Bouwverslag R-E-S vleugels

Discussie in 'F3-RES' gestart door Ariel, 30 sep 2016.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoogste tijd voor het toelichten van een aantal ontwerpcriteria en mijn randvoorwaarden betreffende de RESuprois vleugel enz.


    1. Waarom wil ik deze vleugel sterker bouwen dan bij de standaard Surprois?
    - Het vleugelprofiel, BC70 heeft minder weerstand als het Clark Y profiel van de standaard Surprois en kan daarom sneller vliegen.
    Bij stevig opvangen uit een duikvlucht met hoger snelheid mag de vleugel niet breken.
    Ook moet de constructie flutter voorkomen en uiteraard de maximale liftkrachten tijdens de hoogstart overleven.

    2. Wat wil ik met de Suprois bereiken?
    - Een breed inzetbaar toestel, clubzwever, R-E-S toestel, hellingzwever en kunstvluchtzwever.

    3. Hoe ik dat doe?
    - Door de modulaire opbouw kunnen verschillende vleugels op dezelfde romp worden bevestigt, ook stabilo met hoogteroer en kielvlak zijn uitwisselbaar.

    4. Wat als de RESuprois vleugel te zwaar wordt?
    - Dan heeft de concurrentie bij de R-E-S wedstrijden voordeel, haha.

    Johannes
     
    serge pot, aurectar, DirkSchipper en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    16 gr epoxy is niet veel, zal zeker zijn gewicht in sterkte waard zijn, je besparing van 42 gr op de liggers heeft het voordeel dat gewicht en sterkte zich naar de wortel verplaatst, daar waar het nodig is, dus ben het na je toelichting volledig met je eens :thumbsup:
     
    Ariel, serge pot en aurectar vinden dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Hellingzwever, kunstvluchtzwever.
    Als ik het goed begrijp zit dan een rolroermodule ook in de pijplijn.

    Mvg,
    Aurectar
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Inderdaad, volgend jaar bouwen wij een vleugel met rolroer en welfkleppen.

    Johannes
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Alle neuslijsten zitten op hun plek.
    [​IMG]

    Met een houtschaaf het overtollige materiaal verwijderen.
    [​IMG]


    De achterlijst (onder) moet ook nog bewerkt worden. Ook dat gaat perfect en snel met de houtschaaf.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het gat voor de remklep servo aftekenen en uitzagen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    De remkleppen worden niet uit één stuk balsa gemakt, maar het wordt een sandwich van balsa 1mm, triplex 0,8mm en balsa 1mm. Dit is natuurlijk extra gewicht, maar zo heb ik wel een stevig plaatje en dat wil ik graag.
    [​IMG] [​IMG]



    Beide remkleppen zijn precies even groot en passen klem in de uitsparing van de vleugel. Na het in profiel schuren worden de kleppen kleiner gemaakt zodat ze soepel kunnen openen en sluiten.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Huibert, ramses, serge pot en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een heerlijk bouwverslag Johannes :thumbsup:
    Prachtig al dat houtwerk, strak gebouwd hoor, ik geniet :yes:

    Groeten, Ralf
     
    Ariel, Helikapoter en Berrie vinden dit leuk.
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het zal wel aan mij liggen (waar ik niet aan twijfel:rolleyes:) maar je construeert een vleugel zo oer-degelijk en gaat dan voor een balsa neuslijst :weetnie:. Daar had ik toch minimaal een grenen of vuren stootrandje verwacht (een 5 x 2'tje o.i.d.)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Een stevige neuslijst, met die gedachte was ik ook aan het spelen. Doch heb ik voor een balsa neuslijst gekozen, wel van harde kwaliteit.
    Het grote voordeel van balsa is, dat het makkelijker in profiel te schuren gaat.

    Overgang tussen twee verschillende houtsoorten en hardheiden is met schuren moeilijk profiel getrouw te krijgen. (voor mij althans)
    Daarom heb ik zoals je hebt kunnen zien de grenen hoofdligger van een dun laagje balsa voorzien, zodat het schuren makkelijker gaat.

    Johannes
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Uitstekend bouwverslag en met name de toelichting wat betreft bouwkeuzes is verhelderend. Mijn complimenten, Johannes.
     
    Ariel vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.953
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    :thumbsup: Geweldig hoe je alles in beeld brengt, volg je helemaal met je opmerking hardhout naast balsa schuren, krijg je nooit perfect strak .
     
