info in het bos der shockys

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Christiaan Vis, 18 mei 2006.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.120
    Hi,

    Ik heb een aantal vragen. Ik wil me ook gaan begeven op het gebied van de shockys en nu heb ik een aantal vragen die niet te ontlopen zijn maar vooral ook niet te doorgronden zijn voor een knul als ik die alleen vloeibare brandstoffen gewend is...:)

    Ofwel, wat vragen over electronica, voordat ik iets koop, de boel vervolgens opblaas en het hele huisblok in vlammen doe laten op gaan :)

    Allereerst, wat wil ik. Ik wil een shocky, bv ikarus, voor de rustige zomeravondjes. 3D moet kunnen.

    Wat heb ik, niets, en wil ook niet teveel uitgeven :)

    Eerste vraag: hoe breng ik de motor in overeenstemming met de regelaar en accu? Bv als ik een EMM 150PW alias 'fietsbel?' op 1450KV (is dat Kilo Volt?) wil laten draaien op een 17A basic ESC brushless apparaat, wat voor accu heb je daar voornodig. Ofwel, hoe kun je uitrekenen hoeveel stroom zo een motorski trekt en hoeveel een accu kan leveren? Mn water zegt dat de vermelding 20C bv bij een accupakketje, daar iets over zou moeten zeggen. Is dat dan 20 keer de capaciteit? dus bv een 800 mah 15C zou 12A kunnen leveren??

    Dan nog een vraagje over laden van lipo. Kun je bv een 350 mah pakketje met 1,5A laden? of heb je daar geen regeltje van bv laden met een C/10 ?

    Goed, dan nog een vraagje over props...wat is daar de algemene stel regel in?

    Verrrry bedankt!!

    ps
    misschien een algemeen fqatje van maken? is lastig zoeken geworden op het forum met zoveel mensen die ongeveer bijna net niet hetzelfde zoeken...
     
  2. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Christiaan, aangezien er al veel over shockys op het forum staan en er ook vaak naar gevraagd word zal ik even wat links opzoeken.

    Lijkt me handiger dan alles nog eens te herhalen..

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39609

    In het volgende draadje staat bij de uitslagen ook wel type motor, accu servo's etc.. Kun je ook eens kijken waar hun zoal mee vliegen.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35598

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6092

    Een draadje over props: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37939

    En het ultieme shockflyer draadje van het forum: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5288&highlight=shockflyer

    Bij RC-technics hebben ze inderdaar leuke dingen te koop. Echter zou ik op een ikarus shockflyer niet gelijk die fietsbel met 17 amp regelaar zetten. Eerder die 16 euro motor van 24 gram oid.. met die goedkope 10 amp regelaar.. zoals ik in een van de 1e draadjes hierboven ook al voorstel :)


    Succes met lezen


    Groeten Vincent
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zie mail....
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.120
    Ja, ah, ga ik dat maar eens een beetje doorlezen... Raymon, dank voor je mail! helder!

    Nog 1 kort vraagje: waar slaat die C op bij de accu's? doe je langer met bv een 3S 350mah 20C dan een 3S 350 10C ?

    dank!
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zo ver ik weet geeft 20C meet power
     
  6. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat zegt wat over de maximale amperage wat de lipo kan leveren. Dus 20x350 mah geeft 7 ampere continue en de 10c in dit geval dus maar 3,5 ampere. Het aantal mah zegt wat over de capaciteit, hoelang je dus met een lipo doet. Kort voorbeeld van de door jou aangegeven lipo, deze kan dus 0,35 ampere een uur lang leveren. Vraagt jouw setup dus 1,4 ampere kan je dus een kwartier lang vliegen. in de regel zal je setup veel meer vragen dus met een lipo van 350 mah praat je over een paar minuten vliegtijd.

    Als je buiten wil gaan vliegen kan je beter richting de 800 á 1000 mah gaan, langere vliegtijden en wat extra gewicht voor in de wind. Die hele kleine pakketjes worden eigenlijk alleen indoor gebruikt.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.120
    helder! dank voor de antwoorden, kan ik weer verder!
     
  8. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Als je die fietsbel neemt in combinatie met 3 cellen, zorg ervoor dat je lipo tenminste 15C is!

    Ik heb de fout gemaakt om 10C te kopen en heb 2 verkeerde lipo's gekocht.
     
