Fokker F.VIIb/3m schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 24 mei 2021.

  1. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    We zijn inmiddels weer een stukje opgeschoten met de nieuwe vleugel. De lage banen van de onderkant zitten erop.


    Voordat begonnen kan worden met de hoge banen eerst kleine strookjes triplex ter opvulling op de liggers en gordingen gelijmd. Dan kunnen de hoge banen gelijmd worden en naar stug doorplakken is de onderkant ingedekt.





    Dan kan de vleugel van de bouwplank afgenomen worden en omgedraaid. De vleugel rust nu om steunen die de juiste v-stelling en instelhoek van de ribben waarborgen. Een ideetje die ik gezien heb in het draadje van Ralf zijn kleine Fokker F.VIII en mij handig leek om ook te gebruiken. En ik moet zeggen het werkt prima!


    Nu kunnen de bovenste gordingen en de rest van het inwendige van de vleugelhelft geplaatst worden.



    Ik heb nu voor een andere manier van aansturing van de rolroeren gekozen. Bij de eerste vleugel zaten de rolroerservo's ter hoogte van de roerhevels en stuurde via een stuurstang de bovenkant van de roerhevel aan. Aan de onderkant van de roerhevel zat een een dummy aansturing. Een staaldraadje die via een katrolletje en een veertje aan de servohevel bevestigd zat. Via het servoluikje kon ik net met een vinger bij het katrolletje en het was een heel gepriegel om het staaldraadje blind met die ene vinger over het katrolletje te krijgen en in positie te houden totdat ik het servoluikje kon vastschroeven. Als het tegenzat was ik daar soms wel een half uur per vleugelhelft mee bezig. Nu zitten de rolroerservo's aan de wortelribben van de vleugelhelften en worden de rolroeren via een closed loop staaldraad aangestuurd. De staaldraad loopt door een geleiding, in dit geval het gele gedeelte van een sullivan kabel. Ik heb dit concept eerst uitgeprobeerd in een tevens schaal 1 op 10 Koolhoven FK43 die ik na de F.VII gebouwd heb en het werkt daar heel goed. Zo blijft de rolroerservo goed bereikbaar en heb ik ook geen luikjes in de onderkant van de vleugel. Onder de servo montagehouder zie je het lipje voor de bevestiging van de vleugelhelft aan het vleugelmiddendeel. Via de onderkant wordt de vleugelhelft vastgeschroefd met een M6 nylonbout.



    Nu kan het indekken van de bovenkant beginnen. Eerst de lage banen gevolgd door de hoge banen. Nu kan de neuslijst ingedekt gaan worden.


     
    Bart83, ramses, bipeflyer en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wat prachtig om dit te zien Kjel, zeer fraai gemaakt!
    Ik kan het even niet zo snel vinden maar welke dikte is jouw triplex indekking, 0,6 of 0,4mm?
    Goed idee van die opvulstrookjes, dat ga ik ook gebruiken :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Het triplex is 0,4mm. Het dunste dat ik kon krijgen. Voor mijn schaal is het eigenlijk te dik. Voor jouw grote F.VIII zou 0,4mm perfect op schaal zijn. Deze manier van indekken geeft de vleugel een hoop extra karakter. Het is ook een hele hoop werk, maar het eindresultaat voegt vind ik zoveel toe aan het uiteindelijke uiterlijk van de Fokker dat alle moeite en kosten het dubbel en dwars waard zijn.

    gr kjel
     
    Bart83 en strutter vinden dit leuk.
  4. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    En dan verder met het indekken van de neuslijst. Eerst van papier een sjabloon maken. Uitknippen en overnemen op het triplex.


    Het triplex paneeltje aan de bovenkant met een stukje tape vast zetten en dan is het een kwestie van passen en bijschuren, passen en bijschuren en nog eens passen en bijschuren. Net zolang totdat de passing goed is. Het beoogde stukje van de vleugel voorzien van houtlijm, paneeltje er even opdrukken en weer eraf halen, lijm even laten inwerken om vervolgens met de foliebout vast te strijken. Het eerste stukje neuslijst zit erop.