    Ariel vindt dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Zeker als het de overgang van indekking naar neuslijst betreft.
    Het ziet er goed uit.:koud:

    Mvg,
    J-J
     
    Ariel vindt dit leuk.
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik bedoelde eerst de balsa neuslijst zoals je die nu ook hebt en daarvoor nog een keer een grenen latje ......
    Is toch niet zo heel erg moeilijk en zo'n 2 mm dik hardhouten lijstje vangt heel wat tikken op :cool:
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Je hebt helemaal gelijk, hoe sterker de neuslijst, hoe hardere tikken deze kan opvangen.

    En nu de praktijk.
    Als referentie heb ik de standaard Surprois vleugel die al zeer veel heeft meegemaakt.
    Vele starts en landingen van lichte tot zware crash. Zowel in de bergen als op het vlakke land. Wat blijkt? De Balsa neuslijst ziet er nog gaaf uit zonder deuken.
    Naja, als ik met de vleugel een paaltje ram, is het natuurlijk afgelopen met de neuslijst, maar ook met een 2mm dik hardhouten lijstje.

    Daarom zie ik geen noodzaak om de neuslijst van hardhout te maken.
    Neemt niet weg dat ik deze discussie zeer interessant vind, verschillende inzichten.

    Johannes
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Welke lijmsoort heb je gebruikt voor de neuslijst?

    Ik heb vaak ruzie met schuren van de lijmnaad.
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Justus, ik heb witte houtlijm gebruikt voor de neuslijst.

    Jij bent niet de enigste die vaak ruzie met schuren van de lijmnaad heeft.

    Witte houtlijm is lastig te schuren.
    Misschien heb je het wel eens gelezen, er zijn modelbouwers die kopen daarom titebond voor het lijmen van Balsahout.
    Volgens deze modelbouwers kan je titebond prima schuren.

    Uiteraard heb ik deze lijm ook gekocht en daarmee geëxperimenteerd.
    De lijmverbindingen zijn uitstekend en voldoen ruimschoots aan mijn verwachtingen.
    Maar het schuren gaat niet volgens mijn wensen.
    Vaak gebruik ik metalen vlakstukken voor het aandrukken van de lijmverbinding. Helaas gaat metaal en titebond niet goed samen, het metaal begint direct te roesten.
    Dus in mijn werkplaats zal je deze lijm niet meer vinden.

    Het schuren van witte houtlijm heb ik volledig onder controle. Graag wil ik laten zien hoe ik het doe.
    Natuurlijk is geduld voor nodig. Neem de tijd, dan zal je zeer tevreden zijn over het eindresultaat.

    Hier een proef.
    Twee strookjes balsahout 1,5mm dik heb ik aan elkaar gelijmd met ruime hoeveelheid witte houtlijm.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Na het uitharden is het water verdwenen en de lijmrups flink gekrompen.
    Maar als je gaat schuren kom je de harde lijmlaag tegen.
    Het verschil in hardheid tussen het hout en de lijmlaag is het probleem.
    Als het lukt de harde lijmlaag zacht te maken gaat het schuren ineens wel goed.
    [​IMG]

    Het zacht maken van de lijm doe ik simpel met een beetje water. Niet teveel!
    Klein stukje nat maken en direct met lichte druk schuren. De lijm laat zich niet echt schuren, hij wordt week en komt in kleine bolletjes los van het hout. Werk secuur met het water, alleen de lijm nat maken. Als teveel hout nat wordt zal de lijmverbinding uiteindelijk minder sterk worden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes


     
    ramses, A B, reing en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ga een nieuw richtingroer voor de Twin maken en dit meteen in de praktijk brengen....bedankt!
     
    Ariel en Lyckele vinden dit leuk.
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Nog even een aanvulling op mijn verhaal betreffende werken met witte houtlijm.
    De uitdaging is, niet meer lijm op het werkstuk aan brengen dan noodzakelijk is voor een goede hechting.
    Dat lukt uiteraard niet altijd en in de meeste gevallen mag de lijm zonder meer blijven zitten.
    Voor het aanbrengen van de lijm op mijn neuslijst gebruikte ik een lijmroller. Dat gaat snel en met een beetje oefening krijg je een perfecte lijmlaag op het hout, niet teveel en niet te weinig.
    Dus heb ik later met schuren geen probleem met de lijmnaad.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Johannes
     
    bgo, ramses, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    De remkleppen servos worden met twee aluminium houders in de vleugel bevestigt.
    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses en Lyckele vinden dit leuk.
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Utrecht
    Is dat niet een beetje overkill. Twee servo houders die niet zouden misstaan in een "5 meter full carbon super DS kist" in een 2 meter houten RES-kist met een tiny HS-40 erin ...? :eek::rolleyes:;)
     
  20. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Overkill? Dat is het, maar wel heeeeel mooi! :koud:
     
    A B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina