El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door Alex Hoekstra, 3 nov 2016.

  1. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Peter,

    Nationaal waarschijnlijk wel 1 of 2. Internationaal waarschijnlijk niet. Ik heb een hekel aan meerdaagse wedstrijden.
    We kunnen sowieso binnen kort wel eens een keer een vergelijks treffen houden tussen de Ultima en de El Niño.
     
  2. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ziet er mooi uit. Ben erg benieuwd hoe het in praktijk gaat doen. De specs beloven veel goeds.

    Alex mooi mooi mooi!!!
     
    airplanesandme vindt dit leuk.
  3. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    Sluit me helemaal aan bij de oh's en ah's, mooie kist en ik hoef maar kort de grens over :cool:

    Volgens mij was in Nijverdal het rompje al te bewonderen. Lekker kort neusje voor een simpele en vooral logische montage. Na de nose-jobs van mijn Xplorers een verademing. En de ST Dbox kan ik met een blik op ons veld (heideachtig ipv een boeren biljartlaken) alleen maar toejuichen. Liever een strakke neuslijst op een wat "zwaardere" (ahum) kist dan een gehavende.

    Zou je wat meer kunnen vertellen over je bouwwijze / je overwegingen. Altijd interessant!
    Ik veronderstel een volkern vleugel met XPS of rohacell kern?
    Aandrijving van de kleppen via traditionele kruis ipv LDS? Bekabeling al in de vleugel? Ballast voorzien in de romp? Etc. Je zal er vast meer wetenswaardigheden hebben dan ik kan verzinnen.

    :friends: Succes met dit avontuur!

    Groet

    Johnny
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Johnny,

    Vleugel is een schalen vleugel. Ik heb de ervaring met vol kern vleugels dat ze na korte tijd erg bobbelig worden (sinaasappel structuur) en liggers beginnen af te tekenen. Dit gaat zwaar ten koste van de glijhoek. Met een tapeje op de voorlijst is dit net zo sterk of zelfs sterker dan een volkern.
    Voor LDS is de vleugel simpelweg te dun ook omdat er nog een knik in het profiel zit waardoor de kleppen nog dunner worden. Bekabeling word bijgeleverd maar de soldering bij de wortel moet zelf nog gedaan worden. Ballast kamer word bijgeleverd. ballast in lollypop vorm.
    Komende week zal ik wel wat meer detail foto's plaatsen.
     
    soarer vindt dit leuk.
  5. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    Kijk, daar verras je me dan weer mee. :koud: D8 weer es naar de bekende weg te vragen.

    Graag!

    Johnny
     
  6. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    274
    Locatie:
    oost Gelderland
    Hallo Alex,

    Ik vind het fantastisch dat er in Nederland zoiets wordt ontwikkeld. Lof daarvoor!

    Je schrijft :"...er nog een knik in het profiel zit..." Bedoel je daarmee dat bij verschillende klep-standen enerzijds de bovenkant vloeiend doorloopt en anderzijds de onderkant? Om daarmee de weerstand zo laag mogelijk te houden en een zo lang mogelijke aanstroming te bewerkstelligen?

    Johan
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Precies.
     
  8. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Alex,
    Doe je dat rekenen zelf, zit je in het beroep? of doe je beroep op een universiteit?
    Ik vraag me af hoe dat gaat met de Pike's, de Xplorer'", nu de Ultima's.
    Jij bent de eerste die daar zelf dichtbij lijkt te staan.
    Indien dat zo is zou ik het wel graag eens hebben over de al dan niet realistische verwachting om met zo'n low-speed optimized profielen, bij wat meer wind te vlegen.
    Sommige designers zeggen dat een allround profiel niet bestaat.
    Dank
    Patrick
     
  9. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Patrick,

    Mijn beroep is modelvliegtuigen bouwen.
    Er zijn programma's te downloaden zoals XFLR5 en Profili die dat voor je doen. Moet je wel de nodige duizenden uren aan besteden om goed met deze programma's te kunnen werken, leren om polaires te interpreteren, ervaring opbouwen met welke veranderingen je een profiel kunt verbeteren, Die profielen, bij de EL Niño zijn dat er 11stuks over de gehele vleugel, weer goed samen te laten werken om iets echts goed te ontwikkelen.
    Low speed geoptimaliseerde profielen bij meer wind vliegen is geen enkel probleem. Het verschil tussen een F5J en F3J is dat je bij F5J niet met snelheden van 150km/u plus hebt te maken. Een f3J start met een F5J profiel zou daar dus aan hoogte inboeten simpel weg omdat bij hoger Reynold getallen de weerstand hoger is. Het voordeel van een F5J profiel is weer dat de weerstand bij de normale vliegsnelheden lager is en je daar door dus een iets betere glijhoek krijgt maar ook dat het model een stuk makkelijker versnelt naar iets hogere snelheden (drukken tegen de wind). En je kunt het model veel lichter vliegen. Het komt er dus op neer dat je minder consessies hoeft te doen.