    Bij de Koolhoven FK43 heb ik ook de vleugel met triplex ingedekt. Toen ben ik in de weer geweest met ammonia om paneeltjes om de neuslijst te buigen. Paneeltje goed natmaken met ammonia en voorzichtig om de neuslijst buigen en vasttapen. Vervolgens een nacht laten drogen om het de volgende dag te kunnen lijmen. Dat was best tijdrovend. Nu heb ik ontdekt dat dit buigen ook met de strijkbout kan. Paneeltje aan de bovenkant met tape vastzetten en dan langzaam met de strijkbout de bocht om strijken. Werkt erg goed. De bocht blijft er ook mooi inzitten. Maar een paar seconden werk en we kunnen al lijmen. Dat vaststrijken met de strijkbout werk ook erg goed en lekker vlot door.


    De lage banen zitten erop.


    De neusligger met dunne strookjes triplex ophogen en we kunnen verder met de hoge banen. En dan 73 triplex paneeltjes later is de eerste vleugelhelft ingedekt :banana:. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden met het resultaat ben. Op na de tweede vleugelhelft, dan kunnen we alles nog een keer doen :koud:.



    De nieuwe vleugelhelft weegt nu ongeveer 415 gr. De oude vleugelhelft weegt compleet ongeveer 430 gr. De servo die erin komt weegt 16 gr. Dan komen er nog wat stuurkabel, schaniertjes, een beetje lak en wat plakletters bij. Met triplex indekken wordt wel iets zwaarder, maar het ontloopt elkaar niet veel. Ik schat dat deze vleugel helft misschien 50 gram zwaarder wordt dan de versie met balsa indekking.

    gr kjel
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
    Bart83, ramses, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.931
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Geweldig, je plakt de indekking gewoon over elkaar :thumbsup:
     
  6. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad, zo deden ze dat destijds bij Fokker ook.
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig gemaakt, dit is genieten!
    Dit staat mij ook nog te wachten, ik zal het lijmen met de bout erbij ook gaan proberen.
    Het 0,4mm triplex heeft zonder ondersteuning weinig eigen sterkte, op welke onderlinge afstand heb jij de ribben zitten?

    Groeten Ralf
     
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    De ribben zitten op 8cm van elkaar. De laatste 4 ribben in de tip zitten op 4 cm.

    gr kjel
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
  10. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    We zijn weer wat verder. Wel een onderbreking gehad, een weekje kamperen met mijn gezin, maar dat is uiteraard ook belangrijk. Ik heb niet veel foto's gemaakt van het bouwen van de tweede helft, want het is in principe hetzelfde als de eerste vleugelhelft. Alleen in spiegelbeeld. En dan na weer een hele hoop paneeltjes geplakt te hebben hebben we twee vleugelhelften.




    Nu kunnen de rolroeren uit de vleugels losgesneden worden. Voor de schanieren heb ik geprobeerd om dat in grote lijnen net zo te doen als Fokker dat bij het origineel deed. En dat komt er min of meer op neer dat de schanieren gewoon boven op de vleugel en rolroer vastgeschroefd zitten. Ik heb daar maar een foto van kunnen vinden waar dat een beetje te zien is.


    Nu waren deze schanieren wel iets meer dan alleen een plat schanier dat boven op de vleugel geschroefd werd. Het scharnier bestond uit vier delen en zat zowel boven op de vleugel en rolroer geschroefd als op de achterlijst van de vleugel en de neuslijst van het rolroer. Dat is op de volgende twee foto's enigszins te zien. Deze foto's zijn screenshot van een film over de restauratie van een Fokker Super Universal in de jaren negentig in Canada.



    Zo geavanceerd kan ik de schanieren niet maken, dus bij mij is het een plat scharnier boven op de vleugel vastgeschroefd geworden. Vijf scharnieren, elk met zes schroefjes vastgeschroefd. Voor de schroeven heb ik in de achterlijst van de vleugel en de neuslijst van het rolroer vuren blokjes in gelijmd. Dan heb ik iets stevigs om in de schroeven.


    Vervolgens heb ik de roerhevels voor de rolroeren uitgezaagd. Tegen het uitlubberen van de gaatjes heb ik er een stukje messing buis, diameter 1,5 mm, ingelijmd. Vervolgens zijn de roerhevels in de rolroeren ingelijmd.



    Voor zover de vleugel uiteindes. Nu verder met het vleugel middendeel. De vleugelbevestigingen en ophangbevestigingen voor de motorgondels zijn inmiddels definitief uitgericht en vastgeschroefd. Daar ben ik alleen vergeten foto's van te maken. De gordingen zitten nu ook op hun plaats en zijn aan het drogen zodat ik vanavond verder kan met het plaatsen van de sheerwebs.


    gr kjel
     
    Bart83, ramses, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Waar heb jij die scharniertjes vandaan?
     
  12. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Bij een klein doe het zelf winkeltje in Ede genaamd Elbert Jansen. Het zijn scharnieren voor naaikistjes. Ze hebben ze in vijf maten geloof ik. Dit is de grootste maat. Ik heb ze wel iets smaller gemaakt en de hoeken afgerond. Anders vond ik ze iets te lomp. De kleinste maat heb ik gebruikt voor de deuren in de romp. Het zijn geen precisie scharnieren, ik heb in de winkel diegene uitgekozen die het soepelst bewogen.

    gr kjel
     
    Vale Ouwe, Henri Kaper en serge pot vinden dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    We zijn weer een stukje verder met het vleugelmiddendeel. Tape langs de gordingen geplakt in voorbereiding op het schaven.


    De gordingen zijn geschaafd en bij de middelste gordingen zijn aan beide kanten de sheerwebs geplaatst. Nu kan begonnen worden met het indekken van de bovenkant.


    De lage banen zitten erop, plus alle opvulstukjes voor de hoge banen. Het einde komt in zicht.


    En dan...., jawel, het laatste paneeltje :yes::banana::beer:.



    Het is een hele klus geweest, maar 181 paneeltjes later is de vleugel dan toch echt helemaal ingedekt. Ik heb ongeveer 1,7 m2 triplex nodig gehad. Ik ben blij met het resultaat. Heerlijk die dikke Fokker vleugels. Op het dikste punt is de vleugel 76mm dik.



    Nu noch de cockpit opening in de vleugel maken zodat de piloten hun hoofd kwijt kunnen. En wat schaaldetails op de vleugel waar de brandstof tanks zitten bij het origineel. Dan kan er gelakt worden en de registratieletters geplakt worden.

    gr kjel
     
    mac, HansH, Vale Ouwe en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig werk en ditto resultaat, genieten dit :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Heel mooi resultaat.
    Wat is het toch prachtig om met hout te bouwen,
    Dat missen al die schuimvliegers toch maar,

    Ton
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Verder met de detaillering van het vleugelmiddendeel. Als eerste heb ik de cockpitopening gemaakt.



    Daarna op de bovenkant de plekken waar bij het origineel de tanks zitten gedetailleerd. Dit is een beetje giswerk geweest daar ik hier geen goede foto's van het gevonden, maar het ziet er niet verkeerd uit vind ik. Nu is de vleugel gereed om te lakken.




    De vleugel in de Glitsa parketlak gezet, vleugelregistratie geplakt en de voorlijst zilver gelakt. De letters van de registratie heb ik iets dunner gemaakt dan bij vleugel 1. Dit komt beter overeen met wat ik op foto's zie. Vervolgens konden de rolroeren gemonteerd worden.


    De laatste detaillering aan het vleugelmiddendeel. De vulopeningen en ontluchtingspijpjes van de tank. En de hijsogen voor de vleugel.


    Nu is de vleugel bouwtechnisch af en kan weer op de romp gemonteerd worden. Ook kunnen de motorgondels weer aangesloten en bevestigd worden.


    Als laatste heb ik de servo's in de vleugels geplaatst en de rolroeren aangesloten. Ik zie dat ik nog vergeten ben om de borgmoertjes aan te draaien. Moet ik niet vergeten.




    En dan de Fokker mee naar beneden genomen om hem eens in elkaar te zetten. Ik ben erg blij met het resultaat. De nieuwe vleugel geeft hem nog meer uitstraling.






    Nu wachten op een beetje mooi weer voor zijn tweede " maiden "

    gr kjel
     
    mac, HansH, M.l.v.Doesburg en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Machtig mooi bouwwerk! een genot om te bekijken.

    Mvg,

    Bart
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Werkelijk prachtig! Inderdaad een machtige uitstraling, die details doen veel en het plaatwerk op de vleugel is schitterend. :worship:
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Waanzinnig mooi gedaan zo! :banana:
    Dank voor de duidelijke foto's daar haal ik een hoop info uit :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  20. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Bart en Robbert, bedankt voor de complimenten.

    @ralf,

    Graag gedaan . Zo kunnen we elkaar helpen. Ik heb namelijk voor de bouw van mijn F.VIIb jouw draadje van je 1/12 F.VIII goed bestudeerd en als leidraad genomen. Ben erg benieuwt naar het eind resultaat van de grote F.VIII, maar daar zal ik nog wel even wat geduld voor moeten hebben.

    gr kjel
     

Deel Deze Pagina