  9. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Je vertelt niets over de capaciteit, een 10c 2000 mah lipo zal ruim voldoende zijn ;) Ik heb geen idee wat zo'n fietsbel trekt, misschien een ampere of 8? Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.
     
  10. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Fietsbellen zitten al gauw op 12 A,ligt echter ook erg aan welke fietsbel/prop....
     
  11. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Motor
    Fietsbel 1450KV

    Regelaar
    25Amps (17 was niet op voorraad)

    Lipo
    11.1V
    700mAh
    15C

    prop
    8*4.3
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.120
    Nou, heb e.e.a. gekocht en ben afgegaan op het advies om zo licht mogelijk te blijven en dat in combinatie met redelijk goedkoop:

    deze motor: A2406-32T Brushless Outrunner 1150KV 33 gr
    regelaar: 10A Basic Brushless ESC 10 gr
    accu: LiPo 11.1V 1000MAH (15C) 80 gr
    en 6 grams servotjes...

    Weet iemand nog een goedkoop adresje voor de shockflyers? :) hebben ze helaas bij rctechnics niet...
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    euh goedkoop?
    de beste vind ik de yak maar dan zit je al gou aan 47 euro geloof ik
     
  14. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Yak54 is de beste...
    Kitje kopen met handleiding en wat 6mm depron om alles op over te trekken en uit te snijden.
    Is wat steviger en dan bewaar je het moois voor na de eerste crashes ;)
    Graupner heeft ook 6mm depron in kleurtjes, is wel wat duurder maar ziet er even leuker uit....
     
  16. gertjuh

    gertjuh

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    552
    Locatie:
    katwijk a/d rijn
    snij gewoon zelf man.
    echt super goedkoop alleen ff depron kopen ergens
     
  17. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey hey,

    Ik zie je keuze voor een 3 cellen 1000mAh accu bij die lichte combinatie.. Deze is 80 gram en dat vind ik toch wel erg zwaar voor het begin en voor als je wat langer met je shock wil doen.
    Zelf gebruik ik als zwaardere packs 800mAh polyquest 2 cellen. Deze weken een 40 gram met stekkers. dan blijft hij lichter. Deze kunnen veel aan waardoor ze ook een lang leven hebben in je shock.

    De 80 gram zal best willen, maar als je hem in het begin wat licht houd zonder die bult vermogen van 3 cellen dan gaat hij ook minder snel kapot.
    (3cellen op mijn axi in mn edge was ontdanks dat de cellen 1 of 2 c mochten doen.. toch een enorme raket. )

    Groeten Vincent
     
  18. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Voor buiten vliegen (wind) heb je alleen maar plezier van die 89 gram lipo....
    Het moet echt windkracht 1-2 zijn om lekker te vliegen met een shocky van 160-200 gram is mijn ervaring.
     
  19. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Pjotrrr,

    Waarom dan niet een zware motor en regelaar?
    Een shocky is überhaupt niet gemaakt om buiten te vliegen met veel wind.. :)
    Wanneer dat het doel is kan men beter een zwaardere kist bouwen a la funtana.. Die vliegt een stuk strakker is mijn bevinding..

    En wanneer men wil beginnen met een shocky of euhm wil beginnen met het vliegen van een shocky zou ik zo wie zo niet adviseren om met windkracht 3-4 buiten te gaan staan..
    Dus is mijn redenering van crashresistant toch wel aan de orde.. Hoe lichter de componenten hoe minder schade..
    Ik zou niet bezuinigen op wat extra koolstof en glasvezeltape in geval van beginnen. Bij koolstof is de gewichtstoename zo gering.. dat uiteindelijk de houdbaarheid van je vliegtuig toch zwaarder weegt :)

    Mijn Edge van ikarus heeft het ook meer dan een jaar volgehouden door het koolstof met glasvezeltape langs de zijkanten en de vleugels..
    En dat met 40 gram's accu's max. En nachtvliegset :) Power ohne ende..

    Gruß Vincent
     
  20. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    O ja Pjotrrr,

    Nog even de offtopic vraag waarom 3 cellen.. Hoe is jouw ervaring met 3 tov. 2 cellen?

    Bij mij was het met 3 cellen een raket! Zo'n ballistic projectiel lijkt me niet aan te raden voor anfang..
     

Deel Deze Pagina