Gisteren met Bruno met de PT-19 gevlogen Het was natuurlijk top weer en erg gezellig. En vooral heel veel van Bruno kunnen leren en veel nuttige tips gekregen. Goed om iemand met ervaring een keer te laten vliegen! Bedankt Bruno Jan
Eerste vlucht door Jan vond ik wel wat erg vlot. Naald ruim een kwart slag verder open gezet, toen 5,0 aan 18 m lijnen. Niks meer aan doen. Wat we verder ontdekten: De nieuwe lijnen waren wat plakkerig, een slag in de rondte gepoetst en dat was dan dat. Kist vloog met de buitentip bijna 10 cm lager dan de binnentip. Omdat de vleugel relatief laag in de romp zit ging natuurlijk als eerste mijn verticale zwaartepuntsalarm meteen af. Maar opgetild aan de leadouts hing de vleugel toch vrijwel verticaal. Dan van achteren uitgepeild en ja hoor, achterlijst rechts loopt een mm of 8 omhoog. Gaat gecorrigeerd worden. Ondanks dat ik mijn handvat goed had uitgelijnd, toch behoorlijk asymmetrisch. Inspectie leerde ons, dat "tuimelaar neutraal" geen neutraal hoogteroer opleverde. Gaat gecorrigeerd worden. De kist was, ondanks het zwaartepunt dat wel ongeveer goed ligt (post 1990 opvattingen) en het kleine handvat dat ik had meegebracht, toch wel erg gevoelig. Dat gaat dus toch een langere horn worden. Kan mooi in één moeite mee met de neutraalcorrectie. Ondanks dat de motor braaf op en af schakelde, ging dat wel met een beetje te veel enthousiasme en zat er ook nog een klein verschil in voor- en achterover. Aan het eind van de eerste wingover op de rug gegooid, sprintte het ding er meteen vandoor... De tank moet een mm of wat zakken en bovendien, naar mijn idee, een kwart slag gedraaid, zodat deze relatief platter wordt waardoor de power iets constanter wordt afgegeven. Maar ik heb met bewondering staan te kijken hoe zeker Jan deze kist al stuurt. Eerst af en toe een looping, wat krakelingen en toen plotseling, uit het niets, naar 45° en een loop voorover. En later die middag eentje die op 50° begon, onderin op ooghoogte uitkwam en vrijwel rond was..... Ik wilde nog uitleggen dat loops voorover vanuit rugvlucht beginnen, maar rugvlucht had hij nog niet geprobeerd.... Kortom, geef een goed modelvlieger een behoorlijke kist, wat handige tips en voor je het weet staat 'ie netjes te vliegen...
Je kan ook 0,07 mm dyneema gebruiken. MVG Max PS; knoop ik voor je, maar alleen als je ook gaat vliegen.
Bruno, nogmaals dank voor de duidelijke uitleg!! Erg nuttige en diverse dingen die ik niet gezien heb. Stap voor stap ga ik er mee bezig. Ik heb als eerste de tuimelaar neutraal afgesteld. Ik heb de gevoeligheid zo gelaten. Ik vond het zelf wel meevallen. Zeker na het modelletje uit de eerste post is dit echt een verademing De vleugel moet ik nog even over nadenken wat de beste optie is. Voor de motor komen nog wat delen binnen dus dan kunnen we weer verder. Maar voorlopig kan ik wat ervaring opdoen. En vliegtechnisch gezien denk ik toch dat ook na zo'n 40/45 jaar dat basis gevoel blijft hangen. Je verleert het niet helemaal ook al ben ik in het verleden niet verder gekomen dan met een 1.5 cc combat te vliegen. Jan
Bedankt voor het aanbod Maar vliegen gaat het niet worden met dat oudje. Ze hangt in de vitrine kast boven allerlei mooie motoren dus ze is in goed gezelschap en het ziet er erg leuk uit Jan
Als je de romp op tafel fixeert zodat de (kromme) vleugel uitsteekt kun je met een folie boutje zowel de onderkant als bovenkant verwarmen terwijl je een torsie op de vleugel uitoefent. Je kunt de vleugeltip dan in stapjes terugbrengen naar neutraal. Als alles netjes recht is een weekje laten rusten en zo nodig herhalen. Meestal blijft het daarna recht.
Ik heb dat inderdaad al meerdere keren toegepast met veel succes maar die vleugels hadden veel minder torsie stijfheid dan deze dus vraag ik me af of dat gaat lukken. Maar ik ga het zeker proberen. Bedankt voor de tip Jan
Vandaag weer eens met de PT-19 gevlogen. Gaat naar mijn idee steeds beter. Echter kwam ik met mijn voeten in de lijn van de startautomaat terecht Dus langzaam maar zeker werden mijn voeten bij elkaar gebonden Met wat schoppen en rommelen uiteindelijk op de been kunnen blijven maar het was wel een bijzondere ervaring Achteraf natuurlijk erg komisch Ik was al bang dat ik krakelingen moest blijven vliegen om niet om te vallen.... Beter uitkijken dus!! Jan
Goed opgelost! Ik had jou al getipt als LB talent van het decennium, maar dit is goed voor 15 bonuspunten. Weten waar je bent, ten opzichte van je omgeving, is bij LB tamelijk essentieel. Losliggende startrelease touwtjes zijn berucht, maar vlak ook kleine vliegcirkels met daar omheen allerlei enge zaken niet uit. Menig buitenvleugel(tip) heeft daar zijn laatste rustplaats gevonden. Mij staan Breitenbach (CH) en Barkston Heath (UK) nog bij als plaats delict. Vraag Erik @F2B maar eens... Hij is een van de weinigen die ik ken met de irritante gewoonte iets op zaterdag vrijwel totalloss te vliegen, om zondag doodleuk met een gerepareerde kist te verschijnen om daarmee dan nog alleszins acceptabel te vliegen. Hij heeft inmiddels "talent van de twintigste eeuw" binnengehaald, dat ga je dus niet meer redden....
Gisteren weer eens een paar vluchten met de PT-19 gemaakt. Ging eigenlijk best lekker. Voor het eerst ook een rondje op zijn kop gemaakt. Best spannend maar het lukte en het is nog heel. Volgende keer eens kijken of het een paar rondjes kunnen worden. Jan
Het eerste rondje rug is het moeilijkst, bij mijn eerste poging had ik mijzelf ingeprent om down-down-down te sturen en toch ging ik na een halve looping een kwart ronde later de grond in omdat ik niet genoeg down gaf. Vanaf het eerste rondje ging dat steeds beter en is het toch nog goed gekomen.
Vandaag was het een super mooie dag dus weer een aantal rondjes in Huizen bij MCH kunnen vliegen. Rugvlugt ging nu ook een stuk beter. Kon diverse rondjes op redelijk gelijke hoogte op zij rug vliegen. Maar het blijft nog even wennen om de andere kant op te draaien. Blijven oefenen!! Het veld ligt er mooi bij. Hopelijk is het met de STAKA over 2 weken net zo'n mooi weer!! Jan
Het is een voetbalveld. Zover ik kan zien een normaal voetbalveld dus de afmetingen moeten wel te vinden zijn. Jan
Staka?geen info .volg het niet helemaal.Staka is de afkorting voor Stadskanaal evenement,nu georganiseerd in Huizen? Wat is het dan Tupkercup of is het voor een select gezelschap?.
Oke,dit is dus geen Staka maar een 1,5 teamrace met Tupker modellen.plaats het dan de volgende keer gewoon hier op het forum,is het voor iedereen duidelijk.word er ook nog een stunt programma gevlogen met suppi,s en akrobaats of eucalyptus s?