Saito 91S olielek

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Luc Naafs, 19 aug 2016.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.336
    Locatie:
    Hell
    Ik zou zeggen; stuur één v/d moderators een berichtje om wat uitleg.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding voorop: niemand is beschermd.
    vind je de acties van de leiding discutabel (want dat vertel je), kun je contact opnemen met de grote baas, Robert.
    Als jouw posts continu worden verwijderd(volgens jouw idee), kun je inderdaad om opheldering vragen over het waarom.
    NIET in een post zoals hier. even via de pb.

    Standaard verwijder ik dergelijke vragen in een topic, omdat het doorgaans niets met het onderwerp van doen heeft.

    graag nu verder met het onderwerp van dit topic.
    als de TS het wil, kan ik het verhaal even helemaal opzuiveren..
    Volgende reacties over gebande personen, optreden van mij of rest van de leiding, schenenschoppen, worden verwijderd.
    Mag je in een pb aan mij sturen.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Onbekend
    Het onderwerp van dit topic is al lang losgelaten en de oplossing van het ,door de TS, gestelde probleem was 26 posts geleden al bekent.

    Groet,

    Arnoud.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de oplossing waalwijk was, dan was de oplossing inderdaad al een tijdje bekend ;-)
    maar, ik blijf wel benieuwd naar wat nu werkelijk mis was..
     
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    De definitieve oplossing voor het probleem was volgens mij toch het voorste lager vervangen door een goed exemplaar
    waardoor de motor niet meer lekt aan de voorzijde en daarmee was het lekken van olie op de romp opgeheven.
     
  6. Luc Naafs

    Luc Naafs

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Waddinxveen,Zuid Holland
    Allereerst wil ik alle kundige en goed geïnformeerde individuen met blijkend verstand van zaken bedanken voor alle uitleg die er is gegeven. Helaas heb ik door tijdgebrek nog niet alles aandachtig kunnen doornemen, wel globaal. Ik had niet gedacht dat mijn post zoveel ophef zou veroorzaken over wat nu juist/niet juist is wat betreft de werking van viertakt motoren en theorieën die daarmee gepaard gaan. Hier kan ik ook niet over oordelen, want ik heb er simpelweg niet zo bijzonder veel verstand van.

    Met de fietspomptest heb ik een handpompje genomen en deze aangesloten op het carternippel. Druk opbouwen gebeurde niet. Alle lucht stroomde direct zichtbaar (oliebelletjes) en ook hoorbaar weg vanuit het voorste lager. Experimenteren met verschillende zuigerstanden en bijbehorende klepstanden maakte geen verschil; de lucht vloeide meteen weg. Ik kan mij vinden in de theorie dat er geen lager volledig lekdicht is. Waar ik mij minder in kan vinden is een lager dat binnen een paar minuten de hele kist heeft ondergebaggerd. Zeker in de wetenschap dat dit niet het geval is bij de drie andere viertaktmotoren die ik regelmatig in gebruik heb, waaronder 2 Saito's en 1 O.S.

    Over de opmerking dat de motor slecht/minder goed zou lopen dan zou moeten kan ik het volgende kwijt: ik heb werkelijk geen slecht woord over voor de prestaties van deze Saito 91S.
    Iedere start is na een paar slagen primen en 1 draai tegen de spinner direct succesvol. Nooit behoef ik een startmotor te gebruiken of te kloten zoals ik andere mensen wel eens zie doen op het veld. Motor slaat nooit af, heeft een goede gasresponse en doet simpelweg wat ik wil bij een redelijk verbruik.
    Het enige wat mij tegenstaat is de naar mijn mening buitensporige hoeveelheid smerigheid die ik erbij krijg. De video vertekent de werkelijkheid wellicht enigszins . Als ik binnenkort naar Waalwijk ga neem ik een origineel lager mee terug. Als dat het probleem niet oplost gaan we weer verder kijken.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik kan alleen nog maar zeggen: heb je een foto van deze "buitensporige hoeveelheid bagger"?

    Wie weet zeggen wij wel "maak je je daar druk om?" (denk het niet, gezien je ervaringen met andere motoren).

    Ik weet een ding: als een motor nieuw is, hoort hij niet te lekken. Als de lagers vervangen zijn VOOR ze slecht worden, is de passing tussen as en lagerhuis (de belangrijkste afdichting) nog goed, dan ook niet.
    Als de motor ooit een keer gedraaid heft met slechte lagers, is deze passing verkloot, en zal alleen een 2RS lager nog enigszins helpen, en zelfs dat maar tijdelijk....
     

Deel Deze Pagina