Hi Stef,
Een van de mooie dingen aan het forum is dat we elkaar fijn kunnen helpen. Graag gedaan uiteraard.
Interessant om te lezen dat je in ieder geval al veel kunt variëren aan de excitatie zijde. Je kan zo in geval van evt. resonanties in ieder geval tunen.
Mooiste is uiteraard een design te hebben wat er überhaupt geen last van heeft. Dit kan je doen door de camera te isoleren van de frame doormiddel van een rubber element, veertje of b.v. een Airmount. Elk met z'n eigen voor en nadelen.
=== Effe klein uitstapje ===
Wanneer je aan een wasmachine denkt, dan is er altijd sprake van een onbalans in de trommel. De kleren verdelen zich nooit gelijkmatig en dus zouden er normaal gesproken enorme krachten en trillingen ontstaan op de wasmachine behuizing. De truck van de wasmachine is dat de trommel heel flexibel is opgehangen in de behuizing. Zet je de centrifugeer stand aan, dan begint de behuizing flink te schudden, wordt daarna bij verder optoeren weer rustig. De vergelijking kan gemaakt worden met een massa-veer(-demper) systeem:
De wasmachine gaat zo hard draaien dat hij met een hogere frequentie exciteert dan de resonantie frequentie van de trommel. In de grafiek zie je dat de lijn richting 10 op de x-as inderdaad veel minder trilt dann alles ervoor.
====
Bij jou zou het deze tactiek misschien ook kunnen werken. Het ligt dan met name aan het gewicht van de camera en de stijfheid waarmee hij aan het frame zit. Als we heel erg "achterkant van een bierviltje" te werk gaan zouden we alvast wat kunnen afschatten als volgt:
- Wat is het toerental van de propeller ongeveer in gebruik? Deze delen we door 60 en dan weten we met welke frequentie de propeller het frame exciteert (en de multiples daarvan ook uiteraard). Stel dit is 2000rpm (geen idee!), dan is het ~33Hz. We zouden dan willen proberen de resonantie van de camera t.o.v. het frame bij b.v. 15Hz te ontwerpen (liefst nog wel lager).
- Met de formule "eigen frequentie [Hz] = Wortel(stijfheid/massa) / (2 pi ) vinden we dan met een massa van b.v. 100gr een benodigde stijfheid van c.a. 900N/m. Of te wel een veertje dat 1cm uitrekt als je er 900gr gewicht aan hangt.
Even wat zoeken op internet: een veertje van een balpen heeft een stijfheid van ongeveer 500N/m.
Tjsa, zou je je camera aan 2 balpen veren willen ophangen ;-)?
Er zijn ook nog wat andere overwegingen, maar ook oplossingen en extra trucjes (een zwaardere camera gaat je sowieso ook helpen zoals je al wel kunt zien. Dus vooral een flink profi apparaat erop ;-) ).
Ik help je er graag bij. Erg interessant zijn het toerental van de propeller tijdens cruise en het gewicht van de camera? Als je em in CAD hebt eigenlijk het gewicht en de traagheidtensor in het zwaartepunt van de camera.
Groet, Q
PS: In m'n Puma draadje heb ik een keer berekend of de motorsteunen op die manier voor een trilling reductie konden zorgen in het vliegtuig (niet in dit geval, maar er werken dan ook erg grote krachten tussen motor en frame. Bij jou niet..).
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-robbe-puma-2.253943/page-6#post-3874592
Hetzelfde kunnen we voor je camera ophanging doen!