Bouwverslag Travel Air Mystery Ship

Zoals in mijn vorige post al aangekondigd begonnen met het landingsgestel.
Allereerst de wielen. Hieronder de onderdelen waar deze uit bestaan.

2019-03-01 Mystery Ship-93.jpg


In elkaar gelijmd en geklemd met M6 bouten en moeren. Later moet ook de neopreen band er in geplakt worden.
Ik heb van Ralf begrepen dat dit heel goed gaat met Bison Polymax :).

2019-03-01 Mystery Ship-97.jpg


Vervolgens het verenstaal 5 mm gebogen. Ik had m'n twijfels of mijn bankschroef het aan zou kunnen maar met behulp van een "vuistje" is het gelukt.

2019-03-01 Mystery Ship-113.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-116.jpg


Daarna de stroomlijn tubes pas gemaakt die om het verenstaal heen komen. Kleedt de zaak toch aan :).

2019-03-01 Mystery Ship-117.jpg


En hieronder dan de hele zaak los in elkaar gezet.

2019-03-01 Mystery Ship-124.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-120.jpg


De vering wordt verzorgd door twee stukjes verenstaal van 2 mm ter weerszijden van de wielkast. Later komen hier uiteraard nog de stroomlijnkappen overheen.

2019-03-01 Mystery Ship-121.jpg


De uitstekende plaatjes die je ziet zitten zijn de aanhechtingen voor de verspanning. Ook hier overweeg ik om een aanpassing maken aangezien de opzet niet klopt t.o.v. de echte kist. Maar goed, nog even over nadenken :).

Groet,
Lex
 
Goede progressie Lex!
De tip van de Polymax kwam van Teus en dat spul werkt voor dit werk verrekte goed, het spul ligt bij mij klaar voor je.
Mooi ontwerp van die vering trouwens, simpel doch geniaal

Groeten, Ralf
 
Inmiddels is het landingsgestel in ruwbouw klaar. Is een solide geheel geworden, ook in gewicht. Alles bij elkaar 871 g :(. Maar goed een totaal gewicht van 8,5 kilo lijkt nog steeds haalbaar. Het verlijmen van de banden met Bison Polymax is prima gelukt. Dankjewel Ralf voor de tip.
Ik heb echter de kopse kanten eerst met CA lijm tegen elkaar gezet. Dit ging ook prima en zat ook muurvast.

Hier staat ze voor het eerst op haar eigen pootjes.

2019-03-01 Mystery Ship-128.jpg


Hieronder de aanhechtingspunten die ik voor de verspanning heb aangebracht. In de kit waren per vleugelhelft twee flying wires voorzien terwijl het er drie moeten zijn. Dus toch maar aangepast.

2019-03-01 Mystery Ship-133.jpg


Groet,
Lex
 
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten de ingedekte delen van de kist heel ouderwets te bekleden met tissue oftewel silkspan.
De werkwijze is als volgt, na het schuren eerst drie lagen spanlak opzetten waarbij na iedere laag weer licht geschuurd wordt. Vervolgens het tissue nat maken en zonder kreukels op de romp vleien. Hier baart oefening kunst maar die heb ik in de laatste vijftig jaar wel opgedaan. ;) Langs de randen vastlakken en laten drogen. Door het tissue nat te maken krimpt het al bij droging. Vervolgens nog vijf a zes lagen spanlak opbrengen waarbij na iedere laag weer licht geschuurd wordt. Dan is het oppervlak hard en klaar voor de spuitplamuur en verdere afwerking.
Tot zover de theorie.

Voor het spanlakfeest begon had ik van lichte Alabastine muurvuller een mooie fairing gemaakt tussen de romp en de vleugel. Vroeger gebruikte ik hiervoor de modelbouwfiller bijv. Hobbico Hobbylite. Maar wat bleek..........
Alabastine muurvuller is niet bestand tegen spanlak en m'n prachtige fairing ging helemaal naar de knoppen :(:(:(. Dat is dus het verschil tussen modelbouwfiller en goedkopere bouwmarktfiller.
De romp is inmiddels wel helemaal bekleed.

2019-03-01 Mystery Ship-136.jpg


Maar goed na het spanlakken de zaak maar uitkrabben en opnieuw opbouwen, komt goed.

Groet,
Lex
 
De wielas heeft één veer aan de ene en één aan de andere kant en die zijn onafhankelijk. Ik vraag mij af of dat goed gaat. Het zou kunnen dat het wiel scheef in veert (door een hobbel) en vast loopt in de wielkast. Zou het wiel niet beter in een frame/beugel kunnen zitten dat niet kan zwikken? Bijvoorbeeld een metalen strook als een U om het wiel gebogen?

 
Ook had ik nog een probleempje met het stabilo. Na het bekleden en spannen van de Koverall bleek de (te dunne) achterlijst naar binnen getrokken te worden. Het zag er niet uit :(. Na een nachtje piekeren besloten op de achterlijst een 0,4 mm stripje epoxy plaat op te lijmen wat de scharnierspleet weer rechtmaakt. Dit om de zaak te verdoezelen. Verder ook ribtapes aangebracht die ook de krom getrokken ribben verbergen. Vervolgens de zaak in de primer gezet. Ben best wel tevreden :kwijl:. De ribtapes zijn trouwens op de foto amper te zien.

2019-03-01 Mystery Ship-141.jpg


Verder een hoop schuurwerk aan de romp en ook op het kielvlak ribtapes aangebracht. Ook hier weer fairings gemaakt. Eerst met Micro Balloons en daarna de laatste putjes nog gevuld met alabastine light filler.

2019-03-01 Mystery Ship-138.jpg


Ook de door de spanlak verwoeste fairings weer hersteld en de wing struts (zie post #12) ingelijmd. De romp is nu, na nog een laatste schuurbeurtje, klaar voor de primer. Daarna zal ik nog wat details aanbrengen en staan de vlerken op het programma.

2019-03-01 Mystery Ship-139.jpg


Groet,
Lex
 
De wielas heeft één veer aan de ene en één aan de andere kant en die zijn onafhankelijk. Ik vraag mij af of dat goed gaat. Het zou kunnen dat het wiel scheef in veert (door een hobbel) en vast loopt in de wielkast. Zou het wiel niet beter in een frame/beugel kunnen zitten dat niet kan zwikken? Bijvoorbeeld een metalen strook als een U om het wiel gebogen?
Hoi Henri,

Ik denk dat het wel meevalt. Heb het nog even geprobeerd, het is best een groot oppervlak waarbinnen het wiel draait dus vastlopen of happen zal niet zo gauw gebeuren. Maar evengoed bedankt voor de tip. IK zal er in ieder geval wel voor zorgen dat de wielen nagenoeg spelingvrij op de assen draaien.

Groet,
Lex
 
Alweer een tijd geleden dat ik wat heb gepost maar ik heb toch nog wel iets gedaan. De romp is in de primer gezet. Aangezien mijn bouwhok erg klein is moet ik dit buiten doen. Hiervoor heb ik een dummy schotje gemaakt met een M10 draadeind wat ik aan de motor ophanging bevestig. Het draadeind klem ik in in m'n workmate en vervolgens kan ik de hele romp makkelijk draaien tijdens het spuiten.

2019-03-01 Mystery Ship-154.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-156.jpg


En zie hier het resultaat. De romp is klaar voor het aanbrengen van details.

2019-03-01 Mystery Ship-157.jpg


Vervolgens een begin gemaakt met de vleugel. Het zijn twee aparte delen die met een aluminium buis op de center-sectie geschoven worden.
Hieronder het wortel gedeelte van de vleugel met de phenol buis waarin de aluminium buis komt. Ook zichtbaar is de pen die ervoor zorgt dat de vleugel met de goede invalshoek in de center sectie komt. Verder nog een aantal foto's van de opbouw van de vleugel die min of meer standaard is, liggers ribben indekking capstrips etc. Echter ook hier heb ik een omissie gedaan aan de schaalgetrouwheid. De echte Mystery Ship had een volledig ingedekte vleugel maar bij deze kit is dat niet het geval. Uiteindelijk heb ik besloten (excuus aan de schaal puristen) om het zo te laten.

2019-03-01 Mystery Ship-143.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-145.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-151.jpg


En hierbij dan een volledig vleugel paneel wat klaar is om de ailerons eruit te zagen. Altijd een spannend klusje ;)

2019-03-01 Mystery Ship-159.jpg


En de onderkant met het hoorntje voor de aileron.

2019-03-01 Mystery Ship-160.jpg


Groet,
Lex
 
Jonge, jonge, wat een tijd geleden sinds mijn laatste berichtje. Druk geweest met allerlei andere zaken en ondertussen zijn we ook nog oma en opa geworden van een prachtige kleindochter :friends:.

Maar inmiddels zijn beide vleugelpanelen in ruwbouw gereed en ook de ailerons zijn uitgezaagd. Het was nog wel een heel gedoe om met name omlaag voldoende uitslag te krijgen zonder een grote spleet tussen de vleugel en het aileron.
Maar uiteindelijk heb ik na een hoop passen, meten en wegschuren van materiaal toch voldoende gekregen. Uitslag naar boven is ruim voldoende dus met differentiaal uitslag moet het allemaal goed komen.

2019-03-01 Mystery Ship-161.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-162.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-165.jpg


De vleugels kunnen nu ook bekleed worden. Ook hiervoor ga ik weer SIG Koverall gebruiken. Ik kwam er trouwens wel achter dat het steeds moeilijker is te vinden. Vroeger had Conrad het altijd maar nu niet meer. Ook Sussex Model Centre in Engeland heeft het niet meer. Uiteindelijk nog bij Lindinger kunnen scoren. :)

Groet,
Lex
 
Back
Top