Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je begrijpt het helemaal:
    Met de mengselknop stel je (theoretisch) het hele mengsel over de hele range met dezelfde verhouding bij. Dus als je 10% méér brandstof geeft, dan krijgt hij bij stationair 10% meer t.o.v. wat hij voorheen bij stationair kreeg, maar bij vol gas krijgt hij dus ook 10% meer dan wat hij voorheen bij vol gas kreeg

    Als je wilt weten hoe je het programmeert, geen probleem, maar dan ben ik wel even aan het typen...
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.921
    Locatie:
    Barneveld
    Dat hoeft niet. Ik zat even na te denken over de software in de besturingsmodule voor de solenoid.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... als je er een tweede kanaal bij in kunt prakken wat de "versterkingsfactor" vergroot of verkleint (maar dan moet het uiteraard wel vanaf de juiste nullijn af gebeuren), dan scheelt dat qua programmeren een hoop gedoe, maar het gaat weer ten koste van een ontvangeruitgang.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.921
    Locatie:
    Barneveld
    Ik zat aan twee drukknopjes op de module te denken. Of een potmetertje.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ook... Maar dan moet je wel iedere keer in je model zijn.

    Ik ben nu echter bezig alle modelgeheugens om te werken, en met wat geluk (denk wel dat ik "ongeveer" in de buurt kom), zodanig dat er in principe een soort van temperatuurknop op de zender komt. Heb je één kist goed staan voor die dag, dan heb je ze allemaal goed staan voor die dag, omdat ze allemaal op dezelfde knop zitten en allemaal dezelfde basisinstelling hebben.
    Dat zal nog wel wat tijd kosten, maar zou niet al te problematisch moeten zijn. Het voordeel is, dat als ik kist A voor het laatst in de kou gevlogen heb, en eindelijk weer eens meeneem op een warmere dag, dat ik dan op eerdere warmere dagen van lieverlee al die "klimaatknop" steeds wat verder richting "warm weer" gezet heb terwijl ik met model B of C vloog.

    Dus in principe, als ik op het veld ben, en het toestel waar ik op dat moment mee vlieg, aanpas aan de weersomstandigheden van die dag, dat ik dan ALLE kisten tegelijkertijd goed zet voor die dag.

    Of dat werkt, werkelijk geen idee, maar ik hoop het.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.921
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat je gelijk hebt en het handiger is om alle intelligentie in de zender te houden en de solenoid alleen rechttoe-rechtaan te laten klepperen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs als mijn idee in de praktijk niet werkt (dat het niet mogelijk is alle modellen "gelijk te krijgen"), denk ik dat überhaupt verstelling vanaf de zender makkelijker is. Of dat nu via OpenTX gaat, of via een apart kanaal, dat maakt op zich niet zoveel uit.
    Alleen al het feit dat je niet meer aan die sproeiernaald hoeft te komen, of niet meer in die curve hoeft te duiken, maakt een en ander een stuk prettiger.
    Want bij de FW190 bijvoorbeeld, kom ik niet eens meer bij die sproeiernaald zoals het nu staat...
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede
    Dus sproeier op te rijk zetten. Met motor afstellen het liefste een 14 graden je curve En mengsel inleren. Dan draaiknop middenstand en procentueel je curve plus en min 7 procent aanhouden.
    Bij de jeti kun je dan je percentage aan je curve vast zetten daar waar je mengsel bepaald wordt naar gelang je curve loopt en niet aan je gasknuppel stand.
    Dat is het mooie van Master en slaaf functie vrij toe kunnen kennen.
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi om te horen Brutus, over zoiets hadden we et laatst toch? Ik zie vooral ook het voordeel om de juiste instelling in de lucht te vinden. Ik ben iets minder motor dokter dan jij ;-) dus dan stel ik me voor op de grond de motor goed af te stellen en in de lucht iets rijker te kunnen draaien via de zender om in de lucht de juiste setting te vinden.

    Dan dat instellen als standaard waarde op de zender en verder met jou visie op buiten temperatuur en enkel daarvoor instellen per seizoen natuurlijk.

    Maar dus vooral nog wat vrijheid in lucht te hebben om de afstelling perfect te maken ipv op de grond is vast fijn voor een noob zoals ik :).

    Maar goed in ES met motor mapping curves gedacht en veel extra slimheid zou de verschraling in de lucht waarschijnlijk ook gezien worden in de verhouding gasklep stand en motor toerental :rolleyes:.....

    Zou je een model kunnen delen waarin je de curves hebt staan. Liefst een voor een 2takt rond de 7,5cc en een 4takt rond de 15cc?

