Trex-500DFC vol gas forward wind mee gaat dan oscileren ofzo.

Het geluid is overigens heel anders dan dat ik bijna haaks de bocht door knal.
Dat kan... de hoek is vermoedelijk anders, en aangezien je (als ik je goed begrijp) op dat moment nog rechtuit vliegt, is de belasting van de bladen heel anders, én er is geen cyclische actie....
 
ff mod mode aan:
heren, haal die extreem lange tenen eens binnen.
en doe andere schoenen aan, zodat je niet iedere teen te pakken hebt.

de 2 die het betreffen, weten wie ik bedoel.

mod mode uit.

ontopic:
wat voor club zit je bij?
een beetje heli vlieger kan doorgaans het verschil wel horen tussen een blade fart, staartgain probleem of elevator gain probleem.

blade farts hoor je doorgaans als er een beetje lekker aan de sticks wordt getrokken. meestal in een scherpere bocht, of aan het eind van een looping.

staartgain probleem zou zich normaal de hele vlucht af en aan moeten openbaren.
vaak op spontane stops en zo. wil je weten of dit het is? op het moment van de herrie lichtjes roer sturen.
een hunt op de staart trekt zich dan vaak recht.

elevator gain probleem merk je alleen als de heli helemaal volgas vooruit vliegt.
dit is doorgaans maximaal 1 snelheid tov de wind eromheen, zoals eerder opgemerkt.
al is dit tov de grond natuurlijk een ander verhaal.
als je de heli volgas wegstuurt, en op de hoogste snelheid (volgas, rechte lijn, na 2 a 3 seconden) begint het geluid, is het vaak de elevator die overcorrigeert.
let op, als jij 13 seconden rechtuit volgas vliegt, heb je dus 10 seconden (hoogste snelheid) dat geluid.
vaak "dolfijnt" hij dan ook een beetje.
 
Klinkt logisch alleen 13 seconden hoogste snelheid rechte lijn? Dan is ie 3 a 400 meter verder en zie hem dan echt niet meer. Toch?
Het "dolfijnen" ga ik op letten. Het gerammel komt overigens alleen voor vanaf redelijk harde wind, hoger dan 4 Bf open veld.

Het gebeurd eigenlijk op deze manier: Ik vlieg zo ver mogelijk tegen de wind in, maak een scherpe draai en vlieg dan vol gas langs op ca 10 tot 20 meter hoogte schat ik.
Op het moment dat hij zijn max snelheid heeft bereikt lijkt het alsof de mainrotorbladen gaan klapperen met een erg mechanisch geluid. Lijkt helemaal niet op "blade fart".

De club heeft overigens heel weinig heli vliegers en al helemaal geen ervaring.
 
Op het moment dat hij zijn max snelheid heeft bereikt lijkt het alsof de mainrotorbladen gaan klapperen met een erg mechanisch geluid. Lijkt helemaal niet op "blade fart".
En blijft dat geluid zo, zolang je die snelheid houd? Of is het een kort moment in de passage?
 
Het is alleen aan het einde van de horizontale rit. Ik moet dan gas terug nemen en dan is het ook weg.
Meteen daarna ga ik de bocht in en blijft het weg.
 
als het echt puur in de horizontale rit zit, en aanhoud zolang jij niets doet, is het bijna zeker geen "blade fart"

Dus dan zou het een gain kwestie moeten zijn.
Staart, of kop.

Meestal, als het de staart is die gaat "klapperen" (nette naam is hunten, snel heen en weer slaan), is dit een wat hoger geluid en zie je de staart ook enigszins heen en weer gaan. nerveus.
De staartbladen draaien 7 tot 10 keer sneller dan de kop.
Dit is natuurlijk gigantisch snel te testen. zet gewoon de gain in de zender een punt of 3 naar beneden.
Niet meer, 3 is zat om dit soort dingen op te sporen.
Doet ie het in de volgende vlucht nog steeds, is het iets anders.
Vaak kun je de hunt ook oproepen door een hele snelle pirouette te draaien, en in 1 klap te stoppen. staat hij niet in 1 klap stil, blijft hij even door gaan met heen en weer slaan, moet er iets met de gain gebeuren.

De kop zelf is dan eerder een lager geluid.
zelfde effect als bij de staart.
Gain omlaag, tot het weg is. als het weg is, moet hij verder natuurlijk ook goed blijven vliegen...
 
