. Motor zou misschien beter 4082/1600kv zijn , met iets grotere prop , maar weet niet of de ecs dit gaat aankunnen , deze is 600watt meer . Gewicht van de boot vaarklaar +/-4.8kg .
Hallo Oldy,
Om te beginnen, mijn kwalificatie van jouw romp als bloembak heeft te maken met het formaat, niet de leeftijd van het ontwerp.
Hoe groter, hoe duurder het wordt om richting 100km/h te komen.
Een SSS 4982/1600Kv mag volgend de specs 88A continue trekken:
https://www.tfl-hobby.de/Motore--Ha...mm/4082/BL-Motor-TFL--4082-1750KV---3-5D.html
Afhankelijk van de gekozen prop zal 'ie dat zeker doen, maak je het niet te dol, dan zal de Flycolor 150 dit wel kunnen trekken, mits je je vaarstijl er op aanpast, dat wil zeggen
niet vanuit stilstand met vol gas wegvaren, of na een krappe bocht waarbij de boot weer volledig terugzakt in het water, met vol gas accelereren, maar de snelheid geleidelijker opbouwen, zodat je stroompieken van 200A en hoger vermijdt.
Ga je voor de goedkopere GoolRC 4082/1600, zoals deze:
https://www.ebay.nl/itm/GoolRC-4082...s-Motor-for-1000mm-RC-Boat-D3G3-/112146363129
Dan moet je die 3400W ook met een korreltje zout nemen; de 4 mm goudstekkers waar de motor mee geleverd worden kunnen geen 100A + voor langere tijd verwerken, ze worden dusdanig heet dat het tinsoldeer smelt en de plug van de kabel valt...
Je kunt het gemiddelde stroomverbruik ook berekenen aan de hand van de vaartijd; je vermenigvuldigt de capaciteit van de lipo's (in Ah) met 60 en deelt dat getal door de vaartijd in minuten.
De uitkomst daarvan is het gemiddelde stroomverbruik.
De snelheid en het vaargedrag in het filmpje is moeilijk in te schatten omdat er geen bochtenwerk te zien valt, alleen een sterk caviterende prop bij het wegvaren vanuit stilstand en accelereren na een bocht, een teken van een te kleine prop (die ik bij deze toeren niet zonder meer groter zou kiezen, vanwege de te verwachte toename in stroomvraag) en teveel toeren voor de toepassing.
Voor de toeren gaat het véél te langzaam, maar als jij er blij mee bent om gewend te raken aan het vaargedrag van de boot, dan is dat prima.
Het woord misaanpassing ligt op het puntje van m'n tong...
Groeten, Jan.