert dit.
    Staat de gain van de estab op de elevator as te hoog, gaat de estab bij heftiger nose up ook extremer reageren. tot overcorrigeren aan toe.
    Ik heb dit al een paar keer op het veld zien gebeuren. en al die keren was er (in meer of mindere mate) een dolfijngedrag waarneembaar. bij alle keren ging het om zeer vlot voorwaarts vliegen, terwijl er bij rustiger vliegen niets aan de hand was.
    1 keer ging het zo agressief dat de heli rechtuit leek te vliegen. alleen aan de staart zag je dat er iets bijzonders aan de hand was.. Maar het geluid hoor je dan wel degelijk.
    Er gebeurt stiekem best wel iets als zo'n heli 3x per seconde de neus omhoog en omlaag gooit.

    windrichting heeft inderdaad geen effect op het fenomeen. ten opzichte van de heli zelf dan.
    maar, bij tegenwind (vanaf de grond gezien) jaag je de heli stiekem wel sneller tegen de grens aan.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    dolfijnen heeft idd ook wat te doen met verkeerde instellingen
    zo als ik die in post 28 al genoemd heb,
    hier speelt de verhouding gain en governor een grote rol,
    zij gaan tegen elkaar werken als het niet goed is, is het goed, doet iedereen zijn werk,

    met dat allemaal "of-topic" gedoe heb ik niet eens gezien, welke fbl je gebruikt ...
    van de potmeters gezien kan het een AR7200BX zijn.

    suc6 verder,
    Uwe
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.186
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt.... maar daar heeft de windrichting niks mee te maken....

    En daar zit hem nu juist de kneep: Neet zegt dat het bij wind mee gebeurt, en dan zou je dus juist minder snel de heli tegen zijn grens aan moeten jagen (niet dat dat uitmaakt voor Neet, want die gaat gewoon "vol gas" en dan jaag je de heli ongeacht de windrichting, zowiso tegen een grens aan (welke grens dat dan ook is).

    Mijn stelling was dan ook niet, dat verstelling van de E-stab geen effect zou hebben op de heli... Integendeel.... mijn stelling was, dat een eventueel oscilleren van de heli (wat heel goed uit de E-stab kan komen) volledig los MOET staan van het fenomeen wat Neet beschrijft, omdat Neet vasthoud aan dat het alleen bij wind mee gebeurt. En DUS niet uit de instellingen van de E-stab KAN komen. Dus twijfel ik, of er wel daadwerkelijk iets opgelost is, of beter gezegd, twijfel ik of er wel daadwerkelijk een problem was om mee te beginnen!
     

Deel Deze Pagina