Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Hengelo
    Ik ben geen elektrovlieger maar 500 meter wegvliegen is toch iets heel anders dan 200 meter hoog. Enkel tegen de wind in zal je veel power nodig hebben lijkt me, haaks op de wind of met de wind mee toch niet. Een Thermiekbel die voorbij komt zal je toch vaak dwars op de wind of met de wind mee "aanvliegen".
     
  2. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Uden
    Kleine update:
    Gisteren nog een keer met zwaarte punt bezig geweest. Gemeten met 3S 450mah Nano-tech (40 gram, tegen 76 gram van de 850mah), besloten om twee dingen te doen:
    - YGE regelaar 30A (heb vraag uitstaan om deze met 7,5V BEC geleverd te krijgen), weegt inclusief kabels 21 gram, versus de 56 gram van de Castle Creations. Deze regelaar is ook veel dunner, waardoor regelaar en lipo naast elkaar in de romp kunnen.
    - Neus inkorten met paar cm.

    En we hebben servoplankje gefreesd. Toch nog iets gedaan...
    Dat was het weer even.
     
  3. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik had recent ergens gelezen dat wanneer je bij de CC Edge Lite 50 de kabels inkort je zo rond de 40/45 gram kunt eindigen (moet even opzoeken waar ik het las).
    Verder volg ik dit draadje met spanning daar ik zelf ook voornemens ben om binnenkort de HV versie van de MKS 6100 te gaan gebruiken.


    **EDIT**

    Rectificatie, ik heb het gevonden;
    Het betrof de oude Ice Lite 50 en als je daar 50% van alle kabels afhaalde ging je van 48 gram naar 34 gram.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik wil dit topic absoluut niet kapen maar kan iemand uitleggen / bevestigen wat ik hier nu eigenlijk zie?
    Mits ik mij niet vergis is het zaak om de bovenkant met de onderkant te verbinden zodat eventuele krachten op de servo naar zowel boven als onderkant worden doorgegeven en zo worden verdeeld.
    In bovenstaande foto zit de servo in een houder aan de bovenhuid van de vleugel en aan de onderzijde zit er een stukje CFK welke de servo verbind aan de onderhuid?
    Dus als er een moment op de servo wordt uitgeoefend dan kan de servo zich als het ware ook afzetten tegen de onderkant.
     
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    als de bovenkant waar de servo aan vastzit meegeeft word dit door de onderkant opgevangen..
    Volgens mij de simpelste verklaring ?
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    OK, duidelijk. merci.
     
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Uden
    Heel gestaag vordert de assemblage. Tijdje geleden al besloten dat ik ook het systeem van Erik R. ga gebruiken. Vrij snel daarna lag er mooi gefreesd setje thuis. Vleugel is klaar (alleen nog dekseltjes vast plakken). Romp is nu ook kwestie van apparatuur erin zetten, kabel werk in orde maken en dan is het afstellen geblazen. Met beet geluk einde van deze week vliegklaar, zodat ik er op 17 sept op F5J wedstrijd mee kan vliegen.

    Heb toch nog een vraagje. Mijn BEC levert 5,5V. De Bluebird CB1005 servo's hebben officieel 6V nodig om te werken, daarom heb ik een Castle Creations CC BEC gekocht. Echter ik kom erachter dat ze het op 4,8V ook "gewoon" doen. Welke risico's loop ik als ik toch gewoon de BEC van de YGE gebruik (deze kan meer dan voldoende ampere's leveren) en ze dus op 5,5V laat werken.

    http://www.blue-bird-model.com/KAWATOMO/Servos/CB-1005HV.html

    Voordeel om BEC achterwege te laten is dat ik weer iets beter met zwaartepunt uitkom en weer 11 gram bespaar (anders ga ik op vliegklaar van ongeveer 1145gram uitkomen). Ook is het wat gedoe om BEC zo dicht mogelijk bij zwaartepunt vast te maken.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2016
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Marc, mooi hoor, maar zet je 17 sept in je agenda (F5J in Horst)
     
  9. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Uden
    Voor "de fun" had ik naar Blue-Bird zelf ook een email gestuurd met deze vraag. Binnen 15 minuten het volgende antwoord gekregen: "It is no problem to use at 5.5V. But please note that torque and speed at 5.5V will less than 6V".

    Kijk, dat is nog eens klantenservice en ook een antwoord om vrolijk van te worden.

