Eén tegenover twee lagen beplanking

Daar ben ik weer met opnieuw een vraag.

Als ik verschillende kits bekijk zie ik dat er vaak een verschil is in de hoeveelheid lagen beplanking die schepen krijgen. Ik kan hier ook niet op uit maken wat beter is, aangezien ik regelmatig duurdere schepen zie die enkel laags beplankt zijn, goedkopere met een dubbele laag en andersom.

Wat zijn nu, puur kijkend vanuit kits, voor- en nadelen van een dubbele laag beplanking op modelschepen?

Laat maar horen ik ben erg benieuwd. :yes:
 
Dit worden veel verschillende meningen;)
Ik beplank graag een schip met een enkele beplanking in een mooie houtsoort in plaats van een romp 2 x te beplanken:rolleyes: Het is wel wat lastiger om te doen.
En als het dan ook nog eens mooi lukt, is het mooier om te zien. Ik heb beide uitvoeringen gedaan overigens.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het volledig eens met Hans, zoveel bouwers, zo veel meningen.
Ik ben een absolute aanhanger van de dubbele rompbeplanking, maar moet toch nuanceren.
Voor varende modellen of statische modellen waarvan de romp geschilderd wordt heeft een dubbele beplanking geen of een beperkte meerwaarde.

Wil je de romp alleen oliën of beitsen, dan kan je met een dubbele beplanking nauwkeuriger werken , met minimaal risico op lijmvlekken.
De eerste huidlaag geeft dan een solide basis om de 2e laag op aan te brengen waardoor je de latten niet meer aan elkaar moet lijmen, waardoor je minder kans op lijmvlekken die je er niet meer kan uitschuren hebt.

Dubbele beplanking geeft dus een betere hechtingsgrond voor de 2e laag, geeft ook beter inzicht van de rompvorm, geeft oefening voor je aan de 2e laag begint en toont de knelpunten in het verloop van de planken.
Volgens mij alleen maar voordelen dus.

Dubbele beplanking komt wel nooit voor als een model gebouwd wordt met voorgevormde huidplanken, zoals bij de vikingschepen of bepaalde modellen van Kolderstok. Dit wil helemaal niet zeggen dat dit minderwaardig zou zijn, maar vereist van de bouwer een groter inzicht en vaardigheid.
 
Ga je scratchbuild doen omdat je deze vraag stelt? Want bij kits heb je vaak geen keuze. De ene fabrikant levert pakketten met 1 laag en de andere met 2 lagen. 2 lagen is meer werk en een heel ervaren bouwer kies denkelijk liever 1 laag om tijd te besparen. Bij 2 lagen moet je je het werk 2 keer doen. En dat de eerste laag er slordig op kan want er komt toch nog een laag over is niet waar. Fouten blijven dan ook zichtbaar.
 
Ga je scratchbuild doen omdat je deze vraag stelt? Want bij kits heb je vaak geen keuze. De ene fabrikant levert pakketten met 1 laag en de andere met 2 lagen. 2 lagen is meer werk en een heel ervaren bouwer kies denkelijk liever 1 laag om tijd te besparen. Bij 2 lagen moet je je het werk 2 keer doen. En dat de eerste laag er slordig op kan want er komt toch nog een laag over is niet waar. Fouten blijven dan ook zichtbaar.
Een kit die ik gekocht heb voor het volgende project (was in de uitverkoop) heeft twee lagen beplanking. Dit viel mij op gezien duurdere kits van hetzelfde merk ook maar één laag hebben.

Ik heb zelf nog geen ervaring met twee lagen werken, dus vandaar de vraag.
 
Ik ben het volledig eens met Hans, zoveel bouwers, zo veel meningen.
Ik ben een absolute aanhanger van de dubbele rompbeplanking, maar moet toch nuanceren.
Voor varende modellen of statische modellen waarvan de romp geschilderd wordt heeft een dubbele beplanking geen of een beperkte meerwaarde.

Wil je de romp alleen oliën of beitsen, dan kan je met een dubbele beplanking nauwkeuriger werken , met minimaal risico op lijmvlekken.
De eerste huidlaag geeft dan een solide basis om de 2e laag op aan te brengen waardoor je de latten niet meer aan elkaar moet lijmen, waardoor je minder kans op lijmvlekken die je er niet meer kan uitschuren hebt.

