De vragenbak

Nee, dat geldt voor Tamiya. Er zijn ook merken die je alleen met water moet verdunnen. Gewoon de instructies van de fabrikant volgen. Ik heb alleen voor Tamiya er bij vermeld dat je ook 96% alcohol kunt gebruiken omdat dat goedkoper is dan hun eigen thinner en ook goed werkt.
 
Voor een indoor model: zo weinig mogelijk! Net zo veel dat de volgende laag acrylverf uit de airbrush geen 'harig' effect geeft; dwz dat de haartjes in het tissue niet meer omhoog komen. In de praktijk zal dat twee lagen betekenen, misschien een derde op de romp en liefst maar één op de staartvlakken. Bij een indoor model is het altijd een compromis tussen een licht mogelijk gewicht en een mooie afwerking.
 
En als je echt lef hebt kun je na t lakken met korrel 600 liefst hoger je tissue polijsten.

En laat je niet verleiden dit te haasten. Mijn advies is:

Lak je onderdelen. Span ze goed op dat ze recht blijven of bij de vleugel juist verdraaiing en laat ze minimaal 24 uur drogen liefst langer. Lekker stofvrij opbergen. Dan pas 2e laag met zelfde werkwijze
 
De laatste week bijna onophoudelijk -in de hitte- doorgewerkt aan de Comper Swift, en die is gisteren net op tijd (vlieg)klaar gemaakt. Achteraf bleek dat ik de vleugelsteunen vergeten was. Ach wat... Who needs wing struts? :D De bespanning was mooi strak, en ik was erg trots op mezelf... tot ik de airbrush bovenhaalde. Al bij de eerste laag heb ik het... eh... verprutst. Maar ja, ik had geen tijd om de bespanning er af te halen en opnieuw te beginnen -ik had trouwens ook niet genoeg tissue meer- dus ben ik doorgegaan. Ik had niet de indruk dat er veel verf uit kwam in het begin, dus goed doorspuiten en dan stond er ineens een laagje vloeibare verf op... :hammer: Wat heb ik toen mezelf vervloekt! Later, bij het inbrengen van de rubbermotor, had ik wat wonderolie op mijn vingers, wat tot olievlekken op de romp leidde. En zo werd de eerste comper swift met blauw camouflagepatroon geboren! De bespanning was veel slapper, van die stijve vleugel was niet veel meer over -vermoedelijk door dat teveel aan verf?- maar er leek niets verbogen en anders moest ik toch opnieuw beginnen dus heb ik hem maar meegenomen naar de zaal. Het gewicht was trouwens ook ok: een 25-26 gram vlieggewicht (ik had graag een beetje lichter gehad maar ja...)


IMG_4325.JPG
IMG_4326.JPG
IMG_4327.JPG
IMG_4328.JPG
IMG_4329.JPG
IMG_4330.JPG
Voor Gert-Jan, ik ben gaan vliegen in de plaatselijke sporthal, die erg groot is (even groot of groter dan de Massinkhal denk ik) maar ik had maar een derde nodig. Dit kan afgescheiden worden met een zeil en was vrij goedkoop - 8.75 euro (jeugdtarief!) voor anderhalf uur. Ik zou zeggen, kom eens vliegen, want het was daar nogal eenzaam, maar het lijkt me een beetje ver voor jullie, net als nijmegen voor mij nogal moeilijk is. :(
We hadden een paar modellen mee, vooral rubber, en ze vlogen allemaal beter dan ooit (alleen de F1N van papa niet, de vleugels zijn inderdaad hopeloos te slap). Mijn Swift was misschien een uur klaar. Van last minute gesproken! Mijn Iota vloog erg mooi, hoewel wel vrij snel en in kleine kringetjes. Zweven deed het amper. Denk dat de langste tijd zo'n halve minuut moet geweest zijn. Niet slecht voor 20 cm span (of zoiets).

Mijn Parlor fly was als volgende aan de beurt. Deze deed een mooie grondstart, steeg langzaam maar zeker, kringelde nog even net onder het plafond (6-8 m?) en maakte dan ook weer een mooie landing. Helaas geen video. Ik denk dat langste vlucht zo'n 35 seconden was, maar meer is zeker mogelijk, ik heb me vooral geconcentreerd op de Swift. Deze heb ik eerst wat (glij)vluchten laten maken met een paar windingen op de motor zodat de prop er niet af zou vallen. Dit ging goed, en blijven trimmen en steeds meer windingen hebben geresulteerd in dit:
Ik hoop dat jullie ze kunnen zien... Zeg het als het niet lukt! (Enne... sorry voor de erbarmelijke jaren 60 kwaliteit... Wie had ooit gedacht dat camera's zo vaag filmen?)
Hier was ik erg blij mee, gezien het feit dat het mijn eerste schaalmodel is en dit de eerste keer was dat ik hem aan het vliegen probeerde te krijgen.
Statisch gezien zouden mogelijke juryleden me echter moeten kapotmaken... :p
 
Iets zegt mij dat wij hier een mogelijk toekomstig kampioen aan het werk zien.
Dat je het ding nu al zo aan het vliegen krijgt zegt mij voldoende.....
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
wonderolie op mijn vingers
Daarom waren wij jaren geleden zo blij met de siliconen in poetsmiddelen voor autointerieurs - smeren beter en vlekken niet.

25-26 gram vlieggewicht
En je ziet het - het vliegt en niet zo'n beetje! Knap gedaan!

Statisch gezien zouden mogelijke juryleden me echter moeten
de Hemel inprijzen! Vooral doorgaan!!

Ben erg jaloers op de zaal en vooral het uurtarief (-:
 
Back
Top