    Groet en bedankt Q
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, sterker nog, daar moet je ontzettend mee oppassen: Goed afgestelde benzinemotoren draaien (vrij letterlijk) op de grens, en als je armer gaat, slaan ze af zonder veel waarschuwing. Ik ben er mee bezig geweest, en zonder mezelf op de borst te willen kloppen, ben ik toch "best wel" redelijk bedreven in afstellen. Maar ik heb vaker zélf een deadstick veroorzaakt door in de lucht aan dat mengsel te klooien, dan ik zelf zou willen toegeven.

    Zoals ik het nu inschat (ik ben hier ook nog maar nét mee bezig), is het gebruik en toepassing van deze verstelling vrij eenvoudig: Start je motor, laat hem enigszins warmdraaien, en stel het mengsel zó af, dat hij goed gas aanneemt op de grond, en dat is het dan. Dan zou hij in principe (als de brandstofcurve om te beginnen goed is), verder goed moeten staan voor die dag.
    En als je de rest van je kisten even goed hebt afgesteld, zouden automatisch díé óók goed moeten staan, maar dat is een kwestie van de individuele modelgeheugens een beetje synchroniseren.

    Dat gaat niet... Ik zie geen enkele regelmaat in mijn eigen curves, die ontstaan een beetje "per toeval" want als jij bijvoorbeeld je gasservo op het buitenste gaatje zet en de servoweg verkleint, word de curve al zichtbaar anders. En zo zijn er heel erg veel factoren die invloed hebben. Dat is allemaal geen probleem, want het is écht geen heksentoer om je curves goed te krijgen met OpenTX, maar een curve kopiëren is echt volkomen onmogelijk.
    Al was het maar, omdat je om te beginnen je motor gewoon domweg niet gestart krijgt als er een willekeurige curve in je zender staat.

    Maar dat geeft niks, daar praat ik je wel doorheen, tegen de tijd dat het zo ver is, en anders kom je gewoon gezellig langs, dan help ik je...
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, ik hou ongeveer + of - 10% aan, en dat blijkt een héééél subtiele verandering van het mengsel op te leveren.
    Zo subtiel, dat zelfs ik het eigenlijk niet aan de motorloop hoor, je merkt het aan dat de motor slechter op gasgeven reageert.

    Bij OpenTX werkt het in zoverre een haartje anders (maar dat is meer een wiskundig probleempje dan wat anders), dat de curve die je instelt in de zender, de curve is die bij "vol rijk" van toepassing is. Dus eigenlijk moet je bij OpenTX je motor (curve) vaststellen bij 5 graden buitentemperatuur, met de knop vol rechts.
    Net een iets andere denkwijze, maar verder hetzelfde.
    Je kunt de curve ook gerust bij 15 graden afstellen, alleen moet je dan na het afstellen gewoon bij ieder getalletje 10% optellen (dus 10 wordt 11, 20 wordt 22, etc etc) en dan kun je de knop in het midden zetten en heb je weer exact de brandstoftoevoer zoals je die afgesteld hebt bij de testrun.
    Dat begrijp ik even niet zo goed... Dit werkt niet met master en slave, tenminste, wel voor de feitelijke brandstoftoevoer, maar niet voor de mengselverstelknop. Die functioneert als een verstelbare dual rate.
    Qua programmeren functioneert eigenlijk precies hetzelfde als die verstelbare dual rate, je past hem alleen anders toe.
    Verder moet je (maar dat is ook strikt een wiskundig probleem) nog een vergroting en een offset toepassen, omdat je tekenwisselingen moet omzeilen.

    Overigens wil je niet weten hoe vrij "master" en "slave" in OpenTX toe te kennen zijn. Ik kan als ik daar zin in zou hebben, de roeruitslagen variabel aan de airspeed koppelen, dat bij toenemende airspeed de beschikbare roeruitslagen proportioneel kleiner worden...
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede
    Jeti is ook open TX.
    Wat ik begrijp hoe jouw systeem werkt. Je kunt een curve maken gekoppeld aan gasknuppel/gasschuif positie. In deze curve bepaal je met het klepje per punt (om het even of het 5 of 14 punten zijn) in de curve je brandstof hoeveelheid. De curve is dus je brandstof toevoer. Nu mbv die draai knop kun je de curve 10 procent hoger of lager leggen.
    Je verplaatst duus de complete curve 10 procent maximaal in de plus of min.
    Dat is wat ik begrijp waarvan de basis curve de ingestelde curve is.
    Ik hoop dat ik duidelijk genoeg over kom.
    Maw je legt hiermee het complete mengsel dus evenredig aan je ingestelde waarden maximaal 10 procent omhoog of omlaag.
    De juiste waarde is dan die setting van de draaiknop waarop jouw motor het lekkerste reageert op je gas input.

    Ik probeer in jouw denkwijze te komen, vandaar ;)
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.415
    Sinds wanneer is Jeti uitgerust met OpenTx?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat begrijp je dan verkeerd.... Je vergroot de WAARDE van ieder afzonderlijk punt, met 10% van die waarde. Dat is iets HEEL anders dan de curve gewoon 10 punten opschuiven.
    Opschuiven is makkelijk te doen, maar de curve "vergroten" is wat lastiger. Maar opschuiven van de curve heeft een véél groter effect bij stationair, dan bij vol gas, en dus onbruikbaar:
    Als je brandstof-opening 10% is bij stationair, en 80% bij vol gas (bijvoorbeeld) dan resulteert "opschuiven" met 10% in dat de motor bij stationair twee keer zoveel brandstof krijgt, en bij vol gas maar 1/8ste erbij, ofwel dan gaat ie stationair BAGGERVET draaien, terwijl je vol gas nauwelijks iets merkt. Daar kun je dus niks mee, want dan gaat je motor ongeveer reageren alsof je hoofdnaald goed, maar je stationair naald verkeerd staat (of andersom).

    Zoals ik het nu heb, krijgt hij er bij stationair (in het voorbeeld) 1% bij (dus 1/10e) en bij vol gas 8% (dus óók 1/10e) en loopt hij theoretisch over de hele linie met hetzelfde percentage rijker, en blijft dus ook het loopgedrag "hetzelfde".

    En om dat voor elkaar te krijgen, moet ik eerst, zeg maar, een "servo uitslag begrenzer" aan een knop koppelen, daarna moet die servo-uitslag aan een ongebruikt kanaal geplakt worden (Taranis heeft 40 kanalen, geloof het of niet), dat ongebruikte kanaal moet geslaved worden aan het gas, en gekoppeld met de brandstof curve. Die brandstofcurve zelf moet "verbouwd" worden zodat er alleen maar positieve waardes in staan (want anders gaan de negatieve delen van de curve een andere kant uit dan de positieve), en dat resulteert in een "kopie" van de curve, maar die gebruikt maar een helft van de servo weg, dus moet DAT resultaat doorgestuurd worden naar het eigenlijke brandstof kanaal, en met een rate en offset teruggebracht worden naar zijn oorspronkelijke vorm (de volle servoweg).
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    serge pot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Helemaal vergeten:

    Vanmorgen twee motoren getest (ASP 91 viertakt en 160 boxer), en vanmiddag met de 91 en die Decathlon (Irvine 70) gevlogen.

    Onvermijdelijk dat er bij dit soort werk (omprogrammeren) hele kleine afwijkingen optreden, dus er was een heel klein beetje (ÉCHT maar een heel klein beetje) finetune werk nodig, en daarna liepen ondanks dat de curves verkleind, opgevouwen, verzwakt, verstuurd, uitgevouwen en uitvergroot worden, de motoren eigenlijk volledig normaal.
    De mengselverstelling is behoorlijk subtiel, ik ben benieuwd of het voldoende is.

    Tot nog toe functioneert het, maar ik weet pas méér, als ik over twee maanden terug kom van zee, en met één draai aan de knop alle modellen tegelijk aanpas aan het zomerweertje...
     
    sarco, MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zojuist de Radial in het programma gezet... Dat is altijd een lastige om af te stellen, en de laatste keer dat het ding vloog was met het mooie weer van ongeveer een maand geleden.
    Dus die stond veel te arm, en met de buitentemperatuur van vandaag (achter huis tussen de 3 en 5 graden, zo te zien) dus een prima gelegenheid om met de knop rechts in de hoek, de boel goed te zetten, want ik verwacht niet dat ik met deze kist vaak in de kou ga vliegen..
     
    sarco vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dan verveel je je, ga je denken wat er allemaal nog meer mogelijk is, en bedenk je je opeens dat op een enkele kist na, ze bijna allemaal nog een lege temperatuurpoort hebben. Hmmmm

    En verder bedenk je je opeens, dat als je een draaiknop die "global variable" waarmee het mengsel versteld wordt kan beïnvloeden.... Dan kan een telemetrie-waarde dat vast ook...

    Yup... dat kan ie....

    En als je die boel dan zodanig kan instellen dat die draaiknop bij volle slag slechts het bereik van 80 tot 100 bestrijkt, dan kun je de boel vast óók wel zodanig beinvloeden dat die temperatuur ook van 0 tot 35 graden dat zelfde bereik van 100 tot 80 doorloopt.

    Yup.... Dat kan ie ook...

    Dus om een lang verhaal kort te maken: als probeersel, heeft één van de toestellen een buitenlucht voeler gekregen, en zou theoretisch dat ding eigenlijk helemaal automatisch zijn mengselsterkte aan de buitentemperatuur moeten aanpassen.

    Of het ook daadwerkelijk pas houdt met de werkelijkheid, is een kwestie van weight en offset, maar het idee is er, en de practische uitvoering ook...
    Nu nog even een mooi plekje voor die voeler verzinnen...

    Ik zie in elk geval als ik het toestel van de garage naar de woonkamer verplaats, het mengsel ongeveer meelopen in de mate die ik verwacht nodig te hebben.
     
    sarco, Peter Houweling, AHoogendijk en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ok Bert, maar dan moet je nu ook nog met de gasklep stand en motor toerental aan de slag om de verschraling in de lucht op te vangen!

    :thumbsup:
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.400
    Locatie:
    Thuis
    Nog even en we zien het merk “Brutus” als electronische optie bij een van de grote motormerken in de lijst staan..
    Ik zit dit met verwondering te lezen en ik weet zeker als dit draadje internationale bekendheid krijgt dan zal het me niets verbazen als Bert hier voor benaderd gaat worden door een electronica of motoren fabrikant
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.995
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou...

    Weet je... die dingen zijn vreselijk moeilijk in werkbare formules op te vangen. Om je een idee te geven: als een autofabrikant een nieuwe motor ontwikkelt (en dat gebeurt VEEL minder vaak dan je zo zou denken, de BMW formule 1 motor was een destijds 30 of 40 jaar oud ontwerp, geloof het of niet), dan spenderen ze een paar duizend test-uren aan het vastleggen van de karakteristieken van die motor (gasklep stand en toerental en dergelijke).
    Die dingen vallen niet in een algemene formule te vangen, en lineaire correcties werken niet vanwege het nogal extreem non-lineaire gedrag van zulke mechanismes.

    Maar de uitzetting van lucht bij temperatuursverandering is redelijk vast te leggen: ((P1 x V1)/T1)=((P2 x V2)/T2) betekent gewoon niet meer of minder dan dat (als P constant wordt verondersteld) de temperatuur in Kelvin en het volume van een gas (wat weer het omgekeerde van de dichtheid is) gelijke tred met elkaar houden.
    Dus bij de kleine veranderingen die wij in het dagelijks leven tegen komen (van 0 tot 30 graden is ruwweg 10% als je het in Kelvin noteert), er ook ongeveer 10% meer of minder brandstof nodig is.
    En dat valt nog wel ongeveer weg te regelen met "vaste" correcties.
    Het komt ook ongeveer overeen met die 1 a 2 klikjes verschil die ik zie tussen zomer en winter (op gemiddeld 20 klikjes totaal-opening is dat tussen de 5 en 10%, ruwweg).

    Het zal vast niet perfect zijn, en het grootste probleem is dat er zo ontzettend veel tijd gaat zitten tussen het vliegen bij 0 graden en het vliegen bij 30 graden, dus het vaststellen van weight en offset gaat echt lastig worden. Vandaar dat ik ze probeer te berekenen.

    Gisteravond heb ik met ijsblokjes en een Föhn zitten klooien om te proberen zo goed mogelijk die 10% verandering te creëren van nul tot 30 graden.

    Neuh... Het idee is leuk, maar onverkoopbaar voor motorfabrikanten. Een fabrikant kan alleen iets met een dergelijk systeem als het stand-alone is (niet afhankelijk van randapparatuur zoals een Taranis).
    Maar het zou me niet verbazen, als bijvoorbeeld Zenoah het op een akkoordje gooit met Stihl, om hun M-tronic systeem te mogen gebruiken, of dat ze hun eigen "patent-omzeilend" vergelijkbaar systeem op de markt gaan brengen.

    Wat ik doe, is in principe patent-vrij (modulerende brandstofkleppen werden al lang geleden in auto's toegepast). Dus ALS je het ooit terug ziet, zal daar met 100% niet mijn naam op staan :D :D :D

    Maar ik heb inderdaad wel heel sterk het vermoeden, dat er inderdaad een aantal R&D mensen met interesse mee zitten te lezen op o.a. RCGroups, zo nu en dan zie ik dingetjes waarvan ik denk "dat komt me bekend voor". Maar het kan best zijn, dat ze gewoon tegelijkertijd op hetzelfde idee gekomen zijn.
    Ik heb zelf ook wel eens wat ideetjes voor verbetering naar GO (inmiddels ter ziele gegaan Taiwanees motormerk, die o.a.de GH56 en de HobbyKing Rotorstar Apache produceerden) geschoten. Heeft niet geholpen, want ze gingen toch failliet. Jammer, kwalitatief extreem goede motoren.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021

Deel Deze Pagina