    Vladimir laat zijn kisten vooral door topvliegers als Joe Wurts berekenen.
    De Pike profielen zijn door een duitser ontwikkeld.
    Nan weet ik zo niet.
    De Ultima profielen komen van Marc Pujol(meen ik van Arno gehoord te hebben).
    Overigens zet ik bij Marc Pujol wel een vraagteken. Kort geleden had hij op ami forum een draadje over het ontwikkelen van de optimale F5J kist. De waardes die hij daar noemde met 3 % welving en wel 5° instelhoek verschil geven mij het idee dat hij niet echt weet waar hij mee bezig is.
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    inmiddels 7vd10 verkocht waaronder 1 onder voorbehoud.
     
  11. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @Alex gaan dus als "warme" broodjes over de toonbank. :koud:
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Emmen
    Gaan we zeker binnenkort doen @Alex Hoekstra, we moeten wel een veld vinden met een tribune. Ik heb al diverse verzoeken om erbij aanwezig te kunnen zijn. Ze verwachten blijkbaar een leuke happening ;).
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    dat zou natuurlijk pas echt interessant worden wanneer je daar ook nog een Pike en een Xplorer bij los laat ..........
     
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Je mag ook komen Arno.......
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  15. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Alex,
    Dank je voor de eerste uitleg.:koud:
    Dwz dat jij van je toestel alle mogelijke plotjes en analyses hebtt
    Misschien wil je er straks wel enkele sharen.

    Belangrijke veronderstelling die ik maak:
    Indien een kist van 1kg bij een windsterkte van zeg 10m/s moet naar huis komen, en ze wil dat onder dezelfde glijhoek doen als een kist van 2kg, dan moet de overall drag half zo groot zijn als bij die van 2kg.
    Juist?

    Dat zouden we dan in de Cl vs Cd grafiekjes dan toch direct moeten zien?
    Patrick
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Patrick,

    Het is me helaas nog niet gelukt om profielen te ontwerpen die 50% minder weerstand hebben. Doordat de profielen van de El Niño flink dunner zijn dan de huidige F3J profielen en deze voor kleinere RE getallen geoptimaliseerd zijn is een (naar schatting) 10 tot 15 % wel te halen in de lagere CL waarden. Aangezien het model maar de helft weegt kan er gemiddeld met veel lagere CL waarden gevlogen worden dus daar waar de weerstand minder is.
    Verder is dit model zo'n 10 % slanker waardoor de geïnduceerde weerstand veel lager is. Verder is de romp behoorlijk geminimaliseerd en zo ook de staartvlakken.
    Het grootste voordeel van een licht model is dat het veel sneller stijgt dus kun je je terug reis naar het veld met een grotere hoogte aanvangen. Verder pakt het wat gemakkelijker thermiek op lage hoogtes.
    Verder zou ik ook zeker niet zonder ballast vliegen bij een windsterkte van 10 meter per sec. Dit is al boven de FAI limit.

    Plotjes word wat lastig aangezien dat ik alles op een oude Windows XP computer doe die niet eens meer een geldige virus scanner heeft. Die PC zet ik zo min mogelijk online. Het lastige is dat deze programma's niet voor MAC gemaakt zijn waar ik verder alles mee doe.
     
    s.edg vindt dit leuk.
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Waar teken je verder mee? Heb autocad op de mac. Wilde gaan overstappen op solidworks. Echter dat is er niet voor Mac geloof ik. Tikkie off-topic, maar hoe gaat zo'n project als dit in zn werk? Interessant man dit.
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Met een potlood.
    Het cad werk laat ik doen
     
    Lyckele en J.B vinden dit leuk.
  19. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha ja dat kan ook
     

Deel Deze Pagina