    (@jve, bedankt voor reminder, had foute datum in mn hoofd zitten, datum al aangepast in mijn bericht.)
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Emmen
  11. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Uden
    Zondagochtend ben ik gaan vliegen. Niet zo windstil als ik gehoopt had. (Bijna 3bft). Mijn eerste bevindingen en losse gedachten spinsels daarbij.
    - zenuwen voor maiden niet nodig. Ding vliegt vanzelf...
    - stand cruise/thermiek/speed bijzonder goed te merken. In cruise hing ie stil in de lucht, bij speed begint Ultima meteen te lopen.
    - ballast bij 3bft is nodig (hoeveel is goede vraag).
    - zonder ballast in 30 sec naar 180 meter
    - 100 gram ballast in 30 sec naar 160 meter (beide vol gas). Mogelijk komt er toch te weinig punch uit het 450mah 65c turnigy lipo-tje. Nog wat test werk nodig. Aan de hand daarvan besluit ik wat te doen (Bv sls quantum). Ook ga ik nieuwe ballast staven maken die richting staart langer zijn dan richting neus, om zo gewichtstoename van dikkere lipo (die hopelijk voldoende punch leveren) te compenseren en zw-punt gelijk te houden. Mijn gedachte om 500 gram ballast staaf te maken (nu max 300), moet ik mogelijk laten varen, als blijkt dat aandrijfset dit niet trekt. Alternatief is (uitwisselbare) regelaar/prop combi. Want motor kan >400 watt leveren.
    - het was 9u in ochtend. ik dacht dat bij 2e vlucht thermiek aanwezig was.... Of deze was niet sterk of ik zat er niet goed in (waarschijnlijk combi van beide..), bleek toch achteraf goed voor dik 10min vliegen...
    - Ultima vliegt heel anders dan Supra...
    - landen moet ik opnieuw leren, circuit duurt veel langer qua tijd.. Mogelijk binnen komen op speed stand...
    - er valt veel te leren / combineren met dit vliegtuig, elk met z'n eigen uitwerking. Ik schat in dat er veel potentie in Ultima zit.
    - doordat ik draden voor richting te slap afgesteld heb, komt richtingsroer niet altijd op zelfde nulpunt uit. Scheelt 1mm, voor alsnog in vlucht niks van gemerkt.
    - motor start niet (goed). Ff uitzoeken waar dat aan ligt).

    Dat was het even. Super blij dat het goed gegaan is, wel nog werk aan de winkel.

    Vliegklaar gewicht is 1145gram.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2016
    funpeter7823, Lyckele, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik raad je aan om de 500 mAh Bolt HV eens te proberen. Een wereld van verschil met de 450 Turnigy´s, die bij mij sedert ik de Bolt´s heb nog slechts voor oefenvluchtjes worden gebruikt. De Bolt´s zullen ook de SLS-pakketten overtreffen (dit zie ik gebeuren bij de 850 pakketten die ik ook in gebruik heb). Gerd Giese heeft ook zeer goede testresultaten van de Bolt-pakketten gepubliceerd.
    Je hebt voor het laden wel een laadapparaat nodig dat kan laden tot 4,35 V per cel. Ik laad de pakketten zelf eerst op met een normale lader en hang ze daarna nog even aan een oude Scott Henion zelfbouwlader uit de lipo-begintijd (die tot 4,35V per cel in te stellen is).
    Mijn ervaring is dat ik met de Bolt´s ca 40 meter hoger kom in 30 sec. dan met de TGY 450´s.

    Dan meteen ook maar mijn ervaringen met de Ultima tot nu toe.
    De eerste inzet in Toldijk verliep nog niet zo overtuigend; in Frankrijk ging het al een stuk beter. De weersomstandigheden waren ook ideaal; ik heb de Ultima daar in alle vluchten ingezet. Ik lag de hele wedstrijd op fly-off koers totdat ik helaas in de voorlaatste vlucht een "absäufer" scoorde en dat was er 1 teveel na een eerdere op zaterdagmiddag. Er kwam daar een andere Ultima in de fly-off, alleen daarin liep het niet goed omdat er inmiddels veel wind stond en het model, geballast tot 1600 gram, absoluut niet meekwam.
    En dit komt overeen met de geluiden uit Slovenie: bij veel wind presteert de Ultima ook geballast niet geweldig.

    Omdat ik bij meer wind toch naar de Pike´s grijp, heb ik in mijn Ultima geen ballastvoorziening ingebouwd. Ik wilde er eerst een Tenshock 1020 met ME inzetten, doch verkoos uiteindelijk een Hyperion 2208 van 39 gram, die dan met ME en bekabeling 66 gram weegt. Regelaar is een Himodel Advance van 25A. Vlieggewicht is 1070 gram. Zwaartepunt op 118 mm.
    Bij de Intertour´s in Slowakije heb ik de Ultima ook in enkele vluchten kunnen inzetten; bij weinig wind vlieg je iedereen eruit. Je moet werkelijk lager starten dan de anderen om dat in resultaat om te zetten (en daar kan ik mij vaak nog moeilijk toe zetten als je tegen de Malciks, Rizners en Vostrels van deze wereld vliegt).
    Helaas heb ik het model in Dubnica beschadigd door een ongelukkig voorval met de tijdwaarneming; in de allereerste vlucht van de dag, bij nul wind, en nadat het laatst voor mij gelande model al 4 minuten aan de grond stond en een 1000-er zeker was, telde de tijdwaarneming opeens van 10 seconden af terwijl er in werkelijkheid nog 20 te vliegen waren. Dan sta je wel even raar te kijken. Snelheid ingezet en aan de grond geprikt, en daar kan de Ultima dus niet tegen. Romp tussen stabilo en richtingroer gebroken. Gelukkig een mooie breuk en simpel te repareren. Maar wel een lesje geleerd.

