Ik vind 0,4 m/s voor een van de eerste vluchten met een kist helemaal niet verkeerd. Ik heb helemaal niet gezegd of gesuggereerd dat het misschien niet beter zou kunnen ... Er zijn genoeg kisten die (al geoptimaliseerd) veel sneller dalen (en daarmee wordt ook best leuk gevlogen).
Vandaag nog even van het mooie weer kunnen genieten. Omdat de wind iets minder was dan de laatste keer haalde ik mooi het plafond van 200 meter net niet. Het was vooral glijden,waarbij je soms in cruise moest vliegen, soms in neutraal. Ben tevreden over de starthoogte, ga mij nu richten op het landen. Ik merk dat het landen echt anders gaat dan bij een Perfection. Ik denk dat de kleppen te laag staan bij een volle uitslag. Ook gaat de neus wat omhoog tijdens het activeren van de kraaiestand. In de tweede vlucht heb ik de rolroeruitslag naar boven al teruggedraaid. @MarcS73 , kun jij iets vertellen hoe jij de kist hebt afgesteld in de landing ? Nog een plaatje en wat data :
Ik ga er vanuit dat je de kraaiestand traploos kunt regelen, dus niet een schakelaar. Flaps naar beneden kan NOOIT teveel (meer dan 90 gr. is minder naar beneden!). Rolroeren zou ik ook weer terugbrengen naar de geadviseerde uitslag. Als de neus wat omhoog gaat bij het uittrekken van de flaps is de compensatie op hoogte te klein. Als het echt alleen tijdens het uittrekken een 'probleem' is, en niet als alles eenmaal vol is uitgeslagen, dan zou ik de flap- en rolroerservo's iets vertraagd laten lopen, en het hoogte roer niet. Dan krijgt hij tijden het uittrekken iets meer down, maar de eindstand is exact gelijk aan hoe het nu is.
Ik gebruik altijd een mixer met 2 percentages. In de eerste helft van het trekken van de flaps gaat de mixing van down snel, bij de tweede helft wordt de uitslag nog maar een beetje meer. Dit omdat het up-moment in het eerste deel van de flap uitslag (vrijwel altijd) groter is dan in het 2e deel.
Ik heb een curve op die hoogte compensatie precies volgens wat Rick ook zegt. Op de eerste 1/3de van de slag (van butterfly) heb ik al 2/3de van de totale compensatie
Ik laat mijn flaps ook zo ver mogelijk naar beneden als mogelijk (volgens mij iets van 85graden). Ailerons 10mm omhoog (even uit mn hoofd, ik zou het kunnen nameten) en idd down bijmixen. Voor ik aan mijn landingscircuit begin zet ik eerst speed stand in. Twee redenen voor; vliegtuig is langzamer dan de Supra en anders kom ik tijd te kort om binnen te komen en ten tweede, als ik cruise/thermiek stand in heb staan, komen de flaps zo ver naar beneden dat ze aan lopen...
Dan moet je de uitslag begrenzen. Op mijn MPX 4000 kan ik voor elke servo, voor beide uiterste standen, bepalen hoeveel % niet overschreden mag worden. Ik neem daar altijd de mechanische grens voor. Als de servo tijdens instellen niet meer 'stil' wordt als een uitslag wordt aangehouden, is het te ver ...
@ Dirk 1 ik heb zo het vermoeden dat je Peter niet hoeft uit te leggen hoe butterfly werkt en hoe je butterfly moet afstellen @ Dirk 2 zelf speel ik ook nog wel eens met butterfly en een veelgemaakte fout is de ailerons te ver up. Bij de Xplorer heb ik slechts 7-8 mm up. Reden is dat bij teveel up, de kist de neiging heeft de neus op te tillen wanneer je de butterfly-stand weer sluit. Voor het overige is het percentage flaps afhankelijk van je kist en de snelheid waarmee je gewent bent aan te vliegen. Op Peters opmerking kan ik dan ook slechts zeggen dat de Ultima misschien wel erg langzaam is bij het aanvliegen. Dat vond ik ook al een issue bij de Xplorer. Bij dit toestel heb ik mij aangewend om altijd aan te vliegen in de speed-strecke stand. De snelvliegstand dus en dat lukt gelukkig zonder er gefaseerd down in te mixen...... dat is bij mij nu dus ook de enige vliegfase waarin de butterfly aktief is (om foutjes te vermijden )
Alle reacties worden gewaardeerd hoor. Is het niet voor mij nuttig,dan misschien wel voor een ander. Daarnaast is het goed mogelijk dat ik een vorm van tunnelvisie ontwikkeling. Ook kopieer ik al 6 jaar dezelfde programma in mijn zender. Ik heb soms echt geen idee meer waarom bepaalde keuzes in het verleden gemaakt zijn. Een frisse wind of kritische noot is dan wel wenselijk. Het probleem is idd zoals Arno het beschrijft. De Ultima vliegt gewoon erg langzaam in de landing, veel langzamer dan ik gewend ben. Ik ga het verder proberen met de rolroeren minder ver omhoog en bovengenoemde curve waarbij in het eerst deel van de uitslag ik extra down geef. Daarnaast ga ik bekijken of ik een andere stijl van landing ga aanleren. Dit naar voorbeeld van de huidige wereldkampioen F3J.