Ook duidelijk en ik ga het allemaal zeker proberen om uit te sluiten.
Het weer zit alleen een beetje tegen. Tjonge wat een regen.
 
vliegen met hoge snelheid kan problemen geven,

> bij te veel pitch
> te hoge gain
> geen governor of verkeerd ingesteld governor

maar idd heeft het niks te maken of je tegen de wind of met de wind mee vliegt,
alleen is de heli met de wind mee heel snel verdwenen, en je doet misschien dan snel een stuurvout ??
.. alles kan, iig succes

Groet
Uwe
 
Gisteravond met windkracht 4 3 accu's leeg gevlogen.
Alle drie de potmeters een tikje teruggedraaid. Bleef nog steeds netjes stabiel (genoeg) en heb geen last meer gehad van het probleem.
Ook geen dolfijnachtige taferelen of iets dergelijks.
Hoop dat het de volgende keer nog zo blijft.
Bedankt voor alle tips en vanavond ga ik een eitje bakken met een stuk fruit er in, tomaat ofzo.
 
Tsjonge, wat een vervelende reacties naar een collega hobbyist die informatie geeft, wil helpen om een misverstand uit de weg wil ruimen, of die informatie nu correct is of niet. Reacties van dat niveau zouden ook bij mij stante pede resulteren in verwijdering uit mijn balboekje.

Nog even los van hoe je met elkaar om gaat, de informatie van N.P.S. is buitengewoon correct, zoals Bert ook al aan gaf:
Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind
 
Laatst bewerkt:
Vervelende reacties? Ik vond het wel gezellig met een gezonde dosis discussie en slappe hap. Niets mis mee.
Gebeurd heel vaak en ik ken geen forum die anders is dan deze....Moet je is in de motorfora kijken voor de grap....
Persoonlijk ben ik blij met alle informatie die ik gekregen heb en heb dat ook van harte aangenomen.
Nogmaals bedankt allemaal.....
 
Nu weet ik natuurlijk niet wat alle 3 de potmeters doen ;-)
Ik heb jouw stabilisatie niet.

Maar in principe hoeft alleen de gain een tikkie omlaag.
de andere potmeters doen iets anders, meestal.
Kan zijn dat je met die andere potmeters de heli weer rustig kunt krijgen.

Aan de andere kant, goed is goed.
Als jij het goed vind, moet je het ook lekker zo laten staan.
 
Gain swash, direct gain swash en de staart dynamiek.
Van de direct gain swash ben ik er nog niet helemaal uit wat nou eigenlijk het voelbare effect is.
Ik ga wat finetunen als ik weer op het veld ben.
 
Tsjonge, wat een vervelende reacties naar een collega hobbyist die informatie geeft, wil helpen om een misverstand uit de weg wil ruimen, of die informatie nu correct is of niet. Reacties van dat niveau zouden ook bij mij stante pede resulteren in verwijdering uit mijn balboekje.

Nog even los van hoe je met elkaar om gaat, de informatie van N.P.S. is buitengewoon correct, zoals Bert ook al aan gaf:
Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind
de reactie van "u collega" was totaal naast de kwestie hé, het ging over oscillatie.

Als we willen weten hoe de aarde draait en de wind waait, hoe groot de diameter van de maan is en waarom de kleur van de zee blauw lijkt en het water zout smaakt dan vragen we dat gewoon hoor.

Als iemand een rechtstreekse vraag stelt geef hem dan rechtstreekse antoorden die een direct verband hebben met het bekomen can oplossingen en geen theorieën van het weer, wind en voor mij part het draaien van de aarde. lijkt me niet moeilijk.


Maar zoals al gezegd het was een leuk en informatief draadje. :)

einde discusie voor mij :)
 
Laatst bewerkt:
Gain swash, direct gain swash en de staart dynamiek.
Van de direct gain swash ben ik er nog niet helemaal uit wat nou eigenlijk het voelbare effect is.

Die termen zijn altijd hoogst verwarrend, en ik durf daar ook niet met 100% zekerheid wat van te zeggen.
Hoogst waarschijnlijk zijn "gain" en "direct gain" gewoon leuk klinkende namen voor "I" en "P" zoals die in de meet en regeltechniek gebruikt worden.
Waarbij in lekentermen "P" het gedeelte van de respons is, rechtstreeks vergelijkbaar met wat wij "rate" of "normal" noemen, en "I" het gedeelte van de respons wat wij "Heading Hold" zouden noemen.

Maar dat is maar een gok, want niet alleen zijn de termen soms nogal verwarrend, fabrikanten van consumenten apparatuur weten er de meest mooie namen voor te verzinnen zoals sensitivity, delay, direct gain etc etc.....
 
de reactie van "u collega" was totaal naast de kwestie hé, het ging over oscillatie.
Als je hiermee doelt op de reactie van N.P.S over wind., dan kun je er niet verder naast zitten:

OP vroeg naar een verschijnsel, en relateerde dat aan de windrichting, en N.P.S. reageerde daar uiterst correct op, dat windrichting op dergelijke verschijnselen geen invloed KAN hebben.

