Servo reverse Robbe Promars

Hallo, ik weet dat het een hele oude zender is maar op dit forum is vast nog wel kennis hierover.

Ik zou graag het stuurkanaal om willen draaien op mijn zender maar weet niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

Het gaat om een 30 MHz Robbe Promars. Heb 'm ook al open gehad maar zie niet hoe ik het moet doen.

Mocht iemand trouwens een handleiding hebben dan ben ik ook zeer geïnteresseerd.

Vriendelijke groet,
Dirk
 
Stekkertje van het stuurkanaal omdraaien in de zender. Als een servo verkeerd om werkt kun je bij de Promars en de Terra-Top en nog wat van die oude Robbe zenders, in de zender het desbetreffende stekkertje gewoon omdraaien.
 
Oké, ik weet alleen niet welke dit is.. Zal proefondervindelijk één voor één de stekkertjes lostrekken :zoeken:
 
Het is gelukt!! Op hoop van zegen begonnen de stekkers "bruin", "rood", "geel", "oranje".. om te draaien en het was gelijk de eerste!! De bruine dus!

Bedankt voor het meedenken in elk geval :beer:
 
De bruine.... ook goed..:hammer:
Bij mij zitten de kleurtjes anders. Het zal wel. Het is je in ieder geval gelukt...
Ik heb trouwens een handleiding in pdf ooit ergens vandaan gehaald. Alleen wat te groot om te verzenden. Het is iets van 25mb groot...
 
Zou ook het accupakket solderen i.p.v. de accuhouders met veertjes. Anders gaat het gegarandeerd een keer fout. Door hele kleine hoeveelheden zuur dat uit de accu komt gaan de veertjes op het contactvlak oxideren met als gevolg een onderbreking.
 
Dank voor de tip! Ben nu alleen maar aan het kijken of alles het nog doet. Bouw heeft jarenlang stil gelegen, langzaam weer opstarten. Las ook al ergens dat 8x 1,5 volt eigenlijk te veel is (8x 1,2V of 7 x 1,5V wordt aangeraden) dus eerst dat aanpassen voordat ik verder ga testen :koud:
 
Zuinig zijn op deze zender! Apparatuur op 30 MHz is slechts enkele jaren verkocht in Nederland (en in enkele Skandinavische landen). Er zijn dus uiterst weinig mensen, die met 30 MHz apparatuur werken. Bovendien zitten er twee multiswitches in de zender en die waren best prijzig.

De volgorde van de stekkers is inderdaad niet standaard, zoals Stitch al aangeeft. Als je de nummering wil laten corresponderen met de nummers bij de stuurknuppel moet je orange en geel onderling wisselen. Nodig is dit uiteraard niet.

Behalve het commentaar op de batterijhouder, dat N.P.S. al gaf heb ik ook een aanmerking op de draden, die aangesloten zijn op het witte stekkertje achter op de knuppelprint, die links op de foto staat afgebeeld. Je moet de grijze draden twisten, anders loop je kans dat er hoogfrequent instraling optreedt. Dus: stekkertje loshalen en ronddraaien tot de grijze draden netjes om elkaar gedraaid zijn (hoeft niet te fanatiek). Rechts op de foto zit nog een kabeltje op zo'n wit stekkertje, maar dat is blijkbaar een tweeaderig kabeltje en dat is prima.

Tot slot nog: heel sporadisch komt het bij deze zender voor, dat als er twee multiswitches in zitten, alle kanalen in een 50 Hz ritme lichtjes gaan staan tikken. In dat geval moeten de multiswitches worden gemodificeerd. Dat kun je niet zelf, dus als dat gebeurt stuur je me maar een persoonlijk berichtje.
 
Dank voor de goede tips! Ik zal accu's kopen. (en het draadje over solderen bekijken of ik het aandurf)

@Corrien De grijze draad zal ik aanpassen, deze loopt naar de schakelaar die ik destijds (2006.. oeps!) met jouw hulp heb geplaatst om de motoren van m'n offshore supplier gelijktijdig of onafhankelijk te kunnen bedienen.

In de boot gebruik ik 6 volt voor de motoren. De ontvanger heeft 4,8 volt nodig. Is het verstandig om de twee multiswitches ook met de 4,8 volt accu te verbinden ipv aan de 6 volt accu?
 
... en het draadje over solderen bekijken of ik het aandurf ...
Wellicht dat iemand in het bezit van een fikse 'kachelpook' voor jou kan solderen? En je kunt natuurlijk ook eerst oefenen op oude accu's en batterijen.

Regio/provincie/woonplaats
In dat kader kan het ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

Conversaties versus profielposts
En in het kader van contact maken, een PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @dirk646 profielpagina profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

Notificaties/meldingen
Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
 
De verbruikers, die op de multiswitch decoders worden aangesloten, nemen uiteraard stroom af. Het is niet aan te raden om deze te voeden uit de ontvangeraccu. Dit kan wel, maar een lege ontvangeraccu wil je nooit hebben. Met een lege aandrijfaccu lukt het meestal nog wel om het model aan de kant te krijgen.
 
Back
Top