    Er valt overigens wel een groot succes voor de Ultima te melden: in de World Challenge (met 100 deelnemers) in Trnava (SK) behaalde R. Korber er de 2e plaats mee!

    Juun
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  14. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Uden
    Wat is veel wind?
     
  15. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    veel wind betekend bij mij dat ik te veel uien heb gegeten :stout:


    Ik denk dat de Ultima gezien gewicht leuk vliegt tot windkracht 3 daarboven verwacht ik dat de Pikes enz meer mogelijkheden bieden (afstanden vliegen en dergelijke).

    Maar uit eindelijk blijft het met laag durven starten, mee draaien in de thermiek tot (afstand/terugvliegsnelheid - te vliegen tijd == 1 a 2 sec )
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Emmen
    Ik lees inmiddels positieve berichten uit de VS. Wanneer je het zwaartepunt verder naar voren verlegt dan kun je ook met wind uit de voeten.

    Zelf wacht ik nog op de laatste inbouwbenodigdheden en dan kan de inbouw van mijn eigen Ultima starten. Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van deze kist.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het zal wel aan mij liggen (waar ik niet aan twijfel:rolleyes:) maar waarom willen jullie nu een kist die ontworpen is voor lichte omstandigheden en het in deze lichte omstandigheden,bijzonder goed schijnt te doen, persé ook vliegen wanneer de condities niet "licht" zijn ???
    Voor mij is dat zoiets als een Ferrari met een trekhaak uitrusten............. Dan kun je toch ook beter een VW een Skoda of een Renaultje nemen. (of om in F5J termen te blijven, een Pikeje, Maxaatje of Xplorer)
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wow....dat is nogal een statement Arno!
    Zulke topkisten onder de noemer VW of Skoda wegzetten......

    Om in jouw beeldspraak te blijven: Je rijdt je Ferrari niet zomaar een modderpad op maar als je onderweg een omverharde weg tegenkomt zal het wel eens nodig zijn. (Eenieder die 'Herr Klaus' wel eens op de Gerlitzen heeft ontmoet, en zijn 599 daar heeft zien staan, zal hem begrijpen)

    Als je je inzetgebied kan verbreden heb je geen 9 vliegtuigen nodig om voor elke m/s windverandering de juiste kist te hebben dus ik snap wel waarom ze dat willen.

    Mijn kritische noot is wel waarom je zo gruwelijk veel geld uit zou geven aan een kist die je maar zo sporadisch kan vliegen. Maar wellicht ben ik niet prestatie-gericht genoeg om daar in mee te gaan
     
    bobt vindt dit leuk.
  19. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Even op een hele andere voet. Als er geen nieuwe, al of niet met potentieel, kisten gekocht worden, zal de ontwikkeling snel tot stilstand komen. Soms moet je gewoon lef en vertrouwen hebben om top prijs voor een kist neer te leggen om de klasse verder te helpen. Met deze nieuwe, misschien wel te lichte, kisten wordt nu al veel ervaring opgedaan en je ziet dat de verschillende ontwerpers, bouwers enz hun lessen daaruit trekken.

    En om die alleen al vind ik het tof dat mensen als Peter, Marc, enz dit soort kisten kopen en daarmee de klasse laten ontwikkelen. Wel ff kleine notatie ik hoop dat het zo meteen niet net als F3J alleen nog maar op vliegtijd in honderdste van seconden de wedstrijd gewonnen wordt. Hoop dat de uitdaging en kunsten van starthoogtes blijvend grote invloed houden.

    Zo nu de regen buiten bewonderen :)
     
    soarer, jve en Justus vinden dit leuk.
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @Justus vergeet ff die Skoda ;); waar ik op doel is dat het in mijn optiek geen zin heeft een kist die ontwikkeld is voor lichte condities te gaan gebruiken als all-round kist. Voor de standaard condities zijn voorlopig de Pikes en consorten onverslaanbaar.

    @Blacquièrdinges het is inderdaad top dat er nieuwe spullen bijkomen maar dat is dan ook een kenmerk van het wedstrijdvliegen; de kisten van dit jaar zijn vlgd. jaar out of date :rolleyes:
    En wat jouw opmerking wat die hondersten betreft..... daar ben ik minder bang voor in deze opzet van F5J. Hondersten, handmatig klokken is sowieso onzinnig (reactietijden b.v.) Het blijft er uiteindelijk omgaan lager te starten als jouw concurrenten.
     

Deel Deze Pagina