Dubbele beplanking geeft dus een betere hechtingsgrond voor de 2e laag, geeft ook beter inzicht van de rompvorm, geeft oefening voor je aan de 2e laag begint en toont de knelpunten in het verloop van de planken.
Volgens mij alleen maar voordelen dus.

Dubbele beplanking komt wel nooit voor als een model gebouwd wordt met voorgevormde huidplanken, zoals bij de vikingschepen of bepaalde modellen van Kolderstok. Dit wil helemaal niet zeggen dat dit minderwaardig zou zijn, maar vereist van de bouwer een groter inzicht en vaardigheid.
Heldere uitleg, bedankt voor de inzicht :)
 
Dit worden veel verschillende meningen;)
Ik beplank graag een schip met een enkele beplanking in een mooie houtsoort in plaats van een romp 2 x te beplanken:rolleyes: Het is wel wat lastiger om te doen.
En als het dan ook nog eens mooi lukt, is het mooier om te zien. Ik heb beide uitvoeringen gedaan overigens.
Als een romp met een enkele lag (kundig) is gebouwd, dan ziet dat er mooier uit op welke manier precies? Strakker of iets dergelijks?
 
Als een romp met een enkele lag (kundig) is gebouwd, dan ziet dat er mooier uit op welke manier precies? Strakker of iets dergelijks?
Nee hoor ik ben het wel eens met Herby dat je met een tweede laag strak werk kunt maken en mogelijk nog wel strakker. Het zijn vaak kortere stukken fineer waar je mee aan de gang gaat. Bij werkelijke latten kan je vaak langere stukken nemen wat ik mooi vindt en de vroegere bouwwijze benaderd min of meer. En dit geeft duidelijke planken aan een romp.
Maar zoals blijkt is dit ook weer iets persoonlijks. Als je spanten juist zijn afgeschuind kan dit in 1 keer en kan je ook een romp maken zoals je dit wilt.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor ik ben het wel eens met Herby dat je met een tweede laag strak werk kunt maken en mogelijk nog wel strakker. Het zijn vaak kortere stukken fineer waar je mee aan de gang gaat. Bij werkelijke latten kan je vaak langere stukken nemen wat ik mooi vindt en de vroegere bouwwijze benaderd min of meer. En geeft dit duidelijke planken aan een romp.
Maar zoals blijkt is dit ook weer iets persoonlijks. Als je spanten juist zijn afgeschuind kan dit in 1 keer en kan je ook een romp maken zoals je dit wilt.
Jouw keuze om enkel laags snap ik volledig net zoals Herby zijn keuze om dubbel laags te doen. Ik ben benieuwd hoe mij dubbel laags mij zal bevallen.

Eerst maar even verder knoeien met mijn Bounty. ;)
 
Mij maakt het niet uit of de houtsoort mooi is of niet, als het maar goed behandelbaar is met beits. Die mooie rompen in zo'n mooie warme hout tint zijn namelijk niet altijd historisch correct, het zal altijd een grijze verweerde tint zijn, net als de dekken. En ik vind historisch correct niet alleen maar leuk om te maken, maar ook mooier bij schepen die mij interesseren, bij de 7p is het dan ook mijn droom om een verweerde schuit te maken waarop de sporen van gebruik en zeeslagen te zien zijn:)
 
Mij maakt het niet uit of de houtsoort mooi is of niet, als het maar goed behandelbaar is met beits. Die mooie rompen in zo'n mooie warme hout tint zijn namelijk niet altijd historisch correct, het zal altijd een grijze verweerde tint zijn, net als de dekken. En ik vind historisch correct niet alleen maar leuk om te maken, maar ook mooier bij schepen die mij interesseren, bij de 7p is het dan ook mijn droom om een verweerde schuit te maken waarop de sporen van gebruik en zeeslagen te zien zijn:)
:hammer::stout::rolleyes:
 
Ik heb alleen maar schepen met 2 lagen beplanking gedaan.
1 laags lijkt mij moeilijker om te bouwen omdat je dan veel secuurder moet gaan werken.
Bij een eventuele 2e laag verdoezel je nog wat 't kiertjes en kun je als je oneffenheden hebt nog wat houtvuller gebruiken om de boel egaal te maken en daar je 2e laag op plakken.
Nu zijn de meningen sterk verdeeld over houtvuller, maar voor mij werkt het prima. Zolang je het maar goed gelijk met het hout schuurt en niet overmatig gebruikt.
Ik heb geen ervaring met 1 laags beplanking maar wil dit wel gaan proberen met mijn volgende project.
 
Back
Top