Ik ga ook maar uit van rolroeren ... Ik weet niet uit m'n hoofd of ik de nou 7-8-10 mm omhoog doe, maar ik weet wel dat ik op mijn ooit eigenbouw F3J en op de SLS de rolroeren uiteindelijk niet omhoog deed. Op de Xplorer wel. Volgens de 'officiële instellingen' geprogrammeerd, en nooit meer behoefte gehad dat te veranderen.
Daar ben ik dus ooit mee opgehouden. Dat bleek voor mij een bron van 'de ellende', c.q. toch wel vaak problemen te geven omdat het ene of andere vliegtuig net wat anders in elkaar zat. Dat klinkt erg naar: je bent nog niet gewend aan de kist. Hij is langzamer. Lijkt me een logisch gevolg van een (veel) lichtere kist. En ja, daar moet je aan wennen. Weer even snel maken als wat je gewend bent lijkt me niet de oplossing. Je gaat dan een deel van het voordeel teniet doen ....
Op mijn El Niño zet ik de ailerons helemaal niet omhoog bij de landing. Deed ik vroeger ook niet tijdens mijn F3j tijd. Reden (1) is dat het model met ailerons omhoog niet alleen snelheid verliest maar ook veel lift. Als je dan de flaps in trekt zakt het model eerst erg door voordat hij weer snelheid op pikt. Met alleen flaps houd hij de neus mooi naar beneden en glijdt direct weer. Daardoor is het makkelijker met de flap standen te spelen om goed uit te komen. Reden 2) je hebt meer aileron uitslag wanneer je ze neutraal houd en bij de landing is dat uiterst belangrijk. Wel altijd in speedstand aanvliegen aangezien hij dan ook minder gevoelig is voor turbulentie.
Goede en logische redenatie Alex; zodra ik weer eens ga vliegen gaan bij mij de ailerons ook op "0". Aanvliegen in speedstand is al mijn standaard !
De ailerons stonden bij de Xplorer bij full-butterfly 6 mm omhoog. Ondanks -2 graden en nevel vandaag toch ff de Alex setting uitgeprobeerd (0 aileron) en het doorzakken na het sluiten van de butterfly is inderdaad stukken minder. Wel heb ik de flaps van 80 naar 90 graden gezet omdat de snelheidstoename met 0 graden aileron goed merkbaar was. Maar dit is (voorlopig tenminste) mijn nieuwe setting.
Vanmiddag hetzelfde gedaan als Arno, in Drenthe scheen de zon, was er geen wind en een graad of 7. Heerlijk om te vliegen, een aantal korte starts geoefend om het landen te oefenen in de nieuwe afstelling. De omstandigheden waren te mooi om direct naar beneden te komen. Ben erg tevreden om het draaien in de thermiek. Tijdens het landen bleef de kist stabiel vliegen en kwam de neus niet mee omhoog. Nog een paar vluchtjes, vooral trots op vlucht drie, zeker vijf minuten onder de 40 meter gevlogen, waarvan 2 1/2 minuut onder de 20 meter. De potentie van de Ultima blijkt maar weer. Ben al een beetje bang voor de dagen dat het echt thermisch is .
beetje off topic, maar nu wordt de ultima( gebruikt toestel dus) alweer aangeboden http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/608500-Ultima-F5J-neuwertig
@funpeter7823 @arno888 Hitte golf niet was fris als je niet in de zon stond. Maar in de zon TOPPER!!! Ik heb gisteren met m'n zware 1900 gram X3 f3j gevlogen. Heb het maar bij 2 vluchtjes gehouden omdat totaal meer dan 50 min meer dan genoeg was en de zon al erg laag in aanvlieg route kwam staan. Ik heb dus 2 vluchtjes van resp 30 en 22 min gemaakt. Waarbij eigenlijk beide nog best langer had gekund. Dus echt lichte kisten waren gister niet nodig om vol te vliegen. Wel moet ik op biechten dat ik boven de 100 meter gestart ben iedere keer 160 en 170 meter. Als ik echt m'n best zou hebben gedaan zou er van lagere hoogte ook prima tijden gezet kunnen worden. Hoogste punt van gisteren was boven de 300 meter en wel flink stukkie. Mijn uitleg waarom het gisteren zo goed ging zijn 2 punten: 1: Koude lucht is dikker tel daarbij nog eens de extra vocht in de lucht (nacht mist enz) dus kisten drijven meer op de lucht. 2: Door weinige (ontbrekende) wind warmt de lucht tegen bomen en grond voldoende op om thermiek bellen te maken. Ook al zijn ze "slap" Ik wens iedereen zulke mooie dagen toe!!!
De rolroeren blijven in de kraaiestand neutraal. Daarnaast een curve in de mix met hoogte. In het eerste deel van de uitslag heb ik wat extra down tot mijn beschikking.