Sovereign of the Seas

Hier de overzicht foto met het getuigde grootmarszeil exclusief boelijns en brassen, qua compositie niet de beste foto, maar hij dekt de lading;)
JPG_5579_3055_bewerkt-1.jpg
 
Volgens mij echt een model geworden waar je een hele tijd naar kunt kijken zonder verveeld te raken. Prachtig Piet, en bijna af! Ga je het nog redden dit jaar? ;)
 
Volgens mij echt een model geworden waar je een hele tijd naar kunt kijken zonder verveeld te raken. Prachtig Piet, en bijna af! Ga je het nog redden dit jaar? ;)
Dank je wel Mouse. Of ik het gaat redden, is eigenlijk totaal onbelangrijk, het tuigen zou nog voor het nieuwe jaar gereed kunnen zijn als ik dat zou willen, maar er staat geen tijd voor;)
Verder moeten er nog een aantal bemanning leden worden geschilderd (niet één van mijn beste talenten, dus dat kost tijd). Ook moeten er nog wat kabeltjes aan de geschutpoort luiken worden gezet en nog drie vlaggen in de drie masten, dus dat gaat niet meer lukken in een dag of vier. Maar nogmaals dat hoeft ook niet, ik heb nooit haast.
 
Ik volg alweer een tijdje in stilte vol bewondering, toch maar even van me laten horen om je een beetje te steunen.
Het is toch altijd aangenamer eens iets te lezen van een bewonderaar dan enkel dat " vind het leuk " te zien verschijnen
doe maar rustig verder zonder je te haasten, Marc
 
Vandaag de nieuwe kruisstengenstag gemaakt. Voor de hanepoten aan het laatste hoofdtouw van het grootwant heb ik twee spinnenkop(jes) gemaakt uit een stukje notenhout. het resultaat op de foto hieronder, (dit is het Hollandse systeem uit 1630)
JPG_5581_3056_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaat die kruisstengestag alleen naar het stuurboord grootwant toe Piet? of komt hij ook nog aan het bakboord grootwant?
 
Laatst bewerkt:
Gaat die grootstengestag alleen naar het stuurboord grootwant toe Piet? of komt hij ook nog aan het bakboord grootwant?
Dit is de kruisstengenstag en hij gaat maar naar één kant van het want. (op de poster gaat de kruisbramstag ook met een vertakeling naar het grootstengenwant, aan bakboord, maar daar kan ik nergens iets over vinden, dus ik neem aan dat dat dan ook eigenlijk niet goed is. De vertakeling word alleen toegepast bij de kruisstengenstag in het begin van de 17e eeuw.)
 
Ja, dat was al gecorrigeerd Piet, en inderdaad, daarom vroeg ik het ook. Ik meende dat ook op de poster gezien te hebben
 
Ik heb net ook even gekeken in het boek van Mondveld Piet, en in blad 284 staat over het kruisstengestag dat hij tot midden 17de eeuw gedeeld werd, en zowel aan bb als aan sb op het laatste grootwantenpaar vastgezet werd met een soms vrij ingewikkelde takeling.
 
Ik heb net ook even gekeken in het boek van Mondveld Piet, en in blad 284 staat over het kruisstengestag dat hij tot midden 17de eeuw gedeeld werd, en zowel aan bb als aan sb op het laatste grootwantenpaar vastgezet werd met een soms vrij ingewikkelde takeling.
Mondfeld schrijft wel meer dingen die niet kloppen, het is toch echt maar aan één kant hoor. Of aan BB of aan SB.
 
Beste Piet, en alle andere forum bezoekers en modelbouwers, bij deze wens ik iedereen een gezellig oudjaar en gezond 2019, en dat we met elkaar nog maar vele uren mogen bouwen en plezier mogen beleven aan onze hobby. Piet het schip ziet er prachtig uit!!
 
Ik wens iedereen veel bouwplezier en een gezond en gelukkig 2019 !!

De twee laatste zeilen, de beide bramzeilen met ra's zijn gereed om te worden afgehangen.
De rode g zijn de geiblokken, de gele bg zijn de blokken voor de buikgordings, de witte b zijn de brasblokken en de witte s zijn de dubbelschijf blokken voor de schoten van het bovenbramzeil en de toppenanten voor de grootbramra,
[GALLERY=media, 244297]JPG_5589_3060_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 1 jan 2019 om 11:59[/GALLERY]
 
Laatst bewerkt:
De bramzeilen hangen aan de grote mast. Vandaag de beide draairepen en de rakken (van touw) gezet. Op de foto hieronder de rakken (r) niet echt goed te zien, maar is het zelfde als bij deze zeilen en ra's aan de fokke mast,
[GALLERY=media, 244337]JPG_5604_3065_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 2 jan 2019 om 17:38[/GALLERY]

De draairepen; rood (d) die van de bovenbramra, waarbij gd de geleide blokken om de vallen naar de ra te voeren. Geel zijn de vallen van de reep voor de bramra,
[GALLERY=media, 244334]JPG_5598_3061_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 2 jan 2019 om 17:38[/GALLERY]

De vallen van de bramra staan vast met de kardeel-talie op het halfdek (d) de val aan stuurboord en (k) de kardeel-talie,
[GALLERY=media, 244335]JPG_5599_3062_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 2 jan 2019 om 17:38[/GALLERY]

De vallen van de repen voor de bovenbramra heb ik wegens gebrek aan ruimte met een simpele talie op de grootmars belegd. d zijn de vallen, x zijn de vaste parten welke met een haakje in de ringen op de marsring zijn gehaakt en b zijn de beleg punten van de halende parten,
[GALLERY=media, 244336]JPG_5600_3063_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 2 jan 2019 om 17:38[/GALLERY]
 
Het grootbramzeil is volledig getuigd op de brassen na, (alle brassen worden gezet als de rest getuigd is). Ik heb er geen letters bij gezet, daar de tuigage gelijk is aan het bramzeil van de fokke mast, er zit slechts verschil in de beleg punten,
[GALLERY=media, 244355]JPG_5610_3066_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 3 jan 2019 om 14:04[/GALLERY]

Een impressie van de volle nagelbank aan de voet van de grote mast. Het lijkt een kleine chaos, maar over alle korvijnnagels komt nog een rolletje touw, waarna alles er weer netjes uit gaat zien...
[GALLERY=media, 244356]JPG_5612_3067_bewerkt-1 door pietsan geplaatst op 3 jan 2019 om 14:04[/GALLERY]
Op de nagelbank zijn de schoten van het mars- en bramzeil belegd en de toppenanten van de zelfde zeilen. Tevens het halende part van de takel van het kruisstengenstag op de stuurboord knecht, dus in totaal 9 lijnen, waarvan 2 aan de ringen aan de voet van de mast.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top