Waar zitten de vliegers die 200+ gaan in het land?

Voor mij was langzaam vliegen al een stuk moeilijker dan slotracen.

Maar het laatste duurt zeker een jaar, voor je een beetje mee kunt doen. In het begin vlieg
je er overal uit. Het is geen Carrera o.d. Dan is een race winnen nog lang niet aan de orde.
Dus verkijk je er niet op. Je moet alles zelf bouwen, vanaf de can rechtmaken, tot de body.
Je moet snelle motors hebben, bodies met een goede wegligging, kunnen sleutelen en rijden.
In Uden ligt de enige Blue KIng baan (MDF) van Nederland. Helaas zijn er nog maar weinig leden.

Ik denk er wel eens aan, om het ´s winters weer op te pakken. Dan kun je ´s avonds toch niet vliegen.
Toch ben je dan wel gewend om te sleutelen en te bouwen lijkt me?
Wat maakt het voor jou met vliegtuigen lastiger te sleutelen/bouwen?
Het ziet er waanzinnig snel uit! Wel saai op den duur lijkt me....maar dat is persoonlijk denk ik[emoji56]
 
Aan een auto sleutelen is anders dan een vliegtuig.
Ik heb ook modelauto's gebouwd en gereden, alle soorten.
En ook slotcars verkocht.
Een slotcar heeft een beperkt aantal onderdelen en het is meer tweaken dan bouwen.
Een modelauto heeft meer onderdelen maar is ook de handleiding volgen en daarna tweaken.
Zelfde met een heli, dat is ook schroeven en de handleiding volgen.
Bij een vliegtuig moet je lijmen en tekening lezen en heb je ook nog een soort "vrije interpretatie".

GJ
 
Aan een auto sleutelen is anders dan een vliegtuig.
Ik heb ook modelauto's gebouwd en gereden, alle soorten.
En ook slotcars verkocht.
Een slotcar heeft een beperkt aantal onderdelen en het is meer tweaken dan bouwen.
Een modelauto heeft meer onderdelen maar is ook de handleiding volgen en daarna tweaken.
Zelfde met een heli, dat is ook schroeven en de handleiding volgen.
Bij een vliegtuig moet je lijmen en tekening lezen en heb je ook nog een soort "vrije interpretatie".

GJ
Je moet in de basis toch wel wat handig zijn voor beide hobbys lijkt me....
 
Ach, een Tamiya auto kan iedereen wel in elkaar zetten en rijdend krijgen.
Dat zijn een paar honderd onderdelen.
Een slotcar bestaat uit misschien 15 onderdelen.

GJ
 
Je moet in de basis toch wel wat handig zijn voor beide hobbys lijkt me....

Dat denk ik ook. Ik kan goed freubelen met de vingers, ben precies en heb veel geduld.
Bij slotracen ging het er om de auto's zo snel mogelijk rond te krijgen.
Ik had en maakte tooltjes om alles "in het midden" te krijgen. Na jaren zoeken, ontdekte ik dat beiden magneten dezelfde sterkte moesten hebben en later hoeveel die sterkte het beste kon zijn, voor onze track.
Ik schreef altijd alles op, ook hoe ik de bodies bouwde en hoe die precies op het chassis geplaatst moesten worden.
Verder ontdekte ik waar de rempunten voor de bochten lagen en waar je weer gas moest geven.
Het karakter van de auto moest passen bij je rijstijl. Reactiesnelheid niet te vergeten. O ja en de timing van de collector, de hoogte en de breedte van de bandjes en de hardheid en de hoeveelheid plak die je er op deed, de beste tandwielverhouding en ..................
Schreef nou laatst iemand dat dit allemaal makkelijk is ;)? Een beetje rondtoeren is makkelijk, maar de competitie winnen, kampioenschappen winnen, baanrecords op je naam schrijven ........... daar komt toch echt iets meer bij kijken.

wingcar2.jpg


lineup.jpg
 
Hi Willy,

Altijd al een keertje willen gaan kijken naar die slotraces. Het is er nu wel het weer voor.
Als je wilt kan ik je in contact brengen met Marcel Huisman die woont in Vught.
PM maar even

Groet Robbert
 
Ik ben een beetje laat maar ik vlieg 250g speedmodelletjes in de buurt van hensbroek.
Lang niet zo spectaculair als full size f5d/f5b maar wel gaaf om een vliegtuig van 60-80cm meer dan 200km/h te zien gaan. Is wel lastig te zien overigens, neem een verrekijker mee ;). Verwacht ook geen gekochte modletjes te zien, alles is zelfgemaakt en er wordt gevlogen met kleine high pitch propjes. Denk aan 6-8" diameter en 12-15" pitch, is gelukkig lang niet zo luid als de gemiddelde kleine pylon racer die een 4.1x4.1 met een belachelijk hoog toerental ronddraait.

Er zijn maar weinig mensen gestoord genoeg om vliegtuigen in deze klasse te maken haha.

Edit: hier nog ffe een fotootje van een paar modelletjes
 

Bijlagen

  • signal-2021-03-20-143008.jpg
    signal-2021-03-20-143008.jpg
    490,3 KB · Weergaven: 251
Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje laat maar ik vlieg 250g speedmodelletjes in de buurt van hensbroek.
Lang niet zo spectaculair als full size f5d/f5b maar wel gaaf om een vliegtuig van 60-80cm meer dan 200km/h te zien gaan. Is wel lastig te zien overigens, neem een verrekijker mee ;).

Die kan ik niet meer zien Bas. Spectaculair zeker.
 
Ik ben een beetje laat maar ik vlieg 250g speedmodelletjes in de buurt van hensbroek.
Lang niet zo spectaculair als full size f5d/f5b maar wel gaaf om een vliegtuig van 60-80cm meer dan 200km/h te zien gaan. Is wel lastig te zien overigens, neem een verrekijker mee ;). Verwacht ook geen gekochte modletjes te zien, alles is zelfgemaakt en er wordt gevlogen met kleine high pitch propjes. Denk aan 6-8" diameter en 12-15" pitch, is gelukkig lang niet zo luid als de gemiddelde kleine pylon racer die een 4.1x4.1 met een belachelijk hoog toerental ronddraait.

Er zijn maar weinig mensen gestoord genoeg om vliegtuigen in deze klasse te maken haha.

Edit: hier nog ffe een fotootje van een paar modelletjes


Wat ontzettend gaaf om te zien. En wat mooi gemaakt.

Ik heb zelf nog een kleine Voodoo. Ik zoek daar nog een klapprop voor (4.7×4.7), heeft u een suggestie?


Niels
 
Wat ontzettend gaaf om te zien. En wat mooi gemaakt.

Ik heb zelf nog een kleine Voodoo. Ik zoek daar nog een klapprop voor (4.7×4.7), heeft u een suggestie?


Niels

Dankjewel!
Ik heb zelf vrij weinig ervaring met propellers van dit formaat, Ik vlieg zelf eigenlijk altijd met grotere oversquare propellers. Ik geloof dat je bij espirit models een redelijk mooie 4.7x4.7 vouwprop met 30mm spinner kan krijgen. Deze geeft niet zo veel stuwkracht als bijvoorbeeld een vaste apc of graupner 4.7x4.7 prop, maar trekt ook minder vermogen.

Ben je de voodoo (op)nieuw aan het uitrusten met een motor+prop combi? Als je echt wilt lachen moet je eens een 6x12 of een 7x14 proberen op de voodoo. Mijn 74cm mini f5d (niet afgebeeld op de foto) gaat ongeveer 220km/h en gebruikt vrij kleine accus en een 41g quad motor, kan ook meer dan een minuut volgas gaan (meer accu past niet in de romp, hogere kv motor is er niet en grotere prop maakt hem niet sneller). De voodoo is iets groter maar niet enorm en er kan een bak meer vermogen in, dat zou leuk worden met zo'n prop. De start is helemaal niet zo moeilijk zolang je propeller minder dan 2.5x oversquare is en voldoende diameter heeft.

Dus als je een goede 4.7x4.7 vouwprop zoekt: ik denk dat alleen GM deze maakt
Als je de mogelijkheid hebt om een grotere prop te gebruiken: ik kan er een paar maken (verwacht geen geweldige kwaliteit), of als je echt het maximale uit je voodoo wil halen, stuur Marcus Koch (baiko composites) even een emailtje en vraag of hij een setje props voor je maakt. Ik heb zelf nooit mooiere vouwpropellers gezien.
 
  • Like
Reactions: Cnn
@BasGerritsen

Hi Bas. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

De prop bij Esperit is niet meer leverbaar.

De GM variant ook niet.

Ik haal zo even de Voodoo uit elkaar. Er is 2mm te weinig ruimte. Eigenlijk moeten de rolroer servo's verhuizen naar de achterkant van de vleugel. Maar die heeft de vorige eigenaar er vast op gelijmd met epoxy...

Ik lees mensen die een 3s 2200 er in krijgen. Huidige setup is met een 1250mah 3s en een 1300mah 3s. Maar het past net niet. Dus wil het rompje zo even leeg maken en kijken wat er veranderd kan worden aan de indeling. Anders maar de servo's eruit slijpen..

Markus Koch. Bedankt voor de tip. Die zal ik straks even opzoeken. Het gaat me er met name om dat het toestel beter te landen is. Elke voodoo heeft afgebroken vleugeltippen(incl de mijne). Ivm het blijven haken van de prop in het gras. Met een radslag als gevolg..
 
Ik hoor zo juist van de GVD (Geheimes Vloekverein Deutschland) dat eine zekere GJVO ein
neues zwisschen zwisschen Modelles Speeder bedenken ist geworden gewezen jetzt.
 
Samen met GJ (op afstand) aan het ontdekken, met welke instellingen zijn Speeder het prettigst vliegt voor mij.

Vandaag overigens zelfstandig de eerste complete vlucht gemaakt met deze kist, inclusief handstart en landing.
Kijk kijk! Je kunt het! Mooi om te horen wil! Schrijf vooral verder....[emoji4]
 
Doe het dan volgend jaar..
Hier houden ze de clubs nog dicht voor gastvliegers.
Ze zijn huiverig dat er een besmetting komt want dan gaat het veld dicht.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor de horeca hier, het is wel open, mits, mits.
Allemaal bang voor besmetting en sluiting.

GJ
 
Back
Top