Neet zegt dat het nu over is na aanpassingen aan de instellingen, maar persoonlijk (niet naar bedoeld, neet...) geloof ik er weinig van, want het KAN domweg niet.

Ergo: of er was niets meer of minder aan de hand dan een acoustisch effect, OF er is ergens een symptom bestreden van iets geheel anders.

Maakt niet uit, als Neet tevreden is, dan is Neet tevreden, en daar gaat het om.

Enige manier om dit soort dingen met zekerheid vast te stellen/op te lossen is een trillingsmeter met telemetrie zodat je daadwerkelijk kunt vaststellen DAT er iets gebeurt (of met een stopwatch het tijdstip van het fenomeen vast leggen, en dan het trillingslog van de FBL uitlezen en kijken of er dan daadwerkelijk iets gemeten word)....
 
punt is een beetje dat je bij zo'n opmerking wel even de praktijk in de peiling moet hebben.
Het klopt natuurlijk 100%.
maar zonder onderbouwing waarom dit enige invloed op je probleem zou hebben, is de opmerking an sich niet relevant.
punt is alleen dat je jezelf dan gaat verdiepen in de zeer omvangrijke achtergrond van de heli..

daarnaast is het gewoon erg moeilijk (merk ik) om altijd correct te omschrijven hoe de zaken in de wind liggen.
op het veld zie je in 2 tellen wat er aan de hand is. bij geschreven tekst moet je best ver doorvragen wil je een nuttig antwoord kunnen geven.
zeker bij problemen zoals hier besproken.


En Brutus, kan HEEL erg goed dat de aanpassing het probleem heeft verholpen.
Jouw eigen Nostab heli's trekken de neus omhoog bij voorwaarts vliegen.
een Estab corrigeert dit.
Staat de gain van de estab op de elevator as te hoog, gaat de estab bij heftiger nose up ook extremer reageren. tot overcorrigeren aan toe.
Ik heb dit al een paar keer op het veld zien gebeuren. en al die keren was er (in meer of mindere mate) een dolfijngedrag waarneembaar. bij alle keren ging het om zeer vlot voorwaarts vliegen, terwijl er bij rustiger vliegen niets aan de hand was.
1 keer ging het zo agressief dat de heli rechtuit leek te vliegen. alleen aan de staart zag je dat er iets bijzonders aan de hand was.. Maar het geluid hoor je dan wel degelijk.
Er gebeurt stiekem best wel iets als zo'n heli 3x per seconde de neus omhoog en omlaag gooit.

windrichting heeft inderdaad geen effect op het fenomeen. ten opzichte van de heli zelf dan.
maar, bij tegenwind (vanaf de grond gezien) jaag je de heli stiekem wel sneller tegen de grens aan.
 
dolfijnen heeft idd ook wat te doen met verkeerde instellingen
zo als ik die in post 28 al genoemd heb,
hier speelt de verhouding gain en governor een grote rol,
zij gaan tegen elkaar werken als het niet goed is, is het goed, doet iedereen zijn werk,

met dat allemaal "of-topic" gedoe heb ik niet eens gezien, welke fbl je gebruikt ...
van de potmeters gezien kan het een AR7200BX zijn.

suc6 verder,
Uwe
 
En Brutus, kan HEEL erg goed dat de aanpassing het probleem heeft verholpen.
Jouw eigen Nostab heli's trekken de neus omhoog bij voorwaarts vliegen.
een Estab corrigeert dit.

Dat klopt.... maar daar heeft de windrichting niks mee te maken....

windrichting heeft inderdaad geen effect op het fenomeen. ten opzichte van de heli zelf dan.
maar, bij tegenwind (vanaf de grond gezien) jaag je de heli stiekem wel sneller tegen de grens aan.

En daar zit hem nu juist de kneep: Neet zegt dat het bij wind mee gebeurt, en dan zou je dus juist minder snel de heli tegen zijn grens aan moeten jagen (niet dat dat uitmaakt voor Neet, want die gaat gewoon "vol gas" en dan jaag je de heli ongeacht de windrichting, zowiso tegen een grens aan (welke grens dat dan ook is).

Mijn stelling was dan ook niet, dat verstelling van de E-stab geen effect zou hebben op de heli... Integendeel.... mijn stelling was, dat een eventueel oscilleren van de heli (wat heel goed uit de E-stab kan komen) volledig los MOET staan van het fenomeen wat Neet beschrijft, omdat Neet vasthoud aan dat het alleen bij wind mee gebeurt. En DUS niet uit de instellingen van de E-stab KAN komen. Dus twijfel ik, of er wel daadwerkelijk iets opgelost is, of beter gezegd, twijfel ik of er wel daadwerkelijk een problem was om mee te beginnen!
 
Back
Top