Bouwverslag Union Sovereign

hallo kroket,
wat een prachtig model,daar zit je ziel in
Hallo Ronny,
Bedankt voor je reactie en ja, zit wel een kern van waarheid in wat de ziel betreft. Ben er nu bijna 3 jaar , vrijwel dagelijks, mee bezig en doe het nog steeds met heel veel plezier. Weet alleen niet waar je die KROKET vandaan haalt, zal wel een spelfout zijn toch?o_O
 
Hoi Sjoerd, werkelijk een prachtig schip! Zoals ik al eens eerder zei, je legt de lat hoog..... Hoeveel functies zijn er straks via de remote eigenlijk te bedienen? Zal nog een studie worden om dat allemaal onder de knie te krijgen ;)
 
De laatste loodjes waar je nog best een tijdje druk mee bent, maar dat geeft niet, dan hebben ik en de andere volgers steeds wat te kijken ;)
 
Dit mag zeker gezegt worden, dit verdient eigenlijk een standbeeld
Bestaat dit al wel ? Zo niet, met een 3D printer zou dit kunnen en we plaatsen dit op iedere beurs in Europa, zodat je niet vergeten wordt :feli:
 
Hoi Sjoerd, werkelijk een prachtig schip! Zoals ik al eens eerder zei, je legt de lat hoog..... Hoeveel functies zijn er straks via de remote eigenlijk te bedienen? Zal nog een studie worden om dat allemaal onder de knie te krijgen ;)
Dank je Ronald.
Als je eenmaal met een bepaalde stijl, qua detail bent begonnen, moet je dit natuurlijk doortrekken gedurende het hele project. Ik heb dat overigens met heel veel plezier gedaan. Qua functies
op de zender, ik zal ze voor degene die dit interessant vinden allemaal even op een rijtje zetten.
BB motor vooruit/achteruit
SB motor vooruit achteruit
Roeren
Boegschroeven SB/BB
Hekschroef SB/BB
Vallend anker plus weer inhalen
Karmforks omhoog/omlaag
Towingpins omhoog/omlaag
Kraan met 4 functies, Draaien, Giek op en neer, Jib omhoog/omlaag, Lier op/neer
Sleeplier Vieren/inhalen
2 maal Anchorhandelings Lieren Vieren/inhalen
Navigatie verlichting Aan/uit
Sleepverlichting Aan/uit
Stuurhuisverlichting Aan/uit
Zoeklichten Aan/uit
Daarnaast op de zender nog een schakelaar voor Master/Slave. Kun je met 1 stick beide hoofdmotoren gelijktijdig aansturen. Gemakkelijk op langere stukken waar weinig gestuurd hoeft te worden.
Schakelaar voor Dual Rate. Hiermee breng ik het vermogen van de motoren met ongeveer 50% terug voor varen met weinig vermogen. Bij slepen kan ik het volle vermogen inschakelen.
Schakelaar met Led lampje om tussen de eerste en tweede Transmitter, die in de zender is gebouwd , te kunnen schakelen. De tweede Transmitter gebruik ik alleen voor de Kraan. Dit om te voorkomen dat tijdens het varen de kraan per ongeluk bediend kan worden. Als de tweede Transmitter is ingeschakeld kan het schip niet varen en tijdens het varen kan de Kraan niet bewegen.
Eén van de Sticks heeft nog een drukschakelaar bovenop. Hiermee schakel ik de boegschroeven in of uit. Boegschroeven worden alleen in havenomstandigheden gebruikt.
Op de zender ook een Encoder geplaatst met 16 functies. 8x Aan-Uit-Aan. In het schip uiteraard een Decoder.
Voor mij heeft het allemaal een logische plek en functie. Een ander zou mogelijk andere functies toewijzen aan de diverse componenten. Maar ik zal gerust af en toe een verkeerde handeling doen. Is niet erg zolang je er maar voor hebt gezorgd dat er niets desastreus kan gebeuren.
 
De laatste loodjes waar je nog best een tijdje druk mee bent, maar dat geeft niet, dan hebben ik en de andere volgers steeds wat te kijken ;)
Dank je Tinus.
Laatste loodjes is niet negatief bedoeld en zo voel ik het ook niet hoor. Maar ze moeten wel allemaal gedaan worden en dat kost gewoon nog even wat tijd. Tussentijds zullen er ongetwijfeld nog wel een paar plaatjes te zien zijn.
 
Dit mag zeker gezegt worden, dit verdient eigenlijk een standbeeld
Bestaat dit al wel ? Zo niet, met een 3D printer zou dit kunnen en we plaatsen dit op iedere beurs in Europa, zodat je niet vergeten wordt :feli:
Bedankt Carracol, het idee is leuk maar een beetje overdreven naar mijn smaak. Ben al zeer content met de vele leuke en vaak waardevolle berichtjes van de mensen die mijn verslag volgen.
 
Ik heb je diverse keren zien schrijven over een reedcontact om je modellen aan/uit te schakelen. een belangrijke (de belangrijkste eigenlijk) voorwaarde is dat het magneetje op zijn plaats blijft tijdens het varen, anders valt je model uit. Natuurlijk zijn er diverse manieren om die magneet op zijn plaats te houden, maar hoe heb jij dat bij je modellen aangepakt ?
 
Ik gebruik ook een dergelijke schakeling, maar achter deze reedcontacten hangt er bi-stabiel relais. Je haalt dus een magneet over het ene reedcontact om het schip aan te zetten, en over een tweede reedcontact om het uit te zetten.
Je hoeft dus geen magneet op een contact te laten staan.
 
Ik heb je diverse keren zien schrijven over een reedcontact om je modellen aan/uit te schakelen. een belangrijke (de belangrijkste eigenlijk) voorwaarde is dat het magneetje op zijn plaats blijft tijdens het varen, anders valt je model uit. Natuurlijk zijn er diverse manieren om die magneet op zijn plaats te houden, maar hoe heb jij dat bij je modellen aangepakt ?
Hallo Tinus,
Zoals je in de reacties van Adam en Jan kunt lezen zijn er meerdere wegen naar Rome. Niks mis mee overigens. Ik heb met mijn schepen nog geen problemen gehad dat het magneetje loskomt van het reedcontact. Nu ben ik een hele voorzichtige kapitein en ernstige aanvaringen heb ik nog niet gehad.:). Mijn magneet ( wel nyodeem) zit meestal verborgen in een kist die lijkt op iets waar ze life vesten in bewaren. Op het dek zelf heb ik rondom de kist een opstaand randje gemaakt waar de kist redelijk krap in past. Verschuiven kan die dus niet. Daarbij heb ik het reedcontact onderdeks vastgezet op een plaatje metaal. Door de sterke magneet wordt daardoor de kist verankerd en het reedcontact bediend. Voor mij werkt dit uitstekend en ik ben nooit het magneetje kwijt, wat je anders toch ergens moet bewaren.
 
@Adam, dat is een nette en bedrijfszekere manier! Maar waar bewaar jij je magneet ? ook in een dek-attribuut zoals Macrabbit ?
@Macrabbit, zou word de magneet/kist eigenlijk dubbel vast gehouden, ook een mooie manier, en zoals je zegt, meerdere wegen naar Rome. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meerder magneetjes bij mij. Een los magneetje in de zenderpult en ééntje onder een escapehatch...
 
Hallo allemaal,
De Union Sovereign is na bijna 3 jaar bouwen zo goed als gereed. wat rest er nu nog. De kraan krijgt nog een update wat betreft de Jib. Deze ligt momenteel bij een zeer gewaardeerde bouwer in België. De gemonteerde lier voldeed toch niet geheel aan de verwachtingen. Deze collega bouwer heeft aangeboden dit voor mij te veranderen, waarvoor mijn hartelijke dank.
De roosters voor de boegschroeven zijn wel gemaakt, maar ga ik pas definitief plaatsen als er een uitgebreide proefvaart is gedaan. Dit zal toch echt even moeten wachten tot het voorjaar. Als de boegschroeven naar behoren werken zulle de roosters geplaatst worden.
De zender ( Graupner MC24) heeft ook nog de nodige aandacht nodig. Er wordt een tweede transmitter ( uit schakelbaar) ingebouwd, alsmede een knuppel met daarop een aan/uit schakelaar voor de hekschroef en een derde schuifregelaar voor de derde winch.
Daarnaast nog het programmeren van de zender en de diverse functies toewijzen. Aangezien ik heel weinig benul heb van deze materie laat ik ook dit over aan een collega die er wel verstand van heeft.
Wel zijn alle werkende functies aan boord getest en werken naar behoren.

Beetje overbodig deze foto, maar zo ligt ze er nu bij.
P1000137.JPG


Nog wel een 20 voets container gebouwd. Beetje dek vulling. Bedoeling is dat er nog wat anker gerei en boeien op komen.
P1000138.JPG


Het gat aan de rechterkant is dus waar de kraan hoort te staan.
P1000139.JPG


Tot dus de proefvaart is gedaan zullen hier geen Up-Dates meer verschijnen. Mogelijk nog een video als de zender gereed is. Dan zal ik alle functies werkend laten zien.

STAAT DE MODELBOUW ZOLANG STIL? DACHT HET NIET!!!!! Ben inmiddels begonnen aan een nieuw project. De keuze is gevallen op de UNION BOXER. Uiteraard wordt hiet ook weer een verslag van bijgehouden. Hoop jullie daar allemaal op enig moment weer welkom te mogen heten.
Wat dit verslag betreft dus tot het voorjaar.
 
Dit was weer een mooi project om te volgen, en het resultaat is prachtig.

Schakelen wij weer over, naar je volgende project.
 
Dank je Ernst. Hoop dat je net zo enthousiast bent over het volgende project. Heb er in ieder geval zin in.
 
nog een laatste vraagje over dit model dan. ;)
hoe heb jij de blauwe zeilen van de liertrommels gemaakt ?
zelf heb ik het met blauw gespoten aluminiumfolie gedaan om het het gekreukelde afdekzeil te simuleren.